Köpråd till ny stationär. Budget 20-40k

Permalänk

Köpråd till ny stationär. Budget 20-40k

Hallå hej!

För ungefär exakt ett år sedan gjorde jag samma som jag gör nu, skriver här för köpråd.
Jag fick massa bra råd då men blev inget köp för det dök upp massa andra skit kostnader.

Så nu gör vi ett nytt försök, och ber er om hjälp då jag är HELT out of the loop på hårdvaru världen.

Jag har egentligen inga krav eller liknande, AMD eller intel, fan vet jag vilket man skall köra på idag.

Jag gillar att spela både online och singel player spel där grafik är nice, så antar att raytracing är nice?

I övrigt så har jag mycket extra utrustning i form av USB anslutningar, streaming och inspelnings saker.
i dagsläget 2 skärmar, kan bli en till inom snar framtid och main skärmen är 144hz.

Jag gör mycket med datorn, extremt mycket samt att den används som media burk till TV:n.
Den används för redigering, kodning, media spelare och spel såklart.

Permalänk
Medlem

Bygga själv eller köpa färdigt?

Permalänk

Ah sorry,

Köper helst i delar men att dom får sätta ihop och testa. Och vill gärna ha allt från samma ställe då också.

Permalänk
Medlem

Upplösning?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Upplösning?

1440 men kan bli uppgradering till 4k senare.

Permalänk
Medlem

här har du en bra dator allt från amazon. men jag rekomenderar att skaffa allt från olika. det kan spara typ 2k på denna ordern.

om du bor i närheten av borås så kan jag för en mindre betalning bygga ihop datorn också.

jag rekomenderar att du går amd för att deras kort kommer hålla mycket längre in i framtiden. även om du inte kommer kunna köra så mycket ray tracing så är nog mer vram bättre.

om du har några fler frågor är det bara att ställa dom och om du vill ha en från olika butiker är det bara att fråga

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1374725/random

Gick inte att välja RAM CL30 6000Mhz, men det är det som rekommenderas för bästa prestanda med AM5. så några hundra till.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Hört mycket om.... vill säga typ 7800X3D, vad är skillnaden på den och Ryzen 7 ?
AMD har jag inte använt sedan min Pentium 4, så noll koll på dom generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniSwamp:

Hört mycket om.... vill säga typ 7800X3D, vad är skillnaden på den och Ryzen 7 ?
AMD har jag inte använt sedan min Pentium 4, så noll koll på dom generellt.

amd ryzen 7 7800x3d är ett specielt chip för den har en sak som kallas för 3d vcach. Det denna gör är att cpun inte måste vända sej till ram och andra dellar för att få saker gjort uttan gör det direkt på cpun istället. Detta är igentligen inte bra för något annat än gaming. Men i gaming är det superbra. 7800x3d kostar nästan dubbla vad dens ingre syskon 7 7700x. Och det är för att den är en hellt annan prestanda klass. Alltså det är den bästa för gaming som finns.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Skulle ni även rekommendera AMD när man håller på med programmering och kör vm's, Docker osv ?
Och skulle nog föredra ett Nvidia kort, då jag hört alldeles för mycket skräckhistorier gällandes AMD kort.

Plus alla saker som Nvdia gör utöver tex Ai programmen som tar bort bakgrundljud osv osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniSwamp:

Skulle ni även rekommendera AMD när man håller på med programmering och kör vm's, Docker osv ?
Och skulle nog föredra ett Nvidia kort, då jag hört alldeles för mycket skräckhistorier gällandes AMD kort.

Plus alla saker som Nvdia gör utöver tex Ai programmen som tar bort bakgrundljud osv osv osv.

Just nu är nvidia riktigt vad på ai. Men vilka program använder du. Oftast kan det vara specifikt programmet som kör bra på olika kort. Samt är det viktigare över att kortet ska hålla länge. 7900 xt kommer troligtvis hålla på en del längre än 4070 ti

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Just nu är nvidia riktigt vad på ai. Men vilka program använder du. Oftast kan det vara specifikt programmet som kör bra på olika kort. Samt är det viktigare över att kortet ska hålla länge. 7900 xt kommer troligtvis hålla på en del längre än 4070 ti

Jag tänker faktiskt på typ 4080 pga av Vramen.

Men använder alla möjliga program, svårt att pin pointa. Gör mestadels antingen Hemsidor eller backend programmering för olika spel serverar så inget som körs där, utan program i övrigt är det mest hobbies eller som sagt kanske Docker för att ha massa instanser som löser olika saker som tex Adguard och andra lösningar för nätverk, hosting eller liknande.

Utöver det, Media server, Var plex nu är det någon annan variant som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, Typ "Emby" eller liknande.

Sedan övriga program, Adobe program för redigering av bilder. Ibland klipp på after effects men inte lika frekvent längre.
Ftp klienter och server. Erm ja lite allt möjligt som sagt. Har för många intressen och allt som kommer till det typ

Permalänk
Medlem

Okej direkt när du sa Adobe viste jag att Nvidia är bättre för dej. Även om det kanske inte är det du läst använder.

Här har du ett väldigt bra bygge för 4080. Det går att få ner typ 1k om du går med 7 7700x men den är inte lika stark som i7 13700kf men väldigt nära.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Okej, tack för infon.
Detta känner jag mig mer bekant med då det är full Intel, och det är man van med.

Det blir att fundera lite och sedan kanske trycka på beställ och sedan gråta en skvätt på grund av kostnader

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Okej direkt när du sa Adobe viste jag att Nvidia är bättre för dej. Även om det kanske inte är det du läst använder.

https://komponentkoll.se/bild/HtCSX.png

Här har du ett väldigt bra bygge för 4080. Det går att få ner typ 1k om du går med 7 7700x men den är inte lika stark som i7 13700kf men väldigt nära.

Sista dumma frågan, såg att modekortet inte har stöd för överklockning, inte ett problem nu, men för framtiden kanske det blir jobbigt. Vilket skulle du rekommendera utöver den ?

Skiter i all lull lull som Wifi, bara det fungerar bra, hyfsat på överklocka och många usb portar.

Permalänk
Medlem

Kollade runt på lite listor och denna ska vara ganska bra

Och om du vill gå ännu lite högre är msi tomahawk z790 riktigt bra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Tips att välja Intel CPU med inbyggd grafikprocessor (GPU) (alla Intel har det utom KF modellerna) och se till att aktivera "iGPU" i BIOS. Detta då du sysslar med redigering och Intel´s GPU gör att du kan redigera minst 4 gånger snabbare bara genom att låta den vara aktiverad i BIOS. Ta även ett NVIDIA grafikkort istället för AMD då NVIDIA ger bättre prestanda i videoredigering, mindre buggar, samt så kan du streama med NVIDIA genom NVENC - HEVC vilket inte går med AMD i nuläget.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk

Ok, fick frilansa lite eftersom vissa delar inte fanns på Inet och orkar inte beställa från flera. För gammal och vill bara få hem skiten hel och klar

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Okej najs det såg väldigt bra ut. Jag vet inte helt hur inte byggaren fungerar men köp inte Windows 11 från en afär. Skaffa en Windows nyckel från gamekeys för 160kr.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniSwamp:

Ok, fick frilansa lite eftersom vissa delar inte fanns på Inet och orkar inte beställa från flera. För gammal och vill bara få hem skiten hel och klar

Vad tycks?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1375243/final

1) Byt ut processorn mot samma men utan F på slutet i namnet, KF betyder utan grafikdel (iGPU), om du redigerar video så är den väldigt användbar, och aktivera iGPU i BIOS senare också. Ta denna: https://www.inet.se/produkt/5304905/intel-core-i7-13700k-3-4-...

2) Nätaggregatet du valde har inte ATX 3.0 = inte optimalt med det grafikortet du valt. Du behöver ATX 3.0 kontakt, ta till exempel detta istället: https://www.inet.se/produkt/6905733/gigabyte-ultra-durable-10...

3) Jag hade personligen lagt till 300kr och tagit detta RAM minne som har CL 32 istället för CL36 då det är ett snabbare minne: https://www.inet.se/produkt/5304864/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter_yb:

1) Byt ut processorn mot samma men utan F på slutet i namnet, KF betyder utan grafikdel (iGPU), om du redigerar video så är den väldigt användbar, och aktivera iGPU i BIOS senare också. Ta denna: https://www.inet.se/produkt/5304905/intel-core-i7-13700k-3-4-...

2) Nätaggregatet du valde har inte ATX 3.0 = inte optimalt med det grafikortet du valt. Du behöver ATX 3.0 kontakt, ta till exempel detta istället: https://www.inet.se/produkt/6905733/gigabyte-ultra-durable-10...

Det grafikkortet är absolut atx 3.0. Det ända är att man måste köpa den kabeln senare. Men det är inget måste ser bara snyggare ut

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se