Microsoft: "Inga fler uppdateringar till Windows 10"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ser detta snarare som en möjlighet.

Äntligen går det att köra Windows 10 Version 22H2 utan att bli påtvingad onödiga feature updates.

Ser fram emot att äntligen kunna debloata och tweaka W10 22H2 och få ett lika stabilt system som LTSC-utgåvan.

[...]

Jag håller med. Om man nu äntligen kan få Microsoft att sluta ändra egna inställningar och pånyttinstallera bloatware som man redan har betackat sig för i Win10 så känns det lite som julafton faktiskt. Åtminstone så länge som operativet säkerhetspatchas.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Inte alls min erfarenhet. XP var äntligen ett stabilt OS. Men upplevelsen kanske var annorlunda för vissa andra beroende på vilken hårdvara och drivrutiner ni använde.
Jag jobbade hypersnabbt i XP. Redan 7an hade vissa försämringar ur använderperspektiv

Jag jobbade med (IBM) PC-klienter på den tiden, och vi hade utan tvekan mer stabilitetsproblem med tidiga XP och SP1 än med sena 2000, men i ärlighetens namn betydligt mer problem med tidiga 2000 än med tidiga XP.

Jag kommer inte ihåg exakt vad grundproblemet var med XP SP3, om de gjorde om något i NTFS, eller liknande, men det blev betydligt mer tungrott på standardhårdvara som hade funkat fint med SP2. Kom ihåg att det gick fyra år från SP2 till -3, och att de backportade viss funktionalitet från Vista in i XP med den releasen.

Permalänk
Medlem

Jag använder främst Linux. Har 2 laptops med win 10 men that's it, jag sitter ändå sällan vid de. På min huvud PC som är relativt nybyggd kör jag ändå Linux Manjaro fast den klarar win11.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Böt nyligen tillbaka till W10 på min laptop så nu går den på båda fysiska datorerna igen.

Permalänk
Medlem

Alla jävla appar och bloatware stör jag mig mest på.

Någon som provat tiny10/tiny11 isona?

Problem med sådana versioner?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skulle de inte bytt namn på Windows då hade detta ändå hänt för de måste utveckla nya funktioner vilket kommer med nya krav på hårdvaran. Det är inte realistiskt att tro att det bara skulle fortsätta mala på utan att göra något.

Har du hört om secure boot eller tpm har blivit rundade? Varför anser du att det inte är något bra?

De har säkert inte blivit hackade. Det vet jag inte men det är inte poängen.

I grund och botten handlar det om att det är jag som äger min dator och skall bestämma helt över den.

Secure Boot innebär krångel om man ska boota något annat än Windows. Visst, det går, men extra steg och extra arbete? Inte så kul.

TPM har säkert sina fördelar., men kan som du vet också användas för DRM. Mjukvara A skall inte få bestämma att jag ine får köra mjukvara B, vilket är något som TPM kan användas till, och något som är svårt, kanske rent av omöjligt att stoppa om man har TPM och ett OS där den är aktiverad, och det känns helt uppåt väggarna fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det tar nog tid innan Microsoft blir av med Windows 10. Alla företag med svindyra system som är speciellt utvecklade
för operativsystemet. Nej, Microsoft får räkna med 2030 innan operativsystemet "dör". Marknaden för OS är långt ifrån flexibel. I värsta fall behöver nya datorer köpas in, även om de prestandamässigt håller måttet.

Jag har en dator med Intel i7 CPU och med en uppgradering är den snabbare än min 10 år yngre bärbara dator. Det enda som känns gammalt är den inbyggda GPUn. Ingen av dem klarar Win 11. Sååå 2025/26 blir det nog nya datorer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dennisen:

Alla jävla appar och bloatware stör jag mig mest på.

Någon som provat tiny10/tiny11 isona?

Problem med sådana versioner?

Kommer garanterat vara problem med sådana versioner, på det vet du inte vad utvecklaren gjort med installationsmediet. Står dig och andra fritt att göra vad ni vill men helst till inget kritiskt iaf:)

PS: Om du har "tid/lust" kan du pröva "Slimdown10" från MDL Forum (kanske kombinerat med OEM/Retail Project) Där har du full insyn i hur nedbantad installation görs

Permalänk
Medlem

Windows 10 fick mig att byta till Linux. Jag är inte på väg tillbaka.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Windows 10 fick mig att byta till Linux. Jag är inte på väg tillbaka.

Jag var tvärtom.

Jag körde Linux sen typ 1997 eller så, Windows 10 fick mig att byta bort det. Microsoft lyckades efter 35 år att göra ett OS som var bra nog för mig.

DOS körde jag aldrig. Det var Amiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

https://atlasos.net/
Kanske kan vara nåt att testa?

Eller kanske inte!!!
https://youtu.be/UICz1S1xuHo

Permalänk
Medlem

uuugh ja har 7 datorer på windows 10 pro. jag gillar inte 11an utseende eller alla extra knapptryckningar. gillar inte ständiga online läget med windows 11.

vet någon om man kan köra offline konto som med windows 10 om man ser till o inte ha nätverkskabeln inpluggad när man installerar?

update: aha nice, bara köra a@a.com så bypassar man hela grejen

https://beebom.com/how-create-local-account-windows-11/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Återigen så himla intressant att läsa kommenterar om ett OS på ett teknik-forum. Visst, saker är inte alltid perfekt, men hur kan man vara så fientlig mot nymodigheter på ett teknikforum som hela tiden blickar framåt på all ny teknik?

Varför skulle inte teknikintresserade kunna vara kritiska mot mot ny teknik? Vi är väl inga fanboys heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Gör en installationssticka mha RUFUS så kan du välja bort vissa kontroller, har installerat 11 på en laptop med 6500U som är samma generation. Fungerade helt utan problem. Den aktiverades tom automatiskt.

Ser där ja.. få ta och kolla upp det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Låter väl rimligt, Windows 11 har funnits i över 1.5 år nu och de flesta borde uppgradera inom kort om man inte redan gjort det.

....och om man har en för gammal dator så borde man köpa nyss al prompto, antar jag att du menar.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

All bloat är en del av marknadsmodellen då det är gratis att uppgradera.

Hade hellre fortfarande haft windows XP på en årlig subscription för säkerhetsuppdateringar än att köpa en ny dator med jämna mellanrum. Ljusglimten är dock att hetsandet till ny hårdvara driver på utvecklingen av bättre hårdvara, vilket används för AI etc.

Permalänk
Medlem

Jag kör w10 in i döden. w11 är mera likt Vista, inga direkta fördelar och du blir automatiskt betatestare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

kommer de någonsin låta i7700 ägare uppgradera till win 11?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Alla jävla appar och bloatware stör jag mig mest på.

Någon som provat tiny10/tiny11 isona?

Problem med sådana versioner?

Bloatware är nära nog helt borta med LTSC-versionerna. Har testat Tiny10 själv och anser att det är trasigt för all typ av seriös användning, samt en stor säkerhetsrisk (allt körs som admin!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

tack för infon. kanske lät lite för bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Ser där ja.. få ta och kolla upp det, tack

Så länge din dator har TPM på och UEFI stöd så behöver du inte ens pilla med rufus. Om man gör en clean install så kollar inte installationsprogrammet CPU:n. Jag installerade Windows 11 på en Lenovo T460 utan problem även fast den inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 11 är enligt mig det bästa Windows någonsin, speciellt nu när man kan ha flikar på explorer.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Microsoft sa aldrig att Win 10 är det sista Windows. Att en viss developer sa något i den stilen som sen tolkades som "Inga fler OS kommer göras" gör inte att det stämmer.
https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-ver...
https://www.pcworld.com/article/394724/why-is-there-a-windows...

Win 11 går att installera på äldre maskiner också med ISO som vissa visat på riktigt gamla maskiner (10-15+ år)

Så länge MS ser till att "nya" OS är gratis att uppgradera eller installera med tidigare nyckel, så är det ändå någorlunda OK.

Windows kommer väl bli en prenumerationstjänst framöver, som Office 365 ;-/

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag ska nog behålla Windows 10 så länge denna dator funkar.
Kanske finns Windows 12 i stabilt utförande när det är dags för nästa PC?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så länge din dator har TPM på och UEFI stöd så behöver du inte ens pilla med rufus. Om man gör en clean install så kollar inte installationsprogrammet CPU:n. Jag installerade Windows 11 på en Lenovo T460 utan problem även fast den inte har officiellt stöd

Jasså, har inte testat göra en clean install, vilket jag alltid gör när jaf installerar om. Det jag gjorde va att kolla med det inbyggda för att uppgradera om den var kompatibel, så visade den att de inte va det så struntade den i det.
Men ska kolla upp det och se om man lyckas.
Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Varför skulle inte teknikintresserade kunna vara kritiska mot mot ny teknik? Vi är väl inga fanboys heller?

Det är enorm skillnad att vara kritisk och bara inte gilla något nytt. Att vara kritisk är en bristvara idag tycker jag. Jag gillar inte heller allt med varken Windos XP, 7, 10 eller 11. Men många här och i alla artiklar om Windows 11, har argument emot Windows 11 som är taget från saker som inte stämmer alls med verkligheten; "bara för att" det är nytt och kommer från Microsoft är min uppfattning. Det jag tycker är så tråkigt på ett forum där ny teknik står i fokus. Absolut ska man vara kritisk, men hitta inte på saker eller dra allt över en kam som många gör. "Windows X suger", för att något man gillar inte finns kvar eller har ändrats på. Det är för mig sandlåda-mentalitet.

Skrivet av Nikodemous:

Jag kan vara svara för mig själv, men för min del handlar det om att microsoft försöker tvinga mig installera win11 genom att det dyker upp nästan varje gång datorn startas upp. Sen att de säljer våran data -vafan?!
Vi har blivit produkten och det är det som retar folk.

Kan hålla med om att tjatet om att uppgradera är onödigt, speciellt om man har en dator som inte klarar av Windows 11, då borde man kunna bocka i en "tack, men nej tack för det går ju ändå inte/jag vill inte". Sen att OS ska uppdateras om datorn klarar av det tycker jag är A och O. Man servrar sin bil, man städar sitt hem, man tar hand om sig själv, duschar etc och ser till att man mår bra. Samma sak gäller en dator. In med patcharna som ska in och uppgradera när man kan. Att det sitter Windows 7-datorer på Internet idag är för mig hål i huvudet. Okej om man har en svets som styrs av en laptop med Windows 7, det är en annan sak så länge man inte kopplar upp den mot Internet. Gör man det är man otroligt klantig, milt sagt. Som att köra med en gammal bil som inte servats på sjukt många år och sen hoppas den bromsar vid nästa övergångställe ....

Säljer vår data? Har du något som backar upp det påståendet? Då menar jag inte att det du gör på Internet säljs vidare, för där är man redan "körd" om man använder Chrome som webbläsare exempelvis, eller går in på sidor som Facebook, Instagram och andra sociala medier. Och har inte med vilket OS man har.

Att vi är en del av en produkt, är ju självklart. Vi är ju användare av en produkt. Windows är ju inget utan oss användare.
Alla bolag som är vinstdrivande vill ju såklart sälja och få in pengar, är det konstigt? Men som sagt, att det du gör i Windows 11 säljs vidare tar jag gärna mer info om. Så om jag öppnar paint och målar en Cola-burk, får Microsoft reda på det och eventuellt då säljer det vidare så jag får reklam på läsk någonstans när jag använder min dator?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Körde ändå bara Windows 10 Ghost versionen och lär göra ett bra tag till, vägrar verkligen Microsofts egna OS med bloatware och skit.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Alla jävla appar och bloatware stör jag mig mest på.

Någon som provat tiny10/tiny11 isona?

Problem med sådana versioner?

Inte testa någon av dem men gjorde en egen för någon månad sen med både win 10/11 och än så längre trummar det på kalas fint.
Enda problemet hittills är att alla bloat appar kommer tillbaka vid senaste uppdateringen men det är bara att avinstallera och hoppas på bättre tider.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nyheten i sig skulle jag säga är positiv, även om det hade kunnat vara ännu längre fram.
Att kunna installera en version och sen köra vidare med den är nog något som en stor del av användarna skulle föredra.
För många är det viktigare att det bara fungerar, inte att det kommer nya funktioner.

Sen finns det ju många olika kategorier med olika behov och intressen.
Men såväl vanliga enklare hemanvändare som företag skulle nog gärna ha funktionsstabila system, slippa hantera ständiga uppdateringar som ändrar saker och där man inte helt säkert kan veta att de inte förstör något.

En sak som gör att många gärna använder förra versionen och inte den senaste, är för att de inte bara lägger till nya funktioner el förbättrar utan även tar bort saker som fungerat bra tidigare.

Genom åren pysslat mycket med att optimera och anpassa Windows, men med ständigt nya versioner och saker man behöver ändra krävs det en hel del för att hålla det aktuellt och i fas. Samtidigt som de även ändrar inställningar man gjort och lägger till nytt bloat.

Största problemet med att det inte kommer nya funktionsuppdateringar, liksom det är för LTSC-versioner, är att nyare hårdvara inte stöds.
Varför inte ha det i grunden funktionslåst i övrigt, men ge stöd för ny hårdvara?

Skulle ju inte heller vara fel att ha LTSC även för konsumenter, att man får välja om man ska ha funktionsstabilt el kontinuerligt uppdaterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kan hålla med om att tjatet om att uppgradera är onödigt, speciellt om man har en dator som inte klarar av Windows 11, då borde man kunna bocka i en "tack, men nej tack för det går ju ändå inte/jag vill inte". Sen att OS ska uppdateras om datorn klarar av det tycker jag är A och O. Man servrar sin bil, man städar sitt hem, man tar hand om sig själv, duschar etc och ser till att man mår bra. Samma sak gäller en dator. In med patcharna som ska in och uppgradera när man kan. Att det sitter Windows 7-datorer på Internet idag är för mig hål i huvudet. Okej om man har en svets som styrs av en laptop med Windows 7, det är en annan sak så länge man inte kopplar upp den mot Internet. Gör man det är man otroligt klantig, milt sagt. Som att köra med en gammal bil som inte servats på sjukt många år och sen hoppas den bromsar vid nästa övergångställe ....

Säljer vår data? Har du något som backar upp det påståendet?

Hade en v50 innan och när den var på service så ville volvo uppgradera mjukvaran för 10 000 kr som skulle förbättra utsläppen mm. Jag avstod då jag ansåg att bilen trots allt fungerade som det skulle. Så jag vet inte om "alla" uppgraderingar är till godo för mig som konsument. Med det sagt, så betyder ju inte det att alla uppgraderingar från microsoft är av ondo, men det är bra om vi konsumenter faktiskt synar det vi förväntas ladda hem först.

Ja, kanske inte säljer som sådant, men de tjänar pengar på vår data, vilket de tex inte kunde i w7. Här är en snabb googling:

Technically they don't sell user data, except maybe to a government who demands it. They use the data for targeted advertising. The advertiser doesn't know about you until you contact them, but it's your choice then.

Think about it; if the companies sold user data, after the buyer had the data they would have no need of the company who supplied the data. Companies like Microsoft and Google protect the users' data at all costs.

Så de använder alltså vår data för riktad reklam som i sin tur genererar grova pengar. Vi ÄR alltså produkten.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3