Kabelkanal i taket med nätverks kablar

Permalänk

Kabelkanal i taket med nätverks kablar

Jag har dragit nätverkskablar i hela huset i taket blev det biltemas 74mm kabelkanal, allt är draget och installerat nu men jag misslyckas kapitalt med att få på locken på kabelkanalerna i taket eftersom den kabelkanalen har 3 "fållor" och kablarna korsar dessa imellanåt. För att göra det enkelt för mig ville jag bara klämma på locket men det går ju inte när kablarna ligger i kaos över dessa, jag har funderat på hur f-n jag skall lösa det. Tänkte först man borde kunna sätta tejp över kabelkanalen den döljs ju ändå när jag klämmer på locket men det kommer göra det till ett helvete att få dit locken, min nästa teori var klämringar med exakt rätt dimension, men tänker att det borde finnas andra kanske enklare lösningar? Hit me please innan jag river ner skiten och låter kablarna hänga, höll vekrligen på att slita av allt mitt hår igårkväll när jag försökte få på dom.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Jag har dragit nätverkskablar i hela huset i taket blev det biltemas 74mm kabelkanal, allt är draget och installerat nu men jag misslyckas kapitalt med att få på locken på kabelkanalerna i taket eftersom den kabelkanalen har 3 "fållor" och kablarna korsar dessa imellanåt. För att göra det enkelt för mig ville jag bara klämma på locket men det går ju inte när kablarna ligger i kaos över dessa, jag har funderat på hur f-n jag skall lösa det. Tänkte först man borde kunna sätta tejp över kabelkanalen den döljs ju ändå när jag klämmer på locket men det kommer göra det till ett helvete att få dit locken, min nästa teori var klämringar med exakt rätt dimension, men tänker att det borde finnas andra kanske enklare lösningar? Hit me please innan jag river ner skiten och låter kablarna hänga, höll vekrligen på att slita av allt mitt hår igårkväll när jag försökte få på dom.

En vass kniv där du skär av lite av väggen mellan fållorna? Då kan kablarna korsa mellan dem

Om jag förstår dig rätt med hur den ser ut. Bild tack

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

En vass kniv där du skär av lite av väggen mellan fållorna? Då kan kablarna korsa mellan dem

Om jag förstår dig rätt med hur den ser ut. Bild tack

https://gyazo.com/1dec1b99116eb45c09e719ac2f9b76ce

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Ja då bör det gå att lösa med en kniv. Eller en tång är nog mer passande för jobbet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att klippa bort kanterna till fållorna med en avbitare där kablarna korsas?

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ja då bör det gå att lösa med en kniv. Eller en tång är nog mer passande för jobbet

Problemet är att kabelkanalen sitter redan fast i taket med massor med kablar hängande så jag behöver nått fiffigt sätt att fästa kablarna i kanalerna så att jag får på locket ,har försökt klippa bort skiljeväggarna men de rackarna är så stadiga att det är nästinstill omöjligt när man står under dom på stege

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Problemet är att kabelkanalen sitter redan fast i taket med massor med kablar hängande så jag behöver nått fiffigt sätt att fästa kablarna i kanalerna så att jag får på locket ,har försökt klippa bort skiljeväggarna men de rackarna är så stadiga att det är nästinstill omöjligt när man står under dom på stege

2 klipp och sen vika ner mellanväggen, fungerar inte det?

Medans du jobbar kan du väl tejpa fast kablarna så de inte flyger omkring och gör jobbet svårare

Eller kanske ta hjälp av nån kompis?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag hade provat att använda häftmassa för att fästa kablarna i varje spår av kanalen, men du behöver ju dra om kablarna så att de inte korsar en vägg/lämnar sitt spår i kanalen.

Av bilden att dömma så kan man dra locket fram och tillbaka. Om det fungerar så (och inte inte vill ha en massa häftmassa där när du är klar), så skulle du kunna försöka fixerakablarna rätt en liten bit och sedan dra över locket. Justera kablarna en liten bit till och dra med dig locket en liten bit till. För att detta ska funka så behöver ju den del av locket som sitter fast kunna hålla för trycket av kabel samt egenvikten av den "frihängande" delen av locket. Det gör att du förmodligen behöver mer än några centimeter innan locket hänger kvar och du kan skjuta den framåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Various Gaming:

Problemet är att kabelkanalen sitter redan fast i taket med massor med kablar hängande så jag behöver nått fiffigt sätt att fästa kablarna i kanalerna så att jag får på locket ,har försökt klippa bort skiljeväggarna men de rackarna är så stadiga att det är nästinstill omöjligt när man står under dom på stege

https://www.biltema.se/bygg/tejp/pvc-tejp/monteringstejp-2000...

Och

Avbitartång för att modifiera kanalen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Av bilden att dömma så kan man dra locket fram och tillbaka. Om det fungerar så (och inte inte vill ha en massa häftmassa där när du är klar), så skulle du kunna försöka fixerakablarna rätt en liten bit och sedan dra över locket. Justera kablarna en liten bit till och dra med dig locket en liten bit till. För att detta ska funka så behöver ju den den av locket som sitter fast kunna hålla för trycket av kabel samt egenvikten av den "frihängande" delen av locket. Det gör att du förmodligen behöver mer än några centimeter innan locket hänger kvar och du kan skjuta den framåt.

Precis så brukar jag göra för att få in kablar som vill ramla ur. Skjut på locket och lägg in kablarna allt eftersom.
Jag personligen skulle inte klippa sönder mellanväggen för att kablarna korsar, utan skulle se till att kablarna följer sin kanal hela vägen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kunna använda smältlim för att fixera kabeln i listen en liten klick på lagomt avstånd borde kunna lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag personligen skulle inte klippa sönder mellanväggen för att kablarna korsar, utan skulle se till att kablarna följer sin kanal hela vägen.

Helt klart bästa alternativet, om det går att lösa

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta en dum fråga, men varför korsar kablarna mellan olika fållor till att börja med? Vore det inte enklare att inte göra det? Det borde göra det enklare att spåra kablarna i framtiden ändå tänker jag.

Alternativt att de kan korsa varandra utanför kabelkanalerna där de behöver göra det.

Permalänk
Medlem

Utan att vara TS så tror jag det beror på att det är väldigt svårt att hålla dom så spända när allt hänger ner i huvet på en samtidigt som man ska få på locket. Det är alltså inte medvetet. Kan driva en filbunke till vansinne antagligen. Jag tror också på smältlim eller superlim, och att försöka fästa dom allt eftersom med lim till det håller. Eller kanske skära av centimeterkorta lockbitar som man kan sätta precis under där man limmat tills kabeln sitter fast, och sedan snabbt få dit hela locket innan allt rasar ner. Behövs nog att man är 2...

Permalänk

Köper du ordentliga takkanaler brukar man få med clips man klickar i med jämna mellanrun som man låter sitta kvar under locket som håller kablarna någorlunda på plats tills man fått dit hela locket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kom på ett tips till. Det går ju som tipset jag skrev ovan gå att klippa korta bitar, och göra som Rouges tips med göra små clips. Sedan är det bara att fylla i med långa lockbitar efteråt. Ingen ser ändå skarvarna i taket om du skär noga.

Permalänk
Skrivet av joalin:

Utan att vara TS så tror jag det beror på att det är väldigt svårt att hålla dom så spända när allt hänger ner i huvet på en samtidigt som man ska få på locket. Det är alltså inte medvetet. Kan driva en filbunke till vansinne antagligen. Jag tror också på smältlim eller superlim, och att försöka fästa dom allt eftersom med lim till det håller. Eller kanske skära av centimeterkorta lockbitar som man kan sätta precis under där man limmat tills kabeln sitter fast, och sedan snabbt få dit hela locket innan allt rasar ner. Behövs nog att man är 2...

Helt rätt, jag har dragit alla kablar och satt upp alla kabelkanaler i hela huset, allt är draget och klart. Utgånspunkten var att de skulle liggai samma kanaler, vilket de gjorde tills de blev för långa och hängde ned. Eftersom nätverkskablarna är rullar tvinnar sig kablarnarna i varandra och när jag väl var klar har jag ett 10 tal kablar över kanske 5 meter som hänger ner. Som grädde på moset gör kablarna avsitckare ut från denna kabelkanal så att enbart justera och skjuta in locket går inte då vissa kablar sticker åt sidan.
Och givetvis i takhöjd så man får stå på en stege med armarna ovanför huvudet och kablar i fejset när man försöker lägga dom i rätt kanal. Jag tror jag kommer testa på monteringstejpen till att börja med men är rädd att den inte lyckas fästa på kablarna då det ligger ca 4st i en och 3 i en annan osv.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Ring en vän? Låter inte som ett en-mans-uppdrag.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av joalin:

Kom på ett tips till. Det går ju som tipset jag skrev ovan gå att klippa korta bitar, och göra som Rouges tips med göra små clips. Sedan är det bara att fylla i med långa lockbitar efteråt. Ingen ser ändå skarvarna i taket om du skär noga.

behöver inte göra.

om du köper kanaler som är specifikt designade för takmontering så brukar det följa med ett gäng i varje kanal iaf på de märkena jag inhandlat men de är modell dyrare också troligen.

kommer inte ihåg vad det är för märke på dem men är köpta på ahlsell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

kanske behöver friseras ned lite men https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/buntband/monteringsp... plus buntband?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

behöver inte göra.

om du köper kanaler som är specifikt designade för takmontering så brukar det följa med ett gäng i varje kanal iaf på de märkena jag inhandlat men de är modell dyrare också troligen.

kommer inte ihåg vad det är för märke på dem men är köpta på ahlsell.

Hans kanaler sitter redan fastsatta i taket men absolut, annars så, håller med.

Permalänk
Medlem

Klipp wellpapp som "clips" som håller dem på plats, sätt på locket.

Problemet med tak förläggning är att man måste tänka till först om det skall bli lättare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

kabel i kanal kräver lite planering, Gäller att dra rätt kabel i rätt fack och bena ut som dom ligger ordentligt, Tyvärr har du köpt biltema istället för typ Schneider som faktiskt har hörn och grejer så du kan korsa enkelt vid eventuella upp och nedgångar,.. Men som sagt klippa/skära ut mellanväggarna fungerar alltid även om det kan vara lite bökigt

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Blir roligt att komma tillbaks till tråden när TS fått upp sina kanalskydd och inser att en kabel inte fungerar

Permalänk
Medlem

Borra små hål i skiljeväggarna och sträck upp kablarna och fäst upp dem med stripes.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Blir roligt att komma tillbaks till tråden när TS fått upp sina kanalskydd och inser att en kabel inte fungerar

Ännu roligare när jag vet att de funkar innan jag sätter på locket...., skall göra en insats ikväll och se

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk

Update: Jag köpte monteringstejp ifall det skulle behövas och lite buntband. Behövde inte använda monteringstepjen då dimensionen på bundbanden gjorde att själva låsningen på denna spände fast lagotm hårt mellan skiljeväggarna så hölls kablarna på plats med enbart dessa. Sedan var det bara att sätta dit locket. Tack för alla tips!

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig