Skillnad på garanti och konsumentköplagen begagnad bil inom (nu) 2 år?

Permalänk
Medlem

Skillnad på garanti och konsumentköplagen begagnad bil inom (nu) 2 år?

Hej!

Som rubriken, vad är egentligen skillnaden, i praktiken? Jag menar, förutsatt att du får en varudeklaration där allt är ikryssat normalt. Innan gällde 6 månader, nu innebär det mer eller mindre att man har garanti på alla bilar i 2 år om man köper från bilhandlare? Måste inte bilhandlare gå väldigt mycket back på denna ny regeln?

Låt säga att jag köper en bil som gått 13k mil och är 10 år gammal, detta är som nybilsgaranti mer eller mindre i 2 år? Allt som pajar (inte slitagedelar) inom 2 år ska klassas som ursprungligt fel vid köp. Som sagt förutsatt att varudeklarationen är "allt fungerar-bockat".

Vad är egentligen skillnaden på garanti och denna konsumentköplag?

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier är frivilliga och gäller enligt de villkor som angetts i avtalet så där får du läsa avtalet.

Konsumentköplagen gäller även för begagnade bilar men man man bedömer fel i förhållande till förväntad livslängd och pris så desto längre körsträcka och högre ålder och desto lägre pris desto mindre kan du klaga och få rätt om och dessutom brukar man bedöma slitdelar "separat" tex så kan man inte förvänta sig att tex däck och bromsar inte behöver bytas under bilens livstid och servicear måste ha skötts så har man tex inte bytt kamrem så lär det bli svårt att reklamera fel beroende på det.
Så det blir ändå lite av en en bedömningssport och du kan inte heller reklamera fel du upplysts om innan köp för priset förväntas kompensera för dem.

Bilens livslängd
En begagnad bil kan ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel som går att reklamera enligt konsumentköplagen. Detta med hänsyn tagen till bilens pris, ålder och körsträcka.
Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Varudeklaration för begagnad bil
Alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ska förses med en varudeklaration. Be därför om att få en varudeklaration när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Läs igenom den noga. Varudeklarationen innehåller information om bilen så att du enkelt ska få en bild av vilket skick bilen är i.
Se till att både du och bilhandlaren skriver under ett exemplar av varudeklarationen om du bestämmer dig för att köpa bilen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=konsumentk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garantier är frivilliga och gäller enligt de villkor som angetts i avtalet så där får du läsa avtalet.

Konsumentköplagen gäller även för begagnade bilar men man man bedömer fel i förhållande till förväntad livslängd och pris så desto längre körsträcka och högre ålder och desto lägre pris desto mindre kan du klaga och få rätt om och dessutom brukar man bedöma slitdelar "separat" tex så kan man inte förvänta sig att tex däck och bromsar inte behöver bytas under bilens livstid och servicear måste ha skötts så har man tex inte bytt kamrem så lär det bli svårt att reklamera fel beroende på det.
Så det blir ändå lite av en en bedömningssport och du kan inte heller reklamera fel du upplysts om innan köp för priset förväntas kompensera för dem.

Bilens livslängd
En begagnad bil kan ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel som går att reklamera enligt konsumentköplagen. Detta med hänsyn tagen till bilens pris, ålder och körsträcka.
Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka. En genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradeb...

Varudeklaration för begagnad bil
Alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ska förses med en varudeklaration. Be därför om att få en varudeklaration när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Läs igenom den noga. Varudeklarationen innehåller information om bilen så att du enkelt ska få en bild av vilket skick bilen är i.
Se till att både du och bilhandlaren skriver under ett exemplar av varudeklarationen om du bestämmer dig för att köpa bilen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=konsumentk...

"desto längre körsträcka och högre ålder och desto lägre pris desto mindre kan du klaga och få rätt om"

Om allt i varudeklarationen anges som normalt. Om bilen är inom "bilens livslängd" som i mitt exempel. Då räknas ju alla fel som ursprungligt och konsumentköplagen gäller? Då spelar det väl ingen roll om service är gjord sedan innan heller? Eller om ens kamrem är bytt i tid? Felet fanns ju inte vid köp. Om det nu dyker upp något inom 2 år.

Vad anses som "normal brist"? Att oavsett vad som går sönder, är den inte servad enligt intervaller är det normal brist? Så inte 100% stämplad i serviceboken, ingen konsumentköplag? Trots att punkten står som "normal" i varudeklarationen?

Exempel, förutsatt att service är skött enligt tillverkare: Maskinskadeförsäkringen lär ju t ex inte täcka fel inom 2 år av datumet du köpte bilen, om man har en bil som inkluderas av maskinskadeförsäkringen. Har man det inte, så är ju bilhandlaren ens "maskinskadeförsäkring".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

"desto längre körsträcka och högre ålder och desto lägre pris desto mindre kan du klaga och få rätt om"

Om allt i varudeklarationen anges som normalt. Om bilen är inom "bilens livslängd" som i mitt exempel. Då räknas ju alla fel som ursprungligt och konsumentköplagen gäller? Då spelar det väl ingen roll om service är gjord sedan innan heller? Eller om ens kamrem är bytt i tid? Felet fanns ju inte vid köp. Om det nu dyker upp något inom 2 år.

Vad anses som "normal brist"? Att oavsett vad som går sönder, är den inte servad enligt intervaller är det normal brist? Så inte 100% stämplad i serviceboken, ingen konsumentköplag? Trots att punkten står som "normal" i varudeklarationen?

Exempel, förutsatt att service är skött enligt tillverkare: Maskinskadeförsäkringen lär ju t ex inte täcka fel inom 2 år av datumet du köpte bilen, om man har en bil som inkluderas av maskinskadeförsäkringen. Har man det inte, så är ju bilhandlaren ens "maskinskadeförsäkring".

Det finns ingen solklar tolkning av alla fel utan graden av fel bedöms utifrån "normalslitage" och det gör att det kan bli tvister.
Tar du kamremsbyte så lär det finnas i serviceinstruktionerna och kontroll av att servicedokumentationen är följd finns med i den varudeklaration som enligt lag ska finnas.
Men är bilen trasig kan den också säljas som reparationsobjekt och då har säljaren inga skyldigheter mot köparen.
Det är som sagt inga solklara regler även om bilar omfattas av lagen om de köps av en bilhandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

För de som är seriösa tror jag det kommer betyda väldigt lite. För att kunna göra en varudeklaration behöver man ju har ett strukturerat sätt att kontrollera en bil. Om man gör det på ett bra och konsekvent sätt så täcker man också merparten av problemen. Om firman kan visa på att kontroll av tex bromsok ingår i deras kontroll och de sedan går sönder, oavsett efter hur länge, så har de ju ett mycket starkt case gentemot en klagande kund.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För de som är seriösa tror jag det kommer betyda väldigt lite. För att kunna göra en varudeklaration behöver man ju har ett strukturerat sätt att kontrollera en bil. Om man gör det på ett bra och konsekvent sätt så täcker man också merparten av problemen. Om firman kan visa på att kontroll av tex bromsok ingår i deras kontroll och de sedan går sönder, oavsett efter hur länge, så har de ju ett mycket starkt case gentemot en klagande kund.

Så bara för att man skriver "OK" eller "normalt" i varudeklarationen och bilen sedan går sönder av det felet så har de avskrivit sig det? Om det går sönder ska det väl fortfarande klassas som ursprungligt, eftersom det är inom 2 år? Vad är då syftet med konsumentköplagen?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

Så bara för att man skriver "OK" eller "normalt" i varudeklarationen och bilen sedan går sönder av det felet så har de avskrivit sig det? Om det går sönder ska det väl fortfarande klassas som ursprungligt, eftersom det är inom 2 år? Vad är då syftet med konsumentköplagen?

Ok är i förhållande till normalt skick utifrån ålder/körsträcka på bilen och inte mot en ny bil.
Konsumentköplagen ger dig att bättre skydd men den gör inte att du är skyddad mot allt om du köper nått begagnat, det finns dessutom försäkringar och garantier som kan passa beroende på vilken bil det handlar om utifall du vill ha ett bättre skydd, eller så avstår du begköp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok är i förhållande till normalt skick utifrån ålder/körsträcka på bilen och inte mot en ny bil.
Konsumentköplagen ger dig att bättre skydd men den gör inte att du är skyddad mot allt om du köper nått begagnat, det finns dessutom försäkringar och garantier som kan passa beroende på vilken bil det handlar om utifall du vill ha ett bättre skydd, eller så avstår du begköp.

"Ok är i förhållande till normalt skick utifrån ålder/körsträcka på bilen och inte mot en ny bil. " Jag är nyfiken på var den gränsen går. Vilka delar är "normalt" att gå sönder, förutom slitagedelar? Vi ponerar att en styrled pajar inom 2 år, går det aldrig mot konsumentköplagen för det anses normalt, om bilen är "tillräckligt gammal"? Är det "normalt" att en styrled ska hålla bilens livslängd? Vi säger att ACn går sönder, anses det som normalt? Om man har en diskussion med bilhandlaren och är oense, ska man då kontakta extern verkstad och fråga om det ska klassas som normalt för bilens ålder, miltal?

Bilhandlaren kan ju alltid dra till med "det anses normalt i förhållande till bilens ålder" mer eller mindre oavsett fel, så vilka rättigheter har jag med konsumentköplagen?

"eller så avstår du begköp", det har ju ingenting med min frågeställning att göra. Jag ska inte ens köpa bil, jag är bara nyfiken hur man ska resonera och vill veta mer konkret vad lagen egentligen säger, vilka gränser man sätter och hur man sätter dem.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem

En varudeklaration kan inte bara speca "Ok för bilens ålder". Finns det fel så ska de listas. Funkar inte AC'n så ska det stå i varudeklarationen. Men ja, det beror ju på bilens ålder. Om AC'n fungerar på den 10 år gamla bilen i ditt exempel, men går sönder efter ett år, så får man nog anta att det inte går att reklamera. Om bilen är 5 år gammal är det kanske en annan diskussion.

Men återigen, detta är ju inget nytt. Det kommer funka precis som tidigare, med den skillnaden att du har längre tid på dig att påtala fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En varudeklaration kan inte bara speca "Ok för bilens ålder". Finns det fel så ska de listas. Funkar inte AC'n så ska det stå i varudeklarationen. Men ja, det beror ju på bilens ålder. Om AC'n fungerar på den 10 år gamla bilen i ditt exempel, men går sönder efter ett år, så får man nog anta att det inte går att reklamera. Om bilen är 5 år gammal är det kanske en annan diskussion.

Men återigen, detta är ju inget nytt. Det kommer funka precis som tidigare, med den skillnaden att du har längre tid på dig att påtala fel.

Jag verkar inte riktigt få något grepp om vad som anses som "normalt" eller inte. Så ACn t ex är OK från bilköp i deklarationen, pajar som sagt inom 2 år. Det ska inte anses som ursprungligt fel (förutsatt typ inte stenskott i kondensorn) då/klassas som normalt/går inte på konsumentköplagen? Vad ger ens en varudeklaration isf? Om OK ändå är "sorry bilen är för gammal för att OK ska ge något".

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lossah:

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Helt korrekt. Köper du en bil för 10 000kr så får du nästan inget skydd.
Det lagen innebär är att du har rätt till ersättning om en bilhandlare säljer dig en bil som ser bra ut på pappret men bryter ihop kort efter köpet. För just bilar bidrar det till en viss sanering av begagnatmarknaden.

Jag tycker det är värre med andra typer av produkter. Datorer slits tex inte alls på samma sätt som en bil, så köper man en begagnad dator så har man nästan samma skydd som om det vore ny. Finns ju även diverse små företag som fixar till och säljer vitvaror. Återigen inte alls samma sorts slitage.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lossah:

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Du har ett starkare skydd än innan men det finns inga exakta regler men säg att det står att nånting är nyrenoverat/bytt, då kan man förvänta sig att det ska hålla en längre tid typ att det uppges att det är nya hjullager men de blir "utslitna igen" efter 1000 mil så är det ju ett verkligt fel men hade säljaren inte sagt att de var nybytta så hade du inte alls haft nått skydd, du hade inte heller kunnat reklamera det utan konsumentköplagen i ryggen och vara närmast helt säker på att få rätt men nu blir det en reklamation där du troligen skulle få rätt om det blir en tvist om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Jag verkar inte riktigt få något grepp om vad som anses som "normalt" eller inte. Så ACn t ex är OK från bilköp i deklarationen, pajar som sagt inom 2 år. Det ska inte anses som ursprungligt fel (förutsatt typ inte stenskott i kondensorn) då/klassas som normalt/går inte på konsumentköplagen? Vad ger ens en varudeklaration isf? Om OK ändå är "sorry bilen är för gammal för att OK ska ge något".

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Jag tror du kräver lite mycket. Vad du kan förvänta dig är normalt skick på bilen sett till ålder och körsträcka. Rasar AC-kompressorn så borde du kunna reklamera det, om det inte är en riktigt gammal bil och det gått hyfsat lång tid från köpet, exempelvis. Att exempelvis byta bromsok efter 10K eller 20K mil är normalt dock så det kan du inte kräva ersättning för, om det inte är så att det stod i annonsen eller varudeklarationen att bromsoken var bytta nyligen.

Detta är inte att jämföra med "nybilsgarantin" som inte är en garanti egentligen utan en försäkring. Men det är ju ganska likt reklamationsrätten för nya varor, bara att kraven på produkten är lägre eftersom den inte är ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag verkar inte riktigt få något grepp om vad som anses som "normalt" eller inte. Så ACn t ex är OK från bilköp i deklarationen, pajar som sagt inom 2 år. Det ska inte anses som ursprungligt fel (förutsatt typ inte stenskott i kondensorn) då/klassas som normalt/går inte på konsumentköplagen? Vad ger ens en varudeklaration isf? Om OK ändå är "sorry bilen är för gammal för att OK ska ge något".

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Att din AC går sönder efter 1,5 år betyder inte att felet fanns när du köpte bilen. Om den lägger av efter en vecka kan det ju däremot vara så att man fuskat och bara tryckt den full med gas trots att den läcker. Har den fungerat i 1,5 år, plus bilens ålder vid köp, talar ju det för att felet faktiskt inte fanns från början, eller hur?

Vi kan ju istället tänka oss ett tillskruvat teoretiskt scenario där du har köpt en bil under tvåårsperioden mellan besiktningar där någon har ersatt katalysatorn med ett tomt hål och programmerat bort felindikeringen för detta. Du kommer till bilprovningen och blir tvärunderkänd pga usla avgasvärden efter 1,5 år. Helt klart ett ursprungligt fel. I normalfallet ansvarar tillverkaren för sådana fel när bilen är så ny, men det gäller ju inte om relevanta delar har monterats bort.

En annan variant skulle kunna vara att det stått att bilen har fällbart baksäte, men när du ska fälla det efter ett år visar det sig att den inte alls har det. Här uppstår förstås frågan när konsumenten borde ha märkt felet, men för att ta ett exempel på ett uppenbart ursprungligt fel.

I slutändan blir det här en bedömningssport blandat med hur väl näringsidkaren respektive konsumenten kan argumentera, ifall det går till ARN eller tinget. Bilar är ett område som är komplicerat och därför leder till en del tvister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag verkar inte riktigt få något grepp om vad som anses som "normalt" eller inte. Så ACn t ex är OK från bilköp i deklarationen, pajar som sagt inom 2 år. Det ska inte anses som ursprungligt fel (förutsatt typ inte stenskott i kondensorn) då/klassas som normalt/går inte på konsumentköplagen? Vad ger ens en varudeklaration isf? Om OK ändå är "sorry bilen är för gammal för att OK ska ge något".

På er låter det nästan som att konsumentköplagen ger mig 0 skydd om bilen är "tillräckligt gammal" även om de är OKade på varudekl.

Vet ju väl att det inte är något nytt, och jag frågar för jag vet inte vad lagen EGENTLIGEN innebär, oavsett 2 år eller 6 mån som tidigare.

Det är ju för att det inte generellt går att uttala sig om vad som är normalt eller förväntat, det är ju helt och hållet upp till vilka omständigheter som föreligger. Om du köper en bil som gått 10k mil, och kamremmen ska bytas efter 12k mil, och du struntar i att byta och brummar på i ytterligare 6k mil "för att varudeklarationen sa att den var okej", så kommer du inte ha något att hämta.

Om ACn går sönder så kan det mycket väl täckas av reklamationsrätten, men det beror ju på vad det är för bil du köpt, vilket skick den är i, hur mycket du själv har använt den och osv. Köper du en 3 år gammal bil som gått 5k mil, och du kör vanliga 1500 mil per år så kan man nog anse att ACn i normalfallet inte ska gå sönder under den perioden, och då finns det förutsättningar för att kräva ersättning med stöd av reklamationsrätten. Köper du däremot en 20 år gammal bil för 5000:- så kan man kanske inte riktigt ha de förväntningarna, även om ACn fungerar vid köpetillfället.

Sedan gällande 2 år vs 6 månader så handlar detta endast om vem som har bevisbördan för att felet är ursprungligt eller inte. Svenskt reklamationsrätt gäller i 3 år, och det gjorde den även långt innan denna justering. Så i sig är detta inget nytt under solen, bara att en större bevisbörda hamnar på säljaren istället för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Köper du en 3 år gammal bil som gått 5k mil, och du kör vanliga 1500 mil per år så kan man nog anse att ACn i normalfallet inte ska gå sönder under den perioden, och då finns det förutsättningar för att kräva ersättning med stöd av reklamationsrätten.

Konstiga krav ni har som anser att en AC eventuellt ska paja inom 3 år på en ny bil. "Nog anse". Det är otroligt mycket på en bil som är så pass ny som inte ska gå sönder där du kan/ska utnyttja reklamationsrätten. Och det är ju betydligt enklare för en konsument att hävda att det fanns från början (2 år) än efter.

Jag har väl aldrig påstått att det här är "något nytt under solen". Jag tänker på kunder som köper halvnya bilar t ex där saker normalt inte ska gå sönder inom en viss tid och där du nu under hela två års tid har berydligt lättare att få reklamationer igenom.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A