Permalänk
Medlem

Solfilm.online scam? Legit?

Sitter och kollar på att eventuellt skaffa solfilm till lägenhetsfönsterna och sökt runt lite, snubblade över solfilm.online som är en Svensk sida till solaris979.eu vilket är ett Lättiskt bolag som existerat sedan 2012 (källa: https://company.lursoft.lv/en/solaris-979/40103553890?l=en ), deras EU sida är reggad 2013 ( källa: https://whois.eurid.eu/en/search/?domain=Solaris979.eu ).

Sidan är väl översatt, verkar allmänt väldigt seriös och informativ, om oss listar arbetarna (3 ST) där, kollat bilderna och verkar inte finnas på andra än deras sidor.
De har lite olika varianter windowfilms24.online, någon finsk sida etc men alla har samma info, nummer etc och de hymlar inte med det.

Så rent på utan känns de seriösa och on the up and up, men här kommer kruxet, förutom deras sidor hittar jag inga reviews, inga trådar, inte något som visar att de existerar. Kollat på 3M och försökt hitta om de listar officiella återförsäljare men hittar inget alls, 3 FB reviews från 2015 som ja ger ett intryck av fake.

Någon som kan gräva upp mer?
Eller alternativt ge en känd sida som har solfilm som de vet funkar?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

https://www.instagram.com/p/B-zcqwXFInD/?igshid=1tj6ql39kmwl0

Ett tips om det kan vara något? Funkar väldigt bra hemma hos oss iallafall 😊👍

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Eller alternativt ge en känd sida som har solfilm som de vet funkar?

Vi köpte från Foliekniven: https://www.foliekniven.se/folie_meter.php?type=1014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

https://www.instagram.com/p/B-zcqwXFInD/?igshid=1tj6ql39kmwl0

Ett tips om det kan vara något? Funkar väldigt bra hemma hos oss iallafall 😊👍

Fast insyn är mindre problem, bor ett antal våningar upp med inga nära motsatta hus, jag söker mer värmereducering. Tack iaf 🙂

Skrivet av Andreaz1:

Ser intressant ut men kostnaden stiger en hel del , vet att man får vad man betalar för men när kostnaden stiger med ~150-300% blir det dyrt värre. Från ~350 per fönster till 900-1400 beroende på val. Ska täcka 7-8 sådana ytor så vi pratar isf kanske närmare 10K, tyvärr lite utanför budget för detta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sitter och kollar på att eventuellt skaffa solfilm till lägenhetsfönsterna och sökt runt lite, snubblade över solfilm.online som är en Svensk sida till solaris979.eu vilket är ett Lättiskt bolag som existerat sedan 2012 (källa: https://company.lursoft.lv/en/solaris-979/40103553890?l=en ), deras EU sida är reggad 2013 ( källa: https://whois.eurid.eu/en/search/?domain=Solaris979.eu ).

Sidan är väl översatt, verkar allmänt väldigt seriös och informativ, om oss listar arbetarna (3 ST) där, kollat bilderna och verkar inte finnas på andra än deras sidor.
De har lite olika varianter windowfilms24.online, någon finsk sida etc men alla har samma info, nummer etc och de hymlar inte med det.

Så rent på utan känns de seriösa och on the up and up, men här kommer kruxet, förutom deras sidor hittar jag inga reviews, inga trådar, inte något som visar att de existerar. Kollat på 3M och försökt hitta om de listar officiella återförsäljare men hittar inget alls, 3 FB reviews från 2015 som ja ger ett intryck av fake.

Någon som kan gräva upp mer?
Eller alternativt ge en känd sida som har solfilm som de vet funkar?

Prova ring och se hur de beter sig,
Jag tolkar det som att de har ett mammabolag i något skumt land sen har dem lokala arbetare som egentligen gör andra jobb men "gör dessa på beställning" så får de en bit av kakan tror jag.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Prova ring och se hur de beter sig,
Jag tolkar det som att de har ett mammabolag i något skumt land sen har dem lokala arbetare som egentligen gör andra jobb men "gör dessa på beställning" så får de en bit av kakan tror jag.

Låter ju inte orimligt, får ta och testa i veckan, se om jag får tag på dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Låter ju inte orimligt, får ta och testa i veckan, se om jag får tag på dem.

Alla länder har samma kontaktnummer till Latvia, så nog är det ett par balkier som dyker upp bakom dörren hos dig och gör jobbet.
Ifall du provar - gör gärna en update i tråden så vet andra om de är legit eller ej. Verkar dock va OK och arbetarna pratar nog bara Engelska. Betala bara inget innan de är bakom din dörr eller utfört arbete...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mörkläggningsgardiner är annars jävligt effektiva.
Det mindre bra är att det blir mörkt och det känns instängt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Alla länder har samma kontaktnummer till Latvia, så nog är det ett par balkier som dyker upp bakom dörren hos dig och gör jobbet.
Ifall du provar - gör gärna en update i tråden så vet andra om de är legit eller ej. Verkar dock va OK och arbetarna pratar nog bara Engelska. Betala bara inget innan de är bakom din dörr eller utfört arbete...

Tänkte bara beställa film inte jobbet, men kommer med update om hur jag gör samt om jag beställer så hur det funkar. Är det bra så att i kombo med av kan det ju göra det beboeligt i lägenheten om man har tur ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Mörkläggningsgardiner är annars jävligt effektiva.
Det mindre bra är att det blir mörkt och det känns instängt.

Jo men ger som du säger mörker, helst vill jag ju ha ljust eller lite ljus iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

3 år sedan men hur gick det för dig Ferrat för jag har precis också börjat kolla på solfilm vs foliekniven och som du sa, bara filmkostnaden är 1/4 av de svenska.

Tänker om materialkostnaden har sån bredd som mellan dessa så bör det finnas fler firmor som erbjuder meterialen som hamnar mitt emellan prismässigt? Svenskt är önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Mörkläggningsgardiner är annars jävligt effektiva.
Det mindre bra är att det blir mörkt och det känns instängt.

Ju längre ut man kan stoppa värme ju bättre, solfilm på utsidan/markiser/utanpåliggande persienner är ju det bästa ur värmesynpunkt.
Med mörkläggningsgardiner så får man ju en ficka med varm luft på insidan, men det är ju bättre än ingenting i alla fall.

Apropå företaget i originalfrågan, man hade ju kunnat testa att beställa mot faktura om man inte är helt säkert. Dock så finns det ju ett flertal olika företag med liknande upplägg och de brukar ju vara OK att beställa ifrån, det är ju inom EU i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har själv från Foliekniven, dock bara ett fönster i min lägenhet så blir inte samma kostnad som för er med 8st.
Men men, detta blir tredje sommaren det sitter (utsidan) och har fungerat väldigt bra. Ser inga tecken på att det ska släppa heller.
Ska hålla 5 år och för mig har det varit väl värt det. Valde näst mörkaste, men nu i efterhand så skulle jag nog valt det mörkaste. Får bli det nästa gång

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.