Priskoll: Geforce RTX 4070 vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Intressant nog så släpper nu AMD Pro-versionen av 7900XTX, W7900. 96 CUs och 384 bit buss, inga konstigheter. Men de släpper även W7800 med 70 CUs och 256 bit buss! Kanske 7800XT blir baserad på Navi31 trots allt...

Vi får väl hoppas även om jag inte tror det skulle vara lönande på konsument sidan att skära ner kretsen så mycket om inte yieldsen är fruktansvärda .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Och kunden har satt priset nu.

Yes kunden har gjort det . Kortet säljer inte i några större volymer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Yes kunden har gjort det . Kortet säljer inte i några större volymer .

"Kunden har gjort det"
Konstigt att priserna är fortsatt höga för alla grafikkort då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Kunden har gjort det"
Konstigt att priserna är fortsatt höga för alla grafikkort då.

Ja kunden har valt det är samma försäljning i Cananda -Australien etc som i Norden ju längre ner på stegen du kommer ju mer priskänsligare blir kunden . Desto större uppgradering krävs . Tror detta kortet var ett test för Nvidia hade 599 dollar korten sålt slut direkt dom lite dyrare sålt okej var priset innan LITE fel . Nu fattar dom att priset var extremt fel och kommer bättra sig till nästa serie ( som dom gjorde efter Turing )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja ser man till strömförbrukning så verkar RX 6700 XT vara den närmaste konkurrenten till RTX 4070. RX 6700 XT drar runt 10-15% mer.
RX 5700 XT drar lite mindre än RX 6700 XT, så den ligger ännu närmare RTX 4070 i strömförbrukning.
Men prestandaskillnaden mellan RX 5700 XT och RX 6700 XT är stor, samtidigt som skillnaden i strömförbrukning är liten.
Så RX 6700 XT är ett betydligt effektivare kort än RX 5700 XT, även om absoluta strömförbrukningen är lite högre.
Sen har vi RX 6600 XT som istället drar betydligt mindre än RTX 4070.
RTX 4070 drar runt 25% mer än RX 6600 XT.

Jämför vi prestanda mellan RTX 4070 och RX 6700 XT så står sig RTX 4070 bra.
Så verkar som RTX 4070 är det kort med bäst prestanda/watt just nu?

I all ärlighet, vem kollar ens på hur mycket ett kort drar?
Några watt hit eller dit är inget som en grafikkortsköpare kollar på. Dom kollar vad dom får för pengarna nu och om märket tilltalar dom. Några bestämmer sig att dom ska ha det bästa och senaste sen får det kosta vad det vill. Andra vill få ut mervärde i en uppgradering tex dubbla prestandan för 5000kr. Sen får man vänta så länge som krävs för detta.

Energiförbrukning är bara en bulletpoint i en lista och sällan något som avgör valet av GPU. Tror ingen sitter och mår gott över att den drar 50 watt mer vid max load om man fick betala 500kr mindre eller fick 5% mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Vi får väl hoppas även om jag inte tror det skulle vara lönande på konsument sidan att skära ner kretsen så mycket om inte yieldsen är fruktansvärda .

Ja vi får se, W7800 och RX7800 måste ju inte vara samma men detta väcker ju lite hopp så att säga.

70 CU RDNA3 och 16GB till rätt pris (förslagsvis $599) vore nog konkurrenskraftigt.

Sen är det ju frågan vad de hittar på med Navi32, i så fall. Nvidia lämnar ju öppet mål under 4070 men AMD missar ibland bollen oxå... Men säg en lagom skedeskjuten sådan (kanske 52 CUs) och 12 GB till rätt pris och de har ett fint vapen när Nvidia harvar vidare med 60-kort på 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

https://www.tomshardware.com/news/stable-diffusion-gpu-benchm...

Lägg märke till hur 6950XT ligger efter 3050 vid renderingar i Stable Diffusion, i första tabellen
6800XT ligger väldigt mätbart på efterkälken mot det, knappt 82% av prestandan i RTX 3050.

Och då är det ändå en artikel från Januari, så den är hyggligt ny.
Stable Diffusion är ändå en grej som är riktigt på tapeten att kunna syssla med när man betalar flera tusen för bara ett grafikkort.

I vissa grejer i Adobe Premiere är till och med Intel Arc A380 bättre än 6800XT.
https://techgage.com/article/amd-radeon-rx-7900-xt-radeon-rx-...

Var mer "vissa spel" delen jag menade, argumenterar inte för att köpa AMD för cuda, men är lite konstigt att säga att korten duger för "vissa" spel?

Skrivet av Nozomi:

De skrev allt annat än spel. Avsaknaden av CUDA gör mycket och Nvidia > AMD när det kommer till Stable Diff.

De skrev "allt annat än vissa spel" vilket då antyder att de fungerar till vissa spel men inte annars, vilket är något jag ifrågasätter. Men då du nu talat upp då- vilka spel är det som man kan spela med AMD kort, eller vilka spel är det man inte kan spela?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I all ärlighet, vem kollar ens på hur mycket ett kort drar?
Några watt hit eller dit är inget som en grafikkortsköpare kollar på. Dom kollar vad dom får för pengarna nu och om märket tilltalar dom. Några bestämmer sig att dom ska ha det bästa och senaste sen får det kosta vad det vill. Andra vill få ut mervärde i en uppgradering tex dubbla prestandan för 5000kr. Sen får man vänta så länge som krävs för detta.

Energiförbrukning är bara en bulletpoint i en lista och sällan något som avgör valet av GPU. Tror ingen sitter och mår gott över att den drar 50 watt mer vid max load om man fick betala 500kr mindre eller fick 5% mer prestanda.

Jag som är en bra bit över 30 prioriterar ljudnivån på ett helt annat sätt än när jag var 18.
Så för egen del så kommer det bli en sak att ta hänsyn till vid nästa bygge helt klart.

PS, verkar ha funnits en väldans massa kort i Sverige. Första gången på ett par år det inte är en papperslansering?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASUS 4070 Dual OC.
Har idag ett 1070 köpt på BF typ 17 eller 18 för 3800kr.

Vill inte ha förra generationens kort.
Vill inte betala mer pengar än vad jag gjorde.
4070 träffar ca minsta prestandanivån jag kan tänka mig då jag har gått från 1920*1200 till 1440p.

Så.. känns ändå okej även om det lär komma deals så man känner sig lagom blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I all ärlighet, vem kollar ens på hur mycket ett kort drar?
Några watt hit eller dit är inget som en grafikkortsköpare kollar på. Dom kollar vad dom får för pengarna nu och om märket tilltalar dom. Några bestämmer sig att dom ska ha det bästa och senaste sen får det kosta vad det vill. Andra vill få ut mervärde i en uppgradering tex dubbla prestandan för 5000kr. Sen får man vänta så länge som krävs för detta.

Energiförbrukning är bara en bulletpoint i en lista och sällan något som avgör valet av GPU. Tror ingen sitter och mår gott över att den drar 50 watt mer vid max load om man fick betala 500kr mindre eller fick 5% mer prestanda.

Well, förbrukningen i sig gör kanske inte så stor skillnad på elräkningen. Men mindre förburkning leder till mindre storlek på kylare, mindre ljud och man kan klara sig på ett enklare nätagg osv. Som Mini-ITXare så är dom alla viktiga för mig.

Jag har en knäpptyst liten dator bredvid mig och hoppas kunna fortsätta i det spåret. Denna 4070 kanske gör det möjligt, det har saknats ett alternativ av den typen under en lång period. Alla vill inte köra med stora chassin med fönsterrutor, RGB lighting och ett par AIOs det bör finnas alternativ av olika typer.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Well, förbrukningen i sig gör kanske inte så stor skillnad på elräkningen. Men mindre förburkning leder till mindre storlek på kylare, mindre ljud och man kan klara sig på ett enklare nätagg osv. Som Mini-ITXare så är dom alla viktiga för mig.

Jag har en knäpptyst liten dator bredvid mig och hoppas kunna fortsätta i det spåret. Denna 4070 kanske gör det möjligt, det har saknats ett alternativ av den typen under en lång period. Alla vill inte köra med stora chassin med fönsterrutor, RGB lighting och ett par AIOs det bör finnas alternativ av olika typer.

100W extra i förbrukningen kommer märkas för dem som spelar 1000-2000h/år blir ju ändå 200-800kr extra per år beroende på kWh kostnaden.
Minsta möjliga är väl 1öre +fasta avgifter så 130öre men troligt är det nog 200öre/kWh minimum i snitt ink allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I all ärlighet, vem kollar ens på hur mycket ett kort drar?
Några watt hit eller dit är inget som en grafikkortsköpare kollar på. Dom kollar vad dom får för pengarna nu och om märket tilltalar dom. Några bestämmer sig att dom ska ha det bästa och senaste sen får det kosta vad det vill. Andra vill få ut mervärde i en uppgradering tex dubbla prestandan för 5000kr. Sen får man vänta så länge som krävs för detta.

Energiförbrukning är bara en bulletpoint i en lista och sällan något som avgör valet av GPU. Tror ingen sitter och mår gott över att den drar 50 watt mer vid max load om man fick betala 500kr mindre eller fick 5% mer prestanda.

Precis som skrivits tidigare. Energiförbrukning = Värme = Kylning = Ljudnivå. Så jag tror att det är fler som bryr sig än vad man kan tro. Visst, det går ju att kyla, men då betalar man mer pengar för fet kylare på GPU, samt storlek på denna kylare. Bygger man smått eller tyst, så spelar energiförbrukning roll.

Elpriser på 5kr/kWh lär ju också öppnat ögonen för en del personer (gällande vad saker egentligen drar i förbrukning).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja vi får se, W7800 och RX7800 måste ju inte vara samma men detta väcker ju lite hopp så att säga.

70 CU RDNA3 och 16GB till rätt pris (förslagsvis $599) vore nog konkurrenskraftigt.

Sen är det ju frågan vad de hittar på med Navi32, i så fall. Nvidia lämnar ju öppet mål under 4070 men AMD missar ibland bollen oxå... Men säg en lagom skedeskjuten sådan (kanske 52 CUs) och 12 GB till rätt pris och de har ett fint vapen när Nvidia harvar vidare med 60-kort på 8 GB.

Hade varit nice men tycker inte AMD borde sälja något grafikkort över 400 dollar utan 16 GB vram . Dom har öppet mål pratade med en kompis som jobbar som spelutvecklare han sa ökningen av Vram kommer att fortsätta . När jag frågade om konsolerna sa han när PC spel kommer vill folk ha extra allt . Då kräver det mer Vram än till konsol runt 20-30 % mer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Precis som skrivits tidigare. Energiförbrukning = Värme = Kylning = Ljudnivå. Så jag tror att det är fler som bryr sig än vad man kan tro. Visst, det går ju att kyla, men då betalar man mer pengar för fet kylare på GPU, samt storlek på denna kylare. Bygger man smått eller tyst, så spelar energiförbrukning roll.

Elpriser på 5kr/kWh lär ju också öppnat ögonen för en del personer (gällande vad saker egentligen drar i förbrukning).

Absolut, värme har varitt en drivande faktor ett par gånger i beslutsprocessen om GPU för mig. Kombinationen av okej pris, tillräcklig VRAM och vettig strömförbrukning känns rätt klockren för 4070, förhoppningsvis blir det lika mycket av en klassiker som 1070 vart genom åren så det belönas att ett kort är "rimligt" liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hade varit nice men tycker inte AMD borde sälja något grafikkort över 400 dollar utan 16 GB vram . Dom har öppet mål pratade med en kompis som jobbar som spelutvecklare han sa ökningen av Vram kommer att fortsätta . När jag frågade om konsolerna sa han när PC spel kommer vill folk ha extra allt . Då kräver det mer Vram än till konsol runt 20-30 % mer .

Med tanke på populäraste kortet är väl 1060 så måste man tappa många kunder om man ser till att vram gör det ospelbart.
Sen att ultra+ rt/pt i 4k äter vram är en sak men under 4k är det enbart lathet som gör att det äter vram.
4k har ju ändå mer än dubbla mängden pixlar vs 1440p

Och om man tittar på filmer är ju 1080p filmer 1gb/2h film medan 4k är uppemot 20gb... Om man inte komprimerar dem och då är dem ~3-4gb.

Och just detta är vad spelutvecklare inte gör just nu, de struntar att minska innehållet utan behåller grundfilen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Var mer "vissa spel" delen jag menade, argumenterar inte för att köpa AMD för cuda, men är lite konstigt att säga att korten duger för "vissa" spel?

De skrev "allt annat än vissa spel" vilket då antyder att de fungerar till vissa spel men inte annars, vilket är något jag ifrågasätter. Men då du nu talat upp då- vilka spel är det som man kan spela med AMD kort, eller vilka spel är det man inte kan spela?

Spel utan raytracing.
Boom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på populäraste kortet är väl 1060 så måste man tappa många kunder om man ser till att vram gör det ospelbart.
Sen att ultra+ rt/pt i 4k äter vram är en sak men under 4k är det enbart lathet som gör att det äter vram.
4k har ju ändå mer än dubbla mängden pixlar vs 1440p

Och om man tittar på filmer är ju 1080p filmer 1gb/2h film medan 4k är uppemot 20gb... Om man inte komprimerar dem och då är dem ~3-4gb.

Och just detta är vad spelutvecklare inte gör just nu, de struntar att minska innehållet utan behåller grundfilen

Finns redan spel som kräver mer än 16 GB för 4 k ( maxa grafiken ) det är än så länge bara 2 .Alltså spelen säljer inte om man inte slänger med extra saker dessa saker kräver mer Vram enkel matematik .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Absolut, värme har varitt en drivande faktor ett par gånger i beslutsprocessen om GPU för mig. Kombinationen av okej pris, tillräcklig VRAM och vettig strömförbrukning känns rätt klockren för 4070, förhoppningsvis blir det lika mycket av en klassiker som 1070 vart genom åren så det belönas att ett kort är "rimligt" liksom.

Man blir inte en klassiker av att nå nivån "rimlig".

1070 var 65% snabbare än 970 för $50 mer.
4070 är 30% snabbare än 3070 för $100 mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Man blir inte en klassiker av att nå nivån "rimlig".

1070 var 65% snabbare än 970 för $50 mer.
4070 är 30% snabbare än 3070 för $100 mer.

Kan vi sluta titta bakåt hela tiden? Det är nya tider och det är fakta. Vi kommer tyvärr aldrig få se dessa priser igen, så det behöver inte upprepas gång på gång.

4070 är rimligt, men är det det bästa att köpa för det priset? Tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Finns redan spel som kräver mer än 16 GB för 4 k ( maxa grafiken ) det är än så länge bara 2 .Alltså spelen säljer inte om man inte slänger med extra saker dessa saker kräver mer Vram enkel matematik .

Dessa spel saknar optimerade texturer.
Warzone 1 hade ju 250gb spelfil, efter texturkomprimering så tar ju det knappt 100gb.

Vram är ju ca 10gb i 4k för mig där nu. Och nu i wz2 ser det bättre ut.

Och vilka spel kräver 16gb konstant vram?
Jo dåliga konsol portningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kan vi sluta titta bakåt hela tiden? Det är nya tider och det är fakta. Vi kommer tyvärr aldrig få se dessa priser igen, så det behöver inte upprepas gång på gång.

4070 är rimligt, men är det det bästa att köpa för det priset? Tveksamt.

Fast han visade på tekniska framsteg kontra prishöjning .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast han visade på tekniska framsteg kontra prishöjning .

Ja, men den har väl stagnerat inom hela tekniksektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dessa spel saknar optimerade texturer.
Warzone 1 hade ju 250gb spelfil, efter texturkomprimering så tar ju det knappt 100gb.

Vram är ju ca 10gb i 4k för mig där nu. Och nu i wz2 ser det bättre ut.

Och vilka spel kräver 16gb konstant vram?
Jo dåliga konsol portningar

Förstår att du vill att det är så betyder inte att det är sant dock . Alltså speltillverkarna måste slänga i saker när dom säljer spelet på pc . TOM Nvidia tror jag har insett vilken rävsax dom sitter i . Tänk 4060 ti kort 8GB Vram för 6 k där man måste ställa in dlss för 1080 p annars kan det bli stutter fest .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, men den har väl stagnerat inom hela tekniksektorn.

Tycker du ? jag tycker allt den verkar levande på dom flesta områden .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

I all ärlighet, vem kollar ens på hur mycket ett kort drar?

Jag kollar hur mycket kort drar.
Det är inte det enda jag kollar på, men en sak jag kollar på.

Mer strömförbrukning = mer värme = mer som ska kylas bort.
Vill man ha kort som inte är högljudda eller jätte stora är det en fördel med mindre värme.

Om man tänkt att använda datorn på sommaren är det också fördel med mindre värme.

Permalänk
Medlem

Surfade runt på de stora sidorna som säljer 4070.
En fråga, är det någon som köpt ett kort?
Ser ut att vara fulla lager överallt av alla modeller.
Intresset verkar extremt svalt.
Jag är faktiskt lite överraskad, även om det känns sunt
att konsumenterna nu röstar med plånboken.
Tråkigt bara om återförsäljarna har köpt in för mycket, så dom
blir sittande med stora lager och får problem.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kan vi sluta titta bakåt hela tiden? Det är nya tider och det är fakta. Vi kommer tyvärr aldrig få se dessa priser igen, så det behöver inte upprepas gång på gång.

4070 är rimligt, men är det det bästa att köpa för det priset? Tveksamt.

Nu var det ju främst prestandan som var poängen med mitt inlägg, hoppet till 1070 var mer än dubbelt så stort som hoppet till 4070. Tyckte bara prisökningen var lite intressant att ta med också.

Om vi ska prata senaste "klassikern" så är det klart vi måste blicka bakåt till senast det hände. Och det var ju personen jag svarade på som tog upp 1070 från början.

Du bekräftar ju även min poäng med ditt eget inlägg, om inte ens 4070 är den självklart bästa produkten för sin prisklass så blir det ju förmodligen inte heller en klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Förstår att du vill att det är så betyder inte att det är sant dock . Alltså speltillverkarna måste slänga i saker när dom säljer spelet på pc . TOM Nvidia tror jag har insett vilken rävsax dom sitter i . Tänk 4060 ti kort 8GB Vram för 6 k där man måste ställa in dlss för 1080 p annars kan det bli stutter fest .

Nja TLOU är dåligt optimerat, de är lite så dem inte vet hur man implementerar sakerna på ett vettigt sätt då konsolerna inte kräver det. Har inget med att jag vill det.
Titta på skyrim med moddar, sjukt vackert med 4-6gb vram
Rdr2 använder 6gb, bland de vackraste du kan spela.

Sen vilka spel kräver konstant hög vram? Och inte enbart temporärt typ HL i hogsmeade?

Ett bra optimeratspel synkar texturer mot din vram utan att innebära stutter, lite som HL försöker men gör att texturerna blinkar för de inte optimerar precisionen i funktionen ännu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Surfade runt på de stora sidorna som säljer 4070.
En fråga, är det någon som köpt ett kort?
Ser ut att vara fulla lager överallt av alla modeller.
Intresset verkar extremt svalt.
Jag är faktiskt lite överraskad, även om det känns sunt
att konsumenterna nu röstar med plånboken.
Tråkigt bara om återförsäljarna har köpt in för mycket, så dom
blir sittande med stora lager och får problem.

Lite har dom sålt tittar på dom med 40 + i lager några är nere på 25 (asus ) medan vissa inte sålt alls 34 st. Detta har sålts 3 st sen igår kl 18,0 https://www.webhallen.com/se/product/360377-Palit-GeForce-RTX...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nja TLOU är dåligt optimerat, de är lite så dem inte vet hur man implementerar sakerna på ett vettigt sätt då konsolerna inte kräver det. Har inget med att jag vill det.
Titta på skyrim med moddar, sjukt vackert med 4-6gb vram
Rdr2 använder 6gb, bland de vackraste du kan spela.

Sen vilka spel kräver konstant hög vram? Och inte enbart temporärt typ HL i hogsmeade?

Ett bra optimeratspel synkar texturer mot din vram utan att innebära stutter, lite som HL försöker men gör att texturerna blinkar för de inte optimerar precisionen i funktionen ännu.

Alltså du har din åsikt . Jag delar den inte men vi får se om ett-två år .Jag tror att när vi tittar tillbaka på TLOU att det var början på en trend som vart ännu värre när det gäller Vram .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm