Permalänk
Medlem

Problem med "ny" dator efter en tid.

Hallå!

Byggde i julas en ny dator med bla R5 5600, Powercolor Fighter Rx 6700xt, Asus B550 TUF mobo,mm.

Den har fungerat hur bra som helst fram tills för någon vecka sedan.
Då blir det ingen bild på skärmen när jag startar datorn, skärmen får ingen signal.
Oavsett ur många gånger jag stänger av eller resetar datorn så blir det ingen bild.

Den enda fixen på detta jag lyckats hitta för att få igång den är att dra ut strömkabeln ur psu och hålla inne power-knappen ca 10sek. Pluggar jag sedan in kabeln igen så startar datorn utan problem.

Det blir inte alltid såhär utan det är ca 50/50 på om den startar eller ej.

Vart tror ni felet kan ligga och hur felsöker jag enklast?

Skärmen är de inga fel på, har testat med annan dator.
Kör med DP-kabel som jag en testat byta.

Och sist men inte minst, problemet uppkom efter att vi hade strömavbrott i ett dygn här, det skedde pga nedblåst luftledning i området.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Har du provat nollställa bios? (CMOS reset)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Prova köra ett standardtest av memtest86. Jag har upplevt samma problem efter strömavbrott för många år sedan och då var det ram minnen som var dåliga. Det har hänt mig flera gånger till och med.

Permalänk
Medlem

Moderkort eller PSU kan ha tagit skada av strömavbrottet, det är inte så ovanligt.

Vad har du för nätagg? Eftersom det fungerar efter att du laddat ur strömmen ur alla komponenter så är det mest troligen någon kondensator i nätagget som tagit stryk.

Testa med en annan nätkabel först och främst, om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hade något liknande på min förra dator (att ibland fick man ingen bild utan den bootade till black-screen, och det enda som löste va att koppla ur PSU och "tömma" på el genom att trycka in power, sen koppla in PSU igen och försöka på nytt.)

Visade sig vara Mobo-batteriet som behövde bytas.
Vore dock väldigt märkligt om du redan behövde byta Mobo-batteri med tanke på att du byggde datorn för bara 2 månader sedan och den bara var strömlös i ett dygn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du provat nollställa bios? (CMOS reset)

Nej det har jag inte, plocka ut batteriet?

Skrivet av xSean145:

Prova köra ett standardtest av memtest86. Jag har upplevt samma problem efter strömavbrott för många år sedan och då var det ram minnen som var dåliga. Det har hänt mig flera gånger till och med.

Hmm okej får testa det, såg krångligt ut att köra ett sånt test haha. Funkar inte windows egna program?

Skrivet av henkrik92:

Moderkort eller PSU kan ha tagit skada av strömavbrottet, det är inte så ovanligt.

Vad har du för nätagg? Eftersom det fungerar efter att du laddat ur strömmen ur alla komponenter så är det mest troligen någon kondensator i nätagget som tagit stryk.

Testa med en annan nätkabel först och främst, om du inte redan gjort det.

Det är ett Corsair RM750 80+ gold.
Kan testa med annan nätkabel!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Hade något liknande på min förra dator (att ibland fick man ingen bild utan den bootade till black-screen, och det enda som löste va att koppla ur PSU och "tömma" på el genom att trycka in power, sen koppla in PSU igen och försöka på nytt.)

Visade sig vara Mobo-batteriet som behövde bytas.
Vore dock väldigt märkligt om du redan behövde byta Mobo-batteri med tanke på att du byggde datorn för bara 2 månader sedan och den bara var strömlös i ett dygn.

tillverkaren kan ha fått en dålig batch batterier.

kostar iaf inte många kronor att testa så rekomenderar också detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Det är ett Corsair RM750 80+ gold.
Kan testa med annan nätkabel!

Om du har möjlighet skulle jag testa med ett annat nätagg också.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tillverkaren kan ha fått en dålig batch batterier.

kostar iaf inte många kronor att testa så rekomenderar också detta.

Får testa detta efter rensning av cmos och byte av nätkabel!

Skrivet av henkrik92:

Om du har möjlighet skulle jag testa med ett annat nätagg också.

Tyvärr blir det ganska svårt😫

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Tyvärr blir det ganska svårt😫

Har du kvar datorn i din signatur? 630W bör räcka för att testa uppstart osv med, bara att dra in det utifrån i så fall.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Har du kvar datorn i din signatur? 630W bör räcka för att testa uppstart osv med, bara att dra in det utifrån i så fall.

Nej tyvärr!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hmm okej får testa det, såg krångligt ut att köra ett sånt test haha. Funkar inte windows egna program?

Det är verkligen inte så komplicerat. Det enda du gör är att skapa en usb sticka med memtest86 och bootar från den och efter det börjar testet av sig själv.

https://www.youtube.com/watch?v=X6WYiD11Ahc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Nej det har jag inte, plocka ut batteriet?

Om du inte kommer in i BIOS så är det vad du kan göra. Ska också finnas en brygga på moderkortet du kan kortsluta men det är nog enklare plocka ur batteriet i några minuter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du inte kommer in i BIOS så är det vad du kan göra. Ska också finnas en brygga på moderkortet du kan kortsluta men det är nog enklare plocka ur batteriet i några minuter.

Aha, kan man återställa cmos via bios? Det visste jag inte, får testa det isåfall!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Hade precis en 6 år gammal dator som betedde sig riktigt underligt när batteriet hade dött. Efter ett par dagar när jag hade satt igång den igen så fastnade den i en märklig boot-loop där den bara precis orkade sparka igång alla fläktar så att de snurrade ett varv. Sen försökte den igen 2 sekunder senare och fortsatte så tills man drog sladden, ingen respons på några knappar.

Uppenbarligen är saker lite mer komplicerade än jag minns från gamla datorer. Då tappade man ju bara BIOS-inställningar och systemklockan återställdes, annars inga problem att boota.

Jag skulle också börja i änden med att resetta och sätta i ett fräscht batteri, men det finns såklart en chans att strömavbrottet ledde till någon form av överspänning som skadat datorn. I så fall är det hemförsäkringen du får vända dig till beroende på hur gammal datorn är.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Hallå igen!

Jag resettade bios och efter det har det fungerat bra dram tills nu…

Nu gör den samma sak igen.
Använt datorn i stort sett varje dag så låter konstigt att de skulle va batteriet?

Är det testa med ny gpu först som gäller innan psu?

Har ju iofs heller inte bytt displayportkabel, men låter konstigt den bara skulle ge upp?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Uppdatering…

Resettat bios
Tagit ur och satt i ram samt gpu
Bytt batteri
Testat hdmi ist för dp

Vad gör jag härnäst? Testa annan gpu?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Uppdatering…

Resettat bios
Tagit ur och satt i ram samt gpu
Bytt batteri
Testat hdmi ist för dp

Vad gör jag härnäst? Testa annan gpu?

Memtest86 som tidigare nämnt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Memtest86 som tidigare nämnt.

Juste, det har jag missat, testar de imorgon!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

jag hade testat psu innan gpu med symptomen du beskriver

Permalänk
Medlem

4 vändor med memtest och inga error…

Felanmälde till vattenfall idag.
De säger att datorn behöver in på felsökning och få ett uttlåtande..

Vart kan man göra det och hur felsöker man ett sådant intermittent fel?

Alt dra det på hemförsäkringen

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Ännu en uppdatering.

Testat annan skärm, ingen skillnad..

Tagit ur gpu och kört bild via moderkort, ingen skillnad

Nu får jag inte gång den hur jag en gör, resettat bios mm.

Vafan gör jag

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Sådärdå, en liten uppdatering efter ett par månader!

Fick till slut ok från f-bolag att lämna den till en lokal firma för felsökning istället för att skicka in den.

De hade väldoga problem emd att hitta felet.

Det började med att de trodde de var psu då datorn ej ville starta med min gpu i men den startade med något utav deras gpu’er samtidigt som min gpu fungerade utan problem i deras datorer samt i tester. Märkligt…

De antog då att mitt kort krävde mer ström vid uppstart än deras. De satte i ett nytt RM850x men samma problem kvarstod.

Så de började felsöka ännu mer och kom fram till att gpu’n trots allt också var dålig, så de bytte gpu och nu fungerar det!

Märkligt dock hur min tidigare gpu kan fungera bra i annan konfiguration än min?

Det visade sig även att psu var trasig.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig!

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"