Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Den som lever får se, helt klart kommer dom förbättra ray tracing markant med nästa serie.

jo det förbättrades även markant med 4090.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Enligt gammla skolan och vad jag alltid sagt så är det så. På senaste tiden är det dock många som säger att tung ray tracing kräver mycket av CPUer i 4k och sen har vi ju alltid DRM som måste tuggas igenom på PC sidan. Det finns ju t.ex. tester där 5800x3d tappar mycket mark mot snabbare cpuer med mindre minne när 4090 maxas i 4k och ray tracing. Jag är väldigt kluven i om jag ska satsa på x3D eller inte och då är det 4k gaming 60-120fps vi pratar inte CSGO i 1000fps. Det är förvånansvärt lite tester om det här, dom få som testar 4k testar i princip aldrig med maxad grafik och ray tracing.

Hade varit intressant att få se CPU-tester i 4K med strålföljning men vad jag har hört så finns det ingen CPU idag som ger ett godkänt resultat. Kan säga av egen erfarenhet att 5800X3D är för klen iaf, blir mycket stutters. 5700X som jag hade innan var helt ospelbar med strålföljning.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo det förbättrades även markant med 4090.

Sant men inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Hade varit intressant att få se CPU-tester i 4K med strålföljning men vad jag har hört så finns det ingen CPU idag som ger ett godkänt resultat. Kan säga av egen erfarenhet att 5800X3D är för klen iaf, blir mycket stutters. 5700X som jag hade innan var helt ospelbar med strålföljning.

Det är inte bara för att processorerna är för slöa, en hel del är för att utvecklare inte optimerar bra nog för Multitrådad Cpu användning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Snart medlem i klubben!

Lyckades köpa ett begagnat Gainward Phantom 4090 för 15000 kr inkl kvitto och allt, inhandlat hos Komplett.

Känns som en rätt bra deal men det börjar göra ont i plånboken nu.

Någon som har ett 4090 sittandes i ett NR200P Max chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Snart medlem i klubben!

Lyckades köpa ett begagnat Gainward Phantom 4090 för 15000 kr inkl kvitto och allt, inhandlat hos Komplett.

Känns som en rätt bra deal men det börjar göra ont i plånboken nu.

Någon som har ett 4090 sittandes i ett NR200P Max chassi?

Nej, men i ett standard NR200P.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Cyberpunk med nya Overdrive RT är helt insane skillnad även mot gamla Psycho RT läget

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Cyberpunk med nya Overdrive RT är helt insane skillnad även mot gamla Psycho RT läget

https://www.youtube.com/watch?v=I-ORt8313Og

https://www.youtube.com/watch?v=1K8Br6jHkcs

Tänk hur det skulle se ut i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Cyberpunk med nya Overdrive RT är helt insane skillnad även mot gamla Psycho RT läget

https://www.youtube.com/watch?v=I-ORt8313Og

https://www.youtube.com/watch?v=1K8Br6jHkcs

Nu kör vi!! Som jag väntat.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Skrivet av tRevz:

Cyberpunk med nya Overdrive RT är helt insane skillnad även mot gamla Psycho RT läget

https://www.youtube.com/watch?v=I-ORt8313Og

https://www.youtube.com/watch?v=1K8Br6jHkcs

Blir mest bara irriterad över hur mycket bortkastad potential det där spelet är. De borde skänka bort staden till Tecmo eller Capcom eller någon och låta dem göra något vettigt av det, men visst är det snyggt. Bådar gott inför framtiden.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag märkte av ett par veckor sedan coilwhine i mitt chassi. Det sker under låga belastningar av GPU:n Gigabyte RTX 4090 som i exempelvis Civilization V i 4K och 8xAA samt i menyer som GTA 5 och ARMA 3. Vid full belastning finns ingen coilwhine och inga problem. Jag använder framelimiter i Nvidia-panel vilket hjälper. Det låter en hel del mindre för FPS under 60 dock över 60 låter det snabbt mer.

Jag tycker att coilwhine låter komma ifrån min PSU dock är PSU och GPU nära varandra. Mitt chassi är dessvärre en meshify från FD vilket betyder att den är öppen och inte ljudisolerad vilket var ett misstag.

Jag läste att undervolt kan hjälpa mot det här. Har ni erfarenhet av att undervolta 4090 och har det hjälpt med coilwhine? Har ni bytt PSU och har det påverkat coilwhine Hur kan jag testa om det är PSU eller GPU i att aktivera coilwhine utan att belasta/använda GPU?

Tack för feedback!

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Blir mest bara irriterad över hur mycket bortkastad potential det där spelet är. De borde skänka bort staden till Tecmo eller Capcom eller någon och låta dem göra något vettigt av det, men visst är det snyggt. Bådar gott inför framtiden.

Capcom? LOL, sämre PC-utvecklare får man leta efter.

Skrivet av Maximo:

Enligt gammla skolan och vad jag alltid sagt så är det så. På senaste tiden är det dock många som säger att tung ray tracing kräver mycket av CPUer i 4k och sen har vi ju alltid DRM som måste tuggas igenom på PC sidan. Det finns ju t.ex. tester där 5800x3d tappar mycket mark mot snabbare cpuer med mindre minne när 4090 maxas i 4k och ray tracing. Jag är väldigt kluven i om jag ska satsa på x3D eller inte och då är det 4k gaming 60-120fps vi pratar inte CSGO i 1000fps. Det är förvånansvärt lite tester om det här, dom få som testar 4k testar i princip aldrig med maxad grafik och ray tracing.

Skiljer någon % mellan 7800X3D och 5800X3D i 4k, raytracing lägger ingen ökad belastning på CPU

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har märkt i The last of us att jag får stutter ibland som inte påverkas om jag sänker grafiken eller slår på DLSS(kör 4K max settings låst till 60fps).

Antar min 9900K inte orkar skyffla information till GPU. TLOU drar mycket CPU. Mer än något annat spel jag kört. Inväntar dock nästa gen Intel innan jag uppgraderar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har märkt i The last of us att jag får stutter ibland som inte påverkas om jag sänker grafiken eller slår på DLSS(kör 4K max settings låst till 60fps).

Antar min 9900K inte orkar skyffla information till GPU. TLOU drar mycket CPU. Mer än något annat spel jag kört. Inväntar dock nästa gen Intel innan jag uppgraderar dock.

Med tanke på att TLOU patch lista är lika lång som en toa rulle så kan det vara något annat.
Deras patch fixar inkluderar ju "Fixed an issue where changing NVIDIA DLSS Super Resolution Sharpening settings had no effect"

https://feedback.naughtydog.com/hc/en-us/articles/14855044836...

Att du skulle cpu bottlenecka i så låg fps är tveksamt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att TLOU patch lista är lika lång som en toa rulle så kan det vara något annat.
Deras patch fixar inkluderar ju "Fixed an issue where changing NVIDIA DLSS Super Resolution Sharpening settings had no effect"

https://feedback.naughtydog.com/hc/en-us/articles/14855044836...

Att du skulle cpu bottlenecka i så låg fps är tveksamt

Sant, kanske inte bästa spelet att utvärdera sitt systems prestanda. Man blir bara lite putt när det stuttrar till fast man har ett 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Skiljer någon % mellan 7800X3D och 5800X3D i 4k, raytracing lägger ingen ökad belastning på CPU

Raytracing ökar generellt belastningen på CPU och minnessystemet, hur mycket varierar från spel till spel, så ditt påstående här är felaktigt. Detta kan du kolla själv genom att testa ett spel med RT på och av i tillräckligt låg upplösning för att inte vara flaskad av GPUn, själv märkte jag detta tydligt då jag körde CP2077 med ett 3080 parat med en r5 3600 i 1440p och DLSS Quality. I vissa "tunga" områden minskade fps:en med 10-30 fps trots att grafikkortet inte användes till mer än 65-80% med RT på. Anledningen till detta är att den så kallade BVH-strukuren som används vid RT ofta behöver skapas av processorn innan den används av GPUn. Tydligaste exemplen på detta där du kan testa själv är tidigare nämnda CP2077 samt Spider-Man Remaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Capcom? LOL, sämre PC-utvecklare får man leta efter.

Capcom gör ju de bästa PC-portarna i dagsläget, du behöver nog uppdatera dig lite, det är många år sedan Capcom hade problem på PC sidan. Kolla bara på Resident Evil 4 Remake som kom för någon månad sen, där var PC-versionen fläckfri.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Capcom gör ju de bästa PC-portarna i dagsläget, du behöver nog uppdatera dig lite, det är många år sedan Capcom hade problem på PC sidan. Kolla bara på Resident Evil 4 Remake som kom för någon månad sen, där var PC-versionen fläckfri.

Kan inte tala för deras senaste release men var inte direkt imponerad av RE:Village porten

Skrivet av meanh:

Raytracing ökar generellt belastningen på CPU och minnessystemet, hur mycket varierar från spel till spel, så ditt påstående här är felaktigt. Detta kan du kolla själv genom att testa ett spel med RT på och av i tillräckligt låg upplösning för att inte vara flaskad av GPUn, själv märkte jag detta tydligt då jag körde CP2077 med ett 3080 parat med en r5 3600 i 1440p och DLSS Quality. I vissa "tunga" områden minskade fps:en med 10-30 fps trots att grafikkortet inte användes till mer än 65-80% med RT på. Anledningen till detta är att den så kallade BVH-strukuren som används vid RT ofta behöver skapas av processorn innan den används av GPUn. Tydligaste exemplen på detta där du kan testa själv är tidigare nämnda CP2077 samt Spider-Man Remaster.

Yep, jag som skriver strunt - dock själv förvånad då jag inte sett någon extrem skillnad i de spel jag testat RT i men det är förstås svårt när man inte kör någon bench eller liknande där det är samma scenario.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av isbjoern:

Capcom gör ju de bästa PC-portarna i dagsläget, du behöver nog uppdatera dig lite, det är många år sedan Capcom hade problem på PC sidan. Kolla bara på Resident Evil 4 Remake som kom för någon månad sen, där var PC-versionen fläckfri.

Håller inte med riktigt. Resident Evil 8: Village och denuvohärvan smutsade ner deras rykte en del:

Sedan hanteringen av Raytracing till Resident Evil 2 och 3 Remakes, först lades stödet till och folk utan RT-stöd kunde inte längre spela spelen tills det årgärdades. Sedan nu i dagarna har RT-stördet tagits bort, vad jag sett har Capcom fortfarande inte kommenterat.

https://www.pcgamer.com/resident-evil-2-and-3-have-quietly-ha...

Ninjaedit: Verkar som det är på väg tillbaks igen... https://www.gamesradar.com/resident-evil-2-and-3-remakes-will...

Det allt sagt, RE4R är mysigt. Håller på med en andra genomspelning. Inte för att det behövs med 4090 men hade gärna sett officiellt DLSS-stöd till spelet. Bättre lansering än de flesta tidigare Resident Evil-titlar på PC med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu är jag äntligen medlem i denna exlusiva klubb. Fick hem mitt 4090 FE för någon vecka sedan och idag fick jag äntligen hem resten av min rigg från Inet. Se signatur.
Börjar med att spela Cyberpunk 2077, ett spel jag väntat med tills jag har en dator som gör det rättvisa.

Spelar i 3440 x 1440, Med raytracing overdrive och dlss på quality. Ligger på stadiga 60-80 fps. Otroligt snyggt! Är så glad att jag inte började spela spelet när det släpptes. Har bara spelat ett par timmar, men än så länge så är det en helt magisk upplevelse!

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Installerade nyss mitt nya system med 7800X3D.
Passade även på att byta thermal pads på mitt 4090.
Nya datorn startar och windows är installerat men jag närkte att min monitor tappade signal från gpun.
Så jag använde cpuns inbyggda för installationen och installerade sedan drivrutinerna för grafikkortet.
Funkade fint och jag stängde ned datorn och körde via grafikkortet igen.
Kom in i windows och efter en stund tappade jag signal till monitorn igen.

Funderar på om jag råkat skada gpun när jag bytrw thermal pads eller nåt. Men jag var lika försiktig som vanligt.
Jag kan se temperaturvärden på mitt 4090 via hwinfo och temperaturerna på kärna och minnen är 37 grader respektive 24 grader.

Kortet syns i enhetshanteraren och rapporterar inga fel.

Jag bytte strömkabel till mitt 4090 förvisso.
Kanske borde byta tillbaka till den fula medföljande adaptern för att utesluta det.

Någon som varit med om något liknande?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

varför vill man byta thermal pads på ett i princip nytt kort som dessutom har överdimensionerade kylare?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Installerade nyss mitt nya system med 7800X3D.
Passade även på att byta thermal pads på mitt 4090.
Nya datorn startar och windows är installerat men jag närkte att min monitor tappade signal från gpun.
Så jag använde cpuns inbyggda för installationen och installerade sedan drivrutinerna för grafikkortet.
Funkade fint och jag stängde ned datorn och körde via grafikkortet igen.
Kom in i windows och efter en stund tappade jag signal till monitorn igen.

Funderar på om jag råkat skada gpun när jag bytrw thermal pads eller nåt. Men jag var lika försiktig som vanligt.
Jag kan se temperaturvärden på mitt 4090 via hwinfo och temperaturerna på kärna och minnen är 37 grader respektive 24 grader.

Kortet syns i enhetshanteraren och rapporterar inga fel.

Jag bytte strömkabel till mitt 4090 förvisso.
Kanske borde byta tillbaka till den fula medföljande adaptern för att utesluta det.

Någon som varit med om något liknande?

Hade samma problem som för mig orsakades av cablemods strömkabel. Bytte tillbaka till ormboet och problemet försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Hade samma problem som för mig orsakades av cablemods strömkabel. Bytte tillbaka till ormboet och problemet försvann.

Jag hittade boven.
Det var jag som var klantig.
Thermal padsen är någon mm för tjocka. Trodde att det skulle tryckas ihop mer än det gjorde.
Så det var gpu-kärnan som överhettade och kortet stängde ned.

Kunde blivit en dyr läxa men då är man mer noggrann nästa gång.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

varför vill man byta thermal pads på ett i princip nytt kort som dessutom har överdimensionerade kylare?

Jag gillar att vattenkyla mina komponenter

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Någon som behöver vattenkylningblock till Zotac Amp Airo Bykski som nytt

Permalänk
Medlem

Med 4090 FE vid rätt bra pris, är det värt att lägga 10% extra på ett eftermarknadskort? Funderar på FE eller KFA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Med 4090 FE vid rätt bra pris, är det värt att lägga 10% extra på ett eftermarknadskort? Funderar på FE eller KFA2.

Eftermarknadskorten är tystare och svalare men inte alla, så dubbelkolla innan du köper. Tex ASUS Strix är det tystaste/svalaste kortet på marknaden och ASUS TUF ligger också riktigt bra till. Något som FE däremot är bra på är storlek då det är lite mer kompakt än eftermarknad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Hade samma problem som för mig orsakades av cablemods strömkabel. Bytte tillbaka till ormboet och problemet försvann.

Detta var intressant. Jag har haft problem till och från att jag startar något som kör igång 3D clocks tex ett lättare spel och då blir skärmen svart men ljudet från spelet hörs fortfarande. Efter nån minut eller två så fryser även ljudet i spelet och jag blir tvungen att klicka på resetknappen. Det har hänt en tre-fyra gånger kanske, sen har samma sak även hänt när jag startar Spotify eller Chrome (två gånger totalt). Jag har alltid trott att det var min undervolt som var boven men den är stabil i 3D Mark. Gjorde tom en ny kurva som är mindre aggressiv än den förra.

Men nu säger du att det kan vara CableMod kabeln? Hur ofta hände detta dig och under vilka omständigheter?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Eftermarknadskorten är tystare och svalare men inte alla, så dubbelkolla innan du köper. Tex ASUS Strix är det tystaste/svalaste kortet på marknaden och ASUS TUF ligger också riktigt bra till. Något som FE däremot är bra på är storlek då det är lite mer kompakt än eftermarknad.

De har säkert en oproportionerlig stor del av marknaden (och därför också fler missnöjda kunder), men läst så tokigt mycket om ASUS och coilwhine - som jag hatar - att jag tänkte titta åt något annat håll.

Tänkte om någon haft ett FE och kunde säga om de tycker den är "good enough" eller om fläktprofil/ljud är irriterande. Jag kommer inte pressa det, utan snarare köra med 70% PL.