In Win lanserar vikbart chassi

Permalänk
Melding Plague

In Win lanserar vikbart chassi

POC avtäcktes i början av året och nu blir chassitillverkarens IKEA-osande färgexplosion tillgänglig i webbutik, för drygt 1 100 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men mer intressant om det börjar röra sig om priser under 500 SEK

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket det där låter.....

Permalänk
Snusfri

Material för kanske 50:- i denna, skärning i laser tar runt 20 minuter för att få ut delar till runt 15-20st chassin.
Blästring + lackering tar några timmar till så bra timkostnad på dessa

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Material för kanske 50:- i denna, skärning i laser tar runt 20 minuter för att få ut delar till runt 15-20st chassin.
Blästring + lackering tar några timmar till så bra timkostnad på dessa

Inköp av utrustning och framförallt produktutveckling är hiskeligt dyrt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Billigare än computer-1, men inte det intressantaste Nim Ni, förlåt, In Win lanserat. Gillar fortfarande deras S-Frame mest av deras produkter.

Kul koncept men inget jag skulle vilja ha bredvid mig. Men blir att kolla närmare om Machines & More går igenom den.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av NodCommander:

Inköp av utrustning och framförallt produktutveckling är hiskeligt dyrt.

Absolut, du missade nog smileyn på slutet.

Lasern vi har på jobbet gick lös på 15 mille så nog kostar maskiner.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Absolut, du missade nog smileyn på slutet.

Lasern vi har på jobbet gick lös på 15 mille så nog kostar maskiner.

Förtydligar i alla fall eftersom sarkasm fungerar extremt dåligt i textform, smiley eller ej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Musikälskare

Rena rånet när det kommer till priset

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Absolut, du missade nog smileyn på slutet.

Lasern vi har på jobbet gick lös på 15 mille så nog kostar maskiner.

15 000 000 är 1000kr/h om man avskriver den på 5 år och 8h drift om dagen (såklart inte rätt). Säg det dubbla pga folk att sköta maskinen också?

Men givet din tidigare räkning om ca en minut per chassi blir det inte många kronor i påslag per chassi ändå (34kr)

Så även om man räknar konservativa siffror är det inte så farligt per chassi att skära dessa i volymproduktion

Permalänk
Medlem

Ganska off topic nu men...
De lär ju inte köpa in en helt ny maskinpark bara för att skära ut delarna till detta chassi.

Antingen kör de dem i befintlig produktion eller så beställer dem delarna från en extern part.

Permalänk
Medlem

LAN-partyns våta dröm skulle väl vara att ha komponenterna kvar när man viker ihop chassit

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inkomming Swecgnäll. Sveriges mest negativa techforum.

Jag tycker det där är en skoj ide, hade jag varit kvar med winpc, så hade det varit ett självklart köp för mig.

Permalänk
Medlem

Kul grej kanske, men funktion utöver det mest grundläggande verkar saknas helt, tänk om det hade kunnat finnas en praktisk funktion så som modularitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul idé!

Inget för mig dock, pga låg förmåga till ljuddämpning och vibrationsdämpning, och svårt att hålla dammfritt.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Inkomming Swecgnäll. Sveriges mest negativa techforum.

🤔🤔🤔🤔

Tycker någonstans att idén är bra, kan IKEA så varför inte In Win... På sikt behöver man ju komma mot någonting likt det här för att göra chassibranschen mer hållbar och billigare avseende frakt och förvaring för både kund och tillverkare, väldigt onödigt att frakta tomma chassin tvärsöver planeten.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lite kul idé men om jag ska vara rent krass så finns inget i designen och utförandet som lockar mig till köp av nån anledning.
(Ser bara konstigt, opraktiskt, spartanskt, ostabilt och och billigt ut?)
Och 400 spänn frakt till Sverige för platt paket låter väldigt dyrt! Känns som de missat nått där

Jag tror även de gjort ett feltänk i designen när de är beroende av PCI-E förlängningskabel... de lägger till väldigt mycket på priset.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra ide men avsaknad av gummilister (eller liknande i hörnen) gör att dom kommer läcka ljud och suga luft (damm) lite överallt.
Sen priset, girigt och troligen kommer någon mera prisvärd köra över dom om detta blir populärt.

Vi stansade rostfritt på mitt gamla företag och priset för en panel som detta som massproduceras är lågt, särskilt när du kan få ner frakten med platta förpackningar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Påtok förmycket färg för min smak. Sitter fortfarande o väntar på Dubili - Köp direkt. Om den är/blir bra så blir det 2st.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Påtok förmycket färg för min smak. Sitter fortfarande o väntar på Dubili - Köp direkt. Om den är/blir bra så blir det 2st.

Ja, Dubili tyckte jag också var estetiskt bra mycket mer lockande - den kommer jag hålla ett öga på!
Men jag är lite skeptisk till formatet: den klarar max 160mm kylarhöjd vilket är lite "cramped" för någon som gillar luftkylning, samtidigt som den är onödigt stor på de andra ledderna så den mest bara kommer innehålla naket tomrum.
... och frågan är om det blir ett tillräckligt robust bygge i slutändan med utgångspunkt i ett platt paket? (hoppas de tänkt till med stål och aluminium när det gäller gängor i skruvhål tex)
Vi får se

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Shit, 1500kr för ett sånt hafsigt korthus.
Springor överallt, kommer läcka ljud och bli dammigt som fan.
Färgkombinationerna som kommer locka vissa köpare.

Anstränger man sig lite mer, så borde idén fungera då den är smart.
Men priset skall vara markant billigare om man skall skruva ihop den själv.

Permalänk
Medlem

Förstår inte priset, skulle inte betala mer är 300:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Undrar hur mycket det där låter.....

Beror på vad du har i det, troligen som ett vanligt, odämpat, standard chassie