Permalänk

CPU på 50% i idle

Jag har en i5 11600KF med en Asus 240 mm AiO-kylare. Sedan några dagar tillbaka har jag märkt att CPUn ligger onödigt högt i temperatur och märkte att den arbetar på 50% i idle. När jag öppnar aktivitetshanteraren sjunker load till 3-4% och så fort jag stänger den går load upp till ~50% igen. Hur kan jag lista ut vad det är som skapar CPU-load och hur åtgärdar jag det hela?

Jag har testat att successivt stänga ner alla program men ingen skillnad. Dessutom kan jag för lite för att se om det är några bakgrundsprocesser som tar CPU när aktivitetshanteraren är stängd.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Jag har en i5 11600KF med en Asus 240 mm AiO-kylare. Sedan några dagar tillbaka har jag märkt att CPUn ligger onödigt högt i temperatur och märkte att den arbetar på 50% i idle. När jag öppnar aktivitetshanteraren sjunker load till 3-4% och så fort jag stänger den går load upp till ~50% igen. Hur kan jag lista ut vad det är som skapar CPU-load och hur åtgärdar jag det hela?

Jag har testat att successivt stänga ner alla program men ingen skillnad. Dessutom kan jag för lite för att se om det är några bakgrundsprocesser som tar CPU när aktivitetshanteraren är stängd.

Tack!

Det låter ju rätt skumt om belastningen försvinner av att man öppnar task manager. Var ser du att det är 50% cpuanvändning?

Som ett test skulle du kunna köra https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proc... istället för task manager och se om det möjligen går bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, beskrivningen i frågan ger ju sådana vibbar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Definitivt! Tack! Men mitt malwareprogram hittar inte malwaret. Finns det andra metoder att avlägsna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Definitivt! Tack! Men mitt malwareprogram hittar inte malwaret. Finns det andra metoder att avlägsna?

Du fick även tips ovan att testa Process Explorer istället för Task Manager. Det känns som ett naturligt andra steg.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ohoj! Kan kolla upp senare exakt vilket program, men du behöver lägga igång loggning av trådars cpu belastning via externt program, sedan vänta ett tag tills tempen stiger -> lägg på aktivitetshanterarn och kolla loggen. Det handlar sannolikt om en miner, min gick under namnet "archiver.exe", den var lätt att ta bort manuellt då loggprogrammet kunde lokalisera processen

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

Du fick även tips ovan att testa Process Explorer istället för Task Manager. Det känns som ett naturligt andra steg.

Det var precis det här jag tänkte föreslå också.
Testa process explorer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled