Barebone/Mini PC för Plex 4K-Transcoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag vill undvika för mig mer komplicerade mjukvarulösningar (som unRAID); som skrivet tidigare så kommer jag ta backup på min media m.h.a. Jottacloud Command Line Tool.

Det leder mig till denna tilltänkta setup:

  • OS: Debian 11 Bullseye.

  • Mediaserver: Plex.

  • Backup: Jottacloud.

  • Lagring: HDD:er i externt kabinett.

ok, Quick Sync from Intel 8th gen upp klarar dina önskemål utmärkt, i5 13400 o mobo för 3k känns lite overkill för ändamålet.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, Quick Sync from Intel 8th gen upp klarar dina önskemål utmärkt, i5 13400 o mobo för 3k känns lite overkill för ändamålet.

Så den jag länkade till nyss (med i5-10400) ska gå toppen med HW-acceleration alltså?

EDIT: Och som i framtiden behövs så har jag ett GTX 1060 grafikkort redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Så den jag länkade till nyss (med i5-10400) ska gå toppen med HW-acceleration alltså?

EDIT: Och som i framtiden behövs så har jag ett GTX 1060 grafikkort redo.

räcker och blir över, presterar tom bättre än GTX 1060 till lägre strömförbrukning.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

räcker och blir över, presterar tom bättre än GTX 1060 till lägre strömförbrukning.

Finns det något moderkort i samma prisklass som det senaste jag länkade till som inte har en PS/2-port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

måste det vara det senaste och nytt? kolla annars från Intel 8th gen uppåt vilket räcker gott o väl, kör själv en i5 9500T, skulle även rekommendera titta på unRAID.

Inte lämpligt för 4K om en codec som inte stöds av Quicksync används, i alla fall inte om man skall tro Plex egna rekommendation om 17000 sysmark-poäng. 13400 har bättre iGPU men framförallt en bättre CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, Quick Sync from Intel 8th gen upp klarar dina önskemål utmärkt, i5 13400 o mobo för 3k känns lite overkill för ändamålet.

Har du verkligen kört 4K transcode med en 8th-gen? 13th gen är hursomhelst flera ggr mer energieffktiv på transcodes, speciellt när mjukvarutranscodes måste göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte lämpligt för 4K om en codec som inte stöds av Quicksync används, i alla fall inte om man skall tro Plex egna rekommendation om 17000 sysmark-poäng. 13400 har bättre iGPU men framförallt en bättre CPU.

Plex egna rekommendationer om poäng är gammalt, bara kolla vad den aktuella Quick Sync som sitter i CPU klarar av, finns väl ingen speciell codec som en 4K blu-ray remux mkv har, alla kör HEVC 10-bit.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har du verkligen kört 4K transcode med en 8th-gen? 13th gen är hursomhelst flera ggr mer energieffktiv på transcodes, speciellt när mjukvarutranscodes måste göras.

nope inte behövt göra det då de enheter jag använder kör direct play, men han ska bara köra 1 transcode vilket inte är några problem oavsett om det är 8th gen eller senare, men det är upp till han om det är värt flera tusen extra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Testade just en transcode 4k till min iPad på CPU, min CPU (Plex transcoder) slog i taket på 100%. Klienten verkar fungera bra men min PC låter som en jetmotor.
CPU: Intel(R) Core(TM) i9-10900K CPU @ 3.70GHz 3.70 GHz
RAM: 128GB
Transcode scratch på Samsung 970 Pro SSD.
Source på "Windows Storage Spaces", 5st 8TB 7200RPM SATA 600 diskar.
4K HDR10 HEVC Main 10

Så snälla sluta påstå att plex Transcode kan köras på en gammal CPU om codecen inte har stöd i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nope inte behövt göra det då de enheter jag använder kör direct play, men han ska bara köra 1 transcode vilket inte är några problem oavsett om det är 8th gen eller senare, men det är upp till han om det är värt flera tusen extra.

Testade igen men nu med HW transcode, min CPU ligger på 70% last. Directplay så går den ner till 7%. Så ja, vet man att allt man har är codecs som klienterna har, inga problem, då fungerar väl en raspberry pi antar jag. Nu var ju frågan vid transcodes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Testade just en transcode 4k till min iPad på CPU, min CPU (Plex transcoder) slog i taket på 100%. Klienten verkar fungera bra men min PC låter som en jetmotor.
CPU: Intel(R) Core(TM) i9-10900K CPU @ 3.70GHz 3.70 GHz
RAM: 128GB
Transcode scratch på Samsung 970 Pro SSD.
Source på "Windows Storage Spaces", 5st 8TB 7200RPM SATA 600 diskar.
4K HDR10 HEVC Main 10

Så snälla sluta påstå att plex Transcode kan köras på en gammal CPU om codecen inte har stöd i hårdvaran.

Om ditt OS är windows, så kan du stötta på problem att du inte kan köra HW transcode ifall option HDR to SDR tone maping är påslaget. Plex stödjer inte HW transcode på Intel CPU med Windows OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Om ditt OS är windows, så kan du stötta på problem att du inte kan köra HW transcode ifall option HDR to SDR tone maping är påslaget. Plex stödjer inte HW transcode på Intel CPU med Windows OS.

Nu använde den mitt 1080 men har sett min iGPU användas vid flera transcodes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Plex stödjer inte HW transcode på Intel CPU med Windows OS.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag kanske var otydlig.

Menade hw transcoding med hdr till sdr tone mapping. Det stöds inte på intel cpu i Windows.

https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/