Steam får rejält ansiktslyft – nya menyer och verktyg

Permalänk
Melding Plague

Steam får rejält ansiktslyft – nya menyer och verktyg

Med Valves senaste uppdatering introduceras ett verktyg för anteckningar och möjlighet att ha andra fönster överlappande i ett spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Overlay med anteckningar/video etc ser RIKTIGT nice ut. Särskilt om man inte har flera skärmar! Blir att testa när jag kommer hem idag

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt! TODO-lista har jag på skrivbordet för några spel redan, vore inte dumt att ha det i Steam istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Thomas:

Mycket trevligt! TODO-lista har jag på skrivbordet för några spel redan, vore inte dumt att ha det i Steam istället.

TODO eller typ Excelark till Satisfactory vore ju verkligen riktigt härligt!

Permalänk
Medlem

Två saker jag länge saknat i steam är delvis att kunna välja "Nej, jag vill inte se några news om det här spelet jag fick med någon humble bundel nångång och/eller jag inte spelar längre", inte bara ett "visa mindre news" utan "visa aldrig någonsin news till det här spelet". Likväl en funktion för "visa _aldrig_ news någonsin, tack".

Samma hade jag önskat att när man scrollar ner på framsidan och bläddrar bland de fyra tabbarna "New & Trending" "Top Sellers" "Popular Upcoming" så vore det najs om när man gått in på ett spel å trycker bakåt, så kommer man tillbaka precis där man var. Likväl när det är special höstreor å sådär så försvinner ju de menyerna å man måste navigera runt i whatever layout de bestämt sig för vilket i varje fall för min del leder till att jag skiter helt i att leta.

Och så kanske en tredje sista grej, varför kan inte riktiga porrspel få en egen tag som man kan välja att filtrera bort så man slipper se smutset. Lixom jag vill inte filtrera bort nudity för att då missa spel som cyberpunk eller witcher, så jag får helt enkelt stå ut med att se spel som i stort sett på alla sätt och vis inte kan klassas som spel utan det är stillbilder av hentaibrudar å furrys å annat skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Två saker jag länge saknat i steam är delvis att kunna välja "Nej, jag vill inte se några news om det här spelet jag fick med någon humble bundel nångång och/eller jag inte spelar längre", inte bara ett "visa mindre news" utan "visa aldrig någonsin news till det här spelet". Likväl en funktion för "visa _aldrig_ news någonsin, tack".

Samma hade jag önskat att när man scrollar ner på framsidan och bläddrar bland de fyra tabbarna "New & Trending" "Top Sellers" "Popular Upcoming" så vore det najs om när man gått in på ett spel å trycker bakåt, så kommer man tillbaka precis där man var. Likväl när det är special höstreor å sådär så försvinner ju de menyerna å man måste navigera runt i whatever layout de bestämt sig för vilket i varje fall för min del leder till att jag skiter helt i att leta.

Och så kanske en tredje sista grej, varför kan inte riktiga porrspel få en egen tag som man kan välja att filtrera bort så man slipper se smutset. Lixom jag vill inte filtrera bort nudity för att då missa spel som cyberpunk eller witcher, så jag får helt enkelt stå ut med att se spel som i stort sett på alla sätt och vis inte kan klassas som spel utan det är stillbilder av hentaibrudar å furrys å annat skräp.

Den sista kan du styra under account settings. Stäng av denna
MATURE CONTENT FILTERING
Adult only content

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Två saker jag länge saknat i steam är delvis att kunna välja "Nej, jag vill inte se några news om det här spelet jag fick med någon humble bundel nångång och/eller jag inte spelar längre", inte bara ett "visa mindre news" utan "visa aldrig någonsin news till det här spelet". Likväl en funktion för "visa _aldrig_ news någonsin, tack".

Håller med! Så fort man öppnar Steambiblioteket så dyker alltid en fet rad upp med nyheter kring spel jag inte bryr mig om. Egentligen bryr jag mig inte nämnvärt om nyheter eller uppdateringar som tillkommer ö.h.t. och skulle helst vilja slippa se den där "tabben" med nyhetsflödet, men den kommer alltid tillbaka oavsett vad man väljer att göra. Och det går inte att radera själva "hyllan" heller... 😐

Permalänk
Medlem

Ah nice, då kanske man inte behöver använda tredjeparts program för det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den sista kan du styra under account settings. Stäng av denna
MATURE CONTENT FILTERING
Adult only content

Å fasen, där fanns det två nya inställningar som inte bara var "Some nudity or sexual content" (dvs vanliga mature18+ spel som cyberpunk och witcher) utan riktiga porrspel, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Å fasen, där fanns det två nya inställningar som inte bara var "Some nudity or sexual content" (dvs vanliga mature18+ spel som cyberpunk och witcher) utan riktiga porrspel, tack!

Inga problem. Ville inte heller se 1 eller 2/10 på new & trendinglistan.
Den tar inte bort 100% men alla som är korrekt taggade försvinner vilket för mig bara varit ett fåtal som slunkit igenom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nya menyer och verktyg men något så simpelt som att ta bort ett externt spel ur biblioteket som inte ens finns installerat på datorn längre går inte. Borde inte vara svårare än att högerklicka och sen ta bort men det finns inte. Det går högerklicka och sen hide men då finns det ju fortfarande kvar under hidden. Har googlat mer än en gång på hur man får bort det men inte lyckats.
Kanske någon vet hur man gör?

Permalänk
Medlem

EA App har tydligen också fått sin uppdatering nu ser jag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Testpilot

Installerat betan och ska leka runt lite mer senare.

Men till en början ser det riktigt bra ut i alla fall

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kul att folk generellt verkar vara positiva. Annars brukar ju ofta förändringar vara något man bävar inför...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Å fasen, där fanns det två nya inställningar som inte bara var "Some nudity or sexual content" (dvs vanliga mature18+ spel som cyberpunk och witcher) utan riktiga porrspel, tack!

De är inte nya, funnits i 4+ år samt de två sista i listan är Opt in, dvs du har valt dom självt för ett tag sedan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

De är inte nya, funnits i 4+ år samt de två sista i listan är Opt in, dvs du har valt dom självt för ett tag sedan.

Nej, de var opt-out om man hade filter på över huvud taget från början. Lite dumt sådär. Jag hade iaf inte aktiverat det manuellt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kul att folk generellt verkar vara positiva. Annars brukar ju ofta förändringar vara något man bävar inför...

Verkar ju nu som att det främst påverkar overlay menyn som varit mer eller mindre värdelös i flera år. Jag vet ingen som använder den, så alla förbättringar på den är positiva.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Likväl en funktion för "visa _aldrig_ news någonsin, tack".

En global inställning för allt i hela dj*vla Windows, ja tack!

Skrivet av JBerger:

Samma hade jag önskat att när man scrollar ner på framsidan och bläddrar bland de fyra tabbarna "New & Trending" "Top Sellers" "Popular Upcoming" så vore det najs om när man gått in på ett spel å trycker bakåt, så kommer man tillbaka precis där man var. Likväl när det är special höstreor å sådär så försvinner ju de menyerna å man måste navigera runt i whatever layout de bestämt sig för vilket i varje fall för min del leder till att jag skiter helt i att leta.

Inte bara ett steamproblem. Tycker det är asdrygt i facebook att när man trycker bakåt ändras allt. Så hittar man inte tillbaka och stänger ner hela skiten istället. Förstår att statiskt är lite ute även om jag är gammal, men totalt dynamiskt skiter totalt i hur det såg ut nyss när man ritar om är inte något jag gillar.

Skrivet av JBerger:

Och så kanske en tredje sista grej, varför kan inte riktiga porrspel få en egen tag som man kan välja att filtrera bort så man slipper se smutset. Lixom jag vill inte filtrera bort nudity för att då missa spel som cyberpunk eller witcher, så jag får helt enkelt stå ut med att se spel som i stort sett på alla sätt och vis inte kan klassas som spel utan det är stillbilder av hentaibrudar å furrys å annat skräp.

Haha, satt just och påpekade det på ett annat ställt. Det är än värre då man börjar med VR, då förutsätter tydligen 83,14% av internet att man köpt det i syfte för porr. Inte att man vill köra flygsim.

Ovanligt mycket jag håller med om, men tog bort lite citat för att slippa bli en "me too!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej, de var opt-out om man hade filter på över huvud taget från början. Lite dumt sådär. Jag hade iaf inte aktiverat det manuellt.

Ja många av dom är opt out, dock inte de 2 sista, de är opt in, de första 3 inställningarna har alltid varit opt out och mycket gamla inställningar, 18+ inställningen kom till 2018 och varit opt när den kom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Blir definitivt att använda i enstaka spel. Stardew Valley, Civ och Satisfactory exempelvis.

Hade för övrigt gärna sett en möjlighet att suspenda spel, tänk typ save state eller det Xbox Series X gör, så man snabbt kan hoppa in i ett pågående spel. Ingen enkel sak att lösa förmodligen men något jag gärna sett, om man nu får önska högt då.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

Har inte fått denna i Win10.

Är det någon Win11-grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har inte fått denna i Win10.

Är det någon Win11-grej?

Jag har Windows 10, och har fått den. Gillar det jag ser, modernt och stilrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har inte fått denna i Win10.

Är det någon Win11-grej?

Klienten ligger i beta branchen fortf, du får aktivera det manuellt i Steam.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Blir definitivt att använda i enstaka spel. Stardew Valley, Civ och Satisfactory exempelvis.

Hade för övrigt gärna sett en möjlighet att suspenda spel, tänk typ save state eller det Xbox Series X gör, så man snabbt kan hoppa in i ett pågående spel. Ingen enkel sak att lösa förmodligen men något jag gärna sett, om man nu får önska högt då.

Har du hört talas om Nyrna?
https://nyrna.merritt.codes/

Jag använder Nyrna till exempelvis Anno 1800 eller Unreal Engine för att inte spelet ska dra kraft i bakgrunden när jag tar paus. Kan sespenda spelet med pause-knappen och komma tillbaka 48h senare och fortsätta från där man var utan laddtider.

Självklart fungerar detta inte med alla spel, troligen för alla spel är inte designade att suspendas (som onlinespel och Cyberpunk). Testa och se om det är något för dig?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Har du hört talas om Nyrna?
https://nyrna.merritt.codes/

Jag använder Nyrna till exempelvis Anno 1800 eller Unreal Engine för att inte spelet ska dra kraft i bakgrunden när jag tar paus. Kan sespenda spelet med pause-knappen och komma tillbaka 48h senare och fortsätta från där man var utan laddtider.

Självklart fungerar detta inte med alla spel, troligen för alla spel är inte designade att suspendas (som onlinespel och Cyberpunk). Testa och se om det är något för dig?

Oj, helt nytt för mig! Stort tack för att du tipsar, detta ska tittas närmare på. Perfekt med långhelg!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem

Steam är välkomna att ge mig möjligheten att ha större text. Kan knappt läsa något i dagsläget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Enviro:

TODO eller typ Excelark till Satisfactory vore ju verkligen riktigt härligt!

Finns reda på Satisfactory

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II/EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B