SweSpacers - tråden om rymden

Permalänk
Medlem

14:45 imorgon torsdag

hoppas hoppas hoppas!

Permalänk
Hedersmedlem

Själva launchen verkar inte bli före 15:28 enligt deras temporary flight restriction som börjar då.
Denna reddit-tråden hålls uppdaterad när saker ändras också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

T-1h 26m nu, så de verkar sikta på 15:28. So far so good

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

On hold... men nu T-40 sekunder när som helst

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Så kan någon förklara. Hoppa nyss in och såg en fet jävla raket göra 5 loopar och sen explodera.

Vad skulle hända?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Så kan någon förklara. Hoppa nyss in och såg en fet jävla raket göra 5 loopar och sen explodera.

Vad skulle hända?

Den släppte main booster, för köra med nästa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Så kan någon förklara. Hoppa nyss in och såg en fet jävla raket göra 5 loopar och sen explodera.

Vad skulle hända?

De skulle ha separerat och sedan skulle de nog helst ha landat, men det blev något galet där.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Så kan någon förklara. Hoppa nyss in och såg en fet jävla raket göra 5 loopar och sen explodera.

Vad skulle hända?

Bara en halv loop och enbart explosion i ena halvan av raketen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Den släppte main booster, för köra med nästa.

Nej den släppte aldrig boostern, så man tryckte på self destruct som jag förstår det.

Man vill inte ha en jättetung raket i huvudet okontrollerat.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Nej den släppte aldrig boostern, så man tryckte på self destruct som jag förstår det.

Man vill inte ha en jättetung raket i huvudet okontrollerat.

Vem är skyldig till den felande koden?

Permalänk
Medlem

Detta test gick alltså mycket bättre än de själva hade hoppats på

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Gick sådär va. Inte ens alla raptorraketer på boostern startade. Tillbaks till ritbordet. Bättre lycka nästa gång.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Hade varit nåt till sista april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Nej den släppte aldrig boostern, så man tryckte på self destruct som jag förstår det.

Man vill inte ha en jättetung raket i huvudet okontrollerat.

Mig veterligen initierades nästa fas, men det skedde ingen separation mellan under och övre steget. För övrigt är nästa maskin betydligt mer renodlad i utvecklingen, som Musk nämnt har ett hundratal förändringar jämfört med påsen som eldade på idag.

Källa:

Permalänk
Hjälpsam

Strukturella integriteten är bonkers, att något så stor kan snurra, flippa och trycka med sådana hastigheter utan att den viks som ett blött papperssugrör är enastående.

Bra jobbat SpaceX, massa bra data samlat.

Design på booster och topsteg var redan omodernt så en boom uppskjutning med så mycket stressdata som möjligt var det bästa slut på just det fordonet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Strukturella integriteten är bonkers, att något så stor kan snurra, flippa och trycka med sådana hastigheter utan att den viks som ett blött papperssugrör är enastående.

Bra jobbat SpaceX, massa bra data samlat.

Design på booster och topsteg var redan omodernt så en boom uppskjutning med så mycket stressdata som möjligt var det bästa slut på just det fordonet

Jag reagera också på hur maskinen for omkring, och att det inte bröts upp av alla krafterna. Möjligen lurade kameravinkeln att det såg värre ut än vad som faktiskt pågick.

Å andra sidan, hastigheten på manicken vid det där läget var "låg", i jämförelse med en dokumenterad nominell uppskjutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbeyblade:

De skulle ha separerat och sedan skulle de nog helst ha landat, men det blev något galet där.

Nej, de här prototyperna var aldrig tänkta att landa, boostern (första steget) skulle sänkas i mexikanska gulfen - en kontrollerad landning helst skulle jag gissa, men längre än så hade den ingen chans att nå oavsett hur dess färd skulle ha slutat. Starship var tänkt att magplaska rakt ned i stilla havet utanför Kuai. Ingen mjuklandning, bara smack rakt ned i vattnet.

Skrivet av IuZ:

Gick sådär va. Inte ens alla raptorraketer på boostern startade. Tillbaks till ritbordet. Bättre lycka nästa gång.

Tvärt om, stor succe. Första och största segern - raketen smällde inte rätt på startplattan, all infrastruktur är i stort sett intakt; en del mindre skador och småbränder startade av raketflamman tydligen. Det är det allra viktigaste, hade de behövt bygga upp hela Starbase igen hade det tagit väldigt lång tid för nästa test. Prototypen nådde dessutom Max-Q (dvs då den passerar ljudvallen, vilket är den värsta delen under uppskjutningen då luftmotståndet och belastningen på raketens ytterhölje är som högst.) Detta är en stor framgång, och sammantaget med all telemetri de kommer att ha inhämtat från raketen så kommer de lära sig otroligt mycket.

Men fan vad galet det var! Ljudet, vibrationerna... Jööööössssesss...! Den oönskade korkskruvsmanövern som avrundade flygturen var ju helt sinnessjuk. "The most kerbal rocket launch ever", som en snubbe sa på NasaSpaceFlights livestream. :D:D:D

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt att se denna bjässe flygga iväg och göra piruetter i luften.

Permalänk
Medlem

Känns som att det var rätt väntat att den skulle gå upp i rök när man lyssnade på kommentatorerna och folks jubel?

EDIT:
Ok, lite mina misstankar. De skålade med champagne efteråt. De trodde ju inte ens den skulle lämna startplattan.
Testet var ju att det bara skulle lyfta raketerna + farkosten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Gick sådär va. Inte ens alla raptorraketer på boostern startade. Tillbaks till ritbordet. Bättre lycka nästa gång.

Det gick bättre än väntat om man var med på vad uppskjutningen gick ut på.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Intressant att de inte har något vattenfall vid den här uppskjutningsplatsen. För de som inte vet så använder man vattenfall principen för att skydda raketen och närliggande byggnader eftersom när raketen ska iväg så skapar den så kraftig ljudvåg som kan förstöra/skada raketen vid start

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Intressant att de inte har något vattenfall vid den här uppskjutningsplatsen. För de som inte vet så använder man vattenfall principen för att skydda raketen och närliggande byggnader eftersom när raketen ska iväg så skapar den så kraftig ljudvåg som kan förstöra/skada raketen vid start https://youtu.be/SuFn8sPFdTs?t=54

Såg på Everyday Astronaut (https://www.youtube.com/watch?v=eAl3gVvMNNM) att kameror blev förstörda av att material som stängsel hade slitits isär och träffat kameror på det vad jag antar är designerade platser som fanns för att sätta upp dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Gick sådär va. Inte ens alla raptorraketer på boostern startade. Tillbaks till ritbordet. Bättre lycka nästa gång.

alla startade väl??.. bara att 5 eller så exploderade och dog :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Det gick väl sådär.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Såg på Everyday Astronaut (https://www.youtube.com/watch?v=eAl3gVvMNNM) att kameror blev förstörda av att material som stängsel hade slitits isär och träffat kameror på det vad jag antar är designerade platser som fanns för att sätta upp dem.

Det är inte designerade platser, dom fick tillstånd att ställa upp där på egen risk. Tim (everyday astronaut) sa i förväg redan i söndags att han såg den utrustningen som förlorad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är inte designerade platser, dom fick tillstånd att ställa upp där på egen risk. Tim (everyday astronaut) sa i förväg redan i söndags att han såg den utrustningen som förlorad.

Missade det, hade inte ljudet på under hela hans stream

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Intressant att de inte har något vattenfall vid den här uppskjutningsplatsen. För de som inte vet så använder man vattenfall principen för att skydda raketen och närliggande byggnader eftersom när raketen ska iväg så skapar den så kraftig ljudvåg som kan förstöra/skada raketen vid start https://youtu.be/SuFn8sPFdTs?t=54

Dom har vattensprutor på plats där, om dom använde dom den här gånger eller varför dom eventuellt inte använde dom vet jag inte. Dom har kört dom vid några tester tidigare iaf.

edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem är skyldig till den felande koden?

Killen som hade flera jobb, hamnade efter och lät Chat GPT ta fram sista raderna kod.