SweCreators - tråden om skapande, vad har du skapat?

Permalänk

Jag måste erkänna att jag blir väldigt avundsjuk på vilka kreativa människor det finns här på swec.
Själv är jag i den som har många ideer och brukar påbörja dom för att sen tröttna när jag är ungefär 80% färdig.
Frun är lagom nöjd över alla halvfärdiga projekt som ligger och skräpar överallt. Framförallt så är det ju en del pengar inblandat.
Just nu är jag grymt sugen på en 3d-skrivare men vet att även den kommer att stå oanvänd efter ett tag och samla damm. Men kanske kanske kanske att jag kommer att använda den mer än jag tror som med allt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Brukar drabba släkten med hemmagjorda födelsedagskort, oftast såna man öppnar så blir det något kul eller intressant för mottagaren. Jobbar lite med 3D-figurer, ofta kluriga att skära ut. Här är två alster, ett till en kattälskare och ett med en förenklad Escher-trappa. Bilderna tagna innan texter lagts på.

Permalänk

Jag fotograferar både till yrket och privat. Här är några privata bilder från senaste vintrarna. Tycker fortfarande det är det absolut roligaste som finns

Permalänk
Medlem

Inte kanske århundradets mest imponerande bygge, men hade en trasig spade och någon som behövde lära sig lite balans… ja ni ser själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Inte kanske århundradets mest imponerande bygge, men hade en trasig spade och någon som behövde lära sig lite balans… ja ni ser själva

Fan, du börjar tidigt med balansträning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fan, du börjar tidigt med balansträning

Såg på curling-vm för några veckor sedan, några av spelarna hade typ ’age 35, years curled 32’ och liknande, så man måste börja i tid om man ska bli något

Eller så var det till storebrors kompis, du får ta det som du vill

Permalänk
Medlem

Själv roar jag mig med fotografi samt lite dabbande i Photoshop.
Detta är mitt, inte helt färdiga, senaste alster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Inte kanske århundradets mest imponerande bygge, men hade en trasig spade och någon som behövde lära sig lite balans… ja ni ser själva

Baklagar att din fina Fiskars gick sönder

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har en kanal med ett gäng polare där vi skapar helt obegripliga videos och parodier.
Det närmaste seriösa vi gjort är parodiserien "Star Wars På Svenska". 😛

Tar längre tid att skapa än vad man kanske tror.
Inspelning, klippning, hitta eller skapa ljudeffekter, matcha allt ljud, redigera det och lägga på reverb eller likn för att passa in i scenerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har en kanal med ett gäng polare där vi skapar helt obegripliga videos och parodier.
Det närmaste seriösa vi gjort är parodiserien "Star Wars På Svenska". 😛
https://youtu.be/aDloisrfRPs

Tar längre tid att skapa än vad man kanske tror.
Inspelning, klippning, hitta eller skapa ljudeffekter, matcha allt ljud, redigera det och lägga på reverb eller likn för att passa in i scenerna.
https://youtu.be/GcZcC1IazeA

Otroligt vackert! 5/7 med ris! Perfekt poäng

Permalänk
Medlem

Schack med fysik

Knåpar ihop lite schackfilmer i Unreal Engine (Chaos Destruction) med varierande resultat. Senaste blev ändå helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av os_johan:

Knåpar ihop lite schackfilmer i Unreal Engine (Chaos Destruction) med varierande resultat. Senaste blev ändå helt ok.

https://youtu.be/sx0wyM3Ldrw

Riktigt grymt! Helt klart något man hellre ser på än bara tråkiga rörelser

Saknar något som indikerar schack eller andra hot på större pjäser, oklart vad för saker man vill förstärka dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av os_johan:

Knåpar ihop lite schackfilmer i Unreal Engine (Chaos Destruction) med varierande resultat. Senaste blev ändå helt ok.

https://youtu.be/sx0wyM3Ldrw

Snyggt! Fick flashbacks DIREKT - https://www.youtube.com/watch?v=MMjSweUlXAU
Ett spel jag spelade dagligen på amigan på 80-talet... good times...

Sista jag skapade va en rejäl oreda i hemmet OCH en muskelinflamation i axeln... Min terrass håller just nu på att målas och jag ska be målarna ge mig lite färg så jag kan måla hundhuset i samma färg...om axeln pallar...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkP86:

Lite blandad kompost både digitalt och på papper.

Just nu inne i en "artistisk svacka" så inte så mycket nytt att visa upp.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Helt sjukt, ser nästan exakt ut som mitt eget rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av os_johan:

Knåpar ihop lite schackfilmer i Unreal Engine (Chaos Destruction) med varierande resultat. Senaste blev ändå helt ok.

https://youtu.be/sx0wyM3Ldrw

Snyggt gjort, häftigt.

Skrivet av 925a:

Snyggt! Fick flashbacks DIREKT - https://www.youtube.com/watch?v=MMjSweUlXAU
Ett spel jag spelade dagligen på amigan på 80-talet... good times...

Precis det spelet som kom upp i mitt huvud när jag såg filmen. Häftigt spel på den tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

En låda till mitt krocket-set:

Permalänk
Medlem

Lekplats på baksidan av huset till barnen. Den har byggts på lite under åren
Sitter även en stor gunga ihop med den, men har ingen bild på den tillgänglig

Samt så sitter lekplatsen ihop med trädäcket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Inte lika imponerande direkt, men jag lade lite plattor hemma

Permalänk
Medlem

Byggde ett regnskydd till lådcykeln

Ganska nöjd med resultatet. Byggd av två 4mm pallkragsbågar från biltema och metervara transparent vaxduk från citygross. Totalt ca 70kr

Permalänk
Medlem

Grafik av olika slag brukar det bli ofta. Men på sistone mycket 3D-printat. Konstruktion i Fusion 360. Lite ny på konstruktionsbiten just. Har designat grafik i 3D förut, men aldrig konstruerat saker som ska tillverkas med allt vad det innebär. Riktigt kul!

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Sonen fick jobb som handlar om maskininlärning och då tänkte jag att en s.k. "useless box" kunde vara en kul grej, en låda med en strömbrytare på och när man slår på strömmen så öppnas lådan och en arm eller nåt kommer ut och stänger av och sen stängs lådan.
Det är ju inte så kul i längden så jag lade till en mikrokontroller (Raspberry Pi Pico), två små servomotorer (SG90) och kraft till dem i form av ett slaktat miniagg för experimentkort som kunde ge c:a 1A vid 5V för att få lite fart på motorerna och en RGB-LED. Slutligen skapade jag ett program som startar när man slår på strömmen och slumpar fram 4 olika slumptal som reglerar hur lådan öppnas (14 olika fall, med en gång eller med ett eller flera små öppnings-"försök" eller andra små "hyss" innan det öppnas helt), hur armen för att slå av strömmen ska bete sig (12 olika fall) och 6 fall för hur lådan stängs plus 13 olika alternativ för om och hur RGB-LEDen ska uppföra sig (om den ska tändas och i så fall med vilken färg och om den ska blinka eller lysa med fast sken samt när under förloppet den ska tändas). Allt som allt blir det drygt 13000 olika händelseförlopp. Ganska kul programmering.
Lådan är ett gammalt trasigt smyckesskrin i trä som jag hittade i ett skåp och som jag lagade och modifierade lite.
Till slut tog jag en kattleksak (en mus, vad annars?) som ser ut som om det är den som öppnar lådan och förklädde armen som slår av strömmen till en orm. Lite bilder:
Framsidan (figurerna är origami, där den vänstra ska föreställa en mus och den högra en orm):

Baksidan (texterna blev inte så snygga, skyltarna är färgade glasspinnar):

Musen och ormen tittar fram

Med en penna för att hålla upp locket lite mera kan man se att lådan är ganska full. Det var svårt att få in alltihop.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sonen fick jobb som handlar om maskininlärning och då tänkte jag att en s.k. "useless box" kunde vara en kul grej, en låda med en strömbrytare på och när man slår på strömmen så öppnas lådan och en arm eller nåt kommer ut och stänger av och sen stängs lådan.
Det är ju inte så kul i längden så jag lade till en mikrokontroller (Raspberry Pi Pico), två små servomotorer (SG90) och kraft till dem i form av ett slaktat miniagg för experimentkort som kunde ge c:a 1A vid 5V för att få lite fart på motorerna och en RGB-LED. Slutligen skapade jag ett program som startar när man slår på strömmen och slumpar fram 4 olika slumptal som reglerar hur lådan öppnas (14 olika fall, med en gång eller med ett eller flera små öppnings-"försök" eller andra små "hyss" innan det öppnas helt), hur armen för att slå av strömmen ska bete sig (12 olika fall) och 6 fall för hur lådan stängs plus 13 olika alternativ för om och hur RGB-LEDen ska uppföra sig (om den ska tändas och i så fall med vilken färg och om den ska blinka eller lysa med fast sken samt när under förloppet den ska tändas). Allt som allt blir det drygt 13000 olika händelseförlopp. Ganska kul programmering.
Lådan är ett gammalt trasigt smyckesskrin i trä som jag hittade i ett skåp och som jag lagade och modifierade lite.
Till slut tog jag en kattleksak (en mus, vad annars?) som ser ut som om det är den som öppnar lådan och förklädde armen som slår av strömmen till en orm. Lite bilder:
Framsidan (figurerna är origami, där den vänstra ska föreställa en mus och den högra en orm):
<Uppladdad bildlänk>
Baksidan (texterna blev inte så snygga, skyltarna är färgade glasspinnar):
<Uppladdad bildlänk>
Musen och ormen tittar fram
<Uppladdad bildlänk>
Med en penna för att hålla upp locket lite mr kan man se att lådan är ganska full. Det var svårt att få in alltihop.
<Uppladdad bildlänk>

Video eller så hände det inte, för att parafrasera gamla uttryck!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av serafim:

Sonen fick jobb som handlar om maskininlärning och då tänkte jag att en s.k. "useless box" kunde vara en kul grej, en låda med en strömbrytare på och när man slår på strömmen så öppnas lådan och en arm eller nåt kommer ut och stänger av och sen stängs lådan.
Det är ju inte så kul i längden så jag lade till en mikrokontroller (Raspberry Pi Pico), två små servomotorer (SG90) och kraft till dem i form av ett slaktat miniagg för experimentkort som kunde ge c:a 1A vid 5V för att få lite fart på motorerna och en RGB-LED. Slutligen skapade jag ett program som startar när man slår på strömmen och slumpar fram 4 olika slumptal som reglerar hur lådan öppnas (14 olika fall, med en gång eller med ett eller flera små öppnings-"försök" eller andra små "hyss" innan det öppnas helt), hur armen för att slå av strömmen ska bete sig (12 olika fall) och 6 fall för hur lådan stängs plus 13 olika alternativ för om och hur RGB-LEDen ska uppföra sig (om den ska tändas och i så fall med vilken färg och om den ska blinka eller lysa med fast sken samt när under förloppet den ska tändas). Allt som allt blir det drygt 13000 olika händelseförlopp. Ganska kul programmering.
Lådan är ett gammalt trasigt smyckesskrin i trä som jag hittade i ett skåp och som jag lagade och modifierade lite.
Till slut tog jag en kattleksak (en mus, vad annars?) som ser ut som om det är den som öppnar lådan och förklädde armen som slår av strömmen till en orm. Lite bilder:
Framsidan (figurerna är origami, där den vänstra ska föreställa en mus och den högra en orm):
<Uppladdad bildlänk>
Baksidan (texterna blev inte så snygga, skyltarna är färgade glasspinnar):
<Uppladdad bildlänk>
Musen och ormen tittar fram
<Uppladdad bildlänk>
Med en penna för att hålla upp locket lite mr kan man se att lådan är ganska full. Det var svårt att få in alltihop.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av medbor:

Video eller så hände det inte, för att parafrasera gamla uttryck!

Medhåll. Video, tack!

Permalänk
Medlem

Inser att jag inte skrev fantastiskt och andra positiva adjektiv. Ska inte kunna kräva video utan att behöva erkänna att jag är omåttligt imponerad av bygget och resultatet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Video eller så hände det inte, för att parafrasera gamla uttryck!

Dessvärre har jag redan givit den till sonen så det blir ingen video (skulle ta lååång tid att visa alla fall) men jag kan posta programkoden, ganska enkel pythonprogrammering. Laddade först ner en pythoninterpretator till Pico:n och sedan programkoden. Det enda som var lite vanskligt var att RGB-LEDen ju skulle starta lite olika och köras oberoende av huvudprogrammet och Pico:n klarar bara två trådar, där den ena används till huvudprogrammet men det gick att se till att den andra tråden dödas när locket stängs så den kan starta om med andra värden vid nästa lådöppning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Dessvärre har jag redan givit den till sonen så det blir ingen video (skulle ta lååång tid att visa alla fall) men jag kan posta programkoden, ganska enkel pythonprogrammering. Laddade först ner en pythoninterpretator till Pico:n och sedan programkoden. Det enda som var lite vanskligt var att RGB-LEDen ju skulle starta lite olika och köras oberoende av huvudprogrammet och Pico:n klarar bara två trådar, där den ena används till huvudprogrammet men det gick att se till att den andra tråden dödas när locket stängs så den kan starta om med andra värden vid nästa lådöppning.

Planerar att göra en till i lite större låda och med andra "aktörer", eller kanske bara en, en apa kanske. När den är klar ska jag tänka på er och spela in en video.

EDIT: Kan be sonen spela in en liten videosnutt eller två med mobilen vid tillfälle så får vi se om det inte kan bli en trots allt.

Permalänk
Medlem

Har snöat in på att snickra saker, allt från möbler till högtalare. Ett axplock mer eller mindre seriösa projekt följer.

Högtalarstativ med plats för vinyl - "Spelas nu"

(Bonus: Omslaget illustrerat av mig)

Val-lampa, handsågad prototyp som jag någon gång ska överföra till ett format som går att skära med laser.

Ett par nätta högtalare, första gången jag pysslat med faner.

Picknickbord för gnagare.

Permalänk
Medlem

Lagade framhjulet på legobilen på bilden

Klicka för mer information

Öppnas på egen risk!

Klicka för mer information

Öppnas på egen risk!

Ett ’vanligt’ hjul med en avklippt spak som axel…
Snabblim är bra, men lego är för alltid?

Dold text
Visa mer
Dold text
Visa mer
Permalänk
Medlem

Ny framruta till sonens cykel:

Fick offra locket till två matlådor, en för mall

Permalänk
Medlem

Behövde något kul till pappa, så tog en galge

Blev lite smådelar över

Gjorde en låda av kartong med

Minikubb till en som är lite för bra på vanlig kubb