Spara sina semesterdagar eller kompledighet?

Permalänk

Spara sina semesterdagar eller kompledighet?

Hej.

Vi som arbetar samlar ibland på oss sparad semesterdagar och så jobbar vi ibland övertid och kan spara i ett kompsaldo för att sedan ta ut ledighet.

I en enligt mig "perfekt värld" så hade man kunnat samla på sig hur mycket som helst av de båda, om man väljer att sluta sitt jobb så kunde man välja att ta ut dessa före. Man kan också förhandla om företaget att få ut pengar.

Men världen är inte enligt mig perfekt. Sparad semester bokförs årsvis så man har semester sparade för år 1,2,3,4,5. Efter 5 år kan vissa arbetsgivare helt utan ens vetskap ersätta ens semesterdagar med pengar. De semesterdagarna man hade sparat för framtida roligheter bara försvinner och man istället får pengar.

Jag har också hört folk med "för mycket kompledighet" blivit emot deras egen vilja ersätt sin komptid emot pengar.

Och frågan är då. Om man ska ta ledigt t.ex. nu på fredag?
Ska man då välja att ta ledigheten från sina semesterdagar eller kompsaldo? Jag trodde innan att semesterdagar var lite heligt och man var mer skyddad om man hade sin sparade ledighets tid som dessa.

Att transformera semesterdagar till kompledighet är för många enkelt. Man tar ut semester på en fredag, sedan jobbar man ändå och sedan tidrapporterar man denna tid som övertid nästa vecka. Att däremot göra om kompledighet till semesterdagar är kört. Det man såklart kan göra är att nyttja ens kompsaldo mer och spara på semesterdagarna som man tar ut.

Jag trodde dock som sagt innan att semesterdagar var väldigt skyddade och dessa var bäst att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej.

Vi som arbetar samlar ibland på oss sparad semesterdagar och så jobbar vi ibland övertid och kan spara i ett kompsaldo för att sedan ta ut ledighet.

I en enligt mig "perfekt värld" så hade man kunnat samla på sig hur mycket som helst av de båda, om man väljer att sluta sitt jobb så kunde man välja att ta ut dessa före. Man kan också förhandla om företaget att få ut pengar.

Men världen är inte enligt mig perfekt. Sparad semester bokförs årsvis så man har semester sparade för år 1,2,3,4,5. Efter 5 år kan vissa arbetsgivare helt utan ens vetskap ersätta ens semesterdagar med pengar. De semesterdagarna man hade sparat för framtida roligheter bara försvinner och man istället får pengar.

Jag har också hört folk med "för mycket kompledighet" blivit emot deras egen vilja blivit ersätt sin komptid emot pengar.

Och frågan är då. Om man ska ta ledigt t.ex. nu på fredag?
Ska man då välja att ta ledigheten från sina semesterdagar eller kompsaldo? Jag trodde innan att semesterdagar var lite heligt och man var mer skyddad om man hade sin sparade ledighets tid som dessa.

Att transformera semesterdagar till kompledighet är för många enkelt. Man tar ut semester på en fredag, sedan jobbar man ändå och sedan tidrapporterar man denna tid som övertid nästa vecka. Att däremot göra om kompledighet till semesterdagar är kört.

Jag trodde dock som sagt innan att semsterdagar var väldigt skyddade och dessa var bäst att spara.

Anledningen till att man inte får spara för mycket ledighet är att de inte täcks vid konkurs.
Var en viss elfirma som gick i KK och folk tappade 800+ timmar i ledighet.
Efter detta fick vi inom Sef iaf tak på 40h per år att spara och sedan 5 dagar/år i 5år.
Oftast är det bäst att ta ut komp men beror på hur du sparat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte svara på vad som är bäst men jag brukar försöka ta ut lite "kompledigt", eller AFK som det heter hos oss, som en del av semestern. Sparad semester känns mer värdefullt av någon anledning, även om det i praktiken nog inte är så stor skillnad egentligen. Inte hela veckor eller så men kanske en vecka eller några dagar i början eller slutet, så har jag mer semester att ta vid jul eller när jag vill. Semester för oss förfaller efter fem år, vilket jag märkte förra året när jag hade jobbat fem år på samma plats och plötsligt fick ut drygt 9K extra som jag inte väntat mig. AFK däremot förfaller inte på det sättet, men det finns ett tak på hur mycket man får ha, kanske hundra timmar. Man borde få ut det i pengar om man slår i taket förstås, men jag vet att flera kollegor blev av med hundratals timmar utan någon kompensation när taket infördes (innan jag jobbade där), så det känns inte lika säkert.

Problemet är att företaget helst vill att man använder AFK till typ om man behöver gå lite tidigare och liknande, inte hela dagar, men för det har vi ju flex och jag kompenserar normalt det på kringliggande dagar och tidrapporterar bara 8 timmar om dagen generellt. Men om jag ansökt om ledighet, som semester, och fått det godkänt för att sen rapportera det som AFK så har det alltid funkat. Nu har de börjat kräva att man ansöker om semester i tidrapporteringssystemet och då blir den ju liksom tidrapporterad som semester automatiskt, vilket kanske kan ställa till det lite. Samtidigt måste man ju kunna ändra det i alla fall till och med veckan det gäller, man kan ju bli sjuk på semestern exempelvis, eller behöva jobba ändå av någon anledning.

Företaget kan ju alltid ändra sig när det gäller godkänd ledighet, semester eller annan. Föräldraledigt är väl egentligen den enda ledighet som företaget inte kan vägra eller ställa in med kort varsel. Alla har inte sådant förstås, men har man typ bokat en semesterresa och känner på sig att företaget kanske kommer att kräva att man arbetar då, och man råkar ha föräldraledighet att ta ut, så är det ju det säkraste. Dock mindre pengar förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

AFK däremot förfaller inte på det sättet, men det finns ett tak på hur mycket man får ha, kanske hundra timmar. Man borde få ut det i pengar om man slår i taket förstås, men jag vet att flera kollegor blev av med hundratals timmar utan någon kompensation när taket infördes (innan jag jobbade där), så det känns inte lika säkert.

Jag vet inte om det beror på vilket kollektivavtal man har, eller om min arbetsgivare bara är vänlig, men jag har 152 timmar komp att ta ut. Har haft 213 timmar som mest.
Har även sparade semesterdagar, varav en vecka går ut nästa år så de måste jag ta ut under året. Frågan är hur man tar ut dem, som jag förstått det så tas ev. semester från innevarande semestertimmar om man tar semester. Men jag antar att man behöver säga till speciellt att de ska tas från de sparade semesterdagarna?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Efter 5 år kan vissa arbetsgivare helt utan ens vetskap ersätta ens semesterdagar med pengar.

Ganska troligt att det är inskriven i avtalet, så om det är helt utan din vetskap så har du inte koll på avtalet.

Vi kan också spara semesterdagar i max 5 år, och varje månad så går varje komptimma över 40 ut som betalning.

Om du ska bara ta ut ledigt en dag så är kompledig bäst att ta ut. Sparad semester är egentligen bara värt för en singular dag om den dagen är mer än 8h arbetstid, eller om du värderar den lediga dagen mycket. (Kompledig är lättare att neka än sparad semester)

Permalänk
Snusfri

Vi får 70h ATK (Arbetstidsförkortning) varje år som man tar ut lite då och då, har man 100-120h+ sparade så brukar man bli "tvingad" att ta ut ca 1v, jag kommer att göra det då jag ligger på runt 130h just samt har 36 semesterdagar.

Dock inte alltid lätt att ta ut då vi har rätt mycket att göra på jobbet med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakinger:

Jag vet inte om det beror på vilket kollektivavtal man har, eller om min arbetsgivare bara är vänlig, men jag har 152 timmar komp att ta ut. Har haft 213 timmar som mest.
Har även sparade semesterdagar, varav en vecka går ut nästa år så de måste jag ta ut under året. Frågan är hur man tar ut dem, som jag förstått det så tas ev. semester från innevarande semestertimmar om man tar semester. Men jag antar att man behöver säga till speciellt att de ska tas från de sparade semesterdagarna?

Ja det beror nog på avtal, och kanske inte kollektivavtalet utan mindre mer lokala avtal eller så. Men det finns ju lite olika beteckningar som kan betyda lite olika saker. Kompledigt tolkar jag som typ ersättning för övertid (utöver övertidsersättningen) eller annat arbete utanför det vanliga eller schemalagda, medan AFK är arbetstidsförkortning. Vårt kollektivavtal säger exempelvis att arbetstiden är typ 38,5 timmar per vecka, men vi jobbar 40 och överskottet utgör AFK. Företaget tar en del och fördelar på klämdagar och så, och resten, en knapp timme i veckan, hamnar i denna tidsbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag vet inte om det beror på vilket kollektivavtal man har, eller om min arbetsgivare bara är vänlig, men jag har 152 timmar komp att ta ut. Har haft 213 timmar som mest.
Har även sparade semesterdagar, varav en vecka går ut nästa år så de måste jag ta ut under året. Frågan är hur man tar ut dem, som jag förstått det så tas ev. semester från innevarande semestertimmar om man tar semester. Men jag antar att man behöver säga till speciellt att de ska tas från de sparade semesterdagarna?

Man behöver göra av med innevarande års semester innan det börjar tas av sparade semesterdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det beror nog på avtal, och kanske inte kollektivavtalet utan mindre mer lokala avtal eller så. Men det finns ju lite olika beteckningar som kan betyda lite olika saker. Kompledigt tolkar jag som typ ersättning för övertid (utöver övertidsersättningen) eller annat arbete utanför det vanliga eller schemalagda, medan AFK är arbetstidsförkortning. Vårt kollektivavtal säger exempelvis att arbetstiden är typ 38,5 timmar per vecka, men vi jobbar 40 och överskottet utgör AFK. Företaget tar en del och fördelar på klämdagar och så, och resten, en knapp timme i veckan, hamnar i denna tidsbank.

Ja, jag har arbetstidsförkortning också då jag arbetar på nätterna. Där har jag 112 timmar sparade, men där vet jag att man inte ska spara "för mycket" enligt arbetsgivaren, men än så länge har det gått. Jag har årsschema så typ 80 timmar lägger jag ut där.

Skrivet av muddiz:

Man behöver göra av med innevarande års semester innan det börjar tas av sparade semesterdagar.

Tack för info. Då får det bli en semestervecka i vinter då..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Företaget kan ju alltid ändra sig när det gäller godkänd ledighet, semester eller annan. Föräldraledigt är väl egentligen den enda ledighet som företaget inte kan vägra eller ställa in med kort varsel. Alla har inte sådant förstås, men har man typ bokat en semesterresa och känner på sig att företaget kanske kommer att kräva att man arbetar då, och man råkar ha föräldraledighet att ta ut, så är det ju det säkraste. Dock mindre pengar förstås.

Du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i Juni-Aug. arbetsgivaren kan neka sökt semesterperiod och kräva att den förläggs annorlunda inom den tidsramen, men kan inte neka dig någon semester alls under den perioden.
Dock med förbehåll att arbetsgivaren säger till ca 2 månader innan sökt semester startar annars antas sökt semester vara godkänd. Detta regleras i lag.

Hur det är under resten av året är nog mer reglerat i olika kollektivavtal och skiljer sig antagligen beroende på vad man går under. AFK/Komp styrs helt och hållet av arbetsgivaren hur du får använda och när.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Man behöver göra av med innevarande års semester innan det börjar tas av sparade semesterdagar.

Nej, man måste använda 4 veckor (om man har 5) innan man får ta av sparad semester. Då man får spara 5 dagar detta år.
Vi hade denna fråga uppe hos facket ganska nyligen på jobbet.
Edit
Och man får börja plocka från År 5 först

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Mitt fack hävdade att man får ta ut sparade semesterdagar endast om man tar ut ALLA sparade dagar; jag tycker att det låter lite konstigt men kan vara värt att kolla avtalen. För egen del har jag som princip att försöka ta semesterdagar endast när jag kan göra saker med familjen, att ta ut semester på en onsdag för att besikta bilen eller för att jobbet har för lite att göra så man får välja mellan "egen ledighet" eller "kom hit och sopa golvet", nej tack. Då tar jag hellre komp, det känns bättre.

aotocorrect
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Mitt fack hävdade att man får ta ut sparade semesterdagar endast om man tar ut ALLA sparade datar; jag tycker att det låter lite konstigt men kan vara värt att kolla avtalen. För egen del har jag som princip att försöka ta semesterdagar endast när jag kan göra saker med familjen, att ta ut semester på en onsdag för att besikta bilen eller för att jobbet har för lite att göra så man får välja mellan "egen ledighet" eller "kom hit och sopa golvet", nej tack. Då tar jag hellre komp, det känns bättre.

Ja, det är därför man sparar semesterdagar år 1,2,3,4,5. Jag har funderat på varför arbetsgivaren inte plockade de äldsta semesterdagarna först vilket hade varit rimligt.

För min del så har jag som de flesta sysslor som jag måste göra på sommaren. Vissa har hus och måste göra diverse saker med den. Jag själv har lite mer än bara några hus.

Min sparade semester var då tid jag hade som jag skulle kunna använda till att t.ex. åka på semester utomlands. Men den insparade ledigheten försvann, så roligt ska jag ej få ha, bara jobba och jobba hela tiden.

Sedan är det inte arbetsgivarens direkt fel, det är lagstiftning plus fackförbund (kollektivavtal) som har kommit fram till reglerna.

Permalänk
Sötast

Att folk sparar så många semesterdagar att de förlorar dem har jag aldrig förstått. Ibland får man känslan att folk tycker det är fult att vara ledig eller flexa litegrann. Bättre att visa maskinen vilken fin kugge man är, eller nåt?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Att folk sparar så många semesterdagar att de förlorar dem har jag aldrig förstått. Ibland får man känslan att folk tycker det är fult att vara ledig eller flexa litegrann. Bättre att visa maskinen vilken fin kugge man är, eller nåt?

Man behöver inte ha så mycket semester sparad, det räcker några dagar i år fem och de försvinner.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har vissa saker som de måste göra på sin semester, semester betyder egentligen endast att man är ledig från sitt ordinarie arbete och inte att det är ledig tid som man kan ha roligt på.
T.ex takbyte på ens hus eller garage. Jag ser det ej som nöje, man gör det på sin semester, men jag räknar det ej som fritid att koppla av på. Ju fler hus och garage man äger, ju mindre semesteravkoppling blir arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att folk sparar så många semesterdagar att de förlorar dem har jag aldrig förstått. Ibland får man känslan att folk tycker det är fult att vara ledig eller flexa litegrann. Bättre att visa maskinen vilken fin kugge man är, eller nåt?

Min arbetsgivare brukar neka semester i juni, augusti, mellan jul och nyår, veckan efter nyår, sportlov, påsklov, osv. Ta semester nån vecka i oktober när barnen går i skolan är däremot inga problem. Men det vill man ju inte. (vi har alltså ledigt 4 veckor under "industrisemestern" vare sig man vill eller inte, men strax före och efter är det omöjligt att få annan ledighet än föräldraledighet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att folk sparar så många semesterdagar att de förlorar dem har jag aldrig förstått. Ibland får man känslan att folk tycker det är fult att vara ledig eller flexa litegrann. Bättre att visa maskinen vilken fin kugge man är, eller nåt?

Beror väl på hur semestervillkoren hos arbetsgivaren ser ut också. Jag har 37 dagar per år (utöver det har vi mellandagarna, klämdagar etc 'gratis'), vilket är betydligt mer än jag praktiskt sett kan ta ut. Således byggs det på varje år, nu har jag 70 dagar att använda tror jag. Vid 90 börjar de lösas ut i pengar istället om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej, man måste använda 4 veckor (om man har 5) innan man får ta av sparad semester. Då man får spara 5 dagar detta år.
Vi hade denna fråga uppe hos facket ganska nyligen på jobbet.

Det är nog ganska företagsspecifikt i så fall, enligt semesterlagen 18§, 3 st gäller:

Citat:

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).

18 § tillhör inte de lagrum som är semidispositiva enligt 2a §, men om varken fack eller arbetsgivare gnäller så går det nog att komma överens ändå.

Skrivet av Swedishchef_90:

Edit
Och man får börja plocka från År 5 först

Den juridiska grunden för det påståendet, eller motsatsen, är jag intresserad av. Jag är antagligen för trött för att läsa ut det ur semesterlagen i allla fall.

Skrivet av oatp1b1:

Beror väl på hur semestervillkoren hos arbetsgivaren ser ut också. Jag har 37 dagar per år (utöver det har vi mellandagarna, klämdagar etc 'gratis'), vilket är betydligt mer än jag praktiskt sett kan ta ut. Således byggs det på varje år, nu har jag 70 dagar att använda tror jag. Vid 90 börjar de lösas ut i pengar istället om jag inte minns fel.

Grattis till en exceptionellt bra arbetsgivare. De kollektivavtal jag har haft eller hört talas om har alltid haft som villkor att man får ha sparat högst så många dagar som man har semesterdagar under ett år, vilket matematiskt funkar bra med de 25 dagarna som är lagstadgat (4§), att man får spara bara de som skjuter över 20 (18a §, 1 st) och att (25-20)*5 (år)=25.

För övrigt är gnället från arbetsgivarsidan om att spara semester ofta grundat på att löneförhöjningar under fyra år åker med in i semesterersättningen, se 22§ i semesterlagen.

Skrivet av tonii:

Du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i Juni-Aug. arbetsgivaren kan neka sökt semesterperiod och kräva att den förläggs annorlunda inom den tidsramen, men kan inte neka dig någon semester alls under den perioden.

Lagen säger numera såhär:

Citat:

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Vad praxis är och förarbeterna säger gällande sista meningen är jag inte bekant med. De flesta arbetar antagligen på en arbetsplats där lagen är oväsentlig eftersom det finns kollektivavtal som säger något annat än lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är nog ganska företagsspecifikt i så fall, enligt semesterlagen 18§, 3 st gäller:
18 § tillhör inte de lagrum som är semidispositiva enligt 2a §, men om varken fack eller arbetsgivare gnäller så går det nog att komma överens ändå.

Det är vad vårat fack sade efter samtal mellan IN och facket (Sef)
Fick ingen hänvisning, men frågan gällde en person som var tvungen att ta ut år 5 semester men ville enbart ha 6 veckor semester

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika mellan olika arbetsgivare, på en del håll har man gott om semester och mycket afk medan det på andra håll ligger på absolut minimum.
25 dagar semester och sen några få dagar AFK är inte mycket över ett års tid, ofta är det ju en hel del nödvändiga måste-saker att göra som inte alls handlar om vila el återhämtning i någon mening.
Är det inte dags snart att utöka den minimitiden?

Sen finns det ju de som har barn och därmed tar ut FL el andra liknande, samt sen VAB och själva är sjuka oftare. Även om det inte ska diskrimineras mot det, så kan man ju inte förneka att dessa gör att personen arbetar betydligt mindre än andra som inte har det alls. Man kan ju tycka att de som aldrig har någon av dessa istället borde ges extra semester el komp.

Sen när det gäller semester och komp så kan ingen av dessa sparas hur mycket och länge som helst. Semestern måste väl användas innan nästa års kommer, innan något specifikt datum, får sen bara spara ett visst antal per år.

Komp har längre giltighet generellt, men där kan det istället finnas lägre (=lättare att nå) maxgränser. Ligger du redan på maxgränsen så måste du ta ut för att inte få ev ytterligare komp utbetalt.
Sen det att skriva komp/semester på en dag för att sen kunna ta ut den senare är ju också en sak som kan ifrågasättas.
Enstaka dag över månadsskarven må ju vara möjligt ja. Men med mycket att göra och därmed mycket övertid, med begränsade möjligheter att ta ut kan det snabbt samlas en hel del.

Att jobba hårt/mycket i perioder för att sen kunna vara ledig är ju ofta önskvärt, om det vore möjligt.
När ska förslagen om 4-dagars vecka slå igenom, man kan nog tänka sig att flera parter skulle vinna på det.

Permalänk
Medlem

Det är syvende sist arbetsgivaren allt hänger på... är dom lata/ovilliga så kan man "övertrassera" komp o semester tills dom säger till... jobbar på en relativt stor firma.
"Komptimmar över 100h sätts in på konto efter varje kalenderår", hade närmre 200 denna övergång, inte ett pip....

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Skrivet av D.:

25 dagar semester och sen några få dagar AFK är inte mycket över ett års tid, ofta är det ju en hel del nödvändiga måste-saker att göra som inte alls handlar om vila el återhämtning i någon mening.

Exakt.
För vissa så kan det låta som vissa är hamstrar och vill ha extrem lagring av sparade semesterdagar. Men det finns folk som vars semester i princip enbart går till "måste göra saker" som får allvarliga konsekvenser för en själv om man ej gör dem.
Den semester man sliter ihop utöver den vanliga, den har man så man rent teoretisk skulle kunna göra en utlandsresa en enda gång i livet eller något.
Och så kommer ens arbetsgivare om omvandlar ens semesterdagar till pengar. Ekonomisk för ens arbetsgivare så är det skitbra om man under denna tid istället fakturerar en kund.

Jag påstår att minst 3 veckor eller något bör man försöka få i ledighetsdagar att kunna göra roliga saker. En enda utlandssemester kan ju plocka 2,3 st av dessa veckor. Resten är att man kanske vill göra något, gå på en aktivitet som är på en vardag. Man ska ju absolut inte vara helt tom, så man omöjligt kan ta ledigt lagligt.
Denna buffert med sparade ledighetsdagar är för många skitsvår att bygga upp, jag har nu insett att ens hårda slit kan omvandlas till pengar utan att man vill detta.
*edit*
Tjänsteledighet utan lön finns. Vilket är komplicerat den med. Jag själv skulle aldrig någonsin ta tjänstledig utan lön för att göra en utlandsresa, det känns så fel på alla sätt som det enda är klokt. Det enda skulle vara om jag vann hur många miljoner som helst på lotto, vilket aldrig lär hända då jag aldrig ens spelar på lotto. (ekonomisk är lotto dumt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

25 dagar semester och sen några få dagar AFK är inte mycket över ett års tid, ofta är det ju en hel del nödvändiga måste-saker att göra som inte alls handlar om vila el återhämtning i någon mening.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt.
För vissa så kan det låta som vissa är hamstrar och vill ha extrem lagring av sparade semesterdagar. Men det finns folk som vars semester i princip enbart går till "måste göra saker" som får allvarliga konsekvenser för en själv om man ej gör dem.

Av nyfikenhet, vad är det för måste-saker som ni tycker att arbetsgivaren skall betala er för att göra? Varför kan ni inte ta tjänsteledighet för att göra dessa? Eller lösa med flex?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag påstår att minst 3 veckor eller något bör man försöka få i ledighetsdagar att kunna göra roliga saker. En enda utlandssemester kan ju plocka 2,3 st av dessa veckor. Resten är att man kanske vill göra något, gå på en aktivitet som är på en vardag. Man ska ju absolut inte vara helt tom, så man omöjligt kan ta ledigt lagligt.

Det är ju detta som är semester, att arbetsgivaren betalar dig för att du skall återhämta dig.

Jag hade nog hellre sett at vi införde 4-dagarsveckor istället.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det är väldigt olika mellan olika arbetsgivare, på en del håll har man gott om semester och mycket afk medan det på andra håll ligger på absolut minimum.

Sen finns det ju de som har barn och därmed tar ut FL el andra liknande, samt sen VAB och själva är sjuka oftare. Även om det inte ska diskrimineras mot det, så kan man ju inte förneka att dessa gör att personen arbetar betydligt mindre än andra som inte har det alls. Man kan ju tycka att de som aldrig har någon av dessa istället borde ges extra semester el komp.

Enligt Energiföretagens kollektivavtal så minskas ATF-tiden (arbetstidsförkortning) för varje frånvarodag utöver semester och egen sjukdom, ca 15 min per dag man är borta. Det är inte mycket men ändå tydligt för oss småbarnsföräldrar, att vabba febriga eller kräksjuka barn är inget större nöje eller återhämtning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Otur:

Av nyfikenhet, vad är det för måste-saker som ni tycker att arbetsgivaren skall betala er för att göra? Varför kan ni inte ta tjänsteledighet för att göra dessa? Eller lösa med flex?

Det är ju detta som är semester, att arbetsgivaren betalar dig för att du skall återhämta dig.

Jag hade nog hellre sett at vi införde 4-dagarsveckor istället.

Vadå arbetsgivare betala en för att göra? Man jobbar övertid, där man kan välja att istället för att ta ut pengar att någon annan gång kunna ta ledigt iställlet, man sparar semesterdagar för att senare använda dem vid behov.
Denna insparade ledighet kan arbetsgivaren senare om till pengar emot ens vilja.
Jag är liberal på det sätt att jag kan tycka få kan få ta ut 0 dagar semester om de så vill.
Det finns dock folk som har ett liv utanför sitt ordinarie jobb som också kräver tid. Det kan vara mängder med hyresfastigheter som behöver renoveras etc.

Säg att man jobbar 8h extra på en lördag, ej beodrad övertid
Inte en enda krona extra i lön får man, det enda är att ens kompsaldo ökar med 8h. Så man senare någon dag mitt i veckan med arbetsgivarens godkännande kan ta ledigt.
Denna kompsaldo man skaffar, ja den kan arbetsgivare omvandla till pengar om de anser den är för hög.

Det jag vet många gör är missbruka VAB för diverse akuta ledigheter som de behöver ha, men förutom det är olagligt, så är det svårt att ta ut om man ej har småbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vadå arbetsgivare betala en för att göra? Man jobbar övertid, där man kan välja att istället för att ta ut pengar att någon annan gång kunna ta ledigt iställlet, man sparar semesterdagar för att senare använda dem vid behov.
Denna insparade ledighet kan arbetsgivaren senare om till pengar emot ens vilja.
Jag är liberal på det sätt att jag kan tycka få kan få ta ut 0 dagar semester om de så vill.
Det finns dock folk som har ett liv utanför sitt ordinarie jobb som också kräver tid. Det kan vara mängder med hyresfastigheter som behöver renoveras etc.

Säg att man jobbar 8h extra på en lördag, ej beodrad övertid
Inte en enda krona extra i lön får man, det enda är att ens kompsaldo ökar med 8h. Så man senare någon dag mitt i veckan med arbetsgivarens godkännande kan ta ledigt.
Denna kompsaldo man skaffar, ja den kan arbetsgivare omvandla till pengar om de anser den är för hög.

Det jag vet många gör är missbruka VAB för diverse akuta ledigheter som de behöver ha, men förutom det är olagligt, så är det svårt att ta ut om man ej har småbarn.

Det finns mig veterligen ingen lag som reglerar hur mycket komptid man får spara. Det kan finnas kollektivavtal eller lokala avtal som reglerar detta.

Semester får endast sparas i 5 år enligt lag. Man kan säkert förhandla om detta också.

Du får även förhandla med arbetsgivaren och ta ut 0 dagar semester om du vill, enligt lag. utan förhandling eller kollektivavtal säger lagen att 4 veckors semester ska falla ut under juni-augusti.

Om du jobbar 8 timmar extra en lördag för endast komptid så är det ju ett val du gör, för att kunna vara ledig med betalning. Du kunde ju lika gärna vara tjänsteledig utan ersättning.
Det bör dock vara beordrad övertid så du får ett mervärde för din lediga tid, som du spenderar för arbetsgivarens räkning.

Du skulle kunna jobba 0,5 timmar extra varje dag i 2 veckor och på så sätt också få ut samma mängd ledighet.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg att man jobbar 8h extra på en lördag, ej beodrad övertid
Inte en enda krona extra i lön får man, det enda är att ens kompsaldo ökar med 8h. Så man senare någon dag mitt i veckan med arbetsgivarens godkännande kan ta ledigt.
Denna kompsaldo man skaffar, ja den kan arbetsgivare omvandla till pengar om de anser den är för hög.

Varför jobbar du 8h på en lördag?

Varför låter du besviken över att du inte får mer betalat när du frivilligt jobbar 8h på en lördag?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Varför jobbar du 8h på en lördag?

Varför låter du besviken över att du inte får mer betalat när du frivilligt jobbar 8h på en lördag?

Det finns miljontalsanledningar till att jobba extra en lördag.
Man kan ha ett arbete som måste vara klart på måndag då ska man driftta det. Detta betyder dock inte alltid att man får ett dugg extra betalt för denna dag. Vissa får inte ens tidrapportera detta arbete alls och får göra arbete helt på sin egen fritid. -Vilket det går ha en lång diskussion om att vadå måste, man kan välja att skita i att göra detta jobb och få ett h-lvete minst sagt att drifta något halvfärdigt hos en kund.

Jag har inte ett dugg sagt att jag är besviken på att man kan välja att göra övertid utan att få en enda krona extra, det enda man gör är att spara denna övertid för att senare kunna ta ledigt motsvarande tid. -Man gör 8h extra, för att sedan kunna ta ledigt 8h på ordinarie arbetstid. Det är inte på något sätt alls märkvärdigt, det är så det borde fungera. För att man ska ha tid att kunna gå till rena nöjen som tandläkarbesök, laga bilen, huset osv.

Men sedan finns det arbetsgivare som gör om ens sparade ledighetstid till pengar utan att man vill det och en orsak är såklart regler i kollektivavtal som nämns, vilket leder till att arbetsgivare bara gör det de måste göra.

Och poängen med min tråd är du hur vi arbetare ska tänka när vi tar ut vår ledighet? Vi sparar ledighetstid för framtida behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns dock folk som har ett liv utanför sitt ordinarie jobb som också kräver tid. Det kan vara mängder med hyresfastigheter som behöver renoveras etc.

Ja om man inte klarar av att ha ett 40-timmarsjobb och ex ha hyresfastigheter som kräver 10 timmar i veckan så kanske man behöver gå ned till 80% på ordinarie jobbet för att hinna med sin sidosyssla.

Ser inte problemet som du försöker måla upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns miljontalsanledningar till att jobba extra en lördag.
Man kan ha ett arbete som måste vara klart på måndag då ska man driftta det.

Mja, då låter det som dåligt planerat från din sida eller så har ni för få personer som jobbar så att de anställda inte hinner med att göra det de ska på normal arbetstid?

Absolut att det kan hända att något skiter sig så kanske man måste in och jobba lite nån helg, det har jag absolut gjort också. Men miljontals anledningar..?

Visa signatur

Mr. Scriptman