En klassiker med både stil och komfort - Eames EA217

Permalänk
Medlem

En klassiker med både stil och komfort - Eames EA217

I jakten på en lite mer elegant stol än en DXRacer till mitt skrivbord i mahogany så beställde jag till slut en Vitra Eames EA217 Soft Pad i polerad aluminium och svart läder. Delvis för att få bort lite av min köpångest och för att informera allmänheten så skrev jag ihop en liten recension.

Vad får man egentligen för 27 950kr eller c:a 4 paket bregott?

Den polerade aluminiumramen och högkvalitativa läderklädseln ger Eames EA217 en sofistikerad och närmast tidlös estetik. Dessutom erbjuder stolen en betydande komfort tack vare stoppningen i polyuretanskum för både säte och ryggstöd, vilket gör den lämplig för långa arbetspass vid skrivbordet. Stolen är justerbar i höjd och lutning och har en gungfunktion, vilket ökar dess bekvämlighet. Dock är avsaknaden av nackstöd och justerbara armstöd en märkbar nackdel.

Den mest framträdande fördelen med Eames EA217 är dess byggkvalitet. Ramen är tillverkad av gjuten aluminium, och klädseln består av slitstarkt läder spänt över ramen. Denna stol kan betraktas som en långsiktig investering, eftersom dess andrahandsvärde försämras endast marginellt över tid. Den 30-åriga garantin erbjuder ytterligare förtroende för produktens hållbarhet.

Eames EA217 kanske inte är det mest prisvärda alternativet för en kontorsstol, men om man betraktar det som en långsiktig investering kan det höga priset vara motiverat. Jämfört med Herman Miller Aeron, som är både billigare och mer ergonomisk, kan valet vara svårmotiverat om man inte prioriterar dess unika design.

Själv är jag nöjd med mitt val, framförallt då den passar så otroligt väl i hemmakontoret. Sittkomforten är suverän och trots att jag sällan gungar i stolen är det skönt att kunna luta sig bakåt ordentligt ibland.

Sammanfattningsvis så rekommenderar jag denna stol till dig som bara vill ha det absolut bästa när det kommer till kvalitét och design.

Besök galleriet här

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Tycker Eames kontorsstolar är fruktansvärt snygga. Det är lite synd att många av de finare kontorsstolarna har så tråkiga hjul bara. Kollar man tillbaka på tidigare modeller så finns där dem som var lite roligare.

Grymt snygg stol i alla fall.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Nästan 30lax för nåt som inte ser särskilt bekvämt ut ens!!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

30 års garanti är väldigt bra! Jag tyckte att jag kände mig säker med Aerons 12 år.
Väldigt vacker stol och jag förstår att du valde den över Aeron för det estetiska för det är en tidlös design. Jag har en känsla av att bilderna inte gör stolen rättvisa!

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, men jag hade inte ens suttit i den gratis.

Permalänk
Medlem

En investering är det väl ändå inte även om du kanske vill intala dig själv det när du lägger 30k på en stol Du köpte stolen för att du tyckte den var snygg.

Permalänk
Medlem

Bra pris! Måste varit begagnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En investering är det väl ändå inte även om du kanske vill intala dig själv det när du lägger 30k på en stol Du köpte stolen för att du tyckte den var snygg.

Finns gott om designfåtöljer, stolar, bord etc. som har ökat och ökar i pris så det kan mycket väl vara en vettig investering även om huvudsyftet är att den ska användas.

Permalänk
Medlem

Är inte armstöden obekväma?
Gillar designen i övrigt.

Priset dock….

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns gott om designfåtöljer, stolar, bord etc. som har ökat och ökar i pris så det kan mycket väl vara en vettig investering även om huvudsyftet är att den ska användas.

De här produceras fortfarande och det brukar inte höja värdet om de inte har börjat snåla på materialet förstås, tar du hänsyn till inflationen så har din Eames EA217 stol som du köpt på 60-talet(?) antagligen gått ner i pris.

Permalänk
Medlem

Svara ärligt och ha en fiende livet ut - eller följa mormors råd "Om du inte har nåt bra att säga så låt vara!".

Jag har aldrig varit speciellt bra på att följa beteendes råd, så här är min ocensurerade opinion om den stolens utseende:

Det liknar en sjukvårds institutions stol, byggd för att vara livet ut, designat för att suga livet ur själen och ta bort all livsglädje med det klassiska handläggare design som passar som hand i handske för det offentliga.

Själv skulle jag inte setts död eller levande i mitt hem med ett sån designval.

Permalänk
Medlem

Ej vadderade armstöd för den pengen....

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Många missunsamma gamingstols-nissar i tråden

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Många missunsamma gamingstols-nissar i tråden

Nja, Det handlar nog mer om att stolen inte ser bekväm ut.
Enligt mig så knappt något ryggstöd så omöjligt att luta sig tillbaka och slappna av. (Men det kanske är den långa sitt dyan som gör att ryggstöder ser väldigt kort ut?)
Sedan, stenhårda och smala armstöd

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tänker osökt på när huset skulle tömmas efter en äldre släkting. De som var där och tömde huset försökte först med två lokala loppisar för att bli av med möblerna, men ingen av dem ville ha soffor/bokhyllor/stolar/bord och vad det nu var för skrymmande möbler... så man lejde en städfirma att åka och kasta rubbet på sortergården eftersom ingen av dem såg något annat än "billiga IKEA-möbler".

Det var naturligtvis inga "billiga IKEA-möbler" utan diverse designmöbler för ett flertal hundra tusen sammanlagt. Någon mindre hylla överlevde möbelmassakern. Jag tänker naturligtvis att "JAG hade säkert sett skillnaden", men samtidigt ser jag inte några ~30k när jag ser stolen här... 😶

Kul att du är nöjd i vilket fall! Är inte ryggstödet väldigt kort för att kunna "luta sig mot"?

Permalänk
Medlem

Kul att du hittat något du gillar, men erkänner motvilligt att jag känner mig lite provocerad av det hela

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Perfektion och tack för en bra recension! Är själv sugen på en med något högre rygg - men de lägre är snyggare!

Permalänk
Medlem

Snygg! Men tror jag behåller min Embody ett tag till..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv är jag nöjd med mitt val

Hörde jag sunk-cost fallacy?

Permalänk
Medlem

Har besökt Vitra Campus i Veil am Rhein ett flertal gånger då jag bodde i Basel och den där modellen blev något av en drömstol efter att jag provat den. Kan vara den skönaste stol jag testat, även om det inte ser så ut vid första anblicken. Dock var det för mycket pengar för mig och jag nöjde mig med en HM Aeron.. också en ganska rejäl investering.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen stol jag hade köpt själv men i rätt rum skulle den vara förbaskat snygg!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Musikälskare

Snygg men ser ganska oergonomisk ut, ingen vaddering på armstöden och går dom att höja och sänka?

Sitter på en begagnad Kinnarps 9000, can't beat it för den pengen (tror jag gav 2-3k)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Riktigt elegant stol! Jag förstår motståndet från många, då det är ett mer moget val- så fjärran från rgb det går att komma.
Jag bor nära Vitras designmuseum och det drar rejält i köptarmen varje gång jag är där.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Riktigt nice! Många missunsamma gamingstols-nissar i tråden

Haha, mm. Väldigt snygg stol men för lite ergonomi för mina längre sessioner. Köpte en Sayl precis som någon slags kompromiss men vet inte om det blev så bra..

Visa signatur

13700k & PS5

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

En investering är det väl ändå inte även om du kanske vill intala dig själv det när du lägger 30k på en stol Du köpte stolen för att du tyckte den var snygg.

Allt som har ett värde är en investering. En investering måste inte betyda att det finns chans till avkastning på pengarna, det kan lika gärna betyda att man investerar i något som man hoppas ska minska i värde så lite som möjligt över tid. Pengarna i fickan eller på nollränte-bankkontot är en investering, om än en dålig sådan med hänsyn till inflationen och garanterat noll i avkastning. Men likväl en investering. Således är denna stol också en investering.

On-topic: riktigt snygg stol, skulle absolut kunna tänka mig att köpa!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Bra pris! Måste varit begagnad?

Helt ny, finns på rabatt typ 2x om året på de flesta återförsäljare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

Som sagt ganska najs design.

Men håller samtidigt med andra om ryggstödet ser väldigt obekvämt ut med så kort ryggstöd för långa sessioner i den.

Tror inte min rygg skulle klara 30min i den där pga avsaknaden av stöd vid skulderbladen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har du tyvärr varit dumsnål, du skulle ha köpt versionen med ryggstöd och fotpall, så mycket skönare!
Endast 102000kr på rea i dagarna.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Helt rätt köp, man ska satsa på det man gillar. Investering i livskvalitet. Tänker du ha den resten av livet så är det inga pengar att snacka om, finns folk som köper grafikkort för den summan också och de kommer garanterat inte vara användbara lika länge. Vore najs att se en bild på hela setupen för att få en helhetsbild där den kommer till sin rätt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Fin att kolla på, men ser sjukt obekväm ut. Armstöd i metall? Hoppas inte du spenderar för mycket tid vid datorn.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit