Nvidia siktar på 450 USD med Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror du är närmare huvudet på spiken än du tror...

FHD har ju varit standard sedan urminnes tider och när man nu börjar på allvar gå mot 1440p / 4k tillsammans med PS5 / Xbox vafan den nu heter X så kommer minnesmängden garanterat att följa efter.
Jag hatar att säga att tillverkare har rätt, men jag litar nog mer på AMD som går hårt på högre minnesmängd i detta fallet än Nvidia...Det spelar ingen roll idag men om några år kan det göra en enorm skillnad.

Jag gav nyligen bort lite saker jag inte använder.
Bl.a. ett GTX 660 2GB.
Nu är ju inte det direkt ett bra val för spel släppta 2023. Är nog många som inte ens går att starta.
Men för typ 2-3 år sen så var det vanligt att GTX 660 var minimumkrav även för nya spel.
Så om man anpassade upplösning och inställningar så kunde man ändå spela spelen.

Om det blir liknande, att man kan köpa ett x60 kort och spela de nyaste spelen i 7-8 år efter kortet lanserats, även med begränsade inställningar.
Så är det inte helt katastrof.

Men det beror ju lite på varför man spelar.
Är det för att man gillar storyn? Tycker det är kul?
Eller är det för att njuta av grafiken?

Om den mest avancerade grafiken är det primära så kommer man troligtvis alltid att hamna i ett fack där man får köpa dyrare hårdvara och/eller oftare än någon som prioriterar mjukare värden, som spelglädje.

Observera att jag inte säger att snygg grafik och spelglädje är i motsatsförhållande till varandra.
Men att de samtidigt inte behöver följas åt.
Dubbelt så snyggt spel innebär inte nödvändigtvis dubbelt så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Läser jag rätt men 4060 verkar ju ha sämre prestanda än 3060 Ti när det gäller Cuda kärnor!

4060 - (4 352 st)

3060 Ti - (4 864 st)

Lite färre kärnor men mer än 50% högre klockfrekvens, så prestandan kommer ändå vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gav nyligen bort lite saker jag inte använder.
Bl.a. ett GTX 660 2GB.
Nu är ju inte det direkt ett bra val för spel släppta 2023. Är nog många som inte ens går att starta.
Men för typ 2-3 år sen så var det vanligt att GTX 660 var minimumkrav även för nya spel.
Så om man anpassade upplösning och inställningar så kunde man ändå spela spelen.

Om det blir liknande, att man kan köpa ett x60 kort och spela de nyaste spelen i 7-8 år efter kortet lanserats, även med begränsade inställningar.
Så är det inte helt katastrof.

Men det beror ju lite på varför man spelar.
Är det för att man gillar storyn? Tycker det är kul?
Eller är det för att njuta av grafiken?

Om den mest avancerade grafiken är det primära så kommer man troligtvis alltid att hamna i ett fack där man får köpa dyrare hårdvara och/eller oftare än någon som prioriterar mjukare värden, som spelglädje.

Observera att jag inte säger att snygg grafik och spelglädje är i motsatsförhållande till varandra.
Men att de samtidigt inte behöver följas åt.
Dubbelt så snyggt spel innebär inte nödvändigtvis dubbelt så kul.

Jag pratar inte om varför folk spelar, eller ens vad det är för typ av spel folk kör.

Det enda jag försökte få fram var att övergången till högre upplösning (Steam visade en 8% ökning av 1440p i Mars ex, 20% jämfört med 60% FHD) tillsammans med nya konsoller med markant mer minne resulterar i en snabbare utveckling mot högre krav av grafikminne. Av samma anledning alla var tvungna att uppgradera snabbare från standarden 1GB grafikminne till 4GB+ pga PS4 / Xbox värdelösnamnkonvention sker nu en ökning till den nya miniminivån som återigen sätts av konsoller, på 16GB grafikminne.

Bara den enkla övergången gör ju 4060Ti ointressant för de som vill behålla sina kort längre, eftersom direka konkurrenten 6800XT ($450 ~ 6-6500kr) har dubbla mängden minne på en dubbelt så bred minnesbuss. Går man steget ner till 6750XT så är det fortfarande 12GB grafikminne med en, fortfarande bredare minnesbuss på 192bit.
Självklart finns det fler variabler i denna grovt förenklare ekvation men det visar främst att Nvidia helt enkelt inte är intresserade av att ge dig något som är framtidssäkert, för du kommer behöva köpa nytt inom kort ändå.

Dvs - Nya konstoler -> Högre spelrum för minnesanvändning -> PC följer efter -> Konsol stagnerar och marknaden sätter sig vid 512mb / 1GB / 4GB / 16GB -> Ny konsol och vi börjar om. Så har det alltid varit, och när man är mitt i en sådan transformation så är det dumt att köpa mindre än vad konsolerna använder för det är dessa som utvecklare använder som bänkmått.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Läser jag rätt men 4060 verkar ju ha sämre prestanda än 3060 Ti när det gäller Cuda kärnor!

4060 - (4 352 st)

3060 Ti - (4 864 st)

Om vi jämför RTX 3070 med RTX 4070

RTX 3070
CUDA-kärnor
5 888 st.

RTX 4070
CUDA-kärnor
5 888 st.

Där är det samma antal.
Att de gjort så att Ada Lovelace är kraftfullare per Cuda kärna än Ampere.

Men...
Kan hålla med om att det känns lite konstigt att inte ens behålla samma antal som de tidigare korten. Utan att t.om. gå ner i antal.
Tror det blir första kortet som har färre Cuda kärnor än sin föregångare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns regler för att en hastighetsmätare inte får visa för lite.
Säg om du kör i 100km/h och hastighetsmätaren bara visar 90km/h.
Det är inte tillåtet.
Hastighetsmätare får visa för mycket, men inte med oändlig marginal.

Hastighetsmätare:
- påtaglig felvisning/endast miles-graderad
Bedömning 2

Bedömningsresultat
Om anmärkning riktas mot en eller flera brister på fordonet med
bedömning två (2) enligt kontrollprogrammet ska föreläggande enligt 6 kap.
17 § fordonsförordningen (2009:211) meddelas.

Det mesta om vad fordon behöver uppfylla kan du hitta i TSFS 2017:54

Det gäller alltså fordon på allmänväg i Sverige.
Det finns fordon som endast i begränsad omfattning får färdas på allmänväg. Exempelvis vissa Enduro motorcyklar. De är fråntagna vissa krav.
Är det tävlingsfordon som endast transporteras på släp/i trailrar och aldrig körs på allmän väg behöver de inte uppfylla transportstyrelsens föreskrifter.

Andra länder kan ha andra regler/lagar/föreskrifter.
Men generellt är det liknande bestämmelser inom EU.

Konsekvenserna av att krasha med en bil är allvarligare än att krasha ett grafikkort.
Därför har vi lagar/föreskrifter som reglerar trafik. Men inte grafikkort.
Ja samt även miljö med buller och utsläpp.

Haha men herregud! Du missade ju absolut hela poängen och det LILLA faktum att jag var lustig. Poängen var att folk tar efter det som fungerar (dvs så man ökar inkomsterna) och till slut går det helt överstyr.

Finns det någon varelse med fler än 2 celler som på riktigt tror att det jag beskrev (gällande hastighetsmätaren) på något sätt skulle bli verklighet?!

Men det var ju kul att du fick visa att du kunde saxa ur regelboken...

Tror nog det här är det mest oväntade svaret jag någonsin fått på detta forum. Vet inte riktigt vad jag ska säga, haha.

Permalänk
Medlem

Vi lär väl se 10 % dedikerade gpuer i folks hem och 90% GeForce now eller liknande lösningar om 5-10år med den här utvecklingen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror nog det här är det mest oväntade svaret jag någonsin fått på detta forum. Vet inte riktigt vad jag ska säga, haha.


Ja men det känns ju som en achievement

SuperNova baffled unlocked

Finns det någon form av medalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi jämför RTX 3070 med RTX 4070

RTX 3070
CUDA-kärnor
5 888 st.

RTX 4070
CUDA-kärnor
5 888 st.

Där är det samma antal.
Att de gjort så att Ada Lovelace är kraftfullare per Cuda kärna än Ampere.

Men...
Kan hålla med om att det känns lite konstigt att inte ens behålla samma antal som de tidigare korten. Utan att t.om. gå ner i antal.
Tror det blir första kortet som har färre Cuda kärnor än sin föregångare?

Ja precis. Just nu känns 4060 nästan fortfarande som ett 3060 Ti v2 men med boostade frekvenser, förutom att det har stöd för DLSS 3

Vi får se hur Ray Tracing prestandan blir över lag, tycker de borde petat in fler cuda kärnor, men vi får se hur det presterar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Dags för en Intel eller AMD medans marknaden kammar till sig. Ingen lust att betala NVIDIAs priser när de inte ens är framtidssäkra med VRAM.

Antingen en A750 för 3k eller rx6700 för 4.2k blir det nog

edit: ej xt modellen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Läser jag rätt men 4060 verkar ju ha sämre prestanda än 3060 Ti när det gäller Cuda kärnor!

4060 - (4 352 st)

3060 Ti - (4 864 st)

Du menar 4060Ti.

4060 sägs ha 3072 kärnor...

(eg. är antalet kärnor alltid hälften mot vad Nvidia anger. men de tyckte att de kunde prata om dubblerade kärnor när kärnorna i samband med Ampere fick dubblerad float output...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns som om priset hoppat 50 dollar åt fel håll. Vad motiverar ett högre pris än 3060 Ti?

Det är ju 1000 bättre! 4060 - 3060 = 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar som RX 7600, 8 GB GDDR6 och byggd på äldre TSMC N6 process?

Kommer nog inte kosta 450 dollar dock .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar 4060Ti.

4060 sägs ha 3072 kärnor...

(eg. är antalet kärnor alltid hälften mot vad Nvidia anger. men de tyckte att de kunde prata om dubblerade kärnor när kärnorna i samband med Ampere fick dubblerad float output...)

Där är jag kluven många säger att det gav Ampere 20 % prestanda när dom ändrade det . Amd gjorde samma ändring på 7900 korten men ökningen uteblev drivrutins problem ? Eller något annat som spökar ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Kommer nog inte kosta 450 dollar dock .

Förmodligen 350$ eller 399$ 😢 tror inte på 330$ som rx6600

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

8 GB... år 2023...

Tycker synd om den stackars ungdomen som sparat ihop sin månadspeng och sen äntligen köper en GPU för asmycket pengar och springer ut och köper denna.

Stutt-tt-tt-t-tttttttttttttttttttttterfest - med fler och fler inbjudna för vart år som går.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förmodligen 350$ eller 399$ 😢 tror inte på 330$ som rx6600

Vi får väl tror det blir ganska billigt .Då 6 NM kostar mycket mindre än 7 NM gjorde i början .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om att det kommer varianter som RTX 4060 Super ,4070 Super ,osv ,såg på Videocardz att nån lite värre 3060 "Super" hade dykt upp i nått register som aldrig vart lanserad ,Man vet ju inte med Nvidia nu för tiden med deras lite konstiga tänk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Skulle inte förvåna mig om att det kommer varianter som RTX 4060 Super ,4070 Super ,osv ,såg på Videocardz att nån lite värre 3060 "Super" hade dykt upp i nått register som aldrig vart lanserad ,Man vet ju inte med Nvidia nu för tiden med deras lite konstiga tänk...

Har väl aldrig funnits ti och super i samma gen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

..det är prissatt där för att inte underminera enorma lager av 3000-kort i dom prisklasserna. Missberäkningen här var att Nvidia inte började skära ner på 3000-produktionen i tid.

Finns det några bevis på att det verkligen existerar så enorma lager av 3000-kort? Nvidia bör väl ändå ha haft stenkoll på den förväntade efterfrågan, och det är ju ändå ungefär ett år sedan som botten gick ur kryptomarknaden? Eller handlar det om att flaskhalsen finns någonstans i komponentkedjan som påverkar 4000- men inte 3000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har väl aldrig funnits ti och super i samma gen?

Det fanns både 2080ti och 2080 super.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har väl aldrig funnits ti och super i samma gen?

Jo det har det fanns både ett 2080 super och 2080Ti.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har väl aldrig funnits ti och super i samma gen?

om man räknar GTX generationen så vare bara 1660ti & Super & 2000 serien för 2080 Super & Ti .

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Det fanns både 2080ti och 2080 super.

Skrivet av Felixark:

Jo det har det fanns både ett 2080 super och 2080Ti.

Skrivet av Hardy:

om man räknar GTX generationen så vare bara 1660ti & Super & 2000 serien för 2080 Super & Ti

men inte nån RTX än så länge

Där ser man 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

om man räknar GTX generationen så vare bara 1660ti & Super & 2000 serien för 2080 Super & Ti

men inte nån RTX än så länge

2000 Serien var ju RTX.
Det var då de delade upp det.
2000 = RTX
1600 = GTX

Det var med RTX 2000 serien allting var nytt och amazing.

Men så ville de ha något/några kort under RTX 2060.
Samtidigt inte dra RTX namnet i skiten genom att lansera så klena kort.
Så då blev det GTX 1600 som komplement.

Sen för Ampere så lanserade de RTX 3050 istället som nytt insteg till RTX korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

2000 Serien var ju RTX.
Det var då de delade upp det.
2000 = RTX
1600 = GTX

Det var med RTX 2000 serien allting var nytt och amazing.

Men så ville de ha något/några kort under RTX 2060.
Samtidigt inte dra RTX namnet i skiten genom att lansera så klena kort.
Så då blev det GTX 1600 som komplement.

Sen för Ampere så lanserade de RTX 3050 istället som nytt insteg till RTX korten.

Yes ,det var jag som var lite för snabb att skriva

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Finns det några bevis på att det verkligen existerar så enorma lager av 3000-kort? Nvidia bör väl ändå ha haft stenkoll på den förväntade efterfrågan, och det är ju ändå ungefär ett år sedan som botten gick ur kryptomarknaden? Eller handlar det om att flaskhalsen finns någonstans i komponentkedjan som påverkar 4000- men inte 3000-serien?

Eftersom både nvidia har nämnt det ett flertalgånger i kommunikation till aktieägare, där det är olagligt att vilseleda, och att det fanns mängder av kort i lager hos ÅF världen över så skulle jag säga att ja på den, det finns absolut bevis för det. Notera även att jag skrev när 4080 släpptes, inte att det nödvändigtvis fortfartande är fallet.

Det är ju enorma ledtider på beställningar i den här världen, det går inte direkt att ta snabba beslut när marknaden vänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

(eg. är antalet kärnor alltid hälften mot vad Nvidia anger. men de tyckte att de kunde prata om dubblerade kärnor när kärnorna i samband med Ampere fick dubblerad float output...)

Beror på vad du menar med en kärna, men hela konceptet med ”shader core” är ju bara påhittat ändå…

Grafikkort fungerar som en processor som mest jobbar med vektorinstruktioner. Det överlägset vanligaste är att programmet innehåller en massa SIMD-instruktioner med ett stort antal värden som man skall göra samma sak på. Om man, som Nvidia, skickar ut vektorer med 32 värden, så kallar man det 32 ”shader cores”. Hade det varit en vanlig processor, hade man sagt en kärna om det (och allt runtomkring), men inte Nvidia.

Förändringen i Ampere, och även i RDNA3, är att de kan göra ”dual issue”. Issuern kan titta på den kod som kommer, och om instruktion 2 är oberoende av instruktion 1, skickar den ut den också. Detta funkar bara i ungefär 20% av fallen, alltså 20% högre prestanda. Den som var med på den tiden Pentium var ny kanske känner igen sig, för det är samma trick. Skillnaden är mest att GPUerna behöver ha kompilatorn (dvs drivrutinen) som identifierar när det går att göra dual issue, medan processorer räknar ut detta själva.

I och med detta valde Nvidia att dubbla antalet shader cores som man rapporterar. AMD gjorde inte det i officiell dokumentation, även om de har flörtat med den idén ibland i tweets och liknande.

Mitt tips är att helt strunta i begreppet shader core och använda antalet SM (för Nvidia) och CU (för AMD) för att bedöma chip. De är inte jämförbara i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Finns det några bevis på att det verkligen existerar så enorma lager av 3000-kort? Nvidia bör väl ändå ha haft stenkoll på den förväntade efterfrågan, och det är ju ändå ungefär ett år sedan som botten gick ur kryptomarknaden? Eller handlar det om att flaskhalsen finns någonstans i komponentkedjan som påverkar 4000- men inte 3000-serien?

Ja det finns rapporter som företagen lämnat som visar att lagret har exploderat och även ökar under 4000 serien .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ett 1080 p kort för 6 k .... Sen det finns redan nu spel som kräver mer än 8 GB på 1080p och två av dom slaktar 10 GB korten på just 1080 p

Åh nej, man får sänka till high eller custom på 2% av titlarna, eller så får dom jobba mer på optimiseringen. Inget att grina över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Åh nej, man får sänka till high eller custom på 2% av titlarna, eller så får dom jobba mer på optimiseringen. Inget att grina över.

Kommer ju aldrig och ske en speltilverkare kommer ju aldrig jobba gratis för atr Nvidia skall spara 10 till 20 dollar på en 500 dollars produkt. Sen dom slaktas redan på high du är tvungen och sänka ännu mer

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm