Permalänk
Avstängd

OLED eller IPS vid ~50" 120Hz+

Är inte så insatt i dagens monitormarknad.
Är i färd med att registrera företag då jag har en produkt med extremt låg produktionskostnad och hög vinstmarginal att sälja, och det är ju kul att dagdrömma ifall det skulle gå bra med det.

Men jag är nyfiken på skärmar.
Sitter just nu på en 50" 4K60Hz IPS, och vill verkligen inte gå ner i storlek, mer än någon enstaka tum.
Men jag vet inte om det är riktigt värt att byta ut den.
Har ett 4070 på ingång, och spelen jag spelar är inga problem att driva i hög upplösning och framerate. Typ Fortnite och Wow.

Har sett att OLED med dessa specs (LG UltraGear) finns i priser man inte behöver sälja båda njurar för, även om det är rätt mycket pengar det handlar om ändå.
IPS-modellen kostar bara någon tusenlapp mindre också.

Hur är det med inbränning på OLED nuförtiden.
Om en stor del av det man gör är att ha skrivbordet uppe och pyssla med visual studio, får man efter bara något år dras med inbrända ikoner då?

Permalänk

OLED är något helt annat, vi har haft vår TV primärt kopplad till datorn och vi har på 3 år inga märkbara inbränningar, och då går tvn minst 10 timmar om dagen.

Så vi har väl haft tur gissar jag, men sen har vi också bara kört plasma också så att undvika inbränningar är vid rätt bra på tror jag

Vår är en LG C1 av 2019 års modell och OLED tekniken har väl gått framåt sen dess hoppas jag, iaf har det inte blivit sämre hoppas jag.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag har ingen data. inte många andra heller? På hur fort slitaget går på olika oled-modeller. För desktop användning med mycket framförallt statiska element skulle jag nog kanske lutat åt ips för nuvarande. Tills mer data finns om hur fort och tydligt det blir inbränningar av skrivbortsarbete.
Kanske finns möjligheten att ha 2 skärmar på ett stort skrivbord och flytta stolen?
Nästa skärm jag köper dock blir garanterat oled. då mest för film och spel. var sen på oled tv, men är sjukt imponerad.