Permalänk
Redaktion
Redaktör

Testlabbet inifrån

Jag tänkte att det vore på sin plats med en tråd där jag kan skriva av mig gällande vad jag för tillfället arbetar med och vad som är kommande. Givetvis ska jag försöka vara så transparent som möjligt men som du vet så kommer jag inte alltid kunna dela detaljer gällande exakt vad som är i görningen.

Men det här är självklart inte tänkt att vara en blogg, dagbok eller annan form av envägskommunikation, jag vill givetvis även veta vad du tycker och tänker och mottar gladeligen förslag på tester som ni tycker jag borde kika närmre på. På förhand flaggar jag för att jag fortfarande är ensam i testlabbet så jag har inte haft möjlighet att göra alla de uppföljningar eller djupdykningar jag vill. Dock manar jag till lugn då vi senare i vår kommer vara fulltaliga när @JonasT återuppstår.

Veckan som gått har varit intensiv då det stått processortest på agendan, både i desktop-format men även laptop. Strax efter Intel Arc recensionen gick live mottog jag ett bamsepaket med 6kg laptopförpackning signerat MSI i form av värstingen Titan GT77 HX. På grund av sjukdomsfall så har det dock inte blivit ett färdigt test ännu men det är på g. Utöver värstinglaptopen har jag även satt tänderna i ett Radeon RX 7900 XTX från Sapphire som dyker upp i testform så fort jag kan. Men innan de båda testerna går live så väntar något annat som ni får reda på mer om inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Kan det tänkas vara en viss röd cpu med lite staplat extra minne på? =D sitter nästan och studsar här på kontoret då jag vill se sofforna på dom nu!!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av norrby89:

Kan det tänkas vara en viss röd cpu med lite staplat extra minne på? =D sitter nästan och studsar här på kontoret då jag vill se sofforna på dom nu!!

Permalänk
Medlem

Och "på den tredje dagen" uppväcktes Jesus, men efter föräldraledighet så "återuppstår" @JonasT - efterlängtad (wel-)come-back;)

Permalänk
Medlem

Vore kul med psu, chassi eller kylar test av uppstickaren Montech(eller ett gäng olika) som har väldigt bra pris bild vs konkurrenterna just nu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vilken bra tråd detta kommer bli, känner det på mig. Inte ofta man kan ha direktkommunikation med en testjournalist på detta sättet. Mycket bra idé !

Permalänk
Medlem

Vore kul om ni testade lite Nvme-diskar och och givetvis nya Ryzen 3D. Samt lite fler chassin av olika slag.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Kom på en galen idé: posta en lista på alla saker ni får in men inte hinner med, så kan någon komma in och snabbtesta den på kontoret i några timmar och skriva ihop något?

Kanske är helt galet, men ni ville ju ha igång medlemsrecensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tänkte att det vore på sin plats med en tråd där jag kan skriva av mig gällande vad jag för tillfället arbetar med och vad som är kommande. Givetvis ska jag försöka vara så transparent som möjligt men som du vet så kommer jag inte alltid kunna dela detaljer gällande exakt vad som är i görningen.

Men det här är självklart inte tänkt att vara en blogg, dagbok eller annan form av envägskommunikation, jag vill givetvis även veta vad du tycker och tänker och mottar gladeligen förslag på tester som ni tycker jag borde kika närmre på. På förhand flaggar jag för att jag fortfarande är ensam i testlabbet så jag har inte haft möjlighet att göra alla de uppföljningar eller djupdykningar jag vill. Dock manar jag till lugn då vi senare i vår kommer vara fulltaliga när @JonasT återuppstår.

Veckan som gått har varit intensiv då det stått processortest på agendan, både i desktop-format men även laptop. Strax efter Intel Arc recensionen gick live mottog jag ett bamsepaket med 6kg laptopförpackning signerat MSI i form av värstingen Titan GT77 HX. På grund av sjukdomsfall så har det dock inte blivit ett färdigt test ännu men det är på g. Utöver värstinglaptopen har jag även satt tänderna i ett Radeon RX 7900 XTX från Sapphire som dyker upp i testform så fort jag kan. Men innan de båda testerna går live så väntar något annat som ni får reda på mer om inom en snar framtid.

När ni är klar med testandet av Radeon RX 7900 XTX är det bara att skicka den hem till mig så kan jag testa i ett år eller två

Permalänk
Medlem

hoppas på intels hedt plattform, ryzen med staplat extracashe vet vi väl redan hur de presterar? (fast bra med ett utförligt test av dessa även på sweclockers så klart)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

hoppas på intels hedt plattform, ryzen med staplat extracashe vet vi väl redan hur de presterar? (fast bra med ett utförligt test av dessa även på sweclockers så klart)

Menar du Geekbench och AMDs review guide-resultaten som läckts? Tycker du isf de målar en komplett bild? Det tycker inte jag. Intels HEDt är lite nördigt häftig ur vissa aspekter (inställningarna per kärna ex) men mer nischad plattform.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Trevligt att få lite behind the scenes info om vad som händer. Ska bli spännande att se vad för hemligt ni har i görningen.

En nyfiken tanke som slog mig i veckan var hur långt ned kan man pressa strömförbrukningen på ett 4090 (eller liknande topp-kort). Kan man nå 150-200 watt med undervoltning & underklockning? Och vad får man för prestanda på den lägsta nivån?
Försökte googla lite men hittade mest bara folk som undervoltade med bibehållen prestanda. Ett sånt "test" vore annorlunda och underhållande i mitt tycke.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Äntligen är X3D-recensionen ur världen för denna gång.
Jag kommer att utföra fler tester så fort jag kan med lite kompletterande speltester, EXPO-minnen samt curve optimizer och AMD:s automatiska OC. Men innan det har jag test som måste utföras på en SSD som kom under gårdagen. Den har ganska kort turnaround-time så den får jag lov att göra med en gång.

Dessutom kom det ytterligare ett grafikkort från Sapphire.

Mer tester kommer strax!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu är RTX 4070 ur vägen och jag kan äntligen lyfta lite på locket med vad som försiggår.
Nästa projekt är faktiskt två till RTX 4070, då i form av två partnermodeller som kommer att få sig en kortare genomgång med skillnader i kylare osv.

Efter det blir det ett formellt test av 13900KS och i samband med det ska jag se till att stoppa in 7800X3D i fler av standardtesterna för CPU, slå två flugor med en smäll typ.

Därefter vankas det chassikalas med två stycken som står och väntar här på kontoret.
Vem vet, kanske en stol med en skakande unik funktion får plats däremellan.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu är RTX 4070 ur vägen och jag kan äntligen lyfta lite på locket med vad som försiggår.
Nästa projekt är faktiskt två till RTX 4070, då i form av två partnermodeller som kommer att få sig en kortare genomgång med skillnader i kylare osv.

Efter det blir det ett formellt test av 13900KS och i samband med det ska jag se till att stoppa in 7800X3D i fler av standardtesterna för CPU, slå två flugor med en smäll typ.

Därefter vankas det chassikalas med två stycken som står och väntar här på kontoret.
Vem vet, kanske en stol med en skakande unik funktion får plats däremellan.

Stolen måste ju få prio 1!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Stolen måste ju få prio 1!

Be careful what you wish for.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Be careful what you wish for.

Kanske testa den medans du gör alla andra tester? 3 flugor i en smäll med 7800x3d+13900ks
Kanske para det med arc 770 test 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Kanske testa den medans du gör alla andra tester? 3 flugor i en smäll med 7800x3d+13900ks
Kanske para det med arc 770 test 😁

Haha det är nästan exakt det jag gör.

Vibrationsmotorn i stolen får det att dundra som att det vore techno-rave i lokalen bredvid.