Thrustmaster T818, hur köpa?

Permalänk

Thrustmaster T818, hur köpa?

Har någon lyckats köpa en Thrustmaster T818 Direct Drive Wheelbase? Hittar ingen återförsäljare i Sverige. Den har funnits flera månader i Thrustmasters e-shop (650 Euro), men den går inte att beställa för leverans till länder i Norden. Kanske har Thrustmaster övergivit oss?

Permalänk

Hej,

Hmm, konstigt, jag trodde att det fanns. Var hemma hos en och han ägde en.

Kan eventuellt skicka mail till svenska återförsäljare och fråga om dem ska tar hem några, annars så kan du säkert köpa från en Europeisk återförsäljare

Men personligen så tycker jag designen är inte alls snygg jämfört med konkurrenterna, men det är min åsikt

Alex

Permalänk
Medlem

Ställde frågan till thrustmaster och dom hänvisade till att be återförsäljare ta hem dem.

Påpekade att det stod eshop exclusive men fick inget svar på det.

Går dock att beställa från Computer Salg / CDON för bara 15 271 SEK.
För det priset är nog alla andra alternativ bättre. (Fanatek, Asetek, Simagic.. etc ... )

Är dock väldigt nyfiken på denna när den kan gå att få tag i för 8000-9000.

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt att de inte kan leverera inom EU från den tyska butiken åtminstone.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Håller med. Känns lite som om man inte upptäckt vilket år det är. Har man nu utvecklat ett dd system som skall ut i konkurrens med dom andra "stora" och är produkten är ny på marknaden.... så känns det lite konstigt att man inte anammat business modellen som entusiast marknaden medför.

Känns som om man haft lite otur.

Permalänk
Medlem

Även om jag sitter på en t300 ser jag inte riktigt denna som något roligt.
Qr var inte jätteroligt och mina gamla rattar måste ändå ha en mellanadapter.
De har Moza på både inet och Dustin även om de inte ä i lager. Ska man ändå lägga 6k så får man mer ratt för pengarna, bättre qr, lättare att montera (för thrustmaster i sin idioti inte använder standard mönster ). Även fanatec kan man få för 9k med clubsport rs eller 7500 med de billigare kringlorna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Även om jag sitter på en t300 ser jag inte riktigt denna som något roligt.
Qr var inte jätteroligt och mina gamla rattar måste ändå ha en mellanadapter.
De har Moza på både inet och Dustin även om de inte ä i lager. Ska man ändå lägga 6k så får man mer ratt för pengarna, bättre qr, lättare att montera (för thrustmaster i sin idioti inte använder standard mönster ). Även fanatec kan man få för 9k med clubsport rs eller 7500 med de billigare kringlorna.

Är ju olika hur man ser på det. För min del vill jag gärna använda min SF1000 och då är T818 enda alternativet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Ställde frågan till thrustmaster och dom hänvisade till att be återförsäljare ta hem dem.

Det finns ju ganska många svenska återförsäljare som har TM i sitt sortiment (Inet, Komplett, Webbhallen, Dustin, ...). Anmärkningsvärt att ingen av dess valt att erbjuda T818 i sitt sortiment om nu bollen ligger hos dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Ställde frågan till thrustmaster och dom hänvisade till att be återförsäljare ta hem dem.

Skrivet av optimal.lap:

Det finns ju ganska många svenska återförsäljare som har TM i sitt sortiment (Inet, Komplett, Webbhallen, Dustin, ...). Anmärkningsvärt att ingen av dess valt att erbjuda T818 i sitt sortiment om nu bollen ligger hos dom.

Tyvärr så ligger denna bollen hos Thrustmaster, precis som Logitech och deras DD ratt så ser det just nu ut som att man har valt att endast sälja ratt baserna på deras egna eshop.
Vilket man kanske kan tycka är lite konstigt när tex MOZA kommer och tar marknadsandelar.

Så fort T-818 finns tillgänglig så gissar jag att alla som säljer TM idag kommer att lista dom.

Permalänk

Ställde frågan till TM; support och fick följande svar:

.... At the moment, we have no detailed information when the steering wheel will be available at our official dealers in other countries than our Eshop. But I can tell you that our sales team is hard at work to make this product available to you in Sweden soon. ...

Man undrar vad problemet är. Vet dom inte att Sverige ligger i Europa och tillhör EU? Man tar emot beställningar från UK och står dessutom för tullkostnader.

Permalänk
Medlem

Riktigt skumt Thrustmaster inte fått till försäljningen i Sverige!
Visst vi är inte sååå många här i svedala, men procentuellt tror jag vi har fler simräjsers än de flesta länder
Lite tveksam till den med tanke på att det är plast i så många kritiska komponenter, men kanske är tillräckligt hög styrka/kvalitet på den så det funkar även i längden?

Skrivet av infigo:

De har Moza på både inet och Dustin även om de inte ä i lager.

Shit pommes, det hade jag ingen aning om att Moza finns i Sverige! (även om nu tillgången är skakig )
Tackar för infon! (Vettiga priser på baserna, men lite tunt med prisvärda rattar kanske?)
...
Undrar förresten när Fanatec kan få sin uppdaterade quick release (QR2) i sjön nångång och se om de löst problemen med glapp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sneglar själv på MOZA, dom verkar ändå ganska prisvärda DD grejer.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vettiga priser på baserna, men lite tunt med prisvärda rattar kanske?
...
Undrar förresten när Fanatec kan få sin uppdaterade quick release (QR2) i sjön nångång och se om de löst problemen med glapp?

Tycker moza cs eller vilken det nu är. Den för 3500 ser rätt bra ut. Den jag skaffat isåfall, rund och läder med lagom knappar. Samma pris som clubsport rs från fanatec som jag annars tittat om jag väljer fanarec

Men på fanarec så köper jag inte med deras qr. Tycker inte den är bra nog. Klunk, klirr och klank när jag testat de. Det är min dealbreaker för mig om man nu ska lägga 8-9k och motståndet inte har det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tycker moza cs eller vilken det nu är. Den för 3500 ser rätt bra ut. Den jag skaffat isåfall, rund och läder med lagom knappar. Samma pris som clubsport rs från fanatec som jag annars tittat om jag väljer fanarec

Jepp, den ratten verkar vettigast tycker jag också - har ungefär samma kriterier som dig
Du har rätt, Fanatec är minst lika dyrapå tillbehören... Fast Fanatec kör ju sporadiska reor så man kanske kan hitta lite billigare ibland.

Skrivet av infigo:

Men på fanarec så köper jag inte med deras qr. Tycker inte den är bra nog. Klunk, klirr och klank när jag testat de. Det är min dealbreaker för mig om man nu ska lägga 8-9k och motståndet inte har det.

Jo men det har som sagt varit på gång en uppgradering nu sen minst över ett år tillbaks... (QR2 som sagt)
Hoppas de får till den nån gång

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Qr på t818 är ett garanterat garantiärende. Verkligen helt sjukt se den lösningen. Men det är väl billigare för dem att byta ut än göra det ordentligt.

Häckar vidare på min gamla pre simucube custom bygge eller vad man ska kalla det. När man fick bygga elektroniken själv. Vart rätt sugen på logitech g pro. Nästan ett plus det bara finns en ratt men för mycket bulk måste troligen byta rigg för den. Men det bygget verkar mer genomtänkt och jag får alltid bäst varvtider med logitech rattar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Qr på t818 är ett garanterat garantiärende. Verkligen helt sjukt se den lösningen. Men det är väl billigare för dem att byta ut än göra det ordentligt.

Plasten ska väl vara rejält "heavy duty" men jag ska erkänna jag inte litar på den jag heller... Man är väl kanske lite feg, men plasten gör att jag inte är speciellt sugen på t818 själv heller.

Skrivet av oqvist:

Vart rätt sugen på logitech g pro. Nästan ett plus det bara finns en ratt men för mycket bulk måste troligen byta rigg för den.

Logitech verkar fått till en ganska "lagom" plattform, men jag tror de skjuter sig själva i foten om de inte ganska snart kommer med en plan för expandering av tillbehören gällande hubbar, adaptrar, rattar ev andra tillbehör osv...
Folk som lägger de här pengarna kommer inte nöja sig med bara en ratt.
Och jag håller med det är en rejäl kloss till bas!
Nåja, kanske OT - vi skulle nog behöva en egen tråd för logitechs DD ratt om det inte finns en redan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Riktigt skumt Thrustmaster inte fått till försäljningen i Sverige!
Visst vi är inte sååå många här i svedala, men procentuellt tror jag vi har fler simräjsers än de flesta länder
Lite tveksam till den med tanke på att det är plast i så många kritiska komponenter, men kanske är tillräckligt hög styrka/kvalitet på den så det funkar även i längden?

Shit pommes, det hade jag ingen aning om att Moza finns i Sverige! (även om nu tillgången är skakig )
Tackar för infon! (Vettiga priser på baserna, men lite tunt med prisvärda rattar kanske?)
...
Undrar förresten när Fanatec kan få sin uppdaterade quick release (QR2) i sjön nångång och se om de löst problemen med glapp?

Skrivet av Gyhlen:

Sneglar själv på MOZA, dom verkar ändå ganska prisvärda DD grejer.

Kolla simagic alpha / alpha mini, finns prisvärda bundles i sverige. De ska vara mer prisvärda och bättre kvalitetsmässigt än Moza vad jag grottat in mig på! Bäst bang for buck är dock lätt VRS DF, 20nm för under 10k är oslagbart.

Permalänk
Medlem

Vrsn där använder samma mige motor som i mitt bygge. Bra pris nog inte dyrare än vad jag fick ge och då bygga ihop lådan själv. Har inget jämföra med finns nog bättre motorer men vart nära bryta av handleden ett par gånger så noll problem med att det klipper.

Inser att den är kompaktast av dem alla vad det verkar så jag campar vidare. Jag turade verkligen in där dimensionerna ingick inte i planeringen när jag byggde och det är mm passning med både min gamla monitor och nya.

Har man de nya aluriggarna lär man ju alltid få till det därför de tillåtits svälla antar jag

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Kolla simagic alpha / alpha mini, finns prisvärda bundles i sverige.

Vart då? (Delenordic? Simracesweden?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vart då? (Delenordic? Simracesweden?)

Kolla simracing garages recension av t818. Qr förbättrad naturligtvis men ändå duktigt med flex.

Ju mer jag läser så verkar själva prestandan efter kalibrering va extremt lika på de flesta system. Lyckas då inte övertyga mig själv byta ut migen. Vet inte om jag någonsin läst att någon lyckats bränna den motorn.

Blir investering i en sparco p300 istället. Simagic hade man lite bias för just för att de har faktiskt exakt den rally ratt man vart ute efter. Finns inte så många alternativ under 320 mm om man vill ha rund platt ratt. De flesta går för f1 stuk med mindre diameter eller så ska tryckas i tryckpress

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x