Permalänk

Datorn fryser i spel

Hej!
Jag har haft ett problem som återkommer i åratal. Att min pc fryser fullständigt i vissa spel. Alltså så att jag helt tappar kontroll över mus och tangentbord osv och att ljud och blid fryser. Måste då alltid stänga av datorn genom att hålla nere powerknappen tills datorn stängs av. Detta händer då och då men har hänt ofta i "7 days to die" och nu senast i "Dredge". I "7 days to die" hjälpte det att sänka upplösningen, vilket leder mig till att tro att detta är något grafik-relaterat problem. Det kan hända var femte till tionde minut. Jag har aldrig lyckats lösa det helt och det har överlevt en uppdatering av min pc. så nu börjar jag tröttna och slänger ut frågan här.

Vad kan deta bero på och hur kan jag bli av med denna förbannelse?

Jag rockar en stationär pc med följande specs:

Windows 10 Home 64-bit
Intel Core i5 9600K @ 3.70GHz
Asus PRIME Z390-P Motherboard
16.0GB Dual-Channel DDR4
GeForce RTX 3070

Ps: Kan det ha att göra med kontakter och uttag? Har överspänningsskydd i grenuttaget.

Permalänk
Medlem

Kör DDU och prova med nyare/äldre version på nvidias drivrutiner.

Funkar inte det så prova blåsa om Windows, löser otroligt myket mer än vad man kan tro

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan vara en ide att kolla temps? Men om det är problemet så borde du se FPS drops innan det kraschar.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Skrivet av z3poxx:

Kan vara en ide att kolla temps? Men om det är problemet så borde du se FPS drops innan det kraschar.

Jag har nog provat detta genom åren, men det kan absolut vara möjligt! Har aldrig märkt av några överdrivna temperaturer. Funderar på att köpa en helt ny dator med alla nya delar (föruom grafikkortet) och se om det är räddningen. Känns som att det bor ett spöke i chassit

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Kör DDU och prova med nyare/äldre version på nvidias drivrutiner.

Funkar inte det så prova blåsa om Windows, löser otroligt myket mer än vad man kan tro

Tack!
Har nog provat det, men det var länge sedan så gör ett nytt försök!!
Ang blåsa Windows, vilken metod rekommederar du? tack för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Ponny:

Tack!
Har nog provat det, men det var länge sedan så gör ett nytt försök!!
Ang blåsa Windows, vilken metod rekommederar du? tack för svar!!

Så länge du inte har Windows 7 eller äldre så är det bara att installera om allt via inbyggda funktionen (återställ Windows och ta bort allt)

Visa signatur

here we go!