Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Innis&Gunn är min favoritöl, men denna är ny för mig, har inte sett den på mitt systembolag innan i alla fall. Originalet är ju också lagrat i Whiskey-fat, men denna hade en intressant smak. Inte lika kraftig och "söt" som deras Rum Cask.
Apropå öl så är jag kraftigt avundsjuk på Göteborare som har ett helt jäla systembolag med bara öl i Nordstan. Var där förra året och visste inte vad jag skulle ta mig till med alla olika öl-sorter de hade, blev alldeles yr
Det är tydligen ett test för att se om det är lönsamt innan de öppnar fler ställen, så alla Göteborgare här på Sweclockers har moralisk skyldighet att köpa öl där minst varje vecka så vi här i öst inte ska ses som mindre värda människor!!

Ja, det är helt klart en av favoriterna för min del också, men tycker fortfarande att originalet är godast, rom varianten blir nästan på gränsen till för söt för mig, men den är ju inte äcklig iallafall. Jag tror det var första gången jag såg den här varianten också. Det är väl den mörkaste ölen dom gjort hittills (står att det är en stout), iallafall som jag sett och testat.

Ja, jag skulle inte klaga om utbudet över lag var lite bättre här där jag bor, men man kanske inte kan förvänta sig nåt annat när man bor i en småstad. Vårat systembolag består till ca. 50% av vin och sen får all annan dryck samsas på resten av platsen. Själv är jag verkligen ingen vinälskare, så jag skulle gärna se att öl, whisky, rom m.m. fick lite mer plats.

Permalänk
Hedersmedlem

Var på ölprovning i lördags, en av de få öl som fastnade på bild. Mycket gott.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PajN:

Dricker en grapefruit APA från Helsingborg. Är en colab med mina föräldrar och deras garagebryggeri. Den hade release i måndags

<Uppladdad bildlänk>

Kul! Blev en beställning för att prova.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Testade en Italiensk öl för första gången idag. Birra Moretti. En ljus lager av det lättare slaget. Var väl ingen jättehöjdare, men å andra sidan smakade den inte illa heller, den var bara lite för lätt i smaken för min del.

Permalänk
Medlem

blev en Imperial stout med Maple syrup från det trevliga tjeckiska bryggeriet Sibeeria.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk

Ballast Point Grunion Pale Ale 5.5%

Sjukt snygg burk IMHO.... anyways.... Gillar inte alls denna. Vet inte vad det är för konstig smak som tar över allt. Smakar bränt på nå vis. Inget jag köper fler gånger. Smakar som en pannknacksöl. 1/5

Glad påsk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Innis&Gunn är min favoritöl, men denna är ny för mig, har inte sett den på mitt systembolag innan i alla fall. Originalet är ju också lagrat i Whiskey-fat, men denna hade en intressant smak. Inte lika kraftig och "söt" som deras Rum Cask.

Jag provade också den där på irländsk whiskyfat men blev inte jätteförstjust: den HAR verkligen en ton av whisky och fat, men för mig funkar inte helheten... Det blir lite "busgrogg" över det hela och jag tycker nog ölen tappar lite på det.
Kan tänka mig köpa en nån gång ibland för den ovanliga mixen dock

Skrivet av Hakinger:

Apropå öl så är jag kraftigt avundsjuk på Göteborare som har ett helt jäla systembolag med bara öl i Nordstan. Var där förra året och visste inte vad jag skulle ta mig till med alla olika öl-sorter de hade, blev alldeles yr

Wow, hoppas verkligen att det sprider sig - låter helmysigt

Skrivet av Libra-75:

Ja, det är helt klart en av favoriterna för min del också, men tycker fortfarande att originalet är godast, rom varianten blir nästan på gränsen till för söt för mig, men den är ju inte äcklig iallafall.

Vanliga Innis och Gunn tycker jag istället är lite för "smaklös" för vad den är... Lite synd att fatlagringen inte märks mer. (var rätt länge sen jag provade den dock, så får ge en chans igen!)
Romvarianten tycker jag är helt OK och köper ibland, även om jag håller med den är lite udda och kan bli lite för söt om man inte är på humör
*edit* glömde säga: drack en Romvarianten av Innis and Gunn ("Ines och Gunnar" som kompisen och jag brukar kalla den ) precis när jag skrev ovanstående - måste ju hålla mig on-topic

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Apropå öl så är jag kraftigt avundsjuk på Göteborare som har ett helt jäla systembolag med bara öl i Nordstan. Var där förra året och visste inte vad jag skulle ta mig till med alla olika öl-sorter de hade, blev alldeles yr
Det är tydligen ett test för att se om det är lönsamt innan de öppnar fler ställen, så alla Göteborgare här på Sweclockers har moralisk skyldighet att köpa öl där minst varje vecka så vi här i öst inte ska ses som mindre värda människor!!

Skrivet av Roger W:

Wow, hoppas verkligen att det sprider sig - låter helmysigt

Ölstudion i nordstan är fantastiskt, det är nästan enda systembolaget jag handlar på nu för tiden. Förutom de enstaka gångerna man behöver fylla på med vin eller starksprit. En bonus är också att de faktiskt på test säljer ett urval av ipor som står kylda, så det går till och med att få tag på en kall öl direkt därifrån. Tror de kommit runt begränsningarna med att systembolaget inte får sälja kylda drycker genom att motivera det med att hållbarheten blir bättre på dem då.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Blev en till Italiensk öl ikväll. Den här gången Peroni Nastro Azzurro. Var väl ganska likvärdig den förra jag testade (Birra Moretti), d.v.s. en ljud lager som inte var äcklig, men lite för lätt och tunn i smaken för mig. Om dessa två representerar hur Italiensk öl är så får jag nog hålla mig till maten, den kan dom iallafall. Annars är väl Italien mer av ett vin-land när det kommer till dryck, som inte är min kopp te riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

En bonus är också att de faktiskt på test säljer ett urval av ipor som står kylda, så det går till och med att få tag på en kall öl direkt därifrån. Tror de kommit runt begränsningarna med att systembolaget inte får sälja kylda drycker genom att motivera det med att hållbarheten blir bättre på dem då.

Mind blown!!!!!
Å andra sidan: de flesta IPA mfl kan det löna sig att vänta en stund efter man tagit ut dem ur kylen för att få ut bästa smaken på dem
(för att inte tala om stouts mfl!)

Skrivet av Libra-75:

Blev en till Italiensk öl ikväll. Den här gången Peroni Nastro Azzurro. Var väl ganska likvärdig den förra jag testade (Birra Moretti), d.v.s. en ljus lager som inte var äcklig, men lite för lätt och tunn i smaken för mig. Om dessa två representerar hur Italiensk öl är så får jag nog hålla mig till maten, den kan dom iallafall.

Håller nog mer överlag... Men ändå:
Peroni är ju inte prisvärd nånstans för vad den är, men jag gillar den en del! Yes, den är lite mesig, men lager är sällan speciellt spännande och Peroni lyckas vara harmonisk och utan kanter men ändå ha nån slags (brödig?) karaktär. Tänk amerikansk öl för kalla dagar, men som inte bara är blask

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller nog mer överlag... Men ändå:
Peroni är ju inte prisvärd nånstans för vad den är, men jag gillar den en del! Yes, den är lite mesig, men lager är sällan speciellt spännande och Peroni lyckas vara harmonisk och utan kanter men ändå ha nån slags (brödig?) karaktär. Tänk amerikansk öl för kalla dagar, men som inte bara är blask

Ja, den är ju helt klart nåt steg över riktig blaskig öl som Budweiser och liknande. Den är helt klart drickbar och fungerar bra som törstsläckare. Som du är inne på så är det ju inget som direkt sticker ut, vilket kan ses som positivt och gör den väldigt lättdrucken. Bästa lagern/pilsnern tycker jag däremot kommer från Tjeckien.

Permalänk
Medlem

Detta är inte i linje med tråden men jag måste ändå skriva att jag lagt av med alkohol. En ny värld har öppnat sig för mig, drack förut varje helg och olika IPA etc etc. Mod får såklart ta bort detta men för mig var det ett gift. Allt gott till alla som gillar öl, jag klarade det dock inte att hålla det på rätt nivå.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Blev en Carnegie Porter igår, som är en av favoriterna att slänga med i gott och blandat påsen när det inte finns tillräckligt med (för mig) nya öl att testa. Det är en riktigt god och solid porter enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Blev en Carnegie Porter igår, som är en av favoriterna att slänga med i gott och blandat påsen när det inte finns tillräckligt med (för mig) nya öl att testa. Det är en riktigt god och solid porter enligt mitt tycke.

En av få som gör sig bra som en 3.5a också som nödraket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En av få som gör sig bra som en 3.5a också som nödraket

Ja, den funkar helt klart som 3,5:a också, speciellt om man främst är ute efter smaken.

Idag blev det Påsköl från Ocean Bryggeriet. Har bara testat deras Julöl innan och precis som den så var denna helt klart godkänd.

Permalänk
Medlem

Rittenhouse Rye Whiskey Bottled-in-bond
Trevlig och rätt snäll rye whiskey, som för mig känns som en bra bourbon med lite lagom med rågknäcke i ungefär
Av de få rågwhisky jag provat så är nog Rittenhouse den mildaste... (jag var inte speciellt förtjust i Kyrö tex när jag testade den för nått år sen: den tycker jag var för rågig och lite jobbig att dricka)

---

... håller med om Carnegie Porter också förresten - den är nog lite underskattad av e del
(till skillnad mot tex Guiness, som jag - åtminstone på flaska - tycker är relativt överskattad)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Oppigårds Deep Blonde Ale 7%

Drack en klunk.... sen fick jag flashbacks när jag var liten och köpte glass från Glassbilen. Vet inte om den finns/fanns i övriga Sverige som körde runt och sålde glass.

Men denna smakar banan- och päronglass...... Är helt sjukt, and I love it Var i Ockelbo (Gästrikland) och köpte sista som fanns på hyllan. Och nu ser jag att den inte finns i Sandviken eller Valbo...... och det finns en jävla burk i Gävle.... God damn!

Mest nostalgiska och annorlunda öl jag druckit på många år Helvete.... bananglass anyone? haha

Permalänk

Wisby Lager 4.7%

"Lager med karaktär" står det på flaskan. Och jag kan hålla med. Väldigt god. Smakrik

Om ni får chansen att prova öl från Wisby på tapp, gör det. Fantastiskt gott!

Permalänk

Polar Monkeys 4.6%

När man läser Systembolagets beskrivning: "Maltig smak med inslag av ljust bröd, honung och apelsin". Så tycker jag den är helt fel... Vet inte varför men det smakar päron Ni kanske kan avgöra. Men den är definitivt inte en standard "apelsin + knäckebröd + honung"-öl enligt mig

Den smakar rent och fint och bör konsumeras

Permalänk

Brewdog Clockwork 4.5%

Wow... denna smak är inte standard. Efter kollat på bolagest hemsida så håller jag med om att denna smakar väldigt mycket mandarin. En annorlunda öl.

Permalänk

Någon på tråden:
#19982205

Tipsade om Finlaggan 50%, så jag köpte en för 399:-

Vilket är ett jäkligt bra köp. Whiskyn, i mitt fall, smakar inte som 50%. Men det är lite lurigt iom att många 40-43% smakar starkare.

Men denna är en väldigt bra Islay whisky och dess pris är sjukt lågt. Så köp denna. Smakar bättre än Laphroaig (eller så är det jag som druckit mig trött på den).

50%, drick den som den är eller med vatten..... smakar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

<Uppladdad bildlänk>

Brewdog Clockwork 4.5%

Wow... denna smak är inte standard. Efter kollat på bolagest hemsida så håller jag med om att denna smakar väldigt mycket mandarin. En annorlunda öl.

Ja, alltså, inte för att vara den, men den är ju smaksatt med mandarinjuice så det finns ju en anledning.

Jag tycker det är en ypperlig sommaröl faktiskt, just för den där citrusfräschheten.. Normalt brukar jag inte alls gilla öl som är "smaksatta". (Har svårt för t.ex. Hoegarden..)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

<Uppladdad bildlänk>

Brewdog Clockwork 4.5%

Wow... denna smak är inte standard. Efter kollat på bolagest hemsida så håller jag med om att denna smakar väldigt mycket mandarin. En annorlunda öl.

Den är riktigt fin en solig sommardag. Köper den lite då och då.

Permalänk

Cronstedt Stjernsund 5.2%

Väldigt god och smakrik lager Ren smak. Rekommenderas!

Permalänk

Tail of A Whale 4.6%

Smakar som vilken öl som helst i princip. 16:90:- för en burk. Mja kanske.. inge finkel men inget special

Permalänk
Medlem

I eftermiddag blir det en tur till svenska mässan där det är öl o whisky mässa
Kommer mest att inrikta mig på whisky men en o annan öl kommer slinka ner. 🍻

Permalänk
Medlem

Pabst Blue Ribbon

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk

Sitter och smuttar på en helt vanlig Pißwasser.

Permalänk
Medlem

När en nära bekant hastigt går bort då tar man en stadig Dark’n Stormy, det är sedan gammalt.

In i dimman 😞