Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gillar att ditt exempel rör gigabytes nätagg som inte har någonting med diskussionen att göra. Och ett enda asus moderkort. Samtidigt som du sitter på ett hero. Är du inte livrädd? Kommer ju börja brinna!

Vet heller inte hur diskussionen gick från; asrock är budget budget till ; asrock fungerar visste !! Palit är störst i kina !!

Som om att budget betyder att något kommer att börja brinna.

Finns anledningar till varför ingen någonsin på sweclockers eller techpowerup ommer rekommendera dessa märken.

Du sparar inte en krona medans du får mindre av allt. Och villigare komponenter överlag på kretskortet.
Glömde tillägga att asrock snålar hårt på ljudcodec även i 3500-4000 krs klassen. Inte ovanligt med alc897 där

Du verkar vara faktaresisent och inte riktigt förstå vad som sägs så jag tänker inte slösa mer tid på att försöka få dig att förstå.
Sen vem använder det inbyggda ljudkortet 2023 mer till backup kan man ju undra. Lägger man någon som helst vikt på sånt så pratar vi inte sen samma språk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

Kör ASROCK på 7950x3D.. inga problem alls

Sedan gör 3D cachen nytta på 1440p också, kör bara 1440p själv. I multiplayer spel kommer cpu bottleknecka i 1440p också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minisulan:

Du verkar vara faktaresisent och inte riktigt förstå vad som sägs så jag tänker inte slösa mer tid på att försöka få dig att förstå.
Sen vem använder det inbyggda ljudkortet 2023 mer till backup kan man ju undra. Lägger man någon som helst vikt på sånt så pratar vi inte sen samma språk.

Faktaresistent när du drar in Gigabytes nätaggregat i en diskussion rörande Moderkort?

Låter lite som att ni personligen tar illa upp när någon nämner att ett märke är budget budget och inte rekommenderas av i stort sett någon i väst, åtminstone inte i forum.

"Vem använder det inbyggda till mer än backup"
Ja du majoriteten av alla som har ett moderkort kör med Realtek och inte någon extern lösning. Och ja, det är skillnad mellan ett ALC897 och ett ALC 4080.

Permalänk
Inaktiv

Är du en person som uppgraderar befintlig dator (typ grafikkort) med några års mellanrum så är nog X3D modellen ett bättre val men är du som mig och bygger en helt ny dator som du säljer när du bygger ny så hade jag valt 7600(X) eller 7700(X) istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telican:

Har försökt sätta mig in lite i det här med processorer och 3d-cache. Som jag förstår det är skillnaden i prestanda försumbar när man kommer upp i gaming på 1440p och 4k, och då spelar gpu:n mycket större roll. Och då undrar jag över hypen och varför många rekommenderar att man betalar 5819 kr för 7800x3d när en 7600 för 2770 kr i princip kommer leverera samma resultat (över 1080) i en spelrigg?

Har jag ens förstått det hela rätt?

Håller själv på att försöka bestämma mig vad jag ska satsa på, så hade gärna hört era tankar och resonemang!

Från anandtech

The reason we test games in CPU reviews at lower resolutions such as 720p and below is simple; titles are more likely to be CPU bound than they are GPU bound at lower resolutions. This means there are more frames for the processor to process as opposed to the graphics card doing the majority of the heavy lifting.

There are some variances where some games will still use graphical power, but not as much CPU grunt at these smaller resolutions, and this is where we can show where CPU limitations lie in terms of gaming.

https://www.anandtech.com/show/18795/the-amd-ryzen-7-7800x3d-....

https://www.techspot.com/article/2618-cpu-benchmarks-explaine...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du sparar inte en krona medans du får mindre av allt. Och villigare komponenter överlag på kretskortet.
Glömde tillägga att asrock snålar hårt på ljudcodec även i 3500-4000 krs klassen. Inte ovanligt med alc897 där

Asus ljudkort har knastrat i flera generationer, det är dom som fått mig att exklusivt använda usb ljudkort. Då pratar vi moderkort i 6000kr klassen. Det är skit på allt.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Faktaresistent när du drar in Gigabytes nätaggregat i en diskussion rörande Moderkort?

Låter lite som att ni personligen tar illa upp när någon nämner att ett märke är budget budget och inte rekommenderas av i stort sett någon i väst, åtminstone inte i forum.

"Vem använder det inbyggda till mer än backup"
Ja du majoriteten av alla som har ett moderkort kör med Realtek och inte någon extern lösning. Och ja, det är skillnad mellan ett ALC897 och ett ALC 4080.

Alltså, han menar ju att stora märken också har problem det är du som inte verka förstå vad han säger, sammanfattningen är ju lite följande "Alla har problem, du kan inte jämföra billigaste ASRock mot dyrare ASUS" som du verkar göra.

Jag har ett ASUS MOBA som du ser i dagsläget utan något problem alls, hade ett Gigabyte för min i5a för ca 5 år sen som jag hade problem med, sure jag köper nog inte i första hand ett Gigabyte MOBA men å andra sidan valde jag ett billigt då, sedan är det faktum att de GPU märkena du snackar om inte är skit så vart du hittat på det ifrån kan man undra, tillbaka till Fragbite ty.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamisama76:

Alltså, han menar ju att stora märken också har problem det är du som inte verka förstå vad han säger, sammanfattningen är ju lite följande "Alla har problem, du kan inte jämföra billigaste ASRock mot dyrare ASUS" som du verkar göra.

Jag har ett ASUS MOBA som du ser i dagsläget utan något problem alls, hade ett Gigabyte för min i5a för ca 5 år sen som jag hade problem med, sure jag köper nog inte i första hand ett Gigabyte MOBA men å andra sidan valde jag ett billigt då, sedan är det faktum att de GPU märkena du snackar om inte är skit så vart du hittat på det ifrån kan man undra, tillbaka till Fragbite ty.

Du får gärna visa vart jag jämfört billigaste asrock mot dyraste asus. Återigen så är sweclockers ett forum där folk sätter ord i mun på andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kamisama76:

Alltså, han menar ju att stora märken också har problem det är du som inte verka förstå vad han säger, sammanfattningen är ju lite följande "Alla har problem, du kan inte jämföra billigaste ASRock mot dyrare ASUS" som du verkar göra.

Jag har ett ASUS MOBA som du ser i dagsläget utan något problem alls, hade ett Gigabyte för min i5a för ca 5 år sen som jag hade problem med, sure jag köper nog inte i första hand ett Gigabyte MOBA men å andra sidan valde jag ett billigt då, sedan är det faktum att de GPU märkena du snackar om inte är skit så vart du hittat på det ifrån kan man undra, tillbaka till Fragbite ty.

Du får gärna visa vart jag jämfört billigaste asrock mot dyraste asus. Återigen så är sweclockers ett forum där folk sätter ord i mun på andra.

Har inte heller sagt att de där märkena gällande grafikkort är skit. Återigen så sätter ni ord i mun på en vara för att ni tar illa upp av att någon kallar era favoritmärken för budget.

Folk verkar läsa vad de vill och tolkar Budget = Skit.
Men visst får man väl göra så, men påstå inte att jag sagt det. Har bara sagt att man tjänar inget på att köpa budget budget, när priserna är i stort sett desamma, eller skiljer bara nån enstaka hundring hos konkurrenterna som ofta har bättre komponenter och bios på sina prylar. Och en del här verkar inte bry sig alls om hur deras VRMs mår. Vilken temperatur de håller sig. Antagligen för att de själva inte öppnat HWInfo under en mycket tung last och kikat där kanske, om deras kort ifråga ens har sensorer för VRM. Tror Gigabyte hade ett par vid Alderlake som låg på över 80-110c medans Asus, MSI mfl låg på 50-60 i samma last. Tänka sig asrock då, där vissa modeller har såpass patetisk VRM kylning att man inte skulle våga stoppa in en säg 5700x i den.

Att säga att man haft märke X och inte haft problem är inte samma sak so matt ha haft märke X och haft en högljudd upplevelse relativt mot motsvarande modell från ett annat märke, men då de inte haft något att jämföra med, inte riktigt vet om det och tar det som normalitet. Ett kort som kan kyla 70c i 1000-1500rpm är ett kort som troligtvis är mycket tystare än ett kort som kräver att alla fläktar snurrar i 2000-2500rpm. Klart man kan ha ett kort som alla anser vara budget utan "problem". Men det finns tradeoffs där iom hög ljudnivå, undermålig kylning eller komponenter som kanske brister tidigare än hos ett annat märke för att de snålat in på något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Asus ljudkort har knastrat i flera generationer, det är dom som fått mig att exklusivt använda usb ljudkort. Då pratar vi moderkort i 6000kr klassen. Det är skit på allt.

Har haft 3 asus moderkort sedan b550. Inga bekymmer. Detta moderkort i prisklassen 2200 kr till 2990 kr. Låter som att ditt moderkort eller dator rent generellt inte är jordat eller så har du haft nån annan kimponent som stör innuti datorn. Vilket är fallet 9/10 gånger.

Har även haft msi tomahawk b550, msi pro b550 och gigabyte elite b550. Gigabytes vrm kylning gick ju åt helv efter b550.

Permalänk
Medlem

Inge fel på jordningen, de enda komponenterna är moderkort, cpu, grafikkort, minne, ssd. Som vanligt med andra ord.

Länge körde jag med Asus xonar essence ljudkort eftersom att det fungerade felfritt, dom drivarna slutade dock uppdateras från windows 8 men gick att hacka ett tag för windows 8.1 och 10. Numera kör jag USB ljud som sagt efter typ 4 misslyckade försök att byta till Asus onboard ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan vara en av de konstigare kommentarerna jag sett, och inte för det du skriver om Asrock, deras utbud har inte varit hett på senaste tiden i mina ögon.
Men alla det tillverkare du radar upp (utom möjligen PNY) gör groteskt bra grafikkort, och de har inte haft problem med thermalpads eller kylartryck vad jag vet

Har haft två Zotac kort och ett Palit och kan intyga att det inte var något fel på dessa märken alls.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telican:

Har försökt sätta mig in lite i det här med processorer och 3d-cache. Som jag förstår det är skillnaden i prestanda försumbar när man kommer upp i gaming på 1440p och 4k, och då spelar gpu:n mycket större roll. Och då undrar jag över hypen och varför många rekommenderar att man betalar 5819 kr för 7800x3d när en 7600 för 2770 kr i princip kommer leverera samma resultat (över 1080) i en spelrigg?

Har jag ens förstått det hela rätt?

Håller själv på att försöka bestämma mig vad jag ska satsa på, så hade gärna hört era tankar och resonemang!

Finns folk som spelar i 1080p fortfarande. Jag spelar t.ex i 1080p och 240hz, men jag förstår att det är lite udda idag. min 5600x är en uppenbar flaskhals jämfört med mitt 3080 i warzone2 som jag spelat mest senaste tiden.

Men ja, är målet 4k så skulle jag definitivt snålat på processorn och lagt mycket pengar på moderkort+grafikkort. Känns betydligt mer framtidssäkert med ett high-end moderkort som du antagligen kommer kunna köra 2 generationer processorer till på än en dyr CPU i dagsläget för att den kommer fortsätta vara "bra" längre. Om jag inte är ute och cyklar så är historiskt sett i princip alltid en mid-range CPU bättre för spel från en senare generation bättre än en high-end från förra.

Är först när man är inne på sista generationen för moderkortet man kanske bör fundera på att slå till på en dyrare, vilket även efterfrågan på 5800x3d vittnar om

Permalänk
Medlem

Jag ser det såhär för mig personligen, jag byter min GPU mycket oftare än min CPU, så om jag lägger lite mer på min CPU nu och det betyder nått extra år eller två innan jag känner att jag vill byta CPU så var det väl värt det. Detta är mest relevant för de som har en tendens att behålla hårdvaran länge (bara titta på vad jag fortfarande kör i min signatur som exempel, är i processen att byta den nu till 7800X3D)

Är du ute efter max värde i prestanda per krona så kommer 7800X3D aldrig vara första valet så klart, men då skulle nog inte heller AM5 som platform vara första valet heller just nu. Om extra kostnaden du spenderar idag på 7800X3D betyder att du istället måste ta ett billigare GPU och du inte spelar spel där du vet cache kommer vara viktigt så ja då är det dumt val.

Det finns dock specifika spel som tjänar massivt på 3D varianterna, bra exempel är Escape from Tarkov, Hunt: Showdown, Factorio (dock låst till 60 fps, så bara värde om du har planer på att bygga megabaser), Flight Simulator och Assetto Corsa. Det finns så klart flera spel men det är exempel jag kan komma på rakt av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Inge fel på jordningen, de enda komponenterna är moderkort, cpu, grafikkort, minne, ssd. Som vanligt med andra ord.

Länge körde jag med Asus xonar essence ljudkort eftersom att det fungerade felfritt, dom drivarna slutade dock uppdateras från windows 8 men gick att hacka ett tag för windows 8.1 och 10. Numera kör jag USB ljud som sagt efter typ 4 misslyckade försök att byta till Asus onboard ljud.

Du vet att Uni Xonar finns för Asus externa ljudkort? Fungerar även för Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Faktaresistent när du drar in Gigabytes nätaggregat i en diskussion rörande Moderkort?

Låter lite som att ni personligen tar illa upp när någon nämner att ett märke är budget budget och inte rekommenderas av i stort sett någon i väst, åtminstone inte i forum.

"Vem använder det inbyggda till mer än backup"
Ja du majoriteten av alla som har ett moderkort kör med Realtek och inte någon extern lösning. Och ja, det är skillnad mellan ett ALC897 och ett ALC 4080.

Väldigt ovetenskapligt - men https://twitter.com/TechEpiphany/status/1646856991950741507?s...

Har inte SweC gjort en poll nyligen?

https://www.sweclockers.com/artikel/29753-veckans-fraga-anvan...

lite gammal kanske

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk

en 7800X3D är i vissa fall det "enda"(en 13900KS funkar också) valet även i högre upplösningar. Jag vet att min brors 5800X3D gjorde ett enormt lyft i nya COD MW. I vissa fall så nästan dubblade prestandan med ett 3070Ti och genomsnittligt så låg den 45% över jämfört med en 3800X.

Det är i 1080P visserligen, men säg att man kört ett 4090 istället då hade han nog kunnat klämma ut samma framerate i ett spel som kräver rätt hög framerate för att få en edge jämfört med många.

Sen å andra sidan behövs inte 7800X3D ifall du spelar i 4K med ett gtx 1060 3GB, helt bortkastade pengar. Det handlar ju om vad man vill göra och vilken upplevelse man är ute efter.

Givetvis vilken budget man har också. Men för ca 12K utan gpu kan man få i princip det bästa för gaming i cpu väg etc idag. sen är det grafikkortet som styr vilken upplösning du vill spela. Tror det är lite så folk tänker när man kollar efter en dyrare speldator.

Grafikkortet är alltid något som är lätt att byta och har man "grundarbetet" med plattform och cpu så är det bara gpu som stoppar dig framöver.

Edit: Sen får man heller inte glömma, en X3D/13900KS cpu och ett 4090 t.ex är två alternativ som finns idag för dom som vill ha det och vet att dom behöver/villhöver.

Det betyder inte att man måste köpa det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagaget:

Så 35% av Sweclockers använder Realtek och 18% använder USB dongel som sitter på sina lurar. Alltså hade de använt Realtek om de inte hade den iom att de är tvungna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så 35% av Sweclockers använder Realtek och 18% använder USB dongel som sitter på sina lurar. Alltså hade de använt Realtek om de inte hade den iom att de är tvungna.

35% andänder det inbyggda ljudkortet och 65% gör det inte.

Naturligtvis hade alla gjort på ett annat sätt om de inte gör på det sätt de gör?

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagaget:

35% andänder det inbyggda ljudkortet och 65% gör det inte.

Nej, du tolkar undersökningen fel. Att man använder andra lösningar betyder inte att man inte använder det inbyggda ljudkortet. Självklart använder i princip alla med laptop och förmodligen också det stora flertalet med desktop ibland det inbyggda ljudkortet täven om de råkar använda andra lösningar när de lyssnar via hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Nej, du tolkar undersökningen fel. Att man använder andra lösningar betyder inte att man inte använder det inbyggda ljudkortet. Självklart använder i princip alla med laptop och förmodligen också det stora flertalet med desktop ibland det inbyggda ljudkortet täven om de råkar använda andra lösningar när de lyssnar via hörlurar.

Det är din tolkning, jag läser inget som talar varken för eller emot det.

Min fördom är att om man har en extern lösning så använder man inte det interna mer än i nödfall - och då är kvaliten kanske inte så viktig.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bagaget:

Det är din tolkning, jag läser inget som talar varken för eller emot det.

Min fördom är att om man har en extern lösning så använder man inte det interna mer än i nödfall - och då är kvaliten kanske inte så viktig.

Har man gaming lurar med en usb dongel så är kvalitetem långt ifrån prio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har man gaming lurar med en usb dongel så är kvalitetem långt ifrån prio.

Så de kan köpa asrock =D

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Kolla YouTube reviews på 7600/7600X och 7800X3D med just dina favoritspel. Hade jag spelat mera vanliga spel hade troligen inte 7800X3D behövts men jag lirar mest Arma 3 där 7800X3D ger nästan dubbel FPS jämfört med nästan allt annat.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gällande grafikkorten så är de undermåliga jämfört med motsvarande från andra aib. Låg powerlimit. Sämre kylning. Högre db på fläktar. Billigare komponenter överlag. Finns även tierlists på youtube där en redig nörd samlar på sig information frän många olika sidor.
Samt andra tubare och webbsidor som plockar isär och kikar.

Msi är bra haft många av deras moderkort samt asus.

Asrock är dock något jag aldrig skulle rekommendera iaf.
Dåligt bios, undermålig vrm/kylning, nån egen nic för internet osv.

Hellre nån hundring extra för bra kvalitet och beprövade modeller än asrock.

Moderkortet är trotsallt viktigtn inte på samma nivå som nätagg men ändå.

Palit är stort för de är främsta aktören i asien. Välkänt att deras komponenter sparas in på.
Och om de är så bra, varför köper inte svensken korten?

https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U
https://www.fudzilla.com/reviews/40957-gainward-gtx-1080-phoe...
Det är bara snack på dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Att man tar så pass illa upp att man letar upp en recension från 6 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Att man tar så pass illa upp att man letar upp en recension från 6 år sedan

https://www.igorslab.de/en/kfa2-geforce-rtx-4090-sg-24gb-1-cl...

borde väl säga ganska mycket.. top 10 3dmark fire strike.. 9 av 10 galax hof kort

har själv haft 2 asrock taichi kort nu och inte haft något att klaga på, stabilare än asus på am5 än så länge, bra byggkvalite etc, är också inne på andra kfa2 gpun och föredrar dom framför många andra märken just pga ljudnivå och kvalite,

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophet^:

https://www.igorslab.de/en/kfa2-geforce-rtx-4090-sg-24gb-1-cl...

borde väl säga ganska mycket.. top 10 3dmark fire strike.. 9 av 10 galax hof kort

har själv haft 2 asrock taichi kort nu och inte haft något att klaga på, stabilare än asus på am5 än så länge, bra byggkvalite etc, är också inne på andra kfa2 gpun och föredrar dom framför många andra märken just pga ljudnivå och kvalite,

Gillar att ni drar upp helt tester som är helt irrelevanta till diskussionen. Ett 4090 FE vs Tredjepart. No bananas att tredjepart är aningen bättre.

Och "inga problem med ett taichi kort för 6500 kr" men herregud, snacka om att ta tåget utanför rälsen.

Min poäng gällande deras moderkort var i prisklassen 1500~3500 kr

Och man kan köpa vilken pryl som helst och inte uppleva "problem", men det betyder inte att produkten i sig är bra, utan kanske godkänd beroende på vad man är van vid och vad man har för krav på prylen. Framförallt om man jämför mot en annan modell av annat märke i samma prisklass tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Gillar att ni drar upp helt tester som är helt irrelevanta till diskussionen. Ett 4090 FE vs Tredjepart. No bananas att tredjepart är aningen bättre.

Och "inga problem med ett taichi kort för 6500 kr" men herregud, snacka om att ta tåget utanför rälsen.

Min poäng gällande deras moderkort var i prisklassen 1500~3500 kr

Och man kan köpa vilken pryl som helst och inte uppleva "problem", men det betyder inte att produkten i sig är bra, utan kanske godkänd beroende på vad man är van vid och vad man har för krav på prylen. Framförallt om man jämför mot en annan modell av annat märke i samma prisklass tex.

FE vs tredjepart var ganska irrelevant i detta sammanhang, var det inte du som klagade på komponenter, kylning etc?

"You can certainly discuss OnSemi’s voltage converters, but it goes at least two classes lower there as well. Since you also use 9 phases instead of 8 and thus offer two more control loops than the even cheaper competitor, this is even put into perspective. Switching frequency and LC sizing fit, so what the heck. The cooler is fully up to the task and even acts pleasantly quiet. The graphics card holder is not overwhelmed with the two kilos of combat weight of the card and does a good job." var det jag ville få fram, men får nog vara tydligare i framtiden

och asus mobot jag testade innan, dvs x650e-e wifi, som hade massa problem med minnen bland annat ligger också i 6k+ kronors klassen

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b