Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Det att "det finns ingen äkthet i bilder av AI", jag kan hålla med om det under en väldigt specifik premiss, och det är under premissen att vi som människor har en sorts livsgnista förlänt av gud, och att vi förmedlar fragment av denna genom de alster vi skapar.
Jag tror själv på Gud, att vår anfader Adam är skapt av honom, och att vi än idag har en viss livsgnista genom vilken vi har förmågan att kanalisera en sorts gudomlig vilja. Så i praktiken kan jag köpa argumentet under vissa premisser.
Men det kanske inte är jätterelevant i sammanhanget, kan man tycka.

Men ur produktivitetsperspektivet, då är AI objektivt bättre.
Folk gillar att spela spel, AI kan hjälpa till abnormt mycket med att producera det tråkiga skitgörat när man producerar spel, d.v.s. att sätta textur på stenar och träd, med annat lullull.

För i all välmening, när du spelar ett spel, hur intresserad är du egentligen av att ett träd är helt handmålat av en människa?
Vill du att alla träd är unika och ser riktigt bra ut, men är gjorda av AI, eller vill du att utvecklarna har suttit med Blender och handgjort typ tre olika träd så snabbt som möjligt och kopierat dessa i olika storlekar, och ser lite sådär ut?
Svara ärligt nu.

Men lägg av. Jag har redan framfört varför AI bör stoppas, men du babblar på om vilka "fördelar" det har. Jo, nu kan det vara till hjälp, men se vart det leder om AI utvecklas, vill du leva i den framtiden där AI styr människan?
Att du sen tror på Gud och liknande trams säger ju allt, så jag slösar ingen mer tid här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Va? Ja? Är koden inte läsbar utan kommentarer ska den skrivas om. Allt handlar om arkitektur, struktur, namngivning och till viss del teamets preferenser.

Det låter lite väl dogmatiskt och det var det som var min poäng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camper7:

Men lägg av. Jag har redan framfört varför AI bör stoppas, men du babblar på om vilka "fördelar" det har. Jo, nu kan det vara till hjälp, men se vart det leder om AI utvecklas, vill du leva i den framtiden där AI styr människan?
Att du sen tror på Gud och liknande trams säger ju allt, så jag slösar ingen mer tid här.

Nä jag tänker fortsätta babbla i det här inlägget, vare sig du vill eller inte.
Att jag tror på Gud, det är min grej. Men jag sade också att det var arbiträrt, så jag ligger redan före på ämnet om vi ska vara sådan.

AI och robotisering har markanta fördelar i människans tillvaro.
I teorin kan vi automatisera allt det som folk inte vill göra.
När jag föreställer mig hur framtiden är, i allra bästa fall, då finns det nanorobotar som producerar saker på molekylär nivå (precis som i Star Trek) och AI som låter oss kommunicera med dessa massor av nanorobotar, samt utföra intellektuellt arbete precis som GPT kan göra på en ganska basal nivå redan nu.
Ingen kommer att behöva att arbeta med att skölja avlopp, torka röven på handikappade och flytta text från punkt A till punkt B, om de inte vill det. Men de som vill göra det av olika skäl (vare sig det är av kreativa och meningsfulla skäl, eller för att tjäna lite extra pengar och visa sig duktig) kommer kunna göra det ändå.

Visst, det ligger i så fall en bra bit fram i tiden.
Om det är 20 år eller 200 år, det kan jag inte sia om.
Men om 20 år, då tror jag säkerligen att det finns AI som får dagens AI att framstå som legoklossar mot ett fusionskraftferk.
Jämför med hur text-till-bild var i början av 2022 så tror jag bilden klarnar lite. Det fungerade på ett extremt basalt sätt, man såg att det var en stol på bilden, men det såg helt fruktansvärt ut.
Dagens Stable Diffusion och Midjourney gör bilder som får över 90% av mänskliga grafiska designers att framstå som dagisbarn, och det har bara gått drygt ett år från dess att det var så katastrofalt fult att man skämdes lite, även om principen var lite häftig även då.

Språkmodeller kommer att gå samma väg, och de har ändå en mycket större potential att relatera till det vi dagligen upplever och har användning för.
Sedan kommer man att koppla dessa språkmodeller till kontextuella modeller, som gör härledningar mellan logiska modeller istället för enstaka ord och meningar. Och modellernas kraft i att göra logiska härledningar kommer att öka groteskt mycket.
Forskning kommer utan tvekan att bedrivas genom att tugga teorier med AI.
Och då kommer det att gå riktigt fort i samhällsutvecklingen.

Återigen, vi är inte riktigt där nu.
Men man måste kunna sätta saker i sitt sammanhang.
Om det bara nästan är lite möjligt nu, då kommer potentialen att vara helt abnorm bara om några år.
För utvecklingen går så fort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad hindrar en AI att skaffa din domänkunskap? Antagligen inget, kan man lära sig det så är det klart att en AI kan läras upp på det. AI är i sin linda just nu, men det kommer gå fort framöver så saker och ting ser nog rätt annorlunda ut om 10-15 år.

Det främsta hindret är att dagens AI inkl ChatGPT4 är dummare än tåget och har ingen som helst intelligens, den saknar helt förståelse för den information som den samlar in och hur det hänger ihop. I grunden är det bara en språkmodell som har lärt sig att om den får in text enligt X så borde matematiskt sätt nästa text vara Y.

Dock är den väldigt duktig på att gissa vad Y är när det gäller att kommunicera i språk så den lurar lätt oss människor att den är smart när den inte är det.

Som programmerare i 41 år nu så är jag allt annat än imponerad av den kod som ChatGPT spottar ur sig och då tycket man ändå att det är något som en dator borde vara bra på, men alla de fel och konstigheter som den generera visar bara på att den helt saknar förståelse för programmeringsspråket utan enbart gissar enligt sin språkmodell utifrån vad nästa stycke text borde bara.

Nu må Adam Conover vara en komiker men han har IMHO verkligen satt huvudet på spiken när han pratar om dagens AI:

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F.Ultra:

Det främsta hindret är att dagens AI inkl ChatGPT4 är dummare än tåget och har ingen som helst intelligens, den saknar helt förståelse för den information som den samlar in och hur det hänger ihop. I grunden är det bara en språkmodell som har lärt sig att om den får in text enligt X så borde matematiskt sätt nästa text vara Y.

Dock är den väldigt duktig på att gissa vad Y är när det gäller att kommunicera i språk så den lurar lätt oss människor att den är smart när den inte är det.

Som programmerare i 41 år nu så är jag allt annat än imponerad av den kod som ChatGPT spottar ur sig och då tycket man ändå att det är något som en dator borde vara bra på, men alla de fel och konstigheter som den generera visar bara på att den helt saknar förståelse för programmeringsspråket utan enbart gissar enligt sin språkmodell utifrån vad nästa stycke text borde bara.

Nu må Adam Conover vara en komiker men han har IMHO verkligen satt huvudet på spiken när han pratar om dagens AI:

https://youtu.be/ro130m-f_yk

Visst, du är ett äss inom din domän, vi kan gå med på det.
Men väldigt många människor är inte ett äss inom någon domän.

Har du ens funderat på vad det innebär när en AI är bättre på det mesta relaterat till intellektuellt produktiva arbeten än 50% av alla människor, när det gäller just att framställa ett svar i textformat?
För det är exakt det GPT-4 kan, här och nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Visst, du är ett äss inom din domän, vi kan gå med på det.
Men väldigt många människor är inte ett äss inom någon domän.

Har du ens funderat på vad det innebär när en AI är bättre på det mesta relaterat till intellektuellt produktiva arbeten än 50% av alla människor, när det gäller just att framställa ett svar i textformat?
För det är exakt det GPT-4 kan, här och nu.

Fast är den verkligen det? Just nu har vi bara en massa påståenden om att "jag kan nu jobba 4 heltidsjobb tack vare ChatGPT" men vi vet inte hur mycket handpåläggning som dessa personer måste göra med det ChatGPT åstadkommer.

Sen vet vi inte heller hur pass mycket av detta som verkligen är "intellektuellt produktiva arbeten", av vad som visats hittills så är ChatGPT bäst på saker som "skriv om denna texten i den här stilen" eller "sammanfatta kort det här ämnet" medan allt som verkar kräva nytänkande faller pladask (som t.ex den där hemska Seinfeld streamen den försökte sig på).

Dvs det är IMHO väldigt mycket snack och väldigt lite verkstad just nu.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Hade ju varit trevligt om ChatGPT kunde köra bussen åt mig så kunde jag sitta och ägna tiden åt att göra youtube-videos istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hade ju varit trevligt om ChatGPT kunde köra bussen åt mig så kunde jag sitta och ägna tiden åt att göra youtube-videos istället.

Tror ett stort problem är att den kommer att bli betydligt bättre på att göra YT videor än att lära sig köra buss i det närmaste.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tror ett stort problem är att den kommer att bli betydligt bättre på att göra YT videor än att lära sig köra buss i det närmaste.

Ja, det är det knappast någon tvekan om. Tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nja några kommentarer är ändå schysst att ha för att ha en snabbare överblick på strukturen.
Eftersom det är webscraping jag sysslar mycket med så underlättar det mycket bara för mig själv också att ha kommentarer, i händelse av att jag behöver gå in och leta bland 40 xpaths och ändra en av dem. För xpaths är en grej som oftast är helt onödig att komma ihåg utantill mer än 10 sekunder.
Eller för all del allihop, ifall hemsidan som scrapas blir uppdaterad.
Så därför skriver jag något i stil med // Omsättning eller // Sökruta i samband med den driver.find_element(By.Xpath, xpath)) som används.

Har själv haft förväntningar på mig att rodda i en gigantisk wordpressida på jobbet, som är rätt slö, men då det finns absolut noll dokumentation och han som är ordinarie pulare på den hemsidan är lite... svår att prata med... så sade jag kort och gott att "det där visade sig vara något jag inte kan med och som kommer ta oerhört många timmar innan jag fått rätsida på, så det är bättre att du sätter mig på att göra något annat som jag vet att jag åtminstone har en liten aning om hur det fungerar", och så blev det så. Har de fortfarande inte fått till det om en månad eller två ska jag nog rekommendera chefen att han hellre bör lägga någon tusenlapp på att en riktigt skicklig person får det gjort på några enstaka timmar, istället för att en halvmesyr som jag ska sitta i flera månader och inte få något gjort ändå.
Och då ska jag åtminstone tillgodose med en sådan dokumentation att man på 3 minuter kan få lite översikt på hur strukturen ser ut, och vid noggrannare inblick så har man kommentarer i löpande kod.

Ja, bra kod är i bästa fall självdokumenterade.
Men jag vet att det inte finns några garantier för att nästa person som sitter med det här projektet är en dunderguru på allt.
Framförallt inte på den märkliga skapelsen jag håller på frammana nu, att bygga ett Web-UI med javascript och selenium.
Det är väldigt oortodoxt, och en sådan sak behöver dokumentation.

Men jag menar, min lön är knappt en tia högre per timme än jag har som personlig assistent.
Jag har ingen orsak att klaga, för det är ändå betalt lärotid. Jag är så less på högskolan.

Tja, man får ju såklart göra som man vill, för min del summerar denna videon upp det ganska bra :

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tja, man får ju såklart göra som man vill, för min del summerar denna videon upp det ganska bra :
https://www.youtube.com/watch?v=Bf7vDBBOBUA&ab_channel=CodeAe...

https://www.youtube.com/watch?v=-J3wNP6u5YU&ab_channel=CodeAe...

Seriös fråga, har killen som gjort dessa två videor skrivit projekt som har mer än en handfull rader kod totalt, med mer än en utvecklare samtidigt och sedan gjort andra saker för att sedan återuppta projektet några månader eller år senare?

Fann en kommentar på första videon som jag tyckte sammanfattade det hela ganska bra:

Citat:

It took me much, much longer to decipher the code in your second example, than it took me to read the comment you deleted from it. I understood what was going on there much quicker from the comment. Point being, an outsider reading your code might thank you if you use comments. Heck, you might thank yourself six months later reading your own code, because comments make it less time consuming to catch up to what the code does, or why it does what it does. Comments have a purpose.

Comments can be outdated, but it's not that frequent, in my experience (I've had some in my own code, but not often). Either way nothing is perfect. Code can lie as well. Dead code can exist. Not everyone uses an editor that detects it.

And separating everything in descriptive functions isn't always feasible, and sometimes refactoring is just asking for bugs. But everything has its pros and cons, and the more you separate the code into functions the more you make the code harder to follow. You'll be fragmenting the implementation such that it'll be harder to make sense of it, requiring more going back and forth in the code to put the pieces together.

Extremist perspectives are usually not quite right. The right answer usually lies somewhere in the middle. Everything has its pros and cons.

Code documentation is terribly cluttering... And it can be outdated as well.

Det här låter som en anhängare till sk Clean Code (videokreatören alltså).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det är också relativt mot läsarens förmågor.

Vill du att den ska vara läsbar av någon som läst programmering 1 på komvux och hobbykodat lite halvhjärtat i tre månader, eller ska den vara läsbar av någon som jobbat 80 timmar per vecka med programmering ända sedan COBOL var nytt och spännande?

Relativt resten av kodbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Väldigt storsint av dig. Applåder.

/s

Äsch, du beh.......ah okej nu såg jag /s.

Ja det var lite skarpt skrivit utav mig men lite action i forumet får det väl vara.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hur man än ställer sig i frågan kring detta så kommer det nog utan tvekan påverka vårt samhälle enormt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tung-ai-kritik-mot-svenska...

Vet att man inte får diskutera politik på detta forum men det är nästan oundvikligt i detta sammanhang. AI är en extremt het potatis för arbetsmarknadspolitiken.

Jag vet inte riktigt vart jag ställer mig i den här frågan
Men med "Rokos Basilisk" i åtanke... Jag älskar AI, AI är bäst, länge leve AI!

Permalänk
Medlem

Kul och bra för de som kan låta ai'n göra 80% av jobbet. tråkigt bara när chefen inser att ai'n kan göra 100% av jobbet och sparka alla där ai'n kan göra jobbet istället.
ai är den drömanställde för företag, ingen lön, inga krav, inget tjafs, inget vab, behovet av sömn, vila, tjänstebil, avgifter som en anställd dras med och extremt mycket annat försvinner. Sen att dom även kan jobba 24/7 är en trevlig bonus.

Ai kommer utvecklas om bli bättre, det kommer om inte alla företag se till. En sådan dröm anställd vill ingen missa att ha på sitt lag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Ja, jag har åtminstone hyfs att lägga in kommentarer i koden då och då.
Backend är så gott som färdigt för just projektet jag sysslar med nu, det är bara att klippa in det i segment för att jobba mot nya UI:t som är kvar, plus någon liten felhantering jag glömde lägga in, som får ske i samma veva jag bakar om det för nytt UI.
Sen när det är färdigt så tar jag och skriver ett A4 om den övergripande strukturen, bara utifall det blir något större som fler personer hamnar på sen.

I teorin är det ett program som skulle kunna användas av ett säljteam på 100 pers samtidigt, men det är klart, lite mer handlag behövs innan dess om det inte ska strula med att folk får upp adresser någon ringde till för 3 minuter sedan.

Det vore förstås förargligt.
Jag får kolla på det, men då det ligger hos seriöst webbhotell och access är låst till vissa IP-adresser så känns det som att det ändå räcker en bit på vägen tills vidare.

Jag tolkar det som att personuppgifterna kan vara adress, telefonnummer och därmed också för- och efternamn för personer som säljarna ska ringa upp? Det är väldigt många personuppgifter som då bör lagras krypterat i databasen precis som lösenord skulle lagras. Webbhotellet ansvarar inte för eventuella intrång i just er databas (via t.ex. stulna lösenord) utan då ska försiktighetsåtgärder ha genomförts från företagets sida såsom fullständigt krypterat databasinnehåll.

Jag tror IMY kommer göra bedömningen att ovannämnda personuppgifter borde ha lagrats krypterat (ej i klartext) vid eventuellt intrång och det blir dryga böter om det visar sig att personuppgifterna har lagrats i klartext i och med deras mycket personidentifierande natur: för- & efternamn(?), adress, telefonnummer, m.m. Och värre kommer det att bedömas om det är miljontals personuppgifter än enbart tusentals.

Är du säker på att webbhotellet ifråga följer GDPR och därmed lagrar er tillhandahållna databas inom EU?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Om det bara nästan är lite möjligt nu, då kommer potentialen att vara helt abnorm bara om några år.
För utvecklingen går så fort nu.

Ja, varför ska man anställa krångliga mänskliga modeller och annat strunt när man kan få modeller på beställning via "AI"; HM kan förväntas att om några år (?) inte bara visa AI-genererade modeller, utan skräddarsy sådana baserat på det köpbeteende du förväntas ha. Är du riktigt modig kan du ladda upp din profil och få se exakt hur DU ser ut i kläderna, jag tror inte det skulle minska försäljningen (även om det säkert kommer att skämtas om det). (Behövs väl inget AI för det senare, eller ens det förra egentligen, men mycket konstnärligt arbete kommer att påverkas).

Kan AI skriva bättre musik än Beethoven? Kanske är ett steg bort. Men bättre än 90% av kompositörerna, det kan inte vara långt borta; topplistorna kommer att toppas av AI-stödd musik, vilket skivbolagen kommer att vara lite stressade över - och kompositörer förmodligen ännu mer. Artister? Varför ska man ha någon mänsklig flane med autotune, när man, för generiska sammanhang (reklam, etc) säkerligen klarar sig bättre med AI.

Mycket av framtidens kreativa arbete kommer att vara att sålla och administrera lite handpåläggning på det som AI vaskat fram.

Riktigt spännande blir det när AI inte bara kan användas utan även driva teoretisk forskning inom matematik, fysik, kemi, kanske biologi och medicin. Då jag inte är hemma på det tekniska läget får jag gissa, men tror nog att AI kommer att kunna (i teorin) få några nobelpris under min livstid (som jag hoppas är några decennier till).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Seriös fråga, har killen som gjort dessa två videor skrivit projekt som har mer än en handfull rader kod totalt, med mer än en utvecklare samtidigt och sedan gjort andra saker för att sedan återuppta projektet några månader eller år senare?

Fann en kommentar på första videon som jag tyckte sammanfattade det hela ganska bra:
Det här låter som en anhängare till sk Clean Code (videokreatören alltså).

"Killen" har nära 200 000 prenumeranter och nära 1 miljon visningar på en av videos, skulle inte säga att han är någon random utvecklare på nätet direkt. Men oavsett så prickar detta ganska så mycket bulls eye på de flesta stora projekt jag varit på sen 2000. Det projekt jag sitter på idag har jag jobbat på sen 2007, där minst 10 samtidiga utvecklare, kod massan är enorm! Numera har vi ganska tydliga regler runt kodstandard och en av punkterna är just att undvika kommentarer så långt det går, en annan är att ha beskrivande metod, klass och variabelnamn. Vi har fått lära oss den hårda vägen att även om det finns kommentarer som beskriver koden så måste man läsa koden för att försäkra sig om att kommentaren stämmer, så varför då ens läsa kommentaren? Nej, kommentar får endast finnas i undantagsfall i vår kod.

Kod är i grunden till för kompilatorn att göra om till maskinkod medan kommentarer är gjorda för oss människor, självklart finns det en viss utmaning att skriva kod som riktar sig mer åt oss men egentligen är det bevisligen inte svårt.

Att kommentarer faller ur synk lär vara absolut vanligast i long-life kod och framförallt i kod där det rör sig flera utvecklare.

Med det sagt finns det såklart ingen LAG av den enkla anledningen att inget projekt är exakt likadant som det andra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

All byråkratin och IT är hotad, samma folk som gav fan i när det robotiseras på våra fabriker och gav arbetslöshet under 80 -90 - tal. Nu får man smaka på samma medicin, noll empati från mitt håll.
Ni gav inte ett skit då och nu ger vi andra inte ett skit.

Välkommen till framtiden

Du menar samma personer som betalade skatt så att de som blev arbetslösa kund få bidrag och förhoppningsvis utbildning som till slut ledde till nya jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Då får du gå och frysa. Väveri är ett hederligt yrke som kräver kunskap, inte nån fjant som håller på med Chat-GPT och kan inget själv. Medge att det är stor skillnad.

Du missförstod nog poängen eller jag din ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Behöver man kommentera kod så har man troligen gjort fel, kod ska vara självbeskrivande och tydlig vilket Chat GPT ofta failar på, egentligen främst för att den inte har kontextet. Visst finns det fall där man tvingas skriva ologisk kod och därmed behöver kommentera men det är ovanligt oftast kan man omstrukturera eller namnge på annat vis för att förtydliga.

Det är inte kommentarerna i sig som är problemet utan vad man skriver där. Om man bara har dom för att förklara hur ens kod fungerar så har man antingen för dålig kod eller för dåliga utvecklare (vilket väl iof ofta är en verklighet i praktiken av många olika skäl). Att däremot förklara varför man gör något i kommentarer är något helt annat, t.ex, varför man gör en IF-sats på en flagga långt ner i en pensionsplan eller liknande (ännu bättre då ha kommentaren på flaggan om vad den gör, men det förändrar inget i sak). Eller kanske förklara varför man inte gör någonting, som t.ex. när någon allvetande chef bestämt när något ska vara klart, och tiden helt enkelt inte räcker till för att göra det man vet att man borde gjort utan det blir ännu ett fulhack med en Todo.

Sen kan man så klart alltid försöka höja blicken och fundera på om, i detta fall, samma flagga och dess verksamhetslogik borde finnas i uppdaterad dokumentation någon annanstans osv, men åtmintonde en verklighet jag själv upplevt ser sällan ut så. Där kan man väl snabbt se ett behov av en ChatGPT liknande AI, förmodligen intern då beroende på hur mycket affärshemligheter man hanterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är inte kommentarerna i sig som är problemet utan vad man skriver där. Om man bara har dom för att förklara hur ens kod fungerar så har man antingen för dålig kod eller för dåliga utvecklare (vilket väl iof ofta är en verklighet i praktiken av många olika skäl). Att däremot förklara varför man gör något i kommentarer är något helt annat, t.ex, varför man gör en IF-sats på en flagga långt ner i en pensionsplan eller liknande (ännu bättre då ha kommentaren på flaggan om vad den gör, men det förändrar inget i sak). Eller kanske förklara varför man inte gör någonting, som t.ex. när någon allvetande chef bestämt när något ska vara klart, och tiden helt enkelt inte räcker till för att göra det man vet att man borde gjort utan det blir ännu ett fulhack med en Todo.

Sen kan man så klart alltid försöka höja blicken och fundera på om, i detta fall, samma flagga och dess verksamhetslogik borde finnas i uppdaterad dokumentation någon annanstans osv, men åtmintonde en verklighet jag själv upplevt ser sällan ut så. Där kan man väl snabbt se ett behov av en ChatGPT liknande AI, förmodligen intern då beroende på hur mycket affärshemligheter man hanterar.

Jo, det är ju det jag skrivit iallafall 2 gånger nu, man skriver kommentar endast när man tvingas till avvikelser, man skriver inte kommentar som förklarar vad koden gör, iallafall inte där jag jobbar. Största delen av yrket går ut på att läsa kod, ska man då först läsa kommentaren som förklarar vad koden gör, läsa koden och slutligen verifiera att kommentaren stämmer så har man spenderat dubbelt så mycket tid och energi än vad som egentligen behövdes.

En fördel med att tänka på detta vis är att det blir högre krav på läsbarhet i kod vilket också tenderar göra den enklare att förstå och därmed lösa buggar i.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du menar samma personer som betalade skatt så att de som blev arbetslösa kund få bidrag och förhoppningsvis utbildning som till slut ledde till nya jobb?

Jag menar de personer som betalat in sin försäkring och nytta av det. Du har missat att det är ett enormt överskott som betalas och är inte påläst alls. Jag förlåter dig men läs på lite innan du tjafsar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Visst, du är ett äss inom din domän, vi kan gå med på det.
Men väldigt många människor är inte ett äss inom någon domän.

Har du ens funderat på vad det innebär när en AI är bättre på det mesta relaterat till intellektuellt produktiva arbeten än 50% av alla människor, när det gäller just att framställa ett svar i textformat?
För det är exakt det GPT-4 kan, här och nu.

Det där påståendet om att "GPT-4 kan detta här och nu" beror nog väldigt på vad man avser med "intellektuellt produktiva arbeten än 50% av alla människor, när det gäller just att framställa ett svar i textformat" om det öht har verklighetsförankring.

Om det strikt avser att jobba med tjänsten som ett språkverktyg för att hjälpa till att (om)formulera text, så kanske ja.
MEN om det handlar om en kunskapsbaserad text där det faktiskt spelar roll vad det står så är förmodligen GPT mindre avgörande, där krävs det ju att användaren fixar själva kunskapsbiten och eventuellt då kan få sitt arbete att formulera en text accelererat i någon mån.

Där har ju ChatGPT (med eller utan GPT-4) sin kanske största svaghet utifrån vad väldigt många verkar önska sig av tjänsten (och delvis hur den marknadsförs); folk vill tydligt ställa kunskapsbaserade frågor och få dessa besvarade med fakta.
Och ja, "svar" (typiskt språkmässigt välformulerade dito dessutom) får de ju förstås men om det blir fakta eller fiktion varierar ju väldigt från gång till gång och ChatGPT gör ju ingen skillnad mellan det ena och det andra, tjänsten vet ju inte vad som är sant, bara hur man skriver en text.

Det t.ex. ett ChatGPT gör är att generera en text utifrån det tema som konversationen innehåller och spackla i alla tomrummen baserat på "hur man brukar skriva". Om frågeställaren inte själv redan vet vad som är rätt, eller gör jobbet att ta reda på det, och i konversationen styr om och rättar felen så att de får texten dit de behöver den så blir det ju fullkomlig pannkaka *ofta*.
Det innebär också att alla frågor i någon mån blir ledande för ChatGPT, så om din fråga i något avseende är felaktig eller antyder något felaktigt så är tendensen tydlig att så fort du är utanför ett område där det finns en *stark* norm om hur man skriver just angående detta fel så spinner ChatGPT bara vidare på dina fel i den nya texten.

"BingGPT" uppvisar samma sak, vilket är ännu mer anmärkningsvärt med tanke på hur den tjänsten så tydligt positioneras som ett verktyg för att hitta faktamässig information, inte som ett språkverktyg.
Man hamnar *lätt* i en situation där man ställt en rent faktamässig fråga till BingGPT och får ett 100% hittepåsvar som är skräddarsytt för att passa din fråga, inklusive påhittade källhänvisningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

1, som en normal person.

Har allmänt svårt att se hur man kan ha flera jobb samtidigt men kanske är relaterat till att jag är konsult. När vårt arbete är slut får vi mer, det tar inte slut. Dvs arbetar du snabbt går du bara vidare till nästa uppgift. Hade varit omöjligt att jonglera två jobb samtidigt och fortfarande jobba 8 timmar om dagen.

Nog inte det de flesta gör som har fler än ett jobb
Har själv övervägt att göra en del svetsjobb på sidan av mitt heltidsjobb för att få saker och ting att gå runt ibland.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det där påståendet om att "GPT-4 kan detta här och nu" beror nog väldigt på vad man avser med "intellektuellt produktiva arbeten än 50% av alla människor, när det gäller just att framställa ett svar i textformat" om det öht har verklighetsförankring.

Om det strikt avser att jobba med tjänsten som ett språkverktyg för att hjälpa till att (om)formulera text, så kanske ja.
MEN om det handlar om en kunskapsbaserad text där det faktiskt spelar roll vad det står så är förmodligen GPT mindre avgörande, där krävs det ju att användaren fixar själva kunskapsbiten och eventuellt då kan få sitt arbete att formulera en text accelererat i någon mån.

Där har ju ChatGPT (med eller utan GPT-4) sin kanske största svaghet utifrån vad väldigt många verkar önska sig av tjänsten (och delvis hur den marknadsförs); folk vill tydligt ställa kunskapsbaserade frågor och få dessa besvarade med fakta.
Och ja, "svar" (typiskt språkmässigt välformulerade dito dessutom) får de ju förstås men om det blir fakta eller fiktion varierar ju väldigt från gång till gång och ChatGPT gör ju ingen skillnad mellan det ena och det andra, tjänsten vet ju inte vad som är sant, bara hur man skriver en text.

Det t.ex. ett ChatGPT gör är att generera en text utifrån det tema som konversationen innehåller och spackla i alla tomrummen baserat på "hur man brukar skriva". Om frågeställaren inte själv redan vet vad som är rätt, eller gör jobbet att ta reda på det, och i konversationen styr om och rättar felen så att de får texten dit de behöver den så blir det ju fullkomlig pannkaka *ofta*.
Det innebär också att alla frågor i någon mån blir ledande för ChatGPT, så om din fråga i något avseende är felaktig eller antyder något felaktigt så är tendensen tydlig att så fort du är utanför ett område där det finns en *stark* norm om hur man skriver just angående detta fel så spinner ChatGPT bara vidare på dina fel i den nya texten.

"BingGPT" uppvisar samma sak, vilket är ännu mer anmärkningsvärt med tanke på hur den tjänsten så tydligt positioneras som ett verktyg för att hitta faktamässig information, inte som ett språkverktyg.
Man hamnar *lätt* i en situation där man ställt en rent faktamässig fråga till BingGPT och får ett 100% hittepåsvar som är skräddarsytt för att passa din fråga, inklusive påhittade källhänvisningar.

Vi tar bara något ur luften, som nätverksteknik.
GPT 3.5 kunde få 62% på en tenta jag testade mata in runt jul, där även det var en del bilder och tabeller som inte gick att mata in i ChatGPT.
Det var tillräckligt för godkänt, och GPT 4 är odiskutabelt en bättre modell på att producera svar inom den domänen.

Över 50% av alla människor kan absolut inte få ens nära 60% rätt på den tentan om man bara sätter tentan i näven på dem på stående fot.
Högst tveksamt om ens många som är rätt tekniska men inte har studerat just nätverksteknik får godkänt på den, för det var en asbökig kurs med många interna uttryck. Det sades vara den kursen som sållade ut de som inte orkade med tekniken.

Desamma gäller om du slänger in historia, biologi, juridik (åtminstone amerikansk sådan) med flera ämnen.
GPT kan svara på frågor med mycket högre precision än 50% av människor kan göra.
Den behöver inte förstå, den behöver bara producera en korrekt output.

"Men GPT har ju fel ibland" utbrister någon.
Ja?
Det har människor också, och i snitt dessutom mycket, mycket oftare när man talar om hela den bredd av ämnen som är tillämpar att fråga GPT om.
Märk väl att ett uppriktigt "jag vet inte" väger lika mycket som ett felaktigt svar i många fall, eftersom det kort och gott helt enkelt inte har producerat en användbar output.

Så visst, ChatGPT gör inte precis hela programmeringsjobbet åt mig.
Men jag kan har alltid hittills lyckats med att slänga astrist regex på den, som jag ändå kan verifiera på en gång att det blivit rätt. För jag har inte lust att bläddra i någon regextabell bara för att känna mig duktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Vi tar bara något ur luften, som nätverksteknik.
GPT 3.5 kunde få 62% på en tenta jag testade mata in runt jul, där även det var en del bilder och tabeller som inte gick att mata in i ChatGPT.
Det var tillräckligt för godkänt, och GPT 4 är odiskutabelt en bättre modell på att producera svar inom den domänen.

Över 50% av alla människor kan absolut inte få ens nära 60% rätt på den tentan om man bara sätter tentan i näven på dem på stående fot.
Högst tveksamt om ens många som är rätt tekniska men inte har studerat just nätverksteknik får godkänt på den, för det var en asbökig kurs med många interna uttryck. Det sades vara den kursen som sållade ut de som inte orkade med tekniken.

Desamma gäller om du slänger in historia, biologi, juridik (åtminstone amerikansk sådan) med flera ämnen.
GPT kan svara på frågor med mycket högre precision än 50% av människor kan göra.
Den behöver inte förstå, den behöver bara producera en korrekt output.

"Men GPT har ju fel ibland" utbrister någon.
Ja?
Det har människor också, och i snitt dessutom mycket, mycket oftare när man talar om hela den bredd av ämnen som är tillämpar att fråga GPT om.
Märk väl att ett uppriktigt "jag vet inte" väger lika mycket som ett felaktigt svar i många fall, eftersom det kort och gott helt enkelt inte har producerat en användbar output.

Ja, om ChatGPT var kapabelt att identifiera när den "inte vet" och svarade "jag vet inte" istället för att generera välformulerat hittepå så skulle den genast bli användbar i långt många fler områden.

(Detta just då ett "jag vet inte" i många sammanhang är till enormt mycket större hjälp än ett hittepåsvar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag menar de personer som betalat in sin försäkring och nytta av det.

Vilken försäkring skyddar mot arbetslöshet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Ja, om ChatGPT var kapabelt att identifiera när den "inte vet" och svarade "jag vet inte" istället för att generera välformulerat hittepå så skulle den genast bli användbar i långt många fler områden.

Många fler, absolut.
Men redan nu är den väldigt användbar inom många fler områden än inga alls.
Framförallt inom utbildning och fortbildning om man har vett att ställa rätt frågor, med verifierande följdfrågor.

Google har ju blivit ett otyg också, så GPT är ett utmärkt komplement till "jag läste något om att teveapparater skärs ut från stora ark, vad heter det?"
Jaja det hette substrat, eller moderglas. Då kan jag googla om det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Många fler, absolut.
Men redan nu är den väldigt användbar inom många fler områden än inga alls.
Framförallt inom utbildning och fortbildning om man har vett att ställa rätt frågor, med verifierande följdfrågor.

Ställa verifierande följdfrågor funkar ju inte, den spinner lätt bara vidare på samma story (om du fortsätter i samma konversation).

Du får göra verifikationen utanför GPT-världen, om du inte redan vet vad som är rätt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304