Spara sina semesterdagar eller kompledighet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Fast... du förlorar dina semesterdagar? dvs dina lediga dagar, där du inte arbetar?

Man förlorar möjligheten att vara ledig absolut, men har man inte tagit ut det på 5 år så får man skylla sig själv.

Ekonomiskt förlorar du inget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man förlorar möjligheten att vara ledig absolut, men har man inte tagit ut det på 5 år så får man skylla sig själv.

Ekonomiskt förlorar du inget.

Ekonomiskt så tjänar man på att spara dagar då dem blir utbetalda med nuvarande lön istället för 5 år gammal lön 😁, brukar vara minst 10% mer över 5 år....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Ekonomiskt så tjänar man på att spara dagar då dem blir utbetalda med nuvarande lön istället för 5 år gammal lön 😁, brukar vara minst 10% mer över 5 år....

Du lär väl tjäna mer om du tar ut det och sätter in i fonder i så fall?

Oavsett så är det ju försumbart i sammanhanget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och varför krångla till det?
Man gör 8h övertid och vill kunna ta ut 8h ledighet en annan dag. Inte en enda krona är inblandad i det.
Man har ett visst antal dagar semester, man väljer att spara ett par dagar för att senare kunna ta ut dem.
Det är väldigt enkelt, men i praktiken får man tänka till då de kan omvandla ens sparade tid till pengar.

Att gå ner i tjänstetid är en mycket komplex fråga, alla arbetsgivare tillåter inte det, man får sämre akassa osv. Det är att krångla till det väldigt mycket istället för att planera hur man sparar ens ledighet.

Jag misstänker att många i tråden har småbarn och har otroligt stora mängder ledigheter att ta ut som andra inte kan ta ut.
Ska man till tandläkaren så går ett antal timmar, dessa timmar måste man redan innan har tjänat in. Det finns hur många småsaker som helst som man måste göra och det går att hantera det om man bara tänker på att skaffa en buffert med ledighetstider.

Väldigt många. Alla hus kostar inte som i Stockholm 10 miljoner styck utan kanske ner emot 500 000kr. Att anlita snickare för hus värda 500 000kr är lite att kasta pengar i sjön.
Folk har sysslor utanför arbetet, olika personer olika mycket. För att kunna hantera dessa sysslor så väljer man inte att ta ut all övertid man gör i rena pengar. Utan man väljer spara dem i kompbanken som jag nämnde. T.ex. man jobbar en lördag extra hos arbetsgivaren och väljer enbart att någon gång senare kunna ta ut en ledighetsdag.
Inte en enda krona extra får någon för detta, det är en ren enkel byteshandel.

Kan du i punktform beskriva vad du vill ha ut utav tråden?

Ibland upplever jag att du bara vill klaga på systemet och att dit livspussel inte går ihop? Men sedan läser jag att du åtagit dig andra uppdrag som din arbetsgivare inte alls är skyldig till?

Jag läste även att du skrev att sparade semesterdagar inte tas ut efter längst tid sparad. Det är direkt felaktigt.
Efter att dina ordinarie semesterdagar är förbrukade tas semesterdagar ut efter längs tid sparad.

Komptid är till just för att du kan jobba över för att sedan ta ut dem när du behöver gå till tandläkare etc.
Märk väl att det finns yrkesgrupper där detta inte alls är möjligt...

Så, punktlista vad du vill ha svar på, så kanske tråden kan hjälpa dig. Nu uppfattas det som bara klagomål på hur det är

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Kan du i punktform beskriva vad du vill ha ut utav tråden?

Ibland upplever jag att du bara vill klaga på systemet och att dit livspussel inte går ihop? Men sedan läser jag att du åtagit dig andra uppdrag som din arbetsgivare inte alls är skyldig till?

Jag läste även att du skrev att sparade semesterdagar inte tas ut efter längst tid sparad. Det är direkt felaktigt.
Efter att dina ordinarie semesterdagar är förbrukade tas semesterdagar ut efter längs tid sparad.

Komptid är till just för att du kan jobba över för att sedan ta ut dem när du behöver gå till tandläkare etc.
Märk väl att det finns yrkesgrupper där detta inte alls är möjligt...

Så, punktlista vad du vill ha svar på, så kanske tråden kan hjälpa dig. Nu uppfattas det som bara klagomål på hur det är

Det klassiska forumsproblemet.
Man beskriver "ett problem" och frågar hur man ska göra, ska man välja att ta ut semesterdagar eller kompledighet först. Om syftet är att få behålla dessa utan de omvandlas till pengar emot ens vilja. Att de för mig inte har dragit mina äldsta semesterdagar först är konstigt och det är något jag får ta upp med dem. Alltså jag hade många semesterdagar kvar år fem, men inga semesterdagar år 4,3,2,1.

Sedan verkar de flesta inte alls ha ha problem med att deras sparade tider kan omvandlas till pengar. Det finns förklaringar till detta, lite åtstramning i VAB och föräldraledigheten hade nog fått fler med samma problem som mig.
-Så fort man får ett privat problem som man behöver göra akut så får man lösa det med insparad ledighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det klassiska forumsproblemet.
Man beskriver "ett problem" och frågar hur man ska göra, ska man välja att ta ut semesterdagar eller kompledighet först. Om syftet är att få behålla dessa utan de omvandlas till pengar emot ens vilja. Att de för mig inte har dragit mina äldsta semesterdagar först är konstigt och det är något jag får ta upp med dem. Alltså jag hade många semesterdagar kvar år fem, men inga semesterdagar år 4,3,2,1.

Det är ju inget vi kan svara på, det måste du ju ta med din arbetsgivare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan verkar de flesta inte alls ha ha problem med att deras sparade tider kan omvandlas till pengar. Det finns förklaringar till detta, lite åtstramning i VAB och föräldraledigheten hade nog fått fler med samma problem som mig.
-Så fort man får ett privatproblem som man behöver göra så får man lösa det med insparad ledighet.

Kan och kan, det ska ju rätt mycket till. Jag har semesterdagar för att ta ut semester, inte för att hamstra dem i 5 år tills de omvandlas till pengar.

Ser liksom inte en värld där något av det du beskriver faktiskt är ett problem, är mest det. Väldigt svårt att relatera och förstå vad du är missnöjd över.

Har inte heller barn så använder inge VAB eller föräldraledighet.

Hur ofta får man "privata problem" som kräver ledighet? Pratar man med sin arbetsgivare är ju säkert det mesta lösbart också utan krångel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ju inget vi kan svara på, det måste du ju ta med din arbetsgivare.

Kan och kan, det ska ju rätt mycket till. Jag har semesterdagar för att ta ut semester, inte för att hamstra dem i 5 år tills de omvandlas till pengar.

Ser liksom inte en värld där något av det du beskriver faktiskt är ett problem, är mest det. Väldigt svårt att relatera och förstå vad du är missnöjd över.

Har inte heller barn så använder inge VAB eller föräldraledighet.

Hur ofta får man "privata problem" som kräver ledighet? Pratar man med sin arbetsgivare är ju säkert det mesta lösbart också utan krångel.

Jag frågade hur man skulle göra, inte diskuterade hur man skulle få igenom någon lagändring.

Och jag har nu fått tips.
Se till att en arbetsgivare tar de äldsta semesterdagarna först när de går att dra. Att man ska behöva besöka ekonomiavdelningen och tjabba om detta och reglerna och få dem dra semesterdagar som jag vill, ja sånt är livet. (när man har sina semester -5 dagar, kan de dra de äldsta vad jag har förstått)
Sedan är det att maximera ens kompledighet.

Jag ser att ha väldigt mycket sparad ledighet att kunna ta ut som nästan exakt samma sak som att ha väldigt mycket pengar på banken att kunna ta ut. Där vissa mer kan argumentera att de ser inte behovet av någon av dem.
Det är skitskönt att veta att jag kan ta 3 veckors extra semester om jag så skulle vilja.
Men vi alla har olika tankesätt. Jag förstår argument emot de som pratar om att de vill ha ett halvår ledighet i en backup, men jag pratar bara om tid som räcker åt en längre resa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag frågade hur man skulle göra, inte diskuterade hur man skulle få igenom någon lagändring.

Och jag har nu fått tips.
Se till att en arbetsgivare tar de äldsta semesterdagarna först när de går att dra. Att man ska behöva besöka ekonomiavdelningen och tjabba om detta och reglerna, ja sånt är livet. (när man har sina semester -5 dagar, kan de dra de äldsta vad jag har förstått)
Sedan är det att maximera ens kompledighet.

Jag ser att ha väldigt mycket sparad ledighet att kunna ta ut som nästan exakt samma sak som att ha väldigt mycket pengar på banken att kunna ta ut. Där vissa mer kan argumentera att de ser inte behovet av någon av dem.
Det är skitskönt att veta att jag kan ta 3 veckors extra semester om jag så skulle vilja.
Men vi alla har olika tankesätt. Jag förstår de som pratar om att de vill ha ett halvår ledighet i en backup, men jag pratar bara om tid som räcker åt en längre resa.

Vem har pratat om lagändring..??

Fast hur du ser sparad ledighet spelar liksom ingen roll, det är inte ens lite samma sak som att ha pengar på banken.

Semester är mellan arbetsgivare och arbetstagare, det är liksom två parter som ska vara nöjda med hur det fungerar.
Det finns ju en anledning till att semesterlagen existerar, och sen ytterligare regler inom företaget.

Vad du gör med dina egna pengar är det ingen som bryr sig om, inom lagliga gränser så klart.

Varför räcker din semester och komptid inte till "en längre resa" då?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det klassiska forumsproblemet.
Man beskriver "ett problem" och frågar hur man ska göra, ska man välja att ta ut semesterdagar eller kompledighet först. Om syftet är att få behålla dessa utan de omvandlas till pengar emot ens vilja. Att de för mig inte har dragit mina äldsta semesterdagar först är konstigt och det är något jag får ta upp med dem. Alltså jag hade många semesterdagar kvar år fem, men inga semesterdagar år 4,3,2,1.

Sedan verkar de flesta inte alls ha ha problem med att deras sparade tider kan omvandlas till pengar. Det finns förklaringar till detta, lite åtstramning i VAB och föräldraledigheten hade nog fått fler med samma problem som mig.
-Så fort man får ett privat problem som man behöver göra akut så får man lösa det med insparad ledighet.

Ok.

Sparade semesterdagar omvandlas till pengar per automatik om de inte tagits ut efter år 5.
Har man inte meddelat att man inte vill ha så, är detta standard.

Du måste prata med HR/din arbetsgivare och säga att du inte vill ha ut dina sparade semesterdagar i pengar.
Då kommer de höra av sig innan de gör åtgärden "semesterdagar -->pengar" för att ge dig chansen att ta ut semester.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Vem har pratat om lagändring..??

Fast hur du ser sparad ledighet spelar liksom ingen roll, det är inte ens lite samma sak som att ha pengar på banken.

Semester är mellan arbetsgivare och arbetstagare, det är liksom två parter som ska vara nöjda med hur det fungerar.
Det finns ju en anledning till att semesterlagen existerar, och sen ytterligare regler inom företaget.

Vad du gör med dina egna pengar är det ingen som bryr sig om, inom lagliga gränser så klart.

Varför räcker din semester och komptid inte till "en längre resa" då?

ok, då får man anpassa sig för reglerna. Varvid jag frågade om reglerna. Angående få tider att räcka ihop så är det många som har problem med detta och staten ger vissa extra ledighet för att de ska klara sig.
Jag själv jobbar extra för att senare nyttja denna tid till ledighet.