Routers och min hastighet. Får och Får inte ut vad som lovas.

Permalänk
Medlem

Routers och min hastighet. Får och Får inte ut vad som lovas.

Hur och var ska jag börja.
Fick hem ett brev i lådan om att vi ska få 250/250 istället för gamla 100/100 från telenor/BBB, som den prylnisse man är så tar man chansen att köpa nya saker, denna gången wifi-mesh system.
Mitt gamla Google Wifi Gen 1 skulle inte duga längre var tanken. Har nu i efterhand förstått att den har en max kapacitet på 1200mbit/s så den duger visst ändå. Men har även förstått i efterhand att den är capped på 100mbit.

Men till saken. Letade mig fram till ett nytt system. Deco XE75 med 6E nu jävlar skulle det uppgraderas.
Fick dock endast ut lovade 250 på en av 3 portar. Bytte noder och problemet kvarstod.
Dock innan eventuell retur så ville jag så klart testa spela lite Valorant som är mitt spel.
Notera min förvåning när jag drabbades av Package Loss upp mot 25-50%!
Försöker med alla lösningar, problemet kvarstod.
Körde Wireless Backhaul/Mesh - funkade bra.
Retur på Decon.

Köpte Asus XT8 (2pack) till bra pris.
Även här fick jag utlovade 250mbit men med samma problem som Decon, Package Loss i spelet.
Uppgraderade Firmware etc etc. Inget hjälper.
Körde Wireless Backhaul/Mesh
Retur på Asus XT8an.

Ah kolla NetOnNet har bra pris på Xiaomi AX 3000 som borde klara detta. Plockades ut i Tisdags 18e April.
Sätter upp allt(smidigaste setupen) drar igång spelet. INGEN package loss MEN hur jag än försöker så är hastigheten cappad till 100mbit. DEN VÄGRAR GÅ ÖVER.
Plockar ner och tänker...
Decon i början kanske bara hade otur / måndags Ex.

Köper en ny Deco igår (19 april 2023) och jag får mina 250mbit igen MEN återigen samma problem.
Körde Wireless Backhaul/Mesh
Package loss i spelet. Va f** är det som händer?!
Luktar Retur , även om jag får ut 250mbit men kan inte göra mitt nöje som är att spela.

Idag (den 20 April) så köpte jag en Google Nest Wifi Pro.
Nu Jävlar ska ju problemet lösas.
Sätter upp allt som det ska och loggar in i spelet.
Ingen Package Loss - YES!!!
MEN
Jag har ju inte gjort speedtest........100mbit CAPPED IGEN!.
Lutar åt Retur även här för det är ingen ide att behålla ett system för 4500kr som ger samma valuta som det gamla.
------
Hur jag än ställt in alla routrar så hittar jag inte hur jag ska få min utlovade hastighet (förutom Decosarna och XT8)eller varför spelet ger mig package loss när jag går över 100mbit.
Går jag över 100mbit så är det Package Loss som gäller.
Vill få "spärren" släppt på mitt Nest Wifi Pro så jag kan testa det ingame och se om min tes (än så länge stämmer det) om att över 100mbit = Package Loss In Game.
----
Hur är allt kopplat.

Fiber till väggen från Telenor/BBB, sladd rakt in i alla olika routers , inga mellanhänder.
Wireless Mesh (endast en liten vägg emellan) och sen sladd in i datorn.
Kan tyvärr inte dra en sladd genom hela lägenheten.

Fattar inte varför Googles routers + Xiaomin är cappade till 100mbit.
Någon som varit med om samma problem?

En bredbandstekninker ska komma imorgon men tror inte han/hon kommer finna något problem eftersom jag fått ut 250 med DecoXE75 + Asus XT8an.

Tar tacksamt emot tips.
// DenSun

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ingen garanterad hastighet över wifi eftersom det använder ett delat medium så allt inom radioräckvidd påverkar och inte bara dina egna prylar.

Men att nått sätter farten till 100Mbit/s kan bero på att nån kabel är dålig för funkar bara 2 par i kabeln får du en länkhastighet på 100Mbit så kontroller länkhastigheten på alla portar för att se om nån står som 100Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad för nätverkskort använder du?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe nämner så låter detta mycket troligt som att du har en nätverkskabel där alla åtta ledarna inte har hundra kontakt vilket då resulterar i att hastigheten begränsas till 100Mbps beroende på vilken eller vilka av ledarna i kabeln som glappar. Så testa att byta nätverkskabeln mellan uttag och router, och om inte det hjälper så kanske det är själva inkommande RJ45-uttag eller nätverksuttag i CPE/fiberomvandlare som glappar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Det låter på din beskrivning nästan som om du har kopplat från CPE/Fiberdosan till alla dina enheter, dvs använt flera uttag på CPEn, istället för att använda endast en port från CPE till router och sedan från den routern till alla dina enheter.

Men det kan också vara så att jag missförstod hur du kopplat allt så här tidigt på morgonen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Håller också med att det låter som du kör med en gammal CAT5 kabel!
Kolla på kablarna vad det står att det är för CAT, om du har någon CAT5. Testa att byt ut den!

För skojs skull kan du ju även testa då med din gamla Google Wifi.
Jag tror du kan komma riktigt billigt undan genom att behålla det gamla och bara byta ut kablage!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henke12:

Håller också med att det låter som du kör med en gammal CAT5 kabel!
Kolla på kablarna vad det står att det är för CAT, om du har någon CAT5. Testa att byt ut den!

För skojs skull kan du ju även testa då med din gamla Google Wifi.
Jag tror du kan komma riktigt billigt undan genom att behålla det gamla och bara byta ut kablage!

Cat5 innebär inte att länken blir 100Mbit så det har inte med det att göra så man behöver inte byta ut nån cat5 kabel utan är länken 100Mbit så är endera alla 4 par inte korrekt anslutna eller så är nån port låst till 100 Mbit.
Man kan naturligtvis byta kablar för att testa men blir det skillnad beror det i så fall inte på att man byter kategori på kabeln för cat5 fungerar om det är rätt kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla.
Fick en tekniker hemskickad som upptäckte vad han sa var dämpning på sladdarna som inte skulle finnas där.
Något om 22 när det ska vara typ 3.

Har för övrigt en Cat 6e kabel som gick från väggen till routern så sladden var inte ett problem.

Vad för nätverkskort använder du? - Moderkortets B650-A LAN port.

Så testa att byta nätverkskabeln mellan uttag och router. = Testat 3 olika kablar till samma resultat

"Låter som om du har kopplat från CPE/Fiberdosan" - Vet inte hur man gör något sådant.

I vilket fall är det nu anmält till Telenor som tar det vidare med min hyresvärd att kablarna behöver bytas.

Tack för all hjälp ändå.
// Dennis

Permalänk
Medlem

Sex olika routrar av fem olika modeller och det var inte fel på allihopa. Vem kunde ha anat?

Permalänk
Medlem

Sladdarna och uttaget hemma är nu utbytt och jag får min utlovade hastiget.
// ärendet closed //