Vilket moderkort ska jag välja Asus ROG Strix X670E-I eller B650E-I ?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort ska jag välja Asus ROG Strix X670E-I eller B650E-I ?

Tjena!

Håller på och planerar ett nytt datorbygge och har precis fått hem mitt 7800X3D processor.

Tanken är att bygga i ett Cooler Master NR200P MAX.

Min fråga:

Vilket mobo ska jag välja mellan dessa?

https://www.inet.se/produkt/1903882/asus-rog-strix-b650e-i-ga...

eller

https://www.inet.se/produkt/1903825/asus-rog-strix-x670e-i-ga...

Har läst en del om att B650E-I lider av coil whine, vilket inte är så nice. Dock så är det 2000kr billigare...

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Coilwhine är väldigt ovanligt på moderkort och när det finns så är det exemplar till exemplar och högst beroende på vad du parar ihop den med.

Behöver du några USB uttag mer eller inte är frågan endast du kan svara på.

Permalänk

Just nu skulle jag inte råda någon att köra Asus x670e. (eller ens Asus för AM5 ö.h.t)
Se separata trådar om uppbrända X3D processorer. Finns en här på Swec, men även Reddit, TomsHardware, mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terroristen:

Just nu skulle jag inte råda någon att köra Asus x670e. (eller ens Asus för AM5 ö.h.t)
Se separata trådar om uppbrända X3D processorer. Finns en här på Swec, men även Reddit, TomsHardware, mfl.

Hade nog kanske avvaktat ett par dagar och se hur det blir. Mest troligtvis är de ju ett bios fel och det kan ju fixas. Finns ju risk att det är hårdvarufel också och blir de ju jobbigt om man köpt ett.

Men de lär ju dyka upp lite mer info, kanske ett svar från ASUS i veckan som kommer?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Är riktigt nöjd med mitt ASUS TUF Gaming X670E-Plus + Ryzen 7700 + Noctua NH-D12L
Fick ett Tuf X670 till straks under 2700:- SEK på Amazon.de

Har EXPO2 enabled med G.skill CL30 minne

Största skillnad är avsaknaden av PCI5 lanes på b650