Android har börjat skicka störiga notifikationer

Permalänk
Medlem

Android har börjat skicka störiga notifikationer

Samsung galaxy Xcover 5 har sedan någon vecka tillbaka börjat skicka notifikationer om att DNS server can't be reached:

Detta sker ett par gånger om dagen och den vibrerar till varje gång. Har haft telefonen på totalt ljudlöst sedan 2009 så detta är rätt irriterande. Har 2 sim-kort i, den ena sedan jag bodde utomlands och gissar att den kan ha knackig täckning dock vet jag inte om det är det sim-et som skickar notisen. Min spekulation är att det är någon uppdatering i android som gjort att detta plötsligt skickas, i övrigt har jag inte ändrat någonting.

Tacksam för råd hur jag blir av med skiten.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Samsung galaxy Xcover 5 har sedan någon vecka tillbaka börjat skicka notifikationer om att DNS server can't be reached: <Uppladdad bildlänk>

Detta sker ett par gånger om dagen och den vibrerar till varje gång. Har haft telefonen på totalt ljudlöst sedan 2009 så detta är rätt irriterande. Har 2 sim-kort i, den ena sedan jag bodde utomlands och gissar att den kan ha knackig täckning dock vet jag inte om det är det sim-et som skickar notisen. Min spekulation är att det är någon uppdatering i android som gjort att detta plötsligt skickas, i övrigt har jag inte ändrat någonting.

Tacksam för råd hur jag blir av med skiten.

Hur ser inställningarna ut? Har du själv ställt in något under "private dns"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ta bort din privata DNS från Nätverksinställningar? Du kör också roaming.

Skrivet av evil penguin:

Hur ser inställningarna ut? Har du själv ställt in något under "private dns"?

Roaming är av, ni har dock rätt i att jag ändrade dns för nåt år sedan för att blickera reklam i en app jag tagit bort sedan några månader, hade glömt det. Ska den stå på off eller automatic?

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Roaming är av, ni har dock rätt i att jag ändrade dns för nåt år sedan för att blickera reklam i en app jag tagit bort sedan några månader, hade glömt det. Ska den stå på off eller automatic?
<Uppladdad bildlänk>

Automatic är standard. Däremot ska du inte ha något problem med den dns inställningen. Har den på flera enheter jag känner till utan något problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Automatic är standard. Däremot ska du inte ha något problem med den dns inställningen. Har den på flera enheter jag känner till utan något problem.

Ok jag ändrar till automatic, har ändå inte kvar appen. Tankar om vad det annars kan vara?

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Har du dubbla sim så kan det vara det som är orsaken, får själv den notisen ibland när jag inte har mobil täckning (kör med adguards dns)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Ok jag ändrar till automatic, har ändå inte kvar appen. Tankar om vad det annars kan vara?

Appen behövs inte. Jag har ingen app på de telefoner jag angett dns servern

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du dubbla sim så kan det vara det som är orsaken, får själv den notisen ibland när jag inte har mobil täckning (kör med adguards dns)

Ah du har inte hittat någon lösning heller?

Skrivet av jnsson:

Appen behövs inte. Jag har ingen app på de telefoner jag angett dns servern

Okej är inte helt på det klara med vad en dns gör, satte på automatic och får se de kommande dagarna om jag fortsätter få notifikationerna.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb