Youtube Premium får finare 1080p-video

Permalänk
Melding Plague

Youtube Premium får finare 1080p-video

Möjligheten att spela upp 1080p-videor med högre bitrate på Youtube börjar rulla ut och Premium-användare står först på tur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul kul men finns det någon statistik på hur mycket högre bitrate det handlar om?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Jag testade i helgen en webbläsare där användaren ej var en "premiumanvändare" och ingen adblocker fanns. Och jag vill nästan påstå youtube var obrukbar, det var konstant reklam, speciellt om man hoppade i filmklippet.
Fruktansvärt tråkig utveckling till att man enligt mig behöver betala för youtube eller ha en adblocker om man är en användare som hoppar i klippen.

Nå det är inte fel med bättre kvalite. Det jag ser på youtube så "duger dock kvaliten" på och enbart för den hade jag ej skaffat youtube prenium.

*edit*
Jag testade nu med en webbläsare där jag ej är inloggad på. Reklam innan filmklippet startar, man spolar fram får se reklam igen, man spolar fram får se reklam igen.. Jag skulle ej stå ut.

Permalänk
Medlem

Måste ju göra under för mörka videos.

Permalänk
Medlem

Kul!

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kan man öka bitraten från originalet, de t måste betyda att de sänker bitraten på icke premium för att öka den går ju inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur dom ska stoppa folk från att köra 4K eller 1440p nedskalat till 1080p tex då detta redan ger bättre bildkvalitet än native 1080p streamen.
Det är ju redan nåt många kanaler rekommendera då YT 4K på en 1080p skärm redan ser bättre ut än native 1080 valet pga den hårda komprimeringen.

I så fall får dom ju ta bort 1440p eller 4K för icke premium annars kommer ju den ekonomiska användaren bara köra 1440 eller 4K valet gratis istället om man önskar högre bitrate och mindre komprisonsartifakter etc.

Jag i alla fall fortsätter med 1440p och 4K på min 1440p skärm med adblockers, gratis och bättre kvalite än 1080p valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag testade i helgen en icke webbläsare där användaren ej var en "premiumanvändare" och ingen adblocker fanns. Och jag vill nästan påstå youtube var obrukbar, det var konstant reklam, speciellt om man hoppade i filmklippet.
Fruktansvärt tråkig utveckling till att man enligt mig behöver betala för youtube eller ha en adblocker om man är en användare som hoppar i klippen.

Nå det är inte fel med bättre kvalite. Det jag ser på youtube så "duger dock kvaliten" på och enbart för den hade jag ej skaffat youtube prenium.

*edit*
Testade nu med en webbläsare där jag ej är inloggad på. Reklam innan filmklippet startar, man spolar fram får se reklam igen, man spolar fram får se reklam igen.. Jag skulle ej stå ut.

Känns rimligt att gratisvarianten är en sämre produkt/tjänst.

Dock nice att det öht finns ett gratisalternativ för de som av någon anledning inte kan nyttja premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man öka bitraten från originalet, de t måste betyda att de sänker bitraten på icke premium för att öka den går ju inte.

Om dom har originalet kvar användaren tankade upp eller använder 4K versionen och encodar om den till en ny 1080p ström.

Dock tycker jag ju det verkar skumt att YT vill lagra fler versioner av samma video då det tankas upp så sjukt mö på YT varje dag.

Tycker hela grejen verkar skum då man än så länge kan välja 1440p eller 4K gratis och få bättre kvalite på det visat, inte nödvändigtvis pga högre upplösning utan att YT inte alls komprimerar sönder 4K och 1440p lika hårt som dom gjort med 1080p så mindre komprimerinsartefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man öka bitraten från originalet, de t måste betyda att de sänker bitraten på icke premium för att öka den går ju inte.

Jag kan bara se alternativet på nyligen uppladdade klipp som har bearbetats med det här nya systemet. Videor från 2 veckor sen har det, en från 6 månader sen har det inte.

Så de sänker inte kvalitén på några videor, utan lägger bara till ett högre steg som har bättre bitrate än vad 1080p hade som standard innan på nya uppladdningar.

Sen om de kommer lägga till det på gamla videor har jag ingen aning om. Låter som extremt mycket kraft att lägga ner på det, så känns inte rimligt. Även om det är tekniskt möjligt då de har tillgång till originalfilen som laddades upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man öka bitraten från originalet, de t måste betyda att de sänker bitraten på icke premium för att öka den går ju inte.

Den 1080p-video som visats på siten och det faktiska originalet är väl inte nödvändigtvis samma sak?

De sänker väl bara kvaliteten mindre för premium, vad jag förstår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Discokungen
Skrivet av evil penguin:

Den 1080p-video som visats på siten och det faktiska originalet är väl inte nödvändigtvis samma sak?

De sänker väl bara kvaliteten mindre för premium, vad jag förstår.

Nej verkligen inte. Youtube komprimerar videos hårt och du har aldrig originalkvalitet om det är något sånär bra källmaterial.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag får en riktig anledning att köpa YT Premium. Så länge inte Enhancer for YouTube visar i full kvalitet.. Nu komprimeras det ju rejält (men effektivt), så det finns definitivt utrymme för märkbart bättre kvalitet genom högre bitrate!

Edit: så länge all reklam tas bort före, mitt i och mellan videos. Om jag betalar för det förväntar jag mig 0 ads.

YT som gratisanvändare och utan ad blocker just nu är TOTALT obrukbart typ, från de få gånger jag försökt kolla på mobilen/surfplattan senaste månaderna. Glömmer bort att jag har plugin som tar bort reklamen på mina datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Sötast

Fan vad nice! Nu kan vi kolla på videos på mobilen med högre bitrate trots att skärmarna är så små att vi inte ser skillnad där

Permalänk

Vem översatte denna mening: "Med högre bitrate kan mer information bakas in i varje pixel, vilket förbättrar videokvaliteten, eftersom videon inte behöver komprimeras lika mycket" och hur hamnade den på Sweclockers? Här borde väl skribenterna ha lite förståelse för vad bild/stream-komprimering handlar om.

Permalänk
Medlem

Eller så kan väl folk bara tanka upp allt i 4K från början, känns så väldigt förlegat med 1080p såhär 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kan väl folk bara tanka upp allt i 4K från början, känns så väldigt förlegat med 1080p såhär 2023.

4k betyder inget för bildkvalitet, det är en upplösning. Högre bitrate och bra/mindre komprimering ger bättre bildkvalitet.

4k @ 2 000 kbit/s är förmodligen mycket sämre upplevelse
VS
1080p @ 10 000 kbit/s...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag undrar hur dom ska stoppa folk från att köra 4K eller 1440p nedskalat till 1080p tex då detta redan ger bättre bildkvalitet än native 1080p streamen.
Det är ju redan nåt många kanaler rekommendera då YT 4K på en 1080p skärm redan ser bättre ut än native 1080 valet pga den hårda komprimeringen.

I så fall får dom ju ta bort 1440p eller 4K för icke premium annars kommer ju den ekonomiska användaren bara köra 1440 eller 4K valet gratis istället om man önskar högre bitrate och mindre komprisonsartifakter etc.

Jag i alla fall fortsätter med 1440p och 4K på min 1440p skärm med adblockers, gratis och bättre kvalite än 1080p valet.

Tittar man i youtube app, t ex på TV, så kan man inte ändra upplösning själv. Har man 1080p då så är det det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

4k betyder inget för bildkvalitet, det är en upplösning. Högre bitrate och bra/mindre komprimering ger bättre bildkvalitet.

4k @ 2 000 kbit/s är förmodligen mycket sämre upplevelse
VS
1080p @ 10 000 kbit/s...

Att säga att 4K inte betyder nåt för bildkvaliten är samma sak som att säga att bitraten inte spelar nån roll för bildkvaliten, båda hör ihop. Men så visst har du rätt i att bitraten är viktigt, men generellt sett så duger Youtubes nuvarande 4K bitrate bra, så jag kommer fortsätta köra på det även om jag fick tillgång till den här högre 1080p-bitraten.
Sen spelar ju iofs codec roll också, så 4k 2000kbit/s AV1 lär se betydligt bättre ut än 1080p 10000 kbit/s divx

Permalänk
Medlem

Är väl bara gamla gubbar som fortfarande tittar på reklam-Tube, kul för dom.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att säga att 4K inte betyder nåt för bildkvaliten är samma sak som att säga att bitraten inte spelar nån roll för bildkvaliten, båda hör ihop. Men så visst har du rätt i att bitraten är viktigt, men generellt sett så duger Youtubes nuvarande 4K bitrate bra, så jag kommer fortsätta köra på det även om jag fick tillgång till den här högre 1080p-bitraten.
Sen spelar ju iofs codec roll också, så 4k 2000kbit/s AV1 lär se betydligt bättre ut än 1080p 10000 kbit/s divx

Du förstår vad jag menar, du verkar ju ha kunskapen. Bara för att något är 4K upplösning, betyder det inte per automatik att det är bra bild.

Det var poängen jag ville göra, kanske krånglade till det mer än nödvändigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns rimligt att gratisvarianten är en sämre produkt/tjänst.

Dock nice att det öht finns ett gratisalternativ för de som av någon anledning inte kan nyttja premium.

Verkligen. En hundring i månaden är inte mycket. Absolut inte om man använder YouTube dagligen.
Det går inte att förklara hur skönt det är att slippa ads. Ren och skär frihet.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Skräpet som youtube har blivit förtjänar inte ett jävla öre. Det är bara så synd att de mer eller mindre har monopol.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vem översatte denna mening: "Med högre bitrate kan mer information bakas in i varje pixel, vilket förbättrar videokvaliteten, eftersom videon inte behöver komprimeras lika mycket" och hur hamnade den på Sweclockers? Här borde väl skribenterna ha lite förståelse för vad bild/stream-komprimering handlar om.

Fast vad är fel i texten? Det är ju så komprimering fungerar - man tar bort unik information och ersätter den med generaliserad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är väl bara gamla gubbar som fortfarande tittar på reklam-Tube, kul för dom.

Var kollar coola kidsen idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Är väl bara gamla gubbar som fortfarande tittar på reklam-Tube, kul för dom.

Hur menar du nu? Premium är väl ingen reklam-Tube?

/Gamgubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag testade i helgen en icke webbläsare där användaren ej var en "premiumanvändare" och ingen adblocker fanns. Och jag vill nästan påstå youtube var obrukbar, det var konstant reklam, speciellt om man hoppade i filmklippet.
Fruktansvärt tråkig utveckling till att man enligt mig behöver betala för youtube eller ha en adblocker om man är en användare som hoppar i klippen.

Nå det är inte fel med bättre kvalite. Det jag ser på youtube så "duger dock kvaliten" på och enbart för den hade jag ej skaffat youtube prenium.

*edit*
Jag testade nu med en webbläsare där jag ej är inloggad på. Reklam innan filmklippet startar, man spolar fram får se reklam igen, man spolar fram får se reklam igen.. Jag skulle ej stå ut.

Ligger inte det där väldigt mycket i händerna på den som gjort klippet? Hur mycket reklam det ska vara dvs? I varje fall så jag upplevt det men kanske inte stämmer. Eller så kikar jag på saker som inte går sätta mkt reklam på.

Många seriösa youtubers öser inte mer videon med reklam är min erfarenhet i varje fall. Nu kikar jag bara inloggad men något i början och eventuellt något mitt i brukar vara rätt standard för mig beroende på hur långt klippet är. I regel inget längre utan typen man kan skippa efter 5s eller max 20s oskippbart

Men det finns ju helt klart click-bait videos som alltid får ett antal miljoner tittare och där är det helt överöst med reklam många ggr.

Det är inget som stör mig nämnvärt i varje fall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du förstår vad jag menar, du verkar ju ha kunskapen. Bara för att något är 4K upplösning, betyder det inte per automatik att det är bra bild.

Det var poängen jag ville göra, kanske krånglade till det mer än nödvändigt.

Ja du hade en bra poäng, men det hade jag också med att det alltid blir bättre av att trycka på 4K-knappen på Youtube om den finns tillgänglig

Permalänk
Medlem

Gäller det Premium Lite? Jag tycker den billigare Lite är bättre då jag bara stör mig på de extra features full Premium ger.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Hur kan man öka bitraten från originalet, de t måste betyda att de sänker bitraten på icke premium för att öka den går ju inte.

Typ såhär ser det ut:

  • Källmaterialet som laddas upp har en bitrate om 50 MB/s.

  • Videon konverteras sedan till MP4.

  • Nya filen är nu mindre och med en bitrate om 30 MB/s

  • Videospelaren visar sedan upp videon i 12 MB/s.

  • Nya premium-tillägget kommer visa "fulla" 30 MB/s.

Bitrates och format ovan är bara exempel, men YT har alltid konverterat de videofiler som laddas upp och sedan spelat tillbaka dessa i en lägre bitrate. Men originalet finns bara lokalt hos uppladdaren i slutet av dagen, inget som YouTube har sparat på sin sida.

Kort sagt kommer premium-användare få tillgång till en högre bitrate av samma videokälla som alla andra. Det handlar alltså inte om att visa varken originalet (då detta inte finns längre) eller att skala upp, man får helt enkelt tillgång till en högre strömningskvalité. Vilket som slutänvändare kommer leda till bättre bildkvalité.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >