Back from the Dead: 3dfx's Unreleased Voodoo5 6000 Quad-GPU Card

Permalänk
Medlem

Back from the Dead: 3dfx's Unreleased Voodoo5 6000 Quad-GPU Card

Fin nostalgi i denna videon. Det var en fantastisk tid att vara med om.
Har kvar mina voodoo 2 (någonstans).

Hade ni Voodoo kort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Haft Voodoo 1, Voodoo2 och tror mig minnas att jag körde 2 st Voodoo2 kort i sli ett tag också. Skoj med tjocka kablar mellan grafikkorten utanför datorn, pga att det bara var 3d kort, har för mig att det gärna glappade pga skarp böj på tjock VGA kabel.

Men Introt till första Unreal spelet, när kameran sveper runt slottet.... Mumma.

Tänkt att jag skulle vilja installera det nån gång bara för att se hur otroligt hemskt det säkert ser ut idag.
I mitt minne är det fantastiskt vackert i alla fall.
Kanske inte går att få igång alls idag dock.

Sen vart det Nvidia TNT2 och så fick man köra Glidewrapper ett tag på typ hälften av alla spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte Voodoo2 i början av 1999 och nån större uppgradering vad det gäller grafik och prestanda har jag inte varit med om sedan dess. Quake2 blev otroligt snyggt och snabbt!

Har dock inga varmare minnen av korten som kom efter, de blev omsprungna ganska fort sen. Jag trillade in på nVidia-spåret och satt fast där till 2011.

Men nån gång ska jag väl göra nåt kul med ett Voodoo 4 4500... också ett lite udda kort i andra änden av prestandaskalan mot detta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vill man förenkla det lite så kan man nog hävda att det var Direct3D (och därmed Microsoft) som var spiken i kistan för 3DFX.
Så länge Glide var populärt och spelen utvecklades för det så kunde VooDoo korten hålla huvudet högt.
Men att utveckla spel med en tillverkare som fokus var såklart inte så kul för spelstudios.
Så D3D blev snabbt standarden, och där låg 3DFX efter rejält.

Och är man intresserad av hur långt efter 3DFX var när VSA100 (chippet i 4500-6000 serien) äntligen lanserades så kolla in Anands recension:
https://www.anandtech.com/show/641/6

Permalänk
Medlem

Hm.
Jag har nog all intressant hårdvara som krävs för att täcka in hela 3D spel revolutionen.
Det vore kanske kul att sätta siffror på utvecklingen från 486 och Doom/Doom2 till Pentium och Quake och sedan hur acceleratorerna och tillslut GPU'er skalade med CPU generationerna.
Vi vet ju alla hur imponerande ett VooDoo kort var när man plockade i det i sin Pentium.
VooDoo2 är såklart även det en milstolpe, men efter det?
Hur var egentligen Riva 128? var TNT nånting all ha?
Och hur var egentligen den första GPU'n, GeForce SDR?

Alla drivrutiner finns ju arkiverade.
Så vi kan ju även kolla in den smärre revolution som nVidias Detonator serie blev.

Själv vill jag gärna hävda att det är just drivrutinsutvecklingen som gjorde att nVidia tog ledningen.
Minns att jag satt på ett PCI Diamond Viper V330 4MB Riva 128 kort, som nästan varje vecka fick prestandabuffar och nya funktioner.
Så imponerande var prestandautvecklingen att jag till slut plockade ur mitt VooDoo2.
För även om V2'et fortfarande var snabbare än Riva128 så blev skillnaden så liten att det var värt bytet då bildkvaliten förbättrades drastiskt utan passthru.

Permalänk
Medlem

Som många andra har jag 2 st voodoo 2 som jag kötde i sli någonstans.
Ett av de största kliven o h det var väll därför dom föll. Dom trodde dom var oeövervinliga

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Körde också dubbla voodoo2-kort. Kommer ihåg den enorma besvikelsen när jag startade Quake (2?) och det såg ut exakt som på polarens dator utan voodoo-kort. Man var ju tvungen att ändra inställningarna i spelet med Men snacka om uppgradering, precis som @OSkar000 så har jag nog aldrig varit med om ett större lyft. Grafikens svar på att gå från hdd till ssd.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Hade första generationen:

Blev mycket gl quake på passagens servrar!

Sen hade jag uppehåll i pc spelande ett antal år därefter innan jag kom tillbaka så köpte aldrig något vodoo 2.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Orchid Righteous 3D II 12MB när man unga åren minns mycket väl hur mycket snyggare Quake 2 blev med 3D motor, minns även att jag lyckades få igång 3dfx på Monstertruck madness och Carmageddon också...härliga tider asså.

Ej att förglömma den här härliga loggan som ploppade upp och visade att 3D var aktiverat om jag inte minns fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr själv aldrig något 3dfx-grafikkort men nog var det något man ville ha allt. NFS 2 med Glide var som natt och dag.

Har snöat in en del på 486-baserade system i mitt retrotittande på Youtube så har snöat in en det på vswitchzero, min favorit retrotuber för stunden troligen. Så i brist av egna erfarenheter så länkar jag dels Voodoo 2-kortet samt reparation av dessa kort.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vill man förenkla det lite så kan man nog hävda att det var Direct3D (och därmed Microsoft) som var spiken i kistan för 3DFX.
Så länge Glide var populärt och spelen utvecklades för det så kunde VooDoo korten hålla huvudet högt.
Men att utveckla spel med en tillverkare som fokus var såklart inte så kul för spelstudios.
Så D3D blev snabbt standarden, och där låg 3DFX efter rejält.

Och är man intresserad av hur långt efter 3DFX var när VSA100 (chippet i 4500-6000 serien) äntligen lanserades så kolla in Anands recension:
https://www.anandtech.com/show/641/6

VSA-100 var egentligen inte så dålig. Saknar förvisso stöd för hårdvaru T&L men har stöd för 32-bitars färg, fin kantutjämning och ger betydligt bättre bildkvalitet än tidigare 3dfx kretsar. Problemet var att Voodoo5 serien blev försenad och att man inte fick upp kretsen högre än 166 MHz. Så här skrev SweClockers i sin recension när det begav sig.

"Låt oss sammanfatta det hela.
Voodoo5 5500 är ett snabbt kort som ger en vacker grafik tack vare FSAA. Är du den typen som är ute på jakt efter den perfekta bildkvalitéen så kommer du en bra bit närmare med det här kortet. Är du däremot ute efter det absolut snabbaste för att pressa ut de där extra framesen i Q3 mm, så bör du kanske titta på GeForce2 eller avvakta tills Voodoo5 6000 kommer ut på marknaden."

https://www.sweclockers.com/test/25463-3dfx-voodoo5-5500-agp

Voodoo5 5500 stod sig bra mot GeForce DDR men fick i stället konkurrera mot GeForce2 GTS och där låg det efter. Voodoo5 6000 stod sig dock bra mot GeForce2 Ultra och ibland även GeForce3. Hade man fått ut det på marknaden så hade man haft det bäst presterande kortet fram tills GeForce3 släpptes under 2001. Dock så var det ett stort och komplicerat kort som var dyrt att tillverka.

https://www.extremetech.com/gaming/325466-i-wrote-the-first-f...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett voodoo5 som jag köpte av en kompis.
Det blev snart utbytt och låg sen i garderoben några år för att slutligen, förlåt mig, hamna i elektronikåtervinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Jag hade ett voodoo5 som jag köpte av en kompis.
Det blev snart utbytt och låg sen i garderoben några år för att slutligen, förlåt mig, hamna i elektronikåtervinningen.

Såldes ett otestat Voodoo5 5500 AGP utan kartong eller tillbehör för 3600 kr nyligen.

https://www.tradera.com/item/341371/572980633/3dfx-voodoo-5

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.