Microsoft ger Print Screen-knappen nytt syfte

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ger Print Screen-knappen nytt syfte

Efter 20 år har Microsoft bestämt sig för att ge anrika Print Screen-knappen ny funktionalitet via skärmklippsverktyget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört så sedan länge i windows 10. Det finns ju bra 3:e parts program som ger fördelar vid printscreen, men oftast vill jag ta en fyrkantig del av skärmen i min skärmdump, och då fungerar det utmärkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har kört med denna funktion ett bra tag i Windows 11 - det har gått att välja denna funktion för Print Screen tangenten i inställningar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Gillar att det äntligen händer. Men eftersom win+shift+s går snabbare så lär det inte användas mycket av oss som redan kan den kombon

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bra funktion, men lika ofta som man vill, så vill man nog inte börja frisera utklippet direkt, utan kanske göra klart det man håller på med innan man friserar skärmdumpen. Jag förmodar att ctrl+shift +s får den gamla typen av skärmdump om man aktiverar direktfrisering.

förtydligande
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Win+PrtScr är en utmärkt kombination som skapar en skärmdump i form av en bild-fil som lägger sig i Pictures\Screenshots mappen i Windows.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Hoppas det bara en reg-fils kommando för att ändra tillbaka.

Men det här var lite kul: "Knappen är en av de minst använda på tangentbordet och har ersatts av mer lättillgängliga och användbara kortkommandon".

Har man även statistik på hur ofta scroll lock och pause/break används?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Win+PrtScr är en utmärkt kombination som skapar en skärmdump i form av en bild-fil som lägger sig i Pictures\Screenshots mappen i Windows.

ja precis… vet alla powerusers 😎 kan omöjligt bli enklare

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Alt-Prt Scr ganska ofta (tar bara det aktiva fönstret, hur stort eller litet det är. Även pop-up rutor).

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Alt-Print Screen sitter i muskelminnet och är väl den oftast önskade funktionen; att få en dump av det aktiva fönstret.
Den funktionen verkar ju iaf inte påverkas av att man aktiverar den nya funktionaliteten kopplad till Print Screen, så det är ju bra.

Snipping Tool är ju rätt bra om man vill fånga någon mer specifik del av skärmen, så det känns nog som en positiv förändring överlag.
(Dock något oklart vad som faktiskt är nytt rent konkret? Enbart att standardinställningen är "på" istället för "av" för det sedan gammalt tillgängliga valet att koppla Snipping Tool till knappen?)

Att Print Screen-knappen skulle sitta dåligt till vet jag inte, jag skapar iaf inte själv så mycket skärmdumpar att jag behöver ha det ännu mer lättillgängligt än så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Win+Shift+S FTW

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa fixar är med, annars kunde de lika gärna behålla hela bilden

Permalänk
Medlem

Kör ShareX, smidigt att kunna redigera direkt innan automatisk uppladdning till valfri bilddelningstjänst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

MS gör vad de kan för att få vanligt folk att uppgradera

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=95ovjnMhUq0

Hoppas dessa fixar är med, annars kunde de lika gärna behålla hela bilden

Det fixades väl för typ två veckor sedan?

(Och hände vad jag förstår specifikt om man i Snipping Tool utförde en sekvens i stil med: fånga in valfri del av skärmen, spara, göra en crop-operation, spara igen och välja att skriva över samma fil.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har länge kört win+shift+s för skärmklippverktyget. Att köra fn+PrtScreen är en märklig rörelse på laptopen för en hand och på ett fullstort tangentbord så betyder det i princip att höger hand ska lämna datormus eller vänster hand ska flyttas tvärs över tangentbordet. Nej tack!

Däremot är ju vanliga enkel "printScreen" tämligen värdelöst. Alt+Printscreen däremot...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

alt+printscreen är standard sen många många många år tillbaka. Men snipping-tool är rätt smidigt ändå när man inte vill skicka en enorm bild till kollegorna.

Äger fortfarande inget vettigt tangentbord med windowstangenter så att använda dem har jag aldrig vant mig vid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag blir lite förvirrad av att detta anses som en nyhet, samtidigt måste jag erkänna att jag är på tok för lat för att faktiskt läsa alla detaljer.
Jag har använt "prt sc" knappen som genväg för att med endast ett knapptryck få åtkomst till skärmklipps verktyget istället för Shift + windows + S i minst ett par månader vid det här laget.
Det är ju bara att aktivera i kontrollpanelen?
Antar att jag högst troligen missat någon detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyamannen:

Jag blir lite förvirrad av att detta anses som en nyhet, samtidigt måste jag erkänna att jag är på tok för lat för att faktiskt läsa alla detaljer.
Jag har använt "prt sc" knappen som genväg för att med endast ett knapptryck få åtkomst till skärmklipps verktyget istället för Shift + windows + S i minst ett par månader vid det här laget.
Det är ju bara att aktivera i kontrollpanelen?
Antar att jag högst troligen missat någon detalj.

Ja du missar att detta blir standard så tiden du la på att hitta funktionen och aktivera den behövs inte i framtiden för andra.

Flesta vet inte ens att skärmklippsverktyget finns, lär bli lagom förvånade när detta rullar ut. Sambon blev hyllad som en hjälte när hon lärde sin klass på högskolan det (förra hösten). Då hade jag lärt henne det en vecka tidigare (och hon har 20år erfarenhet av Windowsmaskiner)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Lightscreen då Windows inte tillåter en att ändra knapp för och ta en skärmdump. Har nämligen ingen Print Screen-knapp på mitt mekaniska tangentbord från Steelseries. Har satt M1-knappen som Print Screen-knappen i Linux, och i Lightscreen likaså.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Enda knappen där jag använder, SCR LK och Pause har jag nog aldrig använt någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Enda knappen där jag använder, SCR LK och Pause har jag nog aldrig använt någonsin

Scroll lock används kanske inte så ofta nu för tiden, men jag tror nog Win+Pause/Break används lite grann iaf.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan 2002 med Screenshooter, tack vare Filip. (@Delight)
Citat från 2006:

Skrivet av Delight:

Den sidan har inte uppdaterats på två år tror jag. Screnshooter 2.1 eller vad det är jag kallat den finns bara släppt på sweclockers.

Det är ett givet program för mig och kommer så att förbli.
Om du läser detta Filip, tack så mycket!

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hoppas det bara en reg-fils kommando för att ändra tillbaka.

Men det här var lite kul: "Knappen är en av de minst använda på tangentbordet och har ersatts av mer lättillgängliga och användbara kortkommandon".

Har man även statistik på hur ofta scroll lock och pause/break används?

Markerade den del som är viktig här.

Dom skriver inte "den minst använda" utan "en av"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Greenshot är och förblir det enda sättet för mig att ta screenshots, speciellt på jobbet.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Hoppas man kan använda på gamla sättet ändå. Ibland vill man ta en skärmdump av det exakta ögonblicket som utspelar sig.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Tipsar om ShareX på PC, magiskt bra verktyg som är helt gratis. Förr screencaps och screenrecord, programmet har bea sätt att använda print screen knappen default men också möjligheter att göra egna "binds".

Jag har använt det mycket för att göra screencaps och högupplösta screenrecords som .gif och således få en väldigt liten filstorlek i förhållande till ex .mp4 etc.

Edit, länk:
https://getsharex.com/

Visa signatur

You should never underestimate the predictability of stupidity.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med de två inläggen i tråden som tipsar om ShareX. Har använt det sedan det hette ZScreen cirka 2012. Bättre verktyg för skärmdumpar finns inte. Kommer fortsätta använda det även efter detta.

Gratis, open source, möjligheten att ändra tangentbordskommandon för olika funktioner (hela skärmen, specifikt fönster, specifikt område du själv väljer, skärminspelning etc) men det räcker utmärkt att enbart använda en knapp med då 'rutan' du markerar med är oerhört smart och listar ut om du vill screencappa ett helt fönster eller bara ett specifikt område. Till detta tillkommer funktioner så som pixelering, blurring, pilar, text med mera direkt vid tillfället när man tar screenshotet.

Går även att ställa in automatisk uppladdning till diverse olika imghosts om man vill ha det. Eller om du bara vill ha det till clipboard, eller om du vill spara alla screenshots på datorn, etc. Går att skräddarsy i princip allting.

Gör er själva en tjänst och skaffa det

Permalänk
Medlem

Kört snippingtool tills jag lärde mig win+shift+s

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

+1 för ShareX, kört det i flera år. Namnar med appnamn (om screenshot bara på ett fönster) + datum och tid och sorterar mina screenshots automatiskt i kataloger efter enhet och år. Min screenshot katalog ligger på min OneDrive så har tillgång till alla screenshots överallt. Print Screen för hela (båda) skärmen, alt+prtsc för aktivt fönster samt ctrl+prtsc för att välja område.

Sen kör jag rätt mycket Win+Shift+S för snipping tool när man vill ta screenshot på ett område och snabbt skicka i en chat eller inlägg på internet där jag inte behöver spara bilden själv, om man bara ska visa något. Dessa sparas dock numera automatiskt av Windows 11 också, i Pictures\Screenshots.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB