Civilingenjör IT i Uppsala - värt det?

Permalänk

Civilingenjör IT i Uppsala - värt det?

Hej! Det är snart dags för studievalet och jag ville helst söka till Uppsala, programmet civ.ing inom IT. Ett toppjobb är klart inte nödvändigt, men det skulle vara önskvärt, lika som möjligheten att jobba utomlands. Problemet är dock att efter att jag har läst runt lite (speciellt på ett annat känt svenskt forum som jag inte vet om jag kan nämna) så har jag hittat lite blandat info om skolan. Några exempel är: att UU inte har ett rykte om att vara en teknisk högskola, att tekniska utbildningar i UU har sämre kvalitet, att toppfirmor (iaf inom tech) inte anställer från Uppsala och inte besöker Uppsala, att utomlands blir det svårt att hitta jobb inom området efter att ha läst i UU, osv. Dessa personer säger då även att man istället ska satsa på KTH, Chalmers eller Linköping (och jag lockas ärligt talat inte riktigt till någon av dessa).

Men min fråga är om alla dessa saker faktiskt är sanna, och är det verkligen så illa att plugga tekniska ämnen i Uppsala? Skulle jag skjuta mig i foten om jag skulle välja Uppsala, då jag har sådana "ambitiösa" drömmar?

Permalänk
Avstängd

Sant att UU inte är ett toppnamn inom IT men det är dina personliga egenskaper som avgör om du får en bra karriär. Känner du att du är en kompetent person med rätt personliga egenskaper behöver du ingen examen från en toppskola, dina egna prestationer är det som uppmärksammas.

Permalänk
Medlem

Att få ett "toppjobb" handlar mer om kontakter än om examen från en specifik skola skulle jag gissa. Var får du bäst och flest kontakter som kan hjälpa dig i karriären?

Underskatta inte det sociala sammanhanget som finns i och kring ett universitet, det är där många livslånga band knyts bara man låter sig vara en del av det.

Lycka till med studierna!

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk
Medlem

Hur det ser ut just nu på UU vet jag inte, men när jag gick där så var utbildningarna inom IT bra.
Även om UU inte är så känd som just teknisk högskola, så har ju Uppsala Universitet generellt ganska bra rykte och är känt även utanför landets gränser.

När du väl varit ute i arbetslivet några år så är det ändå ingen som bryr sig om vilket universitet du läste på, och lite arbetslivserfarenhet behöver du nog ändå innan du blir aktuell för några toppjobb.

Summa summarum, om du hellre vill läsa i Uppsala än på KTH så gör det. Utbildningen i Uppsala är inte dålig, och eventuella skillnader i karriärsmöjligheter inte så stora eller oöverstigliga.

Permalänk
Medlem

Tänk också på att ditt val av universitet på sin höjd spelar roll för din första anställning, så fort du har jobbat ett tag kommer ditt arbete, kontakter och referenser vara det som tar dig vidare. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att göra karriär, men min fru brinner för att klättra och har gjort det väldigt bra ”trots” civilingenjörsexamen från LTU.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, att ha en examen från ett universitet väger med största sannolikhet mer än från vilket universitet. Iaf när det kommer till it.

Har bara visat upp papper på att jag har examen för första jobbet. Sen var det erfarenhet som tog över. Så efter att du landat första jobbet och knegat några år så är det nog ingen som ber om bevis på att du faktiskt har en examen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Om du bryr dig om vilken tier din skola har, så varför inte Lund i så fall? Rankas betydligt högre som teknisk högskola än UU. Men som flera ovanför mig redan har påpekat så är det få ställen utanför toppskiktet inom juridik, finans och management consulting som tittar på vilken skola du har examen från.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Om du bryr dig om vilken tier din skola har, så varför inte Lund i så fall? Rankas betydligt högre som teknisk högskola än UU. Men som flera ovanför mig redan har påpekat så är det få ställen utanför toppskiktet inom juridik, finans och management consulting som tittar på vilken skola du har examen från.

Lund dras jag inte heller så mycket till. Det är inte så att jag bryr mig om dess tier men jag vill också få chanser som jobb utomlands och stora företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Lund dras jag inte heller så mycket till. Det är inte så att jag bryr mig om dess tier men jag vill också få chanser som jobb utomlands och stora företag

Tack vare dess närhet till Köpenhamn är det nog det lättaste sättet att få tillgång till jobb utomlands och stora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Lund dras jag inte heller så mycket till. Det är inte så att jag bryr mig om dess tier men jag vill också få chanser som jobb utomlands och stora företag

Studentlivsmässigt är de rätt jämnbördiga skulle jag säga, så hade jag varit inställd på civ.ing. i en studentstad hade jag definitivt tittat på Lund och Linköping framför Uppsala.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Studentlivsmässigt är de rätt jämnbördiga skulle jag säga, så hade jag varit inställd på civ.ing. i en studentstad hade jag definitivt tittat på Lund och Linköping framför Uppsala.

Vad är anledningarna?

Edit: Det var inget, missade att du var författaren till förra kommentaren jag svarade på

Missade en tidigare kommentar
Permalänk
Skrivet av Barafragar:

Hej! Det är snart dags för studievalet och jag ville helst söka till Uppsala, programmet civ.ing inom IT. Ett toppjobb är klart inte nödvändigt, men det skulle vara önskvärt, lika som möjligheten att jobba utomlands. Problemet är dock att efter att jag har läst runt lite (speciellt på ett annat känt svenskt forum som jag inte vet om jag kan nämna) så har jag hittat lite blandat info om skolan. Några exempel är: att UU inte har ett rykte om att vara en teknisk högskola, att tekniska utbildningar i UU har sämre kvalitet, att toppfirmor (iaf inom tech) inte anställer från Uppsala och inte besöker Uppsala, att utomlands blir det svårt att hitta jobb inom området efter att ha läst i UU, osv. Dessa personer säger då även att man istället ska satsa på KTH, Chalmers eller Linköping (och jag lockas ärligt talat inte riktigt till någon av dessa).

Men min fråga är om alla dessa saker faktiskt är sanna, och är det verkligen så illa att plugga tekniska ämnen i Uppsala? Skulle jag skjuta mig i foten om jag skulle välja Uppsala, då jag har sådana "ambitiösa" drömmar?

Vad är det du vill jobba med som gör att du känner att Civ Ing IT är det bästa? Är det utvecklare som lockar eller vad önskas?
Jag har en vän som läste just detta program och va väldigt nöjd med det. Men som med alla utbilningar är vissa kurser flummiga, så är det alltid.

Att denna utbildning inte skulle vara bra teknisk i jämförelse med andra kan jag inte svara på då jag inte lästa just denna. Men som flera andra säger så spelar din utbildning endast roll på ditt första jobb, att ett visst universitet kanske ger dig mer kred att komma in på något traineeprogramm på ett känt Big4 konsult-bolag eller liknande om det är det man vill. Kan även påpeka att ÅF/Pövry som endast anställer ingenjörer har ett kontor i centrala Uppsala, så tror inte du behöver oroa dig.

Men om du är orolig för att inte få bra jobb efter det så ska du inte oroa dig.

Jag själv läste "endast" Systemvetare på UU (som jag tror har väldigt bra rykte) och har efter den utbildning fått en rätt bra karriär men lön högre än de flesta (inte skryt nu men ville påpeka att man kan få hög lön även om man inte är Civ.Ing)

Jobbar dock inte inom den tekniska delen av IT utan är mer inriktad på IT Compliance, Governance och Risk kan man säga, med Säkerhet, BCM, IT och Cyber som område. Jobbat idrygt 4 år och har varit på 3 bolag och jobbar nu på ett bolag med ca 15-20 000 anställda som finns i över 15 länder Har även blivit kontaktad av företag som Microsoft och deras rekryterare för eventuella tjänster.

Men det har nog snarare med att göra att jag jobbar med något rätt nischat ochinom en viss bransch som gör att jag hamnat där jag är idag med den lön jag har. Inget med mitt universitet att göra, ingen har brytt sig om vad jag haft för betyg eller liknande. Man tittade endast på att jag läst "systemvetare"

Om du är intresserad av vad det finns för jobb som inte riktigt är Tech, Utvecklare och kodare mm så bara att höra av sig via PM så kan jag förklara lite mer vad jag gör och varför det också är en väg att gå

SLUTORD! Sorry för en Wall of Text men måste verkligen rekommendera Uppsala som en studentstad. Du kommer under alla år att konstakt kunna gå på Gask, klub, pubhäng och träffa hur mycket kul folk som helt då Uppsalas Nationsliv är extremt bra. Bara som ett plus i kanten

Permalänk
Medlem

Tror ej du behöver oroa dig. Medan som civ.ing i Uppsala ej är topp-3 och Uppsala ej är känd som en ingenjörsstad är det nog absolut inget fel på utbildningen och det kommer knappast påverka när du söker jobb. Uppsala verkar även vara en trevlig stad. Vill du läsa där så gör det.

Sen är ju alltid Lund bättre än Uppsala men det präntas in i ens huvud hårdare än endimen (på samma sätt som vice versa printas in i Uppsala.)

/Har läst civ.ing Datateknik i Lund (och jobbar i Köpenhamn)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl