Mediaspelaren VLC får skarpare video med Nvidia-teknik

Permalänk
Melding Plague

Mediaspelaren VLC får skarpare video med Nvidia-teknik

Nvidia Video Super Resolution utökar från webbläsare till mediaspelare, där både strömmat och lokalt material lovas i högre kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

var det inte denna funktion som belastade grafikkortet enormt mycket? har ett vagt minne att jag sätt nån video där dom testat denna funktion och det totalt åt upp topp korten från 3xxx generationen?

Kanske är något dom löst nu ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Häftigt! Diggar sån här uppskalnings teknik.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite intressant.

Men synd att väljer att exkludera RTX2000-korten.
Liknande funktioner erbjöds ju i nvidia shield som rimligen inte har mer beräkningskraft eller nyare teknik än de korten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Sånt här är fräckt men jag är lite kluven. På sätt och vis vill jag se mina videoklipp som de faktiskt "ser ut". Delar man sina videos med någon som inte har samma hårdvara så ser de uppenbarligen annorlunda ut.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Lite intressant.

Men synd att väljer att exkludera RTX2000-korten.
Liknande funktioner erbjöds ju i nvidia shield som rimligen inte har mer beräkningskraft eller nyare teknik än de korten.

Det ska komma även till RTX 2000-serien, men oklart när. Det var iaf den information vi fick av Nvidia under CES Jag vet inte om det hänt något nytt på den fronten sedan dess dock, men då fanns det i varje fall planer på det.

Permalänk
Medlem

Bara plocka fram dom gamla cd-skivorna med divx camrips på och njuta

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Sånt här är fräckt men jag är lite kluven. På sätt och vis vill jag se mina videoklipp som de faktiskt "ser ut". Delar man sina videos med någon som inte har samma hårdvara så ser de uppenbarligen annorlunda ut.

Är väl som någon nämnde främst till att uppskala "sämre" material som inte finns i bättre kvalitet, väntar med spänning på att amd kontrar så att jag kan testa.
Undrar hur bra det fungerar på homework-filmer...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Frame generation, vore faktiskt häftigt på film, inte direktsända saker, men inspelade klipp där fördröjning är meninglös, vore kalas.

48BPS Emil i Lönneberga, ja tack.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Är det värt det när kortet ändå drar 50W mer med denna funktion?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Frame generation, vore faktiskt häftigt på film, inte direktsända saker, men inspelade klipp där fördröjning är meninglös, vore kalas.

48BPS Emil i Lönneberga, ja tack.

Det finns och har funnits länge.
T ex: https://www.svp-team.com/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det värt det när kortet ändå drar 50W mer med denna funktion?

Bara du kan avgöra om det är värt 10 öre/timmen extra för dig.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Bara du kan avgöra om det är värt 10 öre/timmen extra för dig.

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Permalänk
Medlem

Sånt här som visar att bristen på lowend kort med moderna funktioner är stor. Det spelar ju ingen roll om man skulle klara sig prestandamässigt på ett 4030-4050 när dessa inte finns alls...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nvidias proprietära trädgård, där planerat åldrande (*) är en del av strategin, växer så det knakar.
Och alla jublar?

(*) man behöver den senaste versionen för att nyttja fördelarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Njaa.
Det går 1000W på en kilowatt. Inte 100 ;).

50w i 2 timmar blir 100wh - eller 0,1kwh.
Alltså en tiondels kilowattimma.

100 öre * 0,1 kilowattimma = 10 öre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nvidias proprietära trädgård, där planerat åldrande (*) är en del av strategin, växer så det knakar.
Och alla jublar?

(*) man behöver den senaste versionen för att nyttja fördelarna

Nåja, man behöver ett kort som är max 2.5 år gammalt för att nyttja fördelarna. Om om det NVIDIA säger så kommer det snart räcka med ett kort som är 4.5 år gammalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sågade inte Digital foundry tekniken vid fotknölarna?

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad hur bra versionen är med ett 3070 så kan jag meddela att den bara kraschar direkt på min maskin

Permalänk
Avstängd

Det är ju fantastiskt, om det inte vore för att mitt VLC muppat sig så att de flesta vanliga videoformaten inte har något ljud, trots ominstallation av VLC.

Har redan installerat om datorn typ tre gånger senaste året, och jag ids inte igen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Frame generation, vore faktiskt häftigt på film, inte direktsända saker, men inspelade klipp där fördröjning är meninglös, vore kalas.

48BPS Emil i Lönneberga, ja tack.

Testade behandla delar av Thor Love and Thunder till 4K60FPS med Topaz Video AI (företaget som har ett rätt schysst bildprogram för samma sak) och jag tycker att tekniken inte riktigt är där än för att det ska vara värt den vecka det tar att interpolera hela filmen på ett 2070.
Någon figur blev kastad i hög fart, och det var som ett moln av blurr runt honom efter videobehandlingen.

Kanske om man satt på dubbla 4090 är det värt väntan att köra hela filmer på det sättet, men det var på tok för tungdrivet för högre upplösning/framerate och inte riktigt tillräckligt bra bild ändå.

Men vi är nog snart där.
Men eftersom lagring och processorkraft blivit så billigt så tycker jag verkligen det är dags för alla mediaskapare att börja filma och släppa allt i minst 4K60FPS och sluta göra saker suddiga med flit, det är stenålders cinematologi!.
Precis som vissa youtubers är duktig nog att göra, så man kan bevisligen göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Jag använde 2:-/kWh och grundskolematte

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag använde 2:-/kWh och grundskolematte

Tydligen så räkna du fel. Vet inte hur du räknat ut att det blir 10öre per timme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tydligen så räkna du fel. Vet inte hur du räknat ut att det blir 10öre per timme.

Nä men det stämmer det han säger.
Om det kostar 2 kronor för en kilowattimma och kortet drar 50w extra så drar det alltså 0,05kwh per timma extra.
0,05 * 200 öre = 10 öre.
Per timma då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som vanligt skall det snackas privatekonomi när Nvidia släpper nya grejer. Denna gången rör det sig om 10-öringar hit eller dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Hur räknar du nu? 50W i en timme = 0,05 kWh, * 2 blir 0,1 kWh. Du verkar ha räknat 50 W i timmen * två timmar = 1 kW/h vilket är knas.

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Hur räknar du nu? 50W i en timme = 0,05 kWh, * 2 blir 0,1 kWh. Du verkar ha räknat 50 W i timmen * två timmar = 1 kW/h vilket är knas.

My bad! Jag räknade fel. Men blir ändå nästan tio kronor per månad. Alldeles för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tydligen så räkna du fel. Vet inte hur du räknat ut att det blir 10öre per timme.

Du har fått tillräckligt med svar, så vi lämnar det där.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att realtidsuppskalning av 1080p till 4K först kommer ut på mediaspelare som nvidia shield för att år senare dyka upp i PC-datorer. Samma sak med interpolering för jämnade bildström finns implementerat i TV-apparater sen minst 15 år tillbaka. Och trots det finns ingen standard i mediaspelare till datorer att ha sådana funktioner.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är märkligt att realtidsuppskalning av 1080p till 4K först kommer ut på mediaspelare som nvidia shield för att år senare dyka upp i PC-datorer. Samma sak med interpolering för jämnade bildström finns implementerat i TV-apparater sen minst 15 år tillbaka. Och trots det finns ingen standard i mediaspelare till datorer att ha sådana funktioner.

Eller hur, det är ju helt galet hur fint en 1080p signal kan bli på en 4k TV... Och den tekniken har varit standard i evighet precis som du säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur får du fram att det är 10 öre/timmen? Snarare 1 kr per dag om du tittar två timmar per dag med denna uppskalningsteknik. Om vi utgår att elpriset är 100öre/kWh och att grafikkortet drar 50W extra per timme i två timmar. Blir minst en 50 lapp per månad. Det är mycket och två timmar per dag är lite.

Tror du bör dra fram miniräknaren igen.....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz