Snabbkoll: Ska du köpa Geforce RTX 4070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Härligt att man kan välja om man vill strula med Intels, AMDs eller Nvidias drivrutiner!

Absolut, det beror ju lite på vad du gör med din dator vilka drivrutiner du tycker är mest strul. I dom communities jag hänger brukar folk dock undvika AMD, t.ex. i mitt Arma 3 community på typ 300 personer har dom flesta som körde AMD gått över till Nvidia, det spelet har aldrig funkat bra på AMD. Så därav finns det en hel del människor där ute som hellre köper ett 4070 än ett 6950 XT, så det svarar frågan "vem skulle ens köpa detta?".

Skrivet av kelthar:

Sen vet jag inte hur mycket av "Nvidia's superior feature stack" är värt att ha överhuvud taget. Och det gäller inte bara Nvidia. Uppskalning har t.ex drawbacks som jag inte kan leva med. Samma sak med genererade extraframes. De är gimmicks i nuvarande utförande, oavsett leverantör.

Det är helt okej att du tycker det, men dom flesta andra tycker inte det. DLSS 2 och 3 har båda två varit succéer. Lägg på Nvidia Reflex, CUDA osv. och där finns många anledningar att människor väljer Nvidia över AMD tack vare deras superior feature stack.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

8GB hade varit nice om kortet hetat 4030 och dragit 75W och haft en helt aaaanan prislapp.

Ryktena pekar på 12 GB.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Bra att 4070 får 12GB VRAM i alla fall. Jämfört med Ti-versionen är det alltså nedskalat i form av färre cudakärnor och lägre minnesbandbredd. Bland annat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag jämför alltså med ett 6950XT som går att köpa för 8300kr idag. Bättre prestanda och mer VRAM.

Oki, då blir motfrågan snarare: Vem köper ens AMD?
(inte tillräckligt många, är svaret, btw)

Det kommer inte ens hjälpa att AMD släpper ett 16 GB 7800XT för $599, med 6950XT-ish rasterprestanda och snäppet bättre RT. Så svaret på din fråga blir snarare, en majoritet av dem som köper grafikkort [i prisklassen].

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nej, siktar in mig på 5080 eller 5090 nästa år och sedan håller jag nog det kortet tills det slutar fungera.

Det kan hålla över 10 år så då får du ha det länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bra att 4070 får 12GB VRAM i alla fall. Jämfört med Ti-versionen är det alltså nedskalat i form av färre cudakärnor och lägre minnesbandbredd. Bland annat.

Samma minnesbandbredd, märkligt nog. Är överraskad att de inte nöjde sig med GDDR6 här. De har väl "köpt på sig" [eg. tillsett att Microns produktion av densamma inte är allt för pluttig] många GDDR6X-moduler får man tro...

Eller ja, inte helt sant, eftersom 4070 har mindre L2-chache än 4070Ti.

Permalänk
Medlem

Jag har varierat mellan geforce och radeon under årens gång beroende på generation. Radeon känns som ett sjävklart val den senaste tiden just pga minnesmängden som flera redan nämnt. Ska man lägga den stora pengar som grafikkort kostar i dagsläget så är livslängden viktagare än någonsin och då är det dumt att köpa något med mindre minne.

Permalänk
Medlem

Kanske inte blir populärt bland Sweclockers medlemmar men för den breda massan tror jag detta kortet kommer sälja rätt bra. 3080 prestanda är fortfarande väldigt bra i 1440p och med 12GB VRAM klarar ju den sig säkerligen ett tag. Pandemiåren har gjort många helt skeva i skallen angående prissättningen så jag tror många ser 4070 för 8000kr som en bra deal. Jag menar folk betalade väl gladeligen 6-7k kr för 3070 innan miningen blev helt bananas så jag tror många ser 8000kr som ett acceptabelt pris.

Personligen tycker jag det är fört dyrt men det säger jag om det mesta inom PC marknaden just nu. Siktar in mig på mellanklassen i nästa generation i hopp om bättre priser...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att prestanda-index tippa?

Tror på 130p i både 1440 och 2160p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Sjukt att detta fortfarande rullar bland Nvidia fansen

AMD har fortfarande stora problem med vissa titlar. Nästan alla i mitt Arma 3 community på 300+ pers har gått över till Nvidia över åren då AMD funkar rätt kasst i det spelet. Detta är inget som "rullar bland Nvidia fans", det är något som finns på riktigt. AMD funkar säkert bra för många, men det funkar också inte bra för många andra.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Oki, då blir motfrågan snarare: Vem köper ens AMD?
(inte tillräckligt många, är svaret, btw)

Det kommer inte ens hjälpa att AMD släpper ett 16 GB 7800XT för $599, med 6950XT-ish rasterprestanda och snäppet bättre RT.

Jo och det är väl det som är problemet. Spelar ingen roll vad Nvidia gör/släpper (sämre/dyrare). Folk flockas dit som hundar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kanske inte blir populärt bland Sweclockers medlemmar men för den breda massan tror jag detta kortet kommer sälja rätt bra.

Trodde aldrig det skulle bli så att den breda massan är villig att lägga mer pengar än mig på ett grafikkort..

Permalänk
Medlem

Borde heta refunders edition tar ett nytt kort å presterar sämre en ett 3 år gammalt kort bara ny lägsta nivå för å bibehålla dom höga priserna

Felstavning
Visa signatur

ziefle

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

96% nej på frågan i skrivande stund.
Tämligen iskall marknad för modellen...?

Tror kortet kommer sälja som smör, men inte till den mer entusiastiska målgruppen, som den aktiva communityn på SweClockers eller liknande ställen som PC-inriktade Reddit(s)/LTT-forum. Är definitivt inte ett kort jag personligen överväger över huvud taget, sneglar mer på AMD:s utbud i dagsläget isåfall.

RTX 4070 verkar på papper vara ett relativt rimligt kort, men är enligt mig fortsatt för högt prisatt. Om RTX 4070 presterar likvärdigt med RTX 3080 i klassisk rendering till en tusenlapp mindre (lanseringspris) är det såklart väldigt trevligt, problemet är minnesmängden som gång på gång visar sig problematisk i nyare spel när upplösningen skruvas upp.

8GB är inte ens tänkbart i högre upplösningar än 1080p, men även 12GB som i fallet med RTX 4070 är ärligt talat gränsfall för 1440p och inte minst 4K UHD när allt kommer omkring. Nu utgår jag från AAA-titlar av senaste snitt, men tycker Nvidia borde tänkt till lite längre än vad näsan räcker här och "framtidssäkrat" kortet med 16GB från början – speciellt då de slår hårt på stora trumman gällande DLSS3/Frame Generation, som tämligen bör ge kortet ett långt liv så länge stöd för detta infinner sig i spelen som kommer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med ett GTX1080 på datorn (och dessutom lägger dottern beslag på den rätt ofta) så "måste" nästan fixa en ny snart. Behöver väl inga monster-specs men vore ju kul att få en skapligt framtidssäker dator utan att lägga över 20k. Med familj och hus etc är det svårt att rättfärdiga att lägga mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

AMD har fortfarande stora problem med vissa titlar. Nästan alla i mitt Arma 3 community på 300+ pers har gått över till Nvidia över åren då AMD funkar rätt kasst i det spelet. Detta är inget som "rullar bland Nvidia fans", det är något som finns på riktigt. AMD funkar säkert bra för många, men det funkar också inte bra för många andra.

Ja, man kan ju tänka sig att det är drivrutinerna eller så är det en spelmotor med en renderingspipeline som är dåligt byggd. Allt är inte upp till tillverkaren av korten. Spelutvecklarna måste också göra sitt.

Har haft Nvidia sedan RX480 och spelar inte så inte några gamla spel, så jag vet inte riktigt där.

300+ pers låter som en droppe i havet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Till alla "3080 prestanda till 3080 pris", om det nu kostar $599 och bli ~7800-8000:-, var är alla dessa 3080 till detta pris om jag får fråga? För senaste 2.5 åren har vad jag vet 3080 kostat 9-13000:- om man inte nappade på erbjudande vid släppet, när de ens fanns i lager dvs.

Permalänk
Medlem

Jag personligen som är ute efter nytt kort känner ändå detta 4070 är mest intressant på marknaden.
Fråga är efter SweClockers och andra siter har sagt sitt hur jag ställer mig.

Går just nu mellan köpa ett av dessa eller beg 3080. Frame generation är det som lockar mest dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Till alla "3080 prestanda till 3080 pris", om det nu kostar $599 och bli ~7800-8000:-, var är alla dessa 3080 till detta pris om jag får fråga? För senaste 2.5 åren har vad jag vet 3080 kostat 9-130000:- om man inte nappade på erbjudande vid släppet, när de ens fanns i lager dvs.

" 9-130000:- " jag tror du råkade lägga en 0a för mycket i slutet

Permalänk
Medlem

Nä mitt 3090 o dess 24gb vram funkar fint det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, man kan ju tänka sig att det är drivrutinerna eller så är det en spelmotor med en renderingspipeline som är dåligt byggd. Allt är inte upp till tillverkaren av korten. Spelutvecklarna måste också göra sitt.

Har haft Nvidia sedan RX480 och spelar inte så inte några gamla spel, så jag vet inte riktigt där.

300+ pers låter som en droppe i havet.

Jag skyller inte på AMD, jag konstaterar bara fakta. Huruvida det är AMD's fel eller Arma's fel är skitsamma, slutresultatet är detsamma, att folk som vill spela Arma köper Nvidia istället, och har en bra anledning för att göra det. Att Nvidia har over-engineerat sina drivers och löser problem som egentligen är spelutvecklares fel är en selling-point för Nvidia.

300+ pers är bara i mitt Arma community, skulle tro att där finns nog kanske 50k spelare som spelar Arma regelbundet. Fortfarande inte så jättemånga, men Arma är samtidigt inte heller det enda spelet AMD har problem i.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

AMD har fortfarande stora problem med vissa titlar. Nästan alla i mitt Arma 3 community på 300+ pers har gått över till Nvidia över åren då AMD funkar rätt kasst i det spelet. Detta är inget som "rullar bland Nvidia fans", det är något som finns på riktigt. AMD funkar säkert bra för många, men det funkar också inte bra för många andra.

Hade stora problem med mitt gtx 1080 i form av dx12-krascher i gears of war bland annat. Med amd var det 0 problem. Kan ju ha varit handhavandefel eller så var nvidia drivrutiner buggiga?

Hade också problem med blåskärm av och till. Däremot var det konstiga problem med rx 5700 som försvann efter några månader.

En dålig erfarenhet är en dålig erfarenhet oavsett.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Förra generationen kommer inte alltid finnas som ett alternativ. Och ser vi på 3070 vs 4070 så har den senare fördelen av 12 GB VRAM.

...men de finns just nu.
När 3xxx-serien försvinner helt så kanske man rättar till priserna därefter, men idag är det svårmotiverat (för 1080p / 1400p där minnesmängd spelar mindre roll, jag förutsätter att 4K-spelare köper riktiga kort )

Skrivet av MaloW:

AMD har fortfarande stora problem med vissa titlar. Nästan alla i mitt Arma 3 community på 300+ pers har gått över till Nvidia över åren då AMD funkar rätt kasst i det spelet. Detta är inget som "rullar bland Nvidia fans", det är något som finns på riktigt. AMD funkar säkert bra för många, men det funkar också inte bra för många andra.

Ja men Real Virtuality-motorn är ju byggd för Nvidia (Med gamla klassikern PhysX i bagaget dessutom), så det hade varit konstigt om det varit tvärtom. AMD har alltid varit skit i Arma tyvärr men det är ju ett rätt nishat spel

Ska bli intressant och se hur det går nu med Reforger och nya motorn, men jag är övertygad att Nvidia behåller sin edge hos Bohemia, särskilt med tanke på industrin bakom som exklusivt kör Nvidia...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Blir ett 6800xt med 16 gb vram. Mondre än 16 gb är skandal 2023....

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kan hålla över 10 år så då får du ha det länge.

Siktar på till 2030 i alla fall

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Hade stora problem med mitt gtx 1080 i form av dx12-krascher i gears of war bland annat. Med amd var det 0 problem. Kan ju ha varit handhavandefel eller så var nvidia drivrutiner buggiga?

Hade också problem med blåskärm av och till. Däremot var det konstiga problem med rx 5700 som försvann efter några månader.

En dålig erfarenhet är en dålig erfarenhet oavsett.

Absolut, finns folk som väljer AMD över Nvidia för att AMD's drivrutiner funkar bättre för det dom gör. Min poäng var inte att Nvidia's drivrutiner är bättre än AMDs överlag, det är svårt att kvantifiera. Min poäng var bara att för vissa är Nvidia's drivrutiner bättre, vilket svarade frågan "vem skulle ens köpa 4070 över 6950 XT".

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Det kommer dröja innan jag köper något nytt. Radeon 5700XT är en grov overkill för allt jag gör med den, utom möjligtvis Folding@Home.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad är en rimlig mängd VRAM då? Kan man anta att konsolerna kommer sätta standarden, och att 16 GB duger så länge som PS5/XS är vid liv? Eller är det lägre då konsolernas 16 GB är unified? Så låt säga 12 GB VRAM, eller?

Jag har ett 7900XTX och förstår inte vad jag ska med 24 GB VRAM till. Det känns som att när det blir nödvändigt kommer kortet ligga i en flyttkartong på vinden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Avaktar denna serien . Spelar på 1440 p så detta kortet har för lite vram för o hålla .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yatagarasu:

Tror kortet kommer sälja som smör, men inte till den mer entusiastiska målgruppen, som den aktiva communityn på SweClockers eller liknande ställen som PC-inriktade Reddit(s)/LTT-forum. Är definitivt inte ett kort jag personligen överväger över huvud taget, sneglar mer på AMD:s utbud i dagsläget isåfall.

RTX 4070 verkar på papper vara ett relativt rimligt kort, men är enligt mig fortsatt för högt prisatt. Om RTX 4070 presterar likvärdigt med RTX 3080 i klassisk rendering till en tusenlapp mindre (lanseringspris) är det såklart väldigt trevligt, problemet är minnesmängden som gång på gång visar sig problematisk i nyare spel när upplösningen skruvas upp.

8GB är inte ens tänkbart i högre upplösningar än 1080p, men även 12GB som i fallet med RTX 4070 är ärligt talat gränsfall för 1440p och inte minst 4K UHD när allt kommer omkring. Nu utgår jag från AAA-titlar av senaste snitt, men tycker Nvidia borde tänkt till lite längre än vad näsan räcker här och "framtidssäkrat" kortet med 16GB från början – speciellt då de slår hårt på stora trumman gällande DLSS3/Frame Generation, som tämligen bör ge kortet ett långt liv så länge stöd för detta infinner sig i spelen som kommer.

Jag har ärligt talat inte koll på detta kortet alls. Så intresserad har jag varit. 😂
Är fortfarande begränsad i längd på vilka kort jag kan köpa och än inget intressant dykt upp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin