Använda returexemplar säljs systematiskt som nya på Amazon

Permalänk
Medlem

Använda returexemplar säljs systematiskt som nya på Amazon

In före alla "sluta handla från Amazon"-inlägg ( ), men det verkar helt hopplöst att få nya varor från Amazon. Senast var det ett par vindrutetorkare med uppsliten kartong och skadade torkarblad. Nu var 2 av 3 Noctua NF-A14 uppenbart använda med uppslitna kartonger, röklukt och damm på fläktbladen:

Ingenstans framgår det att det är returexemplar, utan de såldes som nya. Uppenbarligen är det en del av Amazons affärsstrategi att göra på det här sättet och säkerligen en av anledningarna att de kan hålla så pass låga priser.

Nu är det i alla fall sluthandlat på Amazon för min del, tänkte att det kunde vara bra att informera ovetande om att detta är en del av köpupplevelsen på Amazon.

Fler som råkat ut för samma sak?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Z790-F moderkort därifrån i förrigår och det var helt splitternytt. Har köpt en massa saker från Amazon och har ärligt talat aldrig haft några problem, så det där känns riktigt surt. Vet iofs inte riktigt hur Amazon fungerar med säljare, men i det här fallet köpte jag från Amazon själva. Kom hem på knappt 24h. Riktigt nöjd iaf med det köpet Så jag skulle tro att du bara haft otur och råkat köpa från en oseriös säljare. Trist!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Om vi då faktiskt läser inlägget så står det följande:

"Nu var 2 av 3 Noctua NF-A14 uppenbart använda med uppslitna kartonger, röklukt och damm på fläktbladen"

Alltså inte enbart öppnade kartonger, såvitt saken är beskriven.

Permalänk
Medlem

Må ha haft en jäkla tur, men personligen har jag faktiskt enbart goda erfarenheter av Amazon. Alltid fått snabba och problemfria leveranser och aldrig fått något returexemplar utskickat. Oavsett om jag beställt från UK, Tyskland eller Sverige. Därutöver har reklamationsärenden alltid hanterats snabbt och smidigt. Men å andra sidan är jag extremt noga med att enbart köpa varor som både säljs och skickas från Amazon själva då det verkar vara många oseriösa aktörer som rör sig på deras handelsplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om vi då faktiskt läser inlägget så står det följande:

"Nu var 2 av 3 Noctua NF-A14 uppenbart använda med uppslitna kartonger, röklukt och damm på fläktbladen"

Alltså inte enbart öppnade kartonger, såvitt saken är beskriven.

Ja det motsäger inte det jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Det kan jag hålla med om. Hade produkterna varit oanvända och i nyskick hade jag inte haft några problem med det. Nu var de dock som sagt inte det.

Skrivet av mrnez:

Köpte mitt Z790-F moderkort därifrån i förrigår och det var helt splitternytt. Har köpt en massa saker från Amazon och har ärligt talat aldrig haft några problem, så det där känns riktigt surt. Vet iofs inte riktigt hur Amazon fungerar med säljare, men i det här fallet köpte jag från Amazon själva. Kom hem på knappt 24h. Riktigt nöjd iaf med det köpet Så jag skulle tro att du bara haft otur och råkat köpa från en oseriös säljare. Trist!

Dessa såldes och fraktades av Amazon själva. Lagerstatusen var dock väldigt låg och de kom i separata leveranser. Det är troligen större risk att få returex. om det handlar om bristvaror gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Inte fått använda saker men väl skadade förpackningar/böcker pga extremt dåligt packat. Grejerna flyger runt i kartongen... Undviker att beställa sånt som är ömtåligt tex böcker från Amazon, lite komiskt när Amazon i grunden var en bokhandel.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker att det är närmast fånigt bortskämt att förvänta sig att även kartongen ska vara i orört nyskick.

Så länge produkt/tillbehör är i nyskick och kartongen är funktionsduglig så bör det vara OK att sälja som ny.

Visst. Kanske ger en mindre magisk känsla att öppna men det är som sagt väldigt bortskämt.

Håller inte riktigt med dig här faktiskt. Det är skillnad på nytt och returexemplar i min värld.
Betalar man nypris ska det vara helt oöppnat och orört. Nu vet ju inte jag hur mycket det skiljer i priset hos Amazon mot svensk ÅF på just dessa fläktar. Är det halva priset kanske det någonstans ger varningsklockor, men om det annonseras som nytt ska det bara vara det också. Annars får man beskriva det som returexemplar. End of story.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Är väl inte förvånande om Amazon använder samma metoder här som i andra länder, dvs bara skickar vidare returnerade produkter utan kontroll,

Permalänk
Medlem

Jag har nog haft tur. Inga problem och har köpt mer än jag vågar titta på. Att de säljer returnerade produkter är väl inte konstigare än att andra gör det, men jag har fått intrycket av att Amazon antingen slänger returer eller säljer dem som returnerade. Fast det kanske var i USA.

Hur som helst, dotterns tandborste gick sönder efter ca 2.5 års användande (eltandborste alltså), metallpiggen man sätter borsthuvudet på bara trillade av. Kollade att jag köpt den från Amazon.se, och efter några minuters chat var det löst - ny eltandborste kommer i veckan. Överlag är jag nöjdare med Amazon.se än med många andra handlare. Kanske ser de hur jämra mycket grejor jag köpt där att de godkänner alla reklamationer eller invändningar rakt av....

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Öppnade förpackningar går väl till amazon warehouse.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du bör anmäla det, köper man en returnerad vara så ska detta framgå tydligt vid köp, inget annat är ok enligt lag

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har gjort 489 beställningar sedan amazon.se slog upp portarna. Det har hänt mig en gång för någon månad sedan. Jag fick ett par använda hörlurar som var smutsiga och dammiga. Blev retur och jag fick pengarna tillbaka.
Så inte jätteofta, men dåligt system hos amazon.se som tillåter att använda produkter säljs som nya.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av fragande:

In före alla "sluta handla från Amazon"-inlägg ( ), men det verkar helt hopplöst att få nya varor från Amazon. Senast var det ett par vindrutetorkare med uppsliten kartong och skadade torkarblad. Nu var 2 av 3 Noctua NF-A14 uppenbart använda med uppslitna kartonger, röklukt och damm på fläktbladen:

<Uppladdad bildlänk>

Ingenstans framgår det att det är returexemplar, utan de såldes som nya. Uppenbarligen är det en del av Amazons affärsstrategi att göra på det här sättet och säkerligen en av anledningarna att de kan hålla så pass låga priser.

Nu är det i alla fall sluthandlat på Amazon för min del, tänkte att det kunde vara bra att informera ovetande om att detta är en del av köpupplevelsen på Amazon.

Fler som råkat ut för samma sak?

Köpte du från en säljare eller från Amazon själva? Jag vet vissa svenska butiker som håller på så här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpte du från en säljare eller från Amazon själva? Jag vet vissa svenska butiker som håller på så här med.

Amazon själva, aldrig handlat från tredjepartssäljare där. Skickades dock som sagt i två separata leveranser och var en bristvara, så de har väl grävt fram ett par returexemplar i ett annat warehouse.

Skrivet av b-fire:

Jag har gjort 489 beställningar sedan amazon.se slog upp portarna. Det har hänt mig en gång för någon månad sedan. Jag fick ett par använda hörlurar som var smutsiga och dammiga. Blev retur och jag fick pengarna tillbaka.
Så inte jätteofta, men dåligt system hos amazon.se som tillåter att använda produkter säljs som nya.

Ja jag kan ju säkert få ersättningsfläktar eller pengarna tillbaka, men det är jäkligt drygt att hålla på och agera returinspektör åt Amazon. Massa merjobb med att packa, skriva ut fraktsedlar, returnera och så vidare. Betalar hellre några kronor extra nästa gång och slipper sånt strul.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Amazon själva, aldrig handlat från tredjepartssäljare där. Skickades dock som sagt i två separata leveranser och var en bristvara, så de har väl grävt fram ett par returexemplar i ett annat warehouse.

Ja jag kan ju säkert få ersättningsfläktar eller pengarna tillbaka, men det är jäkligt drygt att hålla på och agera returinspektör åt Amazon. Massa merjobb med att packa, skriva ut fraktsedlar, returnera och så vidare. Betalar hellre några kronor extra nästa gång och slipper sånt strul.

Riktigt svinigt! Hoppas svenska myndigheter kolla upp detta. Listar man det inte som begagnat så bryter de lagen.

Skrivet av sweisdapro:

Jag tycker att du bör anmäla det, köper man en returnerad vara så ska detta framgå tydligt vid köp, inget annat är ok enligt lag

This.

Permalänk
Medlem

Jag beställer också massor från Amazon, de gånger jag haft problem har det varit superenkelt att bara returnera och få tillbaka pengarna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fragande:

Amazon själva, aldrig handlat från tredjepartssäljare där. Skickades dock som sagt i två separata leveranser och var en bristvara, så de har väl grävt fram ett par returexemplar i ett annat warehouse.

Inte köpt något som säljs av annan säljare men skeppas från Amazon?

Exempel (En Noctua NF-A14 PWM)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag har gjort 489 beställningar sedan amazon.se slog upp portarna. Det har hänt mig en gång för någon månad sedan. Jag fick ett par använda hörlurar som var smutsiga och dammiga. Blev retur och jag fick pengarna tillbaka.
Så inte jätteofta, men dåligt system hos amazon.se som tillåter att använda produkter säljs som nya.

Var tvungen att räkna, du har alltså gjort mer än en beställning varannan dag sedan amazon öppnade den 28 okt 2020 (dvs 908 dagar sedan)?

Det var inte dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Inte köpt något som säljs av annan säljare men skeppas från Amazon?

Exempel (En Noctua NF-A14 PWM)
<Uppladdad bildlänk>

Nej, alltid varit noga med att kontrollera det. De ordrar det gäller har både sålts av och skeppats från Amazon:

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

In före alla "sluta handla från Amazon"-inlägg ( ), men det verkar helt hopplöst att få nya varor från Amazon. Senast var det ett par vindrutetorkare med uppsliten kartong och skadade torkarblad. Nu var 2 av 3 Noctua NF-A14 uppenbart använda med uppslitna kartonger, röklukt och damm på fläktbladen:

<Uppladdad bildlänk>

Ingenstans framgår det att det är returexemplar, utan de såldes som nya. Uppenbarligen är det en del av Amazons affärsstrategi att göra på det här sättet och säkerligen en av anledningarna att de kan hålla så pass låga priser.

Nu är det i alla fall sluthandlat på Amazon för min del, tänkte att det kunde vara bra att informera ovetande om att detta är en del av köpupplevelsen på Amazon.

Fler som råkat ut för samma sak?

Inte hänt mig alls. Varken från Amazon.se eller .de sidan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har lagt ~tio beställningar direkt från Amazon, i fyra av ordrarna fick vi öppnade lådor. En av produkterna (hörlurar) var uppenbart användna och den senaste ordern (elvisp) var både skadad och dåligt diskad innan retur. Har svårt att tro att någon där öppnat och inspekterat elvispen och sen tänkt "ja men detta är ju nyskick!". Blir bara massa jäkla jobb att hålla på och gorma med returer (eller känna oss tvingade att gå med på prisreduktion) var och varannan gång så vi har tyvärr valt bort Amazon helt och hållet.

Vill man köpa en begagnad produkt så vänder man sig mig inte till återförsäljare.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tycker att du bör anmäla det, köper man en returnerad vara så ska detta framgå tydligt vid köp, inget annat är ok enligt lag

Försökt leta efter detta, men hittar ingen paragraf i Konsumentköplagen som säger något om detta. Däremot finns det vissa delar som kan komma att prövas i varje enskilt fall såsom att säljaren är tvungen att redovisa uppgifter som kan komma att påverka en köpares beslut och således är en bedömningsfråga. Med det sagt ska givetvis en returnerad artikel vara genomgången och kontrollerad och den ska aldrig få säljas som ny om den bär minsta spår av användning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tycker att du bör anmäla det, köper man en returnerad vara så ska detta framgå tydligt vid köp, inget annat är ok enligt lag

Det finns inga sådana krav i lagarna i vare sig Sverige eller EU.
Det finns inte heller några krav på att returnerade saker ska säljas billigare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Med det sagt ska givetvis en returnerad artikel vara genomgången och kontrollerad och den ska aldrig få säljas som ny om den bär minsta spår av användning.

Kan du utveckla detta?

Dels hur varan signaleras som ny och vad innebörden av detta är enligt lag.

Jag anser att en vara som är använd inte automatiskt är att betrakta som en felaktig vara.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga sådana krav i lagarna i vare sig Sverige eller EU.
Det finns inte heller några krav på att returnerade saker ska säljas billigare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det enda är väl att varan ska matcha beskrivningen.

Men såvida de inte skriver ut "helt ny vara, oöppnad kartong" så är det ju lugnt ifall den varit öppnad.

Personligen bryr jag mig inte om en produkt varit öppnad, MEN varan ska självklart inte ha spår av användning.

Vet ju själv man köpt en mus eller något och den inte passade i verkligheten. Men då ser jag alltid till att allt är fint när jag skickar tillbaka. Det enda är plomberingar som jag inte kan återställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det enda är väl att varan ska matcha beskrivningen.

Men såvida de inte skriver ut "helt ny vara, oöppnad kartong" så är det ju lugnt ifall den varit öppnad.

Personligen bryr jag mig inte om en produkt varit öppnad, MEN varan ska självklart inte ha spår av användning.

Vet ju själv man köpt en mus eller något och den inte passade i verkligheten. Men då ser jag alltid till att allt är fint när jag skickar tillbaka. Det enda är plomberingar som jag inte kan återställa.

Även om något är använt så kan ju produkten mycket väl uppnå produktbeskrivningen och därmed inte vara felaktig. Med undantaget, som du är inne på, att det står angivet något i stil med "helt ny vara, oöppnad kartong"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det enda är väl att varan ska matcha beskrivningen.
Men såvida de inte skriver ut "helt ny vara, oöppnad kartong" så är det ju lugnt ifall den varit öppnad.

Ja beskrivningen ska vara korrekt och den är i de flesta fall inte så specifik att man skulle kunna vinna en tvist om det skulle gå så långt.
Det finns inga direkta lagkrav att märka ut returex och demoprodukter eller sänka priset på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skräckexempel?

Jag köpte (eller egentligen försökte köpa) en DAC för att ha mellan min TV och stereo. Detta var vad jag fick.

Annonsen sa inget om begagnad! Det skulle följa med strömsladd och en optisk kabel. Inget av detta stämde över huvud taget, men till på "köpet" så var den helt enkelt bara trasig. USB-kontakten (för strömmatning) var intryckt och låg och skramlade inne i apparaten. När jag skrev en recension om produkten så accepterade Amazon inte den, recensionen alltså. Varför vet jag inte men antagligen eftersom jag skrev i den att det här var en ren blåsning (eller "a scam" som jag uttryckte det på engelska).

Nu köpte jag i och för sig inte från Amazon som säljare utan från en underleverantör, men ändå... Hur j-vla dåligt får det vara egentligen??

PS: Ber om ursäkt för den risiga skärpan. Bilden togs inomhus med budgetmobil utan blixt och på kvällen.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)