Utvecklare, var det svårt att få ert första jobb?

Permalänk

Gick YH med examen -18, inriktning Frontend. Hade skrivit på för anställning 6 månader innan examen pga LIA ville anställa. Gick klart utbildningen men hade jobb samma dag som jag tog examen.

LIA LIA LIA, det absolut viktigaste är att ha en schysst LIA plats, landar man första jobbet så rullar det på därefter.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag pluggade D på Chalmers, inskriven -09. Hösten -13 började jag extraknäcka på ett ställe där jag också skulle göra mitt exjobb under våren - men vi hade så mycket att göra så det blev aldrig något exjobb gjort. Nu 10 år (och 4 jobb) senare har jag fortfarande inte gjort mitt exjobb men har inte alls svårt att få jobb

Har en liknande historia men LTH och Lund. Fick välja mellan två fasta tjänster 2011; båda inom embedded men den ena fokus embedded och den andra mer åt tooling, valde den förstnämnda. Har sen dess blivit konsult och jobbat på ett flertal olika ställen. Inga problem att hitta uppdrag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Nope

Det efterfrågas både erfarna utvecklare och folk som precis avslutat sin utbildning i större utsträckning än tillgången - därav 70k meme

Något som däremot ökat markant är instegslönerna. Nyutexad utan någon praktisk erfarenhet: 40k. Wtf?
En ny utvecklare än max 50% så effektiv första året som en erfaren utvecklare (antagligen mindre).

För min del började jag direkt i en lärares företag under utbildningen och skrev aldrig sista uppsatsen. Så här 15år senare så var det rätt beslut. Arbetserfarenhet > examen alla dagar i veckan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Lärande i arbete = praktik

Det är intressant att man läser så mycket om att samhällen vill att det skall finnas jätte många kunniga inom programmering men sedan tycks det vara otroligt svårt att få jobb eller i den här situationen praktik.

Gick själv i skola och pluggade programmering, inte ledde det till ett jobb eller något, har hittills jobbat mest på kontor som hjälpreda. Och det som jag såg när man tittade på jobb för specifikt programmering, kändes det som om de flesta jobb behövde man X års erfarenhet av X programmeringsspråk genast ut från skolan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag gick ut i finanskrisen 2007-2008 och det var sjukt stökigt.

Slutade med att jag började som "konsult" (=bemanning) åt ett underkonsultbolag åt ett konsultbolag som i sin tur konsultade ut mig till ett konsultbolag. Låter bra?
Jag -> underkonsult -> konsultbolag -> stort jvla projekot hos konsultbolag -> kund. Jag var bara kvar där i 9 månader, men det räckte för att ha nog språngbräda för att signa jobb #2, sen dess har det rullat på.

Det är mera så att _jag_ blir förnärmad över hur lite arbetsgivarna numera bryr sig om min högskoleutbildning.

Skrivet av ZothOmmog:

Det är intressant att man läser så mycket om att samhällen vill att det skall finnas jätte många kunniga inom programmering men sedan tycks det vara otroligt svårt att få jobb eller i den här situationen praktik.

Problemet är tyvärr att juniorer är ... juniorer?
Vi har tagit in 3 st juniorer på bolaget jag jobbar på under hösten/vintern. Dom har gått utbildningar inom "Systemvetenskap" och liknanade, ingen renodlat "utvecklarutbildning" alltså, men det är ju ändå rakt in på kodning som 99% hamnar då det är svårt att landa andra jobb som junior.

Status såhär långt:
#1: Har insett att "kodning" inte är för honom och han försöker nu ta sig mer mot "Projektledning" eller liknande
#2: Fick ett "intressantare" jobb på annat håll och har sagt upp sig (vi var mao hens språngbräda)
#3: Jobbar på, är lovande men det är fortfarande ENORMT mycket saker som tar tid och måste förklaras, blir fel, etc.

Mao..... vi har tillsammans lagt 50% (skämtar inte) av en senior heltidstjänsts arbetstid på att ta hand om dessa juniorer sen i typ ~september, och nu är utfallet att vi på sin höjd om kanske nått år till har _en_ person som kommer leverera.

Samtidigt står våra chefer och undrar varför "det inte levereras mer".... Jag skulle som sagt säga att vi hittils gått _back_ på leverans kontra att vi inte hade behövt lära upp dessa juniorer.

Permalänk
Medlem

Ganska ovanligt, men jag började söka jobb samma vecka som skolan skulle ta slut och hade ett jobb på måndagen efter.

Men det är läääänge sedan.

Det är jättelätt att få jobb om man har någon erfarenhet, men nyexad är svårare. Det krävs en investering i både tid och pengar från företaget som anställer. Det är oftast de lite större som har den möjligheten eller de bolag som utvecklar produkter. Konsultbolag skall ju sälja din tid antingen inhouse eller på plats hos kund och om du behöver träna mycket för att bli effektiv så kommer kunden bli tjurig för att det inte händer något, men att massa pengar faktureras.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det stökiga är väl att komma in första gången, många som kör svågerpolitik och låter vänner gå före

Permalänk
Medlem

Sökte jobb som systemutvecklare under tiden jag skrev min C-Uppsats 2022.

En underkänd uppsats och en godkänd arbetsintervju gör mig examenslös men med jobb som .NET utvecklare inom Webb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hur det ser ut idag vet jag inte, men på min tid (2008) var det lätt.

Gick IT- och Kommunikationsvetenskap på Stockholms Universitet. Blev övertalad att ta ett heltidsjobb (front end) efter knappa året, när jag egentligen bara sökte sommarjobb. Lade studierna på hyllan och har inte sett tillbaka sedan dess. Är kvar på samma företag fortfarande, om än i en annan roll (full stack med ganska breda ansvarsområden). Stormtrivs än.

Det jag har noterat är att jag får färre inviter på LinkedIn idag än vad jag fick för 5-10 år sedan. Om det beror på arbetsmarknaden eller på att jag aldrig loggar in vet jag inte. (Eller kanske på att java, som är mitt huvudspråk, inte är lika hett nu som förut.)

Har mycket att göra med om man är aktiv samt när man senast ändrade sin profil.
Räcker att man loggar in och ändrar någon text eller profilbild så kommer man genast upptäckas mer.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag tog min högskoleexamen förra sommaren och började läsa på en kandidatexamen, men hoppade av för att börja jobba istället. Behövde inte flytta utan bor ute i skogen, men sökte bara jobb som låg inom ett rimligt avstånd och med möjlighet till hemarbete.

Tackade nej till det första jobbet som jag blev erbjuden och ja till det andra. Har en timme enkelresa till mitt jobb och behöver vara där två dagar i veckan för det mesta.

Är nöjd med både jobbet och lönen. Skulle inte påstå att det var svårt att få ett jobb, det kanske finns färre jobb i bushen med även färre utvecklare.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Tog en YH via lernia och tog examen 2019. Fick fast jobb 2018 och pluggade klart parallellt. Hade nog lite tur med en arbetsgivare som vågade chansa på en junior, men upplevelsen var ändå att det fanns ganska goda möjligheter om man sökte aktivt.
Sedan dess har det rullat på, jobbar idag som konsult och är evigt tacksam för att jag vågade/orkade skola om mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Tog en YH via lernia och tog examen 2019. Fick fast jobb 2018 och pluggade klart parallellt. Hade nog lite tur med en arbetsgivare som vågade chansa på en junior, men upplevelsen var ändå att det fanns ganska goda möjligheter om man sökte aktivt.
Sedan dess har det rullat på, jobbar idag som konsult och är evigt tacksam för att jag vågade/orkade skola om mig!

Nice. Vilken YH gick du? Hur har det sett ut med lön och t.ex WFH?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör inom datateknik här. Utexaminerad våren 2013 med jobb. Jag sökte jobb i panik under februari-mars då jag vid tidpunkten precis blivit pappa. Det var endast en arbetsgivare som visade intresse och bjöd in mig på intervju. Jag är evigt tacksam för att jag fick komma dit. Så snart jag skrivit på kontrakt började andra arbetsgivare plötsligt visa intresse (troligen just därför). När första arbetsgivaren hade lite svårt att få ut mig i uppdrag till sina två stora kunder var det inte alls svårt att byta då det fanns flera intressenter.

Det hade kanske gått ännu lättare vid första jobbsökandet men det var endast Sundsvall som kändes aktuellt då jag och sambo flyttat dit bara två-tre år innan (för att hon fått jobb) och precis fått barn.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att få första jobbet men med utbildning är det ju lättare än utan.

Jag läste inte klart varken till systemvetare, lärare, filosof eller statistiker utan hoppade av allt och tog mig flera år att få mitt första jobb och då var det inte 70k utan snarare 70kr timmen.

När jag sist var arbetslös 2016 fick jag jobb på 1-2 månader.

Var enorm skillnad att man hade erfarenhet.

Nu är det dock massor med 19 åringar direkt från gymnasiet som får jobb på mitt jobb så vet inte om det är lättare att få jobb numera men känns som det. Under finanskrisen när jag sökte ville ingen ha en och inte ens städare eller McDonalds eller liknande ville ha en.

Att ha utbildning inom programmering eller annat bristyrke är nog bästa förutsättningen du kan ha.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Nice. Vilken YH gick du? Hur har det sett ut med lön och t.ex WFH?

Jag gick på Lernia och utbildningen hette systemintegration tror jag. Skulle nog hetat Java backend egentligen.

Löneutvecklingen har varit väldigt bra. Möjligheten att arbeta hemifrån har varit väldigt bra sen covid, innan dess var det betydligt svårare, i alla fall hos min dåvarande arbetsgivare.

Det är kanske ett ämne för en egen tråd, men
personligen tror jag dock att det har varit helt avgörande för min utveckling att jag var på plats och satt med mina kollegor de första åren.

Permalänk
Medlem

En nära vän som gick klart YH för något år sen berättade att det var svårt för stora delar av klassen att få tag i första jobbet. Detta i Malmö/Lund. Det var absolut inte tal om några fantasilöner men hyfsade löner med tanke på att det rör sig om två års studier och potential till bra löneutveckling (jämför gärna sjuksköterska...).

Inte alla företag med LIA-platser har rekryteringsbehov vilket annars är bästa vägen in. Så försök se till att fixa plats där det finns ett faktiskt behov av folk.

"På min tid" så var det inte tal om fyra olika intervjuer, psyk- och logik-tester, hemuppgifter/projekt för vara med i urvalet för ett jobb vilket verkar vara standard idag. Jag ser det som svårare att få in foten efter en YH eller bootcamp än som systemvetare/ingenjör. Dessutom verkar många YH-utbildningar vara rent skräp sett till upplägg och nivå/pedagogik (change my mind!).

Räkna med några "hundår" på första jobbet för att "bevisa dig". Då lär du antingen kliva upp i lön där du redan jobbar eller ha goda möjligheter att gå tvärs över gatan och höja lönen rejält. Rinse-repeat så har du snart 50'/mån nettolön *fantasilön achieved*. Precis därför många företag drar sig för att rekrytera juniorer också men om de inte kan konkurrera lönemässigt efter anställning så gör de något fel...

Permalänk
Medlem

Jag blev rekryterad som projektledare direkt genom skolan, harvade runt några år på olika byråer och blev sedemera produktägare. Eftersom jag skrivit kod på fritiden hela tiden tog jag även ett och annat kort från backloggen när tiden tillät.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande en bra arbetsmarknad. På mindre orter kan det nog vara lite trassligt ibland med timing som nyexad, arbetstillfällena är inte extremt många så om det är någon större arbetsgivare som inte anställer eller till och med drar ner för tillfället kan det bli lite kämpigt. Jag började med att pendla till Stockholm, därefter har det inte varit några större problem.

Många rekryterare och anställande chefer vet inte riktigt vad de ska anställa. Kan sätta upp dumma krav på kunskap i specifika ramverk och språk eller erfarenhet som vi som jobbar med utvecklingen vet att rätt person kan lära sig snabbt om han bara är en duktig utvecklare. Puckon med långa CV:n blir anställda, duktiga programmerare missas eftersom de inte bockar av någon liten grej på en lista.

Så, min poäng var... Det ser bra ut fortfarande, men av olika anledningar kan det ändå säkert gnissla lite för många personer. Misströsta inte och fortsätta söka. Går det en evighet och man får väldigt många nej kanske man får börja fundera på om det är något som blir knas i intervjusituationen och försöka lista ut vad det är, be arbetsgivarna motivera sig.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fooesque:

En nära vän som gick klart YH för något år sen berättade att det var svårt för stora delar av klassen att få tag i första jobbet. Detta i Malmö/Lund. Det var absolut inte tal om några fantasilöner men hyfsade löner med tanke på att det rör sig om två års studier och potential till bra löneutveckling (jämför gärna sjuksköterska...).

Inte alla företag med LIA-platser har rekryteringsbehov vilket annars är bästa vägen in. Så försök se till att fixa plats där det finns ett faktiskt behov av folk.

"På min tid" så var det inte tal om fyra olika intervjuer, psyk- och logik-tester, hemuppgifter/projekt för vara med i urvalet för ett jobb vilket verkar vara standard idag. Jag ser det som svårare att få in foten efter en YH eller bootcamp än som systemvetare/ingenjör. Dessutom verkar många YH-utbildningar vara rent skräp sett till upplägg och nivå/pedagogik (change my mind!).

Räkna med några "hundår" på första jobbet för att "bevisa dig". Då lär du antingen kliva upp i lön där du redan jobbar eller ha goda möjligheter att gå tvärs över gatan och höja lönen rejält. Rinse-repeat så har du snart 50'/mån nettolön *fantasilön achieved*. Precis därför många företag drar sig för att rekrytera juniorer också men om de inte kan konkurrera lönemässigt efter anställning så gör de något fel...

Många som läser YH (de flesta antagligen) får ju första jobbet just via LIA, och där jag hade min praktik (stort företag) sa de att LIA ofta är mer värt än någon universitetsutbildning eftersom att de som gjort LIA har provat på och satt sig in i verkliga arbetsuppgifter och levererar ofta snabbare.

Permalänk
Medlem

Baserat på vad man läser i denna tråden verkar det otvivelaktigen som att det är lättare att få första jobbet om man har en högskoleutbildning. Det innebär inte nödvändigtvis att ens kunskaper är större utan att företag kanske just föredrar högskoleutbildningar.

Jag tog min civilingenjörsexamen förra året och hade massvis med företag som kontaktade mig om intervjuer från från flera år innan jag var färdig och till den dagen jag var färdig. Valde den enda jag var intresserad av och fick jobbet. Skulle nog nästan våga påstå att har du en civilingenjörsexamen i datateknik idag så är det omöjligt att inte få ett jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Pluggade "data" på högskola 2001-2005 och fick jobb direkt som systemutvecklare. Har varit på fyra arbetsplatser nu och känner mig trygg i att hitta ett nytt jobb i branschen om det behövs. Dock svårt att sätta sig in i hur det är att vara nyexad nu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Aningen off-topic kanske men programmering och människa-maskin-interaktion har en rik historia med helt otroliga system och ideer som bara försvann av en eller annan anledning. Jag började gräva i det efter en system YH utbilding och är fortfarande fast, haha. Skulle ha gått någon slags akademisk väg istället om jag visste att det fanns så här mycket! Jag vet inte om det finns några vanliga jobb alls med det här (typ smalltalk, 9p, k etc.!) i landet, letar vidare.

Permalänk
Medlem

Nej, inte alls. Pluggar ett kandidatprogram inom datateknik och tar examen i Juni. Skrev på kontrakt 1a Mars efter att ha blivit kontaktad på Linkedin ett par veckor tidigare.

En telefonintervju med rekryteraren (vad tjänsten handlar om, vad företag sysslar med och lite kort om mig) sen vidare till intervju med chefen och en teamleader. Samma sak där, det här är tjänsten, det här är företaget, såhär jobbar vi och vem är du/vad har du sysslat med i plugget och fick erbjudande om tjänsten dagen efter.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Kan inte kalla mig utvecklare än men har börjat gå från IT-tekniker > Utveckling inom företaget jag jobbar på just nu. Kul att få möjligheten att växa i alla fall. Får se om det är något jag fortsätter med det.

Permalänk
Medlem

Har börjat bli rätt många år sedan min examen i datorteknik från LTH (Lund) men då var det enkelt. Skrev mail till två företag och fick gå på två intervjuer och fick erbjudande om jobb på båda.

Dock undrar jag lite var 70k memen kommer ifrån. Jag har 15 års relevant eftertraktad erfarenhet (embeddedutveckling) och har varit på flera intervjuer och aldrig erbjudits ens 60k även för väldigt kvalificerade roller (systemarkitekt i en krävande organisation). Nu är jag i malmöregionen och skulle förstås kunna få mycket mer om jag kunde tänka mig pendla till Köpenhamn men jag antar att memen handlar om Sverige?

Permalänk
Medlem

Det var svårt för mig som datavetare, många intervjuer blev det (ofta 2-3 intervjuer per jobb) men som sagt behövdes det alltid minst 1 års erfarenhet samt nästan allt var konsultjobb som inte passar mig så bra då jag inte är särskilt social. Kan också ha att göra med att jag inte riktigt visste inom vilket område jag ville jobba, sökte bara på det som jag lärde mig mest om under utbildningen (Java/C#). Trodde verkligen det skulle vara lättare att få jobb men i min erfarenhet går rekryterarna mer på om man är utåtgående som person osv än om man kan programmera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Många som läser YH (de flesta antagligen) får ju första jobbet just via LIA, och där jag hade min praktik (stort företag) sa de att LIA ofta är mer värt än någon universitetsutbildning eftersom att de som gjort LIA har provat på och satt sig in i verkliga arbetsuppgifter och levererar ofta snabbare.

Yes, det är precis min poäng. De flesta som erbjuder LIA har för avsikt att anställa men det gäller inte alla. Sen har de företag jag jobbat på alltid haft "överbokning" på LIA för att kunna skilja agnarna från vetet så att säga... I praktiken blir det som en förlängd provanställning och (nästan) kostnadsfri onboarding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Baserat på vad man läser i denna tråden verkar det otvivelaktigen som att det är lättare att få första jobbet om man har en högskoleutbildning. Det innebär inte nödvändigtvis att ens kunskaper är större utan att företag kanske just föredrar högskoleutbildningar.

Jag tog min civilingenjörsexamen förra året och hade massvis med företag som kontaktade mig om intervjuer från från flera år innan jag var färdig och till den dagen jag var färdig. Valde den enda jag var intresserad av och fick jobbet. Skulle nog nästan våga påstå att har du en civilingenjörsexamen i datateknik idag så är det omöjligt att inte få ett jobb.

Inför första jobbet så är det guld med en civ.ing men frågan är om det är värt två år extra jämfört med högskoleingenjör eller systemvetare för just programmering/utveckling? Projektledare, arkitekt osv kan man nå här i Sverige ändå och löneskillnaden lär inte vara så stor. Ska man flytta utomlands till ex Zürich kanske det är andra krav på akademisk bakgrund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag gick ut i finanskrisen 2007-2008 och det var sjukt stökigt.

Slutade med att jag började som "konsult" (=bemanning) åt ett underkonsultbolag åt ett konsultbolag som i sin tur konsultade ut mig till ett konsultbolag. Låter bra?
Jag -> underkonsult -> konsultbolag -> stort jvla projekot hos konsultbolag -> kund. Jag var bara kvar där i 9 månader, men det räckte för att ha nog språngbräda för att signa jobb #2, sen dess har det rullat på.

Det är mera så att _jag_ blir förnärmad över hur lite arbetsgivarna numera bryr sig om min högskoleutbildning.

Problemet är tyvärr att juniorer är ... juniorer?
Vi har tagit in 3 st juniorer på bolaget jag jobbar på under hösten/vintern. Dom har gått utbildningar inom "Systemvetenskap" och liknanade, ingen renodlat "utvecklarutbildning" alltså, men det är ju ändå rakt in på kodning som 99% hamnar då det är svårt att landa andra jobb som junior.

Status såhär långt:
#1: Har insett att "kodning" inte är för honom och han försöker nu ta sig mer mot "Projektledning" eller liknande
#2: Fick ett "intressantare" jobb på annat håll och har sagt upp sig (vi var mao hens språngbräda)
#3: Jobbar på, är lovande men det är fortfarande ENORMT mycket saker som tar tid och måste förklaras, blir fel, etc.

Mao..... vi har tillsammans lagt 50% (skämtar inte) av en senior heltidstjänsts arbetstid på att ta hand om dessa juniorer sen i typ ~september, och nu är utfallet att vi på sin höjd om kanske nått år till har _en_ person som kommer leverera.

Samtidigt står våra chefer och undrar varför "det inte levereras mer".... Jag skulle som sagt säga att vi hittils gått _back_ på leverans kontra att vi inte hade behövt lära upp dessa juniorer.

Låter som vi har gjort en liknande resa

Förutom att koda så måste man också lära sig att arbeta effektivt i team med gemensam kodbas. Git, Scrum, Unittester, andra testramverk och Jenkins m.m.

Man får räkna med att ens första jobb är kanske en traineetjänst eller på ett konsultbolag till en låg lön. Det är supervikigt med den första jobberfarenheten. Efter det öppnas många dörrar.

Skulle också säga att det kan ta ca 6 månader att få ett hum av kodbasen, tekniken och produkterna när man börjar på ett nytt ställe.

Personlighet att vara driven, intresserad och försöka lösa saker själv är klart meriterande.

Känner folk som inte har högskoleutbildning som fått utvecklarjobb eller startat egna företag men de har ovanstående egenskaper.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tycker att gå en till YH-utbildning kan vara lite slöseri med tid om du har en examen och vill jobba med det du pluggat.

De råden jag kan ge till att få förstajobbet är:

- Sälj dig inte kort, imposer syndrome är verkligt. ingen kan allt
- Har du svårt att få intervjuer? Sätt upp en snygg hemsida i ett populärt ramverksom som du kan flasha med
- sök många jobb, även sådana där de vill ha erfarenhet
- kolla många platsbanker, inte bara linkedin och arbetsförmedlingen
- skriver en rekryterare till dig? berätta vad du är ute efter för jobb så finns det chans att de hittar en bra fit

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4