Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tjatar på Windows-användare med lokala konton

I det senaste Dev Channel-bygget av Windows 11 ingår små notiser till användare som har fräckheten att inte logga in med ett Microsoft-konto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jobbigt!

Permalänk
Medlem

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Om man inte har/vill ha ett Microsoft konto då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om man inte har/vill ha ett Microsoft konto då?

Varför skulle man inte vilja?

Man får välja på det eller få notiser då helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Får man 365 gratis?? Jag betalar ju för mitt. Nu vill jag också skapa lokalt konto och få den popupen.
(nåväl, jag vet att jag betalar för 1TB onedrive mer än det andra).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om man inte har/vill ha ett Microsoft konto då?

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Ja det är faktiskt helt valfritt. 😊

Permalänk
Medlem

Har noll användning av ett MS konto så kommer ha fortsatt lokalt konto, ser inga fördelar alls med MS konto...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Men det är väl inte så konstigt när man kör dev-channel som är gjort för att hjälpa att samla in data?
Konstigt att det går att köra utan

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Lokala konton borde förbjudas! Bra jobbat Microsoft på dem bara!

wtf?

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det som inget val när installerade Win11, dvs MS-konto eller försvinn. Just där Win10-installation gav val. Läste då att det inte fanns nåt val, samt provade nån preppad ISO som skulle ge val men nepp, MS-konto eller försvinn. Kanske inte fokuserade tillräckligt nånstans?? Lite svårt att tro men Windows tar upp 0,7% av min tid hemma (ägnade det inte så stor tankemöda, fick bara bort Expressen-aktiga menyn, t-f Ms) och jag tänker nu med Proton 8 se om kanske via något riktigt hugskott nätverksdelen av Planetfall kan fungera i Linux igen. Det vore trevligt att annihilera Win-partitionen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är väl jättebra?
Förstår inte problemet, är ju bara att logga in.

Om postkodlotteriet förstår att man tackar nej och bara testar ringa upp en 1 gång per år så borde msft fatta de.

Permalänk
Medlem

Vill gärna bli av med detta otyg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Valfrihet är inte Microsofts starka sida. De ska alltid envisas med att man nästan måste använda deras produkter, för annars fungerar det inte.

Hade inte den där Internet Explorer rättegången ägt rum för ca 15 år sedan hade det kanske bara gått att surfa med IE.

Ska man inte spela så finns det Linux Mint som fungerar nästan lika bra som Desktop os idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ugh. Typ samma i mac, jäkligt svårt om man inte vill ha ett apple-konto. Sugen på att köra Linux 100%. Funkar inte riktigt på Macen än, dock.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

MS vill ha full kontroll på dig, ovanligt.
Har man monopol så kan man bete sig precis hur som helst.

Det första jag gör vid en MS installation är rycka bort alla 3e parts grejer från MS typ one-drive, edge mm, det ger en betydligt mera bekväm och användarvänlig (användare väljer program själv) desktop.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är det något jag hatar med Microsoft är att de behandlar sina användare som idioter. Lärde dom sig ingenting efter Win8!?

W11 är fruktansvärt kontraproduktivt om man jämför med W10.
Massa visuella onödiga förändringar och borttagna funktioner som förstör arbetsflödet.

Permalänk
Medlem

Forcerat krav på ett icke-lokalt användarkonto är typ linjen i sanden för mig. Kör fortfarande alla mina datorer med en blandning av Win 10 och 11 med både Home och Pro som lokala användare. Nog har Microsoft gjort det krångligare att använda lokalt konto men går fortfarande att undvika. Har provat köra det innan men för mig finns inget av värde alls med att använda detta.

Det sagt finns det inget alternativ att byta till, att välja bort friheten med ett lokalt konto mot att förlora massor av funktionalitet och kompatibilitet är nog något jag i det scenariot skulle tvingas acceptera.

Självklart har jag ett Microsoft-konto, ända sedan hotmail-tiden tidigt kring millenieskiftet och mitt idag troligen äldsta aktiva konto jag har tillgång till. Mailen används inte primärt längre, orginaladressen finns inte ens kvar idag, men används för Xbox och Game Pass. Likväl vill jag inte använda kontot för att logga in på datorn. Lika lite som jag skulle acceptera att tvingas ha ett Apple-konto på en Mac. Nu måste man ju ha en smartphone och en Android-telefon utan Google-konto blir en fattig och förmodligen oanvändbar lösning (finns ens BankID utanför Googlebutiken?).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Det ända jar mitt konto till är för att slippa ange licens varje gång man installerar ett widows os.

Inte för att de händer speciellt ofta men säg sådär var 3e år eller nått å då ä de rätt bekvämt att bara kunna logga in direkt ett aktiverat windows efter att ha tryckt next ett tiotal gånger under installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill gärna bli av med detta otyg.

https://i.imgur.com/5qi1EM0.jpg

"Påminn mig om 3 dagar" eller vad nu motsvarande ruta är för mig på någon av mina Home-licenser får bort den i ett par dagar/veckor. Men störande nag-screen likväl. Då båda är laptops som sällan startas om är den rätt sällsynt för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad och blir bara stärkt i min övertygelse om att valet att byta till Linux var rätt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ugh. Typ samma i mac, jäkligt svårt om man inte vill ha ett apple-konto. Sugen på att köra Linux 100%. Funkar inte riktigt på Macen än, dock.

Skillnaden är väl att Apples-dito är relativt sparsam när det kommer till telemetri och spårning (och annonser för den delen).

Windows och Microsoft kör ju 100% reklambaderat med 100% spårning av allt, så inte så konstigt att man inte vill knyta det vidare mer än vad som redan är.
En debloat och regedit är ett måste idag om man ska använda Windows 10 och uppåt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är smidigt med MS konto och Onedrive då man kommer åt och kan flytta bilder\filer på ett någorlunda smidigt sätt, jag använder Onedrive mest som en sluss för att föra över bilder från mobil till dator.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag uppfattade det som inget val när installerade Win11, dvs MS-konto eller försvinn. Just där Win10-installation gav val. Läste då att det inte fanns nåt val, samt provade nån preppad ISO som skulle ge val men nepp, MS-konto eller försvinn. Kanske inte fokuserade tillräckligt nånstans?? Lite svårt att tro men Windows tar upp 0,7% av min tid hemma (ägnade det inte så stor tankemöda, fick bara bort Expressen-aktiga menyn, t-f Ms) och jag tänker nu med Proton 8 se om kanske via något riktigt hugskott nätverksdelen av Planetfall kan fungera i Linux igen. Det vore trevligt att annihilera Win-partitionen.

Om du startar Windows-installationen på en dator utan tillgång till Internet ska det dyka upp som val.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Om postkodlotteriet förstår att man tackar nej och bara testar ringa upp en 1 gång per år så borde msft fatta de.

Postkodlotteriet skickar ut gratis braständare i form av brev flera gånger per år, bara slänga dem i öppna spisen och tacka för den lilla extra värmen. 😊

Om de ringer när du är prenumerant vet jag inte för jag är inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om du startar Windows-installationen på en dator utan tillgång till Internet ska det dyka upp som val.

Precis, ryck nätverkskabeln och anslut inte till trådat nätverk. Det är enklaste sättet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ugh. Typ samma i mac, jäkligt svårt om man inte vill ha ett apple-konto. Sugen på att köra Linux 100%. Funkar inte riktigt på Macen än, dock.

Intressant, har inte övervägt att köra utan så vad är det du inte kan göra om du inte skaffar ett apple konto?
Appstore kan jag förstå men vad annat i OSet är låst?
Om apple nu prisar sig själva (i PRsammanhang ) som privacy-focused så ska det ju gå att använda burken väl utan ett sådant konto.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då byter man till ett OS som inte är gjort av Microsoft 😉

Om man kör Windows, varför vill man inte ha ett Microsoft konto?

Varför lägga till ett måste om man inte behöver det?

Permalänk
Medlem

Installera O&O ShutUp10++ och Optimizer och stäng av all Microsoft malware(förutom de ni vill använda), problem solved!

https://www.reddit.com/r/OptimizedGaming/comments/su6cq7/wind...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV