SweSpacers - tråden om rymden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Så kan någon förklara. Hoppa nyss in och såg en fet jävla raket göra 5 loopar och sen explodera.

Vad skulle hända?

Det var halvt planerat att den skulle snurra lite sådär, för det är så de hade tänkt ut att separera stegen. Eftersom de bygger med Elon Musks mantra i åtanke," ingen del är den bästa delen", och då snurra isär dem för att kunna eliminera behovet att bygga och flyga någon dedikerad separationsmekanism.

Tydligen fungerade det inte som det var tänkt så någon förändring bör nog göras. För detta verkade ju inte riktigt fungera, sedan såg det helt sjukt ut, men det borde man nästan vara van vid med tanke på hur de landar skeppet.

Permalänk
Medlem

Tycker det är skillnad mellan en uppskjutning och att "skjuta upp" något. Jag tolkade det som "se livestream när SpaceX flyttar fram datumet för planerad uppskattning"
Kanske bara jag som ville tolka det så

Permalänk
Medlem

Falcon hade mängder explosioner innan det blev mer rutin påt.
Förväntar mig minst en till starship explosion innan det blir rätt Fan älskar dyr fyrverkeri!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Bara så alla förstår, det allra mesta på den här raketen var redan ett år utdaterat, det var fullt av fula påbyggnader och ändringar och hade annars blivit skrot ändå (och var aldrig ens menat att landa)

Att raketen kunde flyga rakt med 6 trasiga motorer, att den kunde påbörja separations-spin kontrollerat, att den klarade max-q, att den ens lämnade marken utan att okontrollerat explodera… bara det att motorer exploderade flera gånger på vägen upp och ändå inte sabbade grannarna eller resten av raketen

Så mycket bättre än de kunnat drömma om skulle jag tro, jämför försöken med Soviets N1, de kom inte ens nära så här långt…

Grattis och ser fram emot nästa gång! Bara raketen som gick åt skogen, hela ’stage 0’ med plattform och torn överlevde ju, bara det gör ju att de kan försöka igen om kanske bara några veckor eller något!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Bara så alla förstår, det allra mesta på den här raketen var redan ett år utdaterat, det var fullt av fula påbyggnader och ändringar och hade annars blivit skrot ändå (och var aldrig ens menat att landa)

Att raketen kunde flyga rakt med 6 trasiga motorer, att den kunde påbörja separations-spin kontrollerat, att den klarade max-q, att den ens lämnade marken utan att okontrollerat explodera… bara det att motorer exploderade flera gånger på vägen upp och ändå inte sabbade grannarna eller resten av raketen

Så mycket bättre än de kunnat drömma om skulle jag tro, jämför försöken med Soviets N1, de kom inte ens nära så här långt…

Grattis och ser fram emot nästa gång! Bara raketen som gick åt skogen, hela ’stage 0’ med plattform och torn överlevde ju, bara det gör ju att de kan försöka igen om kanske bara några veckor eller något!

Marken under OLM är rätt förstörd däremot. De kommer nog behöva fundera en del på hur de undviker skada där i framtiden. Om inget flyger mer i år är jag inte förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Marken under OLM är rätt förstörd däremot. De kommer nog behöva fundera en del på hur de undviker skada där i framtiden. Om inget flyger mer i år är jag inte förvånad.

Jag menade mer att tankarna och tornet står kvar, jag har inte sett några bilder från hur det blev efteråt i detalj

Jag förstår inte varför de envisas med platt mark under. Absolut trevligt att kunna köra in stora maskiner och snabbt jobba, men de måste kunna göra ett hål under med blast-diverters som alla andra har. Borde nog gå att göra något platt ovanpå detta hål som sen kan tas bort inför uppskjut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade mer att tankarna och tornet står kvar, jag har inte sett några bilder från hur det blev efteråt i detalj

Jag förstår inte varför de envisas med platt mark under. Absolut trevligt att kunna köra in stora maskiner och snabbt jobba, men de måste kunna göra ett hål under med blast-diverters som alla andra har. Borde nog gå att göra något platt ovanpå detta hål som sen kan tas bort inför uppskjut?

Tydligen har dom inte tillstånd för flame diverters och vatensprutare. Det är långa handläggningstider och hårda krav för att få tillstånd till sånt... eftersom att det lagligt sett är militär teknik....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tydligen har dom inte tillstånd för flame diverters och vatensprutare. Det är långa handläggningstider och hårda krav för att få tillstånd till sånt... eftersom att det lagligt sett är militär teknik....

Då får de nog bygga högre ben på ringen helt enkelt

Permalänk
Medlem

Värre än jag trodde… verkar som att raketen gräver sin egen diverter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Värre än jag trodde… verkar som att raketen gräver sin egen diverter

Lite jord är det minsta problemet, det fyller dom igen på nån timme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Lite jord är det minsta problemet, det fyller dom igen på nån timme.

Problemet lär väl snarare vara att hela mounten är helt underminerad, och betongfundamentet/n den sitter på får säkert kasseras de också pga värme/vibrationsskador. Strukturen ska ju bära upp raketens fullständiga vikt som med last och bränsle blir mycket ansenlig - typ 1500 ton eller något sånt - och hålla allt på plats under väder och vind utan att rucka. Så det är mycket viktigt att allt står jävligt stadigt på plats... Måste lyfta/riva bort nuvarande mount, lägga tillbaks/packa om jord hårt som fan där kratern nu är, och sedan åter sätta dit/bygga upp mounten igen typ...

Man ser ju för övrigt i vissa filmklipp vilka enorma sjok betong som kommer flygande och slår ned i backen flera hundra meter bort. Stolligt alltihop heltenkelt vilka krafter som är involverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Problemet lär väl snarare vara att hela mounten är helt underminerad, och betongfundamentet/n den sitter på får säkert kasseras de också pga värme/vibrationsskador. Strukturen ska ju bära upp raketens fullständiga vikt som med last och bränsle blir mycket ansenlig - typ 1500 ton eller något sånt - och hålla allt på plats under väder och vind utan att rucka. Så det är mycket viktigt att allt står jävligt stadigt på plats... Måste lyfta/riva bort nuvarande mount, lägga tillbaks/packa om jord hårt som fan där kratern nu är, och sedan åter sätta dit/bygga upp mounten igen typ...

Man ser ju för övrigt i vissa filmklipp vilka enorma sjok betong som kommer flygande och slår ned i backen flera hundra meter bort. Stolligt alltihop heltenkelt vilka krafter som är involverade.

"Strukturen" ska framförallt klara av flera hundra uppskjutningar. Är den skadad bortom normalt slitage får dom rita om den vilket dom säkert gör ändå, Jag kan tänka mig att dom redan har en hel hög med förbättringar för framtida uppskjutningsramper på ritningsbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Problemet lär väl snarare vara att hela mounten är helt underminerad, och betongfundamentet/n den sitter på får säkert kasseras de också pga värme/vibrationsskador. Strukturen ska ju bära upp raketens fullständiga vikt som med last och bränsle blir mycket ansenlig - typ 1500 ton eller något sånt - och hålla allt på plats under väder och vind utan att rucka. Så det är mycket viktigt att allt står jävligt stadigt på plats... Måste lyfta/riva bort nuvarande mount, lägga tillbaks/packa om jord hårt som fan där kratern nu är, och sedan åter sätta dit/bygga upp mounten igen typ...

Man ser ju för övrigt i vissa filmklipp vilka enorma sjok betong som kommer flygande och slår ned i backen flera hundra meter bort. Stolligt alltihop heltenkelt vilka krafter som är involverade.

Hehe... Det är 4500 ton bränsle/ox när den är fulltankad. Totalvikt är således mer än de. Helt otroligt att något sånt kan flyga, med så många motorer ur drift också.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hehe... Det är 4500 ton bränsle/ox när den är fulltankad. Totalvikt är således mer än de. Helt otroligt att något sånt kan flyga, med så många motorer ur drift också.

Ja alltså, den synliga delen av eldkvasten var åtminstone 2 gånger så lång som raketen och raketen är 120m så det blir en svetslåga på ca 250m och 9m i diameter. Det är inte superkonstigt att det flyger lite grejjor när den drar iväg om man säger så.

Alla motorerna var för övrigt i drift när den startade (finns video på det), dom som dog dog efter att den lämnat marken och brännt upp några tusen ton bränsle redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ja alltså, den synliga delen av eldkvasten var åtminstone 2 gånger så lång som raketen och raketen är 120m så det blir en svetslåga på ca 250m och 9m i diameter. Det är inte superkonstigt att det flyger lite grejjor när den drar iväg om man säger så.

Alla motorerna var för övrigt i drift när den startade (finns video på det), dom som dog dog efter att den lämnat marken och brännt upp några tusen ton bränsle redan.

Njae, det vet vi väl inte? Vi ser att efter +16 sekunder är tre ur drift. Vid +39 dör den 4e, +1:01 dör den 5e och vid +1:40 dör den 6e men tycks kicka igång igen tio sekunder senare. Jag skulle säga att detta är stora problem, men eftersom detta är första uppskjutet bör man klassa detta som en succé.

Någon som har koll på hur många Saturn V som gick åt innan man fick det rätt?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aje:

Någon som har koll på hur många Saturn V som gick åt innan man fick det rätt?

Noll, men de körde inte efter samma principer. SpaceX itererar snabbare och "har råd" med att förlora raketer på ett helt annat sätt än NASA.
Ars Technica tar upp varför.
https://arstechnica.com/science/2023/04/so-what-was-that-was-...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Njae, det vet vi väl inte? Vi ser att efter +16 sekunder är tre ur drift. Vid +39 dör den 4e, +1:01 dör den 5e och vid +1:40 dör den 6e men tycks kicka igång igen tio sekunder senare. Jag skulle säga att detta är stora problem, men eftersom detta är första uppskjutet bör man klassa detta som en succé.

Någon som har koll på hur många Saturn V som gick åt innan man fick det rätt?

Det är väl bara Apollo 13 som hade problem av Saturn V raketerna?
Sen hade dom ju en del olyckor på marken också...

Angående betongen i fundamentet så ser det ut som det bara är ytbeläggning och fyllnadsmassor (asfalt och jord typ) som har flygit, inget av konstruktionen.

Permalänk
Medlem

Hej!

Måste bara tipsa om en magisk youtubekanal

https://www.youtube.com/@sea_space

Dock så brukar jag somna till hans filmer..

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Hej!

Måste bara tipsa om en magisk youtubekanal

https://www.youtube.com/@sea_space

Dock så brukar jag somna till hans filmer..

Själv brukar jag kika på PBS Space Time: https://www.youtube.com/@pbsspacetime

Exempelvis videon Neutron Stars: The Most Extreme Objects in the Universe innehåller rätt mysig teori.

Klicka för mer information
Visa mer

För övrigt en annan bild på kratern som Starship skapat: https://twitter.com/OCDDESIGNS/status/1649430284843069443/pho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är väl bara Apollo 13 som hade problem av Saturn V raketerna?

Nja det var servicemodulen som pajade då, inte raketens fel.
Däremot Apollo 6 som var planerad att göra en runtflygning runt månen som övning inför de bemannade färderna. Då misslyckades Saturnus V raketens att göra sista boosten för att åka till månen, och de utförde repetitionen i omloppsbana runt jorden istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Nja det var servicemodulen som pajade då, inte raketens fel.

Apollo 13-raketen tappade även centermotorn på andra steget. Samma sak hände med någon annan uppskjutning också av Saturn V, jag minns inte vilken dock. Var förmodligen någon av de tidiga, de hade ganska stora problem med pogo med S-V, vill minnas att det var anledningen till nedstängningen.

Pogo-effekten minskades med modifikationer av de senare raketerna för övrigt (rören som ansluter från bränsletankarna till motorerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Själv brukar jag kika på PBS Space Time: https://www.youtube.com/@pbsspacetime

Exempelvis videon Neutron Stars: The Most Extreme Objects in the Universe innehåller rätt mysig teori.

Klicka för mer information
Visa mer

För övrigt en annan bild på kratern som Starship skapat: https://twitter.com/OCDDESIGNS/status/1649430284843069443/pho...

Ja inte är det bara jord och fyllmassa som saknas

Permalänk
Inaktiv

Fett brutalt! Jösses... Finns inte så mycket till skala i den där bilden, men man ser ju trappen i det ena benet där, så då får man en viss uppfattning iallafall om hur djupt det där hålet faktiskt är... (Uppåt en 2-3 våningar skulle jag gissa.)

De skulle behöva gjuta nästa betongplatta flera meter tjock med helvetisk armering för att stå emot de där krafterna, skulle rekommendera helsvetsade stålplattor ovanpå också för att skydda ytskiktet mot erosion och värmeutveckling från jetstrålarna.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som snurren var medveten om man ska tro skotten från amerikat

Permalänk
Medlem

Stackars bil: vilken kraft det är på raketen!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Apollo 13-raketen tappade även centermotorn på andra steget. Samma sak hände med någon annan uppskjutning också av Saturn V, jag minns inte vilken dock. Var förmodligen någon av de tidiga, de hade ganska stora problem med pogo med S-V, vill minnas att det var anledningen till nedstängningen.

Pogo-effekten minskades med modifikationer av de senare raketerna för övrigt (rören som ansluter från bränsletankarna till motorerna.)

Men så länge lasten hamnar i tilltänkt bana så räknas uppslutningen lyckad. Då Apollo 13 kan ju räknas som lyckad oavsett att de hade problem med raketen.
Minns något tv program om Apollo programmet att de tillät upp till 1% av alla komponenter av raketen kunde fallera och ändå vara lyckad uppskjutning. Och med tanke på komplexiteten så är det många saker...

Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Ja inte är det bara jord och fyllmassa som saknas

Holy crap. Blir en del att återställa.
Folk i området har ju sett delar som står "flamediverter" på i området, så det är väl på gång till nästa uppskjutning.
Förresten så är det ju något företag som tänker använda raketmotorer för utgrävningar på månen, mfl. och nu är det väl bekräftat att det fungerar ju ju fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Stackars bil: vilken kraft det är på raketen!
https://www.youtube.com/watch?v=thA8jlgcJ-8

Det där gav en helt annan skala på både raketen, dess kraft, och förstörelsen… helt galet mycket energi i den där kärran!

De behöver helt klart tänka om när det kommer till markarbeten i framtiden, man ser ju knappt raketen i den här filmen

Svårt att uppskatta men säkert någon kilometer bort kanske? Ska ju verkligen inte flyga delar så långt

Permalänk
Medlem

Det är 3 miles / 5 km säkerhetsavstånd till NASAs pad A och B så Space X måste tänka om. Dels kan sten och skrot slå sönder raketen och dels kan folk träffas.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Det är 3 miles / 5 km säkerhetsavstånd till NASAs pad A och B så Space X måste tänka om. Dels kan sten och skrot slå sönder raketen och dels kan folk träffas.

Space x stänger av 8km, det som träffades av sten stog där medvetet på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där gav en helt annan skala på både raketen, dess kraft, och förstörelsen… helt galet mycket energi i den där kärran!

De behöver helt klart tänka om när det kommer till markarbeten i framtiden, man ser ju knappt raketen i den här filmen

Svårt att uppskatta men säkert någon kilometer bort kanske? Ska ju verkligen inte flyga delar så långt

De måste nog tänka om ja, bygga så att det inte händer igen. Det kanske t.om kanske skada raketen om det är så mycket som flyger åt alla håll.

Sådan kraft! Den där bilen står ju där på egen risk, men vilken riktig smäll i bilen!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact