Ny SSD skyddar mot utpressningsprogram med AI

Permalänk
Melding Plague

Ny SSD skyddar mot utpressningsprogram med AI

Cigent Technology har släppt en ny SSD med inbyggt skydd mot utpressningsprogram med hjälp av en AI som drivs av en maskininlärningskrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad händer om AIn själv kommer på att du inte skall ha tillgång till din data och låser disken??

Permalänk
Medlem

Ja nytt kommer helatiden blir intressant att se hur bra den fungerar...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tanken är ju god, men borde inte detta "skydd" ligga i Windows?

Alla diskar kan ju inte ha olika "skydd" på individuell hårdvaru nivå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad händer om AIn själv kommer på att du inte skall ha tillgång till din data och låser disken??

Som det står i artikeln, då låser man bara upp disken och eventuellt justerar hur känslig algoritmen ska vara.

Permalänk

Bästa säkerheten är att redan lägga ut all information om sig själv.
Utpressaren hotar med att lägga ut bilder på en naken, man ger utpressaren en länk och säger att man redan har lagt ut filmklipp med detta.

Nå alla skydd handlar om att försvåra. Det utpressningsprogram brukar göra är att supersnabbt försöka kryptera folks data, denna försök att kryptera data går att upptäcka.

Permalänk
Medlem

Om AI kan skydda mot kryptering, så kan AI även kringgå samma skydd.
En mjukvarukapprustning som nu blir automatiserad alltså.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

AI hit och AI dit. Vad är det som är AI här? Låter som en mjukvara som känner när kryptering sker och låser disken. Känns ju inte så intelligent om inte disken ens kan fatta om det är man själv som krypterar frivilligt eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

AI hit och AI dit. Vad är det som är AI här? Låter som en mjukvara som känner när kryptering sker och låser disken. Känns ju inte så intelligent om inte disken ens kan fatta om det är man själv som krypterar frivilligt eller inte.

Ai är ett buzzword, det säljer.
I praktiken kan man koda i princip som Ai själv. det enda speciella är att en dag kommer Ai gå ifrån. Det går argumentera för att Ai redan har gått om, men det beror på vilken område man pratar om.

Så person som kodar kod själv för att hitta dumheter som virus etc har funnits länge. Mcafee var en av de första och blev riktigt rik av detta. Det Ai skulle kunna göra är att ta fram något som ingen ekonomisk möjligt kan ta fram genom att anlita vanliga utvecklare. Ai lösningen kommer sedan ganska billigt förbättra sig själv. Den andra mänskliga lösningen blir bara dyrare och mer krångligt för var år som går.

Permalänk
Medlem
Citat:

En utlovad uppdatering ska göra det möjligt att förhindra data från att både läsas och raderas om SSD-enheten startas från en annan dator.

Personligen så skulle jag nog föredra om det är möjligt att läsa data om SSD startas från en annan dator.
Men jag förstår att olika användare har olika krav/säkerhetsnivåer/behov etc.

Permalänk
Medlem

Artificiell intelligens kan aldrig besegra äkta dumhet...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bästa säkerheten är att redan lägga ut all information om sig själv.
Utpressaren hotar med att lägga ut bilder på en naken, man ger utpressaren en länk och säger att man redan har lagt ut filmklipp med detta.

LTT Linus pratade någon gång om det.
Att nyfikenhet kan ibland ställa till med mer problem än att gå ut offentligt med information.

Har för mig han sa det i sammanhang om att vara offentlig med var deras huvudkvarter finns.
Han nämnde även det fenomenet i sammanhang med att han avslöjade att den nya bil han köpt är en Porsche Taycan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai är ett buzzword, det säljer.
I praktiken kan man koda i princip som Ai själv.

Om det innebär att man kodar något och sen skriver Ai på det så absolut. I min värld har det inget alls att göra med Ai.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Från 2021:

https://www.prnewswire.com/news-releases/cigent-technology-la...

Citat:

Cigent Technology Launches New Cybersecurity Solutions To Thwart Ransomware Attacks And Stop Data Theft Even After A Security Breach

De kände sig väl tvugna att uppdatera det gamla med det nya. AI är ordet som krävs för att börsvärdet skall få en knuff!

Permalänk
Medlem
Citat:

En utlovad uppdatering ska göra det möjligt att förhindra data från att både läsas och raderas om SSD-enheten startas från en annan dator.

Datorn lägger av, man köper en ny, och kan nu inte läsa datan från den gamla SSD:n! utmärkt.

Permalänk

Som det orakel jag är, har jag en förutsägelse:

Detta ”AI”-skydd kommer visa sig vara hemmasnickrad security-by-obscurity och vara lika tätt som ett såll eftersom tillverkaren ”glömt tänka på något”.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Datorn lägger av, man köper en ny, och kan nu inte läsa datan från den gamla SSD:n! utmärkt.

Det är därför man har backup. Men det är samtidigt orsaken till att den här produkten är poänglös: om förlorar mer viktig data än du tål att tappa ifall din SSD blir oläsbar den här sekunden så har du gjort något fel.

Permalänk
Medlem

Plötsligt en dag anser din ssd att du inte kan sköta dina filer och ser dig som ett hot, och låser all data bakom ett lösenord.

Edit: såg nu att jag var sen på bollen

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tanken är ju god, men borde inte detta "skydd" ligga i Windows?

Alla diskar kan ju inte ha olika "skydd" på individuell hårdvaru nivå?

Inga av dessa sk skydd kommer att fungera ändå för skulle det börjas användas i större utsträckning så skulle bara angriparna köpa samma diskar (ännu enklare om det blev integrerat i Windows) och testa exakt hur de ska göra för att kringå detektion. För att ens komma nära så behöver disken kunna detektera alla försök till kryptering varpå man då inte längre kan kryptera sin data heller.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Jaha, ska nu också lagringsmediumen komma och ha egna åsikter om hur de får användas? Nej, regelbundna backuper känns som en både enklare och säkrare strategi. Jag har faktiskt svårt att se något som helst scenario där smarta SSD skulle vara en bra idé. Någon som kommer på nåt?

Permalänk
Medlem

I den mån detta öht fungerar så undrar jag ju hur mycket själva SSDn faktiskt gör, respektive hur mycket som görs i mjukvara som bara signalerar till SSDn att "nu ska du låsa ned dig".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, ska nu också lagringsmediumen komma och ha egna åsikter om hur de får användas? Nej, regelbundna backuper känns som en både enklare och säkrare strategi. [...]

Jag är benägen att hålla med men optimalt är även att göra en avbildning/kloning av hela installationen med jämna mellanrum. Själv har jag Windows och alla installerade program på C och alla mina filer på D-disken. Viktiga filer tar jag vanlig backup på (placerade på extern disk som vanligtvis inte är inkopplad). Med systemavbidningen (också på extern såklart) kan jag enkelt "installera" om allt med alla program och inställningar precis som jag vill ha dem.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, ska nu också lagringsmediumen komma och ha egna åsikter om hur de får användas? Nej, regelbundna backuper känns som en både enklare och säkrare strategi. Jag har faktiskt svårt att se något som helst scenario där smarta SSD skulle vara en bra idé. Någon som kommer på nåt?

Skrivet av SethP:

Jag är benägen att hålla med men optimalt är även att göra en avbildning/kloning av hela installationen med jämna mellanrum. Själv har jag Windows och alla installerade program på C och alla mina filer på D-disken. Viktiga filer tar jag vanlig backup på (placerade på extern disk som vanligtvis inte är inkopplad). Med systemavbidningen (också på extern såklart) kan jag enkelt "installera" om allt med alla program och inställningar precis som jag vill ha dem.

Sett till att inte förlora datan är det ju bra, men som jag förstår det är en del av poängen att datan blir helt otillgänglig tills man låser upp enheten.

Dvs, skyddar isf inte bara vid en attack av typen "vi krypterar din data" utan även vid "vi tar en kopia och hotar att sprida den".

Detta då förutsatt att det öht fungerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil_penguin
Ha! All känslig data har jag såklart i en Veracryptvolym.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Hedersmedlem

Cool funktion, men vad hindrar ett ransomware från att justera känsligheten i diskens skydd eller helt stänga av det? All styrning av skyddet kommer ändå vara i mjukvara som det ser ut.