Jag testade stop-motion för tredje gången och undrar vad ni tycker?

Permalänk
Inaktiv

Jag testade stop-motion för tredje gången och undrar vad ni tycker?

Hej. Det här är tredje gången jag gör stop-motion och det tog ungefär 2-3 timmar att göra de här 35 sekunderna. Jag tänker gå över till karaktärer snart och undrar vad ni tycker hittils. Tanke var att videon skulle ha musik, men av copyrightskäl vågade jag inte lägga till det.

Permalänk
Medlem

Med uppspelningshastighet 2x tyckte jag det flöt på som jag förväntade mig.
Mer ljus skulle nog göra susen.

Kul med stop-motion! Keep it up

Permalänk
Medlem

Ser tufft ut! Hur många bilder i sekunden kör du med?

Jag tycker ljuset ser lite knepigt ut, i första scenen och de andra som använder samma vinkel. Det är lite dunkelt men det känns även som att det är ett flimmer över med och ljuset varierar lite hela tiden. Tog du bilderna med 1/50 sekund slutare eller någon annan hastighet? Tänker om det är 50 Hz flimmer som ger artefakter om det är en missmatch mot slutartiden.

Ljus är en plåga annars för mig i mina filmer, jag hittar alltid något fel med ljussättningen efter jag filmat Det måste vara svårt att undvika röra kameran ofrivilligt eller stöta till ljuskällorna under flera timmars pillande.

Jättecoolt projekt annars! Har aldrig provat något stop motion själv än.

Permalänk
Medlem

Instämmer - kul grej Mer och framförallt kontrollerat ljus behövs. Känns som det är icke-fördragna fönster med solen som enda ljuskälla? Och moln som förflyttar sig och skapar det ojämna ljuset? Tog det dessutom 3h har solen också förflyttat sig och ger annorlunda ljus.

Ordentlig belysning och mörkläggningsgardiner så kommer det se mycket proffsigare ut!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Älskar stop motion!
Mitt tips som ovan nämnt är att ha ordentligt ljus för att det inte ska bli "flimmer" i videon. Tänk också på att arbeta med figurer tar ännu längre tid så ge det gott om tid och stressa inte fram det. Tålamod är nog det absolut viktigaste när det kommer till stop motion.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bran:

Instämmer - kul grej Mer och framförallt kontrollerat ljus behövs. Känns som det är icke-fördragna fönster med solen som enda ljuskälla? Och moln som förflyttar sig och skapar det ojämna ljuset? Tog det dessutom 3h har solen också förflyttat sig och ger annorlunda ljus.

Ordentlig belysning och mörkläggningsgardiner så kommer det se mycket proffsigare ut!

Jag använde köksbänkslampan med föredragna persienner på nattetid