PSA: Köpt via Komplett Flex - kolla erat avtal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dealman:

Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon ha bra åsikter om Resurs Bank och NetOnNet lider också av samma problem. När man vill ha faktura så måste man gå via Resurs Bank som sköter allt så grotekst dåligt. Urusel hemsida och urusel app på mobilen.

Kanske är offtopic men jag köpte på Netonnet i julas en pryl till hemmet för 7600kr. De erbjöd faktura att betala nu i februari så jag tänkte sure. Visar sig att de skapade ett kreditkonto på 8000kr hos resurs bank. Inte riktigt vad jag ville men nåväl. Gjort var gjort.

Fakturan dök upp och jag betalade den, väntade en vecka och ringde kundtjänst. gick ju inte ens att nå dem. Växeln sade bara "det är fullt i kön, ring imorgon". Då blev jag sur och valde "utöka kredit / ta lån" i växeln. Då sade en röst "23 handläggare tillgängligt och mindre än 1 minut i kö".... Så de är ganska omoraliska skulle jag tänka mig om det är samma personer. Svårt att säga.
Oavsett så svarade en tjej som bekräftade betalning till fullo, skickade bekräftelse på mail och avslutade mitt konto på mindre än 2 minuter. Kanske hade tur men det var nog den bästa servicen jag fått när det kommer till bank-support. Hoppas hon inte fick skit för att jag ringde "fel" i växeln.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en liten uppdatering här och varför man kanske ska undvika - eller iallafall se över hur datorn är byggd.

Om jag körde ett stress test rusade processorn snabbt till 100*c och börjar sedan thermal throttla rejält. Vid vanligt spelande så låg den på runt 90-95*c.

Jag slängde upp datorn på bordet och tog en liten funderare och inser att den bygger negativt lufttryck och processorn kyls i stort sett enbart med varm luft ifrån grafikkortet. (3st inblås front, 2st utblås genom kylare top, inget utblås bak)

Flyttade kylaren till framsidan och konfigurerade den till en push-pull konfiguration och utblås baktill.

Gick tillbaka till BIOS och återställde turbon till 241W (hade sänkt turbo till 180W för att få ner temperaturen, minimal påverkan på prestanda) och har nu kört lite stress tests och den hamnar på max 76-80*c. Så jag har alltså lyckats få ner temperaturen över 20*c med standard turbo power limits. Bara genom att ändra om luftcirkulationen lite.

Jag tycker verkligen synd om de andra som köpt samma modell och kanske inte är lika insatta och sitter där med en ugn under skrivbordet.

Med tanke på hur det tidigare sköts och hur dåligt byggd dessa datorer faktiskt är kan jag verkligen inte rekommendera någon att någonsin köpa en färdigbyggd dator från Komplett.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dealman:

Gick tillbaka till BIOS och återställde turbon till 241W (hade sänkt turbo till 180W för att få ner temperaturen, minimal påverkan på prestanda) och har nu kört lite stress tests och den hamnar på max 76-80*c. Så jag har alltså lyckats få ner temperaturen över 20*c med standard turbo power limits. Bara genom att ändra om luftcirkulationen lite.

Standardturbo med standard tidsbegränsning vs 180W kontinuerlig turbo utan tidsbegränsning?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vilken stöld syftar du på?
Alla kunder som drabbats av detta fel kontaktas och de felaktiga kostnaderna krediteras. Oavsett om de själva kontaktat oss eller ej.
//Erik

Han kanske syftar på att det hade varit det om ingen upptäckt felet och sedan bara gått och betalt. Om inte dealman hade upptäckt det och rapporterat det, vad hade då hänt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Standardturbo med standard tidsbegränsning vs 180W kontinuerlig turbo utan tidsbegränsning?

Ändrade enbart power limits, inget ändrat med tidsbegränsning - där är det fortfarande default.

Permalänk
Medlem

Komplott är tyvärr ett av de företagen som stod högst på min lista för ca 10 år sedan. gick alltid först till Komplett, även fast de hade högst fraktkostnad och kanske inte var billigast, var de ändå bäst.

Nu står de sist i kön just på grund av denna typ av grejer. Man får lite vad man förtjänar i rykte i denna business

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är idag, men jag kan tänka mig att Resurs Bank i kombination med det finstilta är en stor anledning till att det blir ”fel”. Köpte något på avbetalning för många år sedan och då kom det hem 6 olika betalningsavier varje månad. En av dem skulle användas om avbetalningen skulle fortsätta räntefritt som avtalat. Några var på lägre belopp, vilket kanske är schysst, men då skulle det plötsligt bli kanske 22% ränta. Samma sak om man betalade för mycket, men med olika räntesatser.

Allt detta stod dock på avierna men med en mycket liten text, så det var bara att vara lite extra noggrann… 😀

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Undviker alltid resurs bank om det går,tycker alltid det blir problem med dom.
Sen 10% ränta är ju rena rånet med..

Klart mycket bättre än Qliro. Vilket är anledningen till att jag vägrar köpa på faktura hos Inet.

Resurs bank skickar i alla fall fakturorna.

Skrivet av Xarion:

Eller köpa en bil. Vi betalar cirkus 3k/mån för vår 2022 bil

I 10 år? Bra affär du!

Skrivet av Seriously:

Vet inte hur det är idag, men jag kan tänka mig att Resurs Bank i kombination med det finstilta är en stor anledning till att det blir ”fel”. Köpte något på avbetalning för många år sedan och då kom det hem 6 olika betalningsavier varje månad. En av dem skulle användas om avbetalningen skulle fortsätta räntefritt som avtalat. Några var på lägre belopp, vilket kanske är schysst, men då skulle det plötsligt bli kanske 22% ränta. Samma sak om man betalade för mycket, men med olika räntesatser.

Allt detta stod dock på avierna men med en mycket liten text, så det var bara att vara lite extra noggrann… 😀

Har själv aldrig köpt på avbetalning av dem. Men detta är ju i princip praxis både på Klarna och Wasa kredit? Dock får du i regel två val, betala minimum eller mer för att behålla avtalet eller betala mindre och få mer avgifter. Inget konstigt. Låter knas dock, en AVI borde väl ha räckt för det?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Dealman:

Tänkte göra en liten uppdatering här och varför man kanske ska undvika - eller iallafall se över hur datorn är byggd.

Om jag körde ett stress test rusade processorn snabbt till 100*c och börjar sedan thermal throttla rejält. Vid vanligt spelande så låg den på runt 90-95*c.

Jag slängde upp datorn på bordet och tog en liten funderare och inser att den bygger negativt lufttryck och processorn kyls i stort sett enbart med varm luft ifrån grafikkortet. (3st inblås front, 2st utblås genom kylare top, inget utblås bak)

Flyttade kylaren till framsidan och konfigurerade den till en push-pull konfiguration och utblås baktill.

Gick tillbaka till BIOS och återställde turbon till 241W (hade sänkt turbo till 180W för att få ner temperaturen, minimal påverkan på prestanda) och har nu kört lite stress tests och den hamnar på max 76-80*c. Så jag har alltså lyckats få ner temperaturen över 20*c med standard turbo power limits. Bara genom att ändra om luftcirkulationen lite.

Jag tycker verkligen synd om de andra som köpt samma modell och kanske inte är lika insatta och sitter där med en ugn under skrivbordet.

Med tanke på hur det tidigare sköts och hur dåligt byggd dessa datorer faktiskt är kan jag verkligen inte rekommendera någon att någonsin köpa en färdigbyggd dator från Komplett.

Väldigt tråkigt att du även upplever problem med datorn du köpt. Just detta problem som du beskriver är nytt för mig. Då vi sålt hundratals av denna modell och liknande konfigurationer, utan att ha sett liknande fel i våra tester eller fått återkoppling från andra kunder så har jag lyft det vidare till de som ansvarar för Komplett-PC för att se vad som kan ha hänt. Vi eftersträvar alltid en hög kvalitet på våra egenbyggda datorer, som genomgår en rigorös test- och -valideringsproecess. Denna typ av fel ska inte få uppstå.
Att du drabbats är verkligen beklagligt. Kontakta gärna vår kundservice på mail så vi får loggat felet och eventuellt sett på en lämplig åtgärd.

Skrivet av kelthar:

Han kanske syftar på att det hade varit det om ingen upptäckt felet och sedan bara gått och betalt. Om inte dealman hade upptäckt det och rapporterat det, vad hade då hänt?

Om inte @Dealman uppmärksammat detta så hade vi ändå uppmärksammat felet men det hade kanske tagit längre tid innan våra kontrollfunktioner plockade upp det. Vi är glada att våra kunder är noggranna och kontrollerar sina fakturor och rapporterar eventuella avvik, så att vi får en chans att korrigera eventuella misstag.

Skrivet av Seriously:

Vet inte hur det är idag, men jag kan tänka mig att Resurs Bank i kombination med det finstilta är en stor anledning till att det blir ”fel”. Köpte något på avbetalning för många år sedan och då kom det hem 6 olika betalningsavier varje månad. En av dem skulle användas om avbetalningen skulle fortsätta räntefritt som avtalat. Några var på lägre belopp, vilket kanske är schysst, men då skulle det plötsligt bli kanske 22% ränta. Samma sak om man betalade för mycket, men med olika räntesatser.

Allt detta stod dock på avierna men med en mycket liten text, så det var bara att vara lite extra noggrann… 😀

Min personliga erfarenhet är att det är standard för många aktörer, så väl banker och försäkringsbolag. Så oavsett var man handlar eller vilken bank/kreditgivare som används så bör man göra precis som @Dealman och noga kontrollera så man får fakturorna och att det blir rätt.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram