Utredning färdig – e-kronan behövs inte

Permalänk
Melding Plague

Utredning färdig – e-kronan behövs inte

Ett digitalt komplement till sedlar och mynt har nu testats och utvärderats, men befintliga system bedöms vara bra nog.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Swish funkar bra om det inte var nere en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket denna utredning kostat och vad man istället hade kunnat lagt pengar på:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Undra hur mycket denna utredning kostat och vad man istället hade kunnat lagt pengar på:)

Man hade alltid kunnat uträtt något minoritetspråk eller likanande istället.

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bra, ingen jävla centraliserad bankvaluta, borde sättas i grundlag att man har rätt att kräva fysisk valuta från banken.

Även om jag inte använder sedlar vill jag inte ge bankerna för mycket luft, gud vet vad som händer när banken kollapsar eller börjar jaga ESG för mycket, oj juste det vet vi redan.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Instämmer. Jag har heller inte förstått poängen med e-krona och vad det blir för skillnad emot den elektroniska betalning som vi redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Jag tror det har mer att göra med allt som händer bakom kulisserna...

Det är hiskeligt dyrt och knepigt att flytta pengar hit och dit och det är väl främst där fördelarna skulle varit i så fall...

Men som sagt, det är även ett otroligt korkat beslut om man nu har någon som helst vilja att se sin population överleva en mindre kris....

Det finns vissa saker som inte går att ersätta, fysiska pengar är en av dem...

Edit*

Kul att kunna bidra med tipset, ska gubbmysa lite över möjligheten att bidra till sajten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Utredningen lär ju åtminstone delvis vara ett resultat av det genomslag Bitcoin haft. Blockkedjetekniken är ju i grunden skild från våra elektroniska betalningssystem. Både att den är decentraliserad men även dess sätt att bekräfta transaktioner med proof of work. Dagens svenska betalningssystem lägger ju all tillit till bankväsendet och i slutändan riksbanken. Såklart att kan validera block med proof of authority, vilket sannolikt skulle falla staten bättre på läppen.

Är du inte bekant med hur Bitcoin fungerar kan jag varmt rekommendera att läsa Satoshis publikation. Det var en ögonöppnare när jag satte mig in i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Swish funkar bra om det inte var nere en gång i veckan.

E-kronan skulle ha varit en CBDC, Swish är en transaktionsapp. De har ingenting med varandra att göra.

Permalänk
Medlem

Har hört att Euro är bra med.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Jag har heller inte förstått poängen med e-krona och vad det blir för skillnad emot den elektroniska betalning som vi redan har.

En av anledningarna till att bitcoin och liknande har något värde är väl att alla kan spåra och verifiera vart X kommer ifrån. Så jag antar att en poäng skulle kunna vara att se exakt vilken väg varje e-krona tagit för att komma fram, vilket skulle göra att de skulle kunna spåra kriminella/svarta betalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Har hört att Euro är bra med.

Där jag bor (Höganäs, Skåne) finns Euronäs, en lokal valuta. En del affär tar (tyvärr) imot detta skit. Använder hellre kontanter å röstade nej till euro på den tiden.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Förutom de uppenbara riskerna med att "staten" styr hela betalsystemet ur övervaknings- och kontrollsynpunkt fanns det en teoretisk fördel med e-kronan som jag hoppades på; att skilja på bankerna och betalningsinfrastrukturen. Då skulle man kanske vara lite mer benägen att låta livsodugliga banker gå under i nästa kris, när de inte var lika "systemkritiska".

För det skulle behövas lite motvikt till den moraliska risk som de ägnar sig åt, där pengar bara slussas in i den inproduktiva fastighetsbranschen medan produktiva företag inte kan låna till vettigt pris. Ovanpå det pressar sedan Riksbanken in pengar direkt i fastighetsbranschen genom sina obligationsköp. Som resultat är nu hela Sveriges befolkning så skuldsatt att systemet blir ännu instabilare. Alla pengar går in i energi- och fastighetsbranschen som domineras av stora, kapitaltunga investerare. Inget blir kvar till konsumtion av tjänster och annat där jobbskapande småföretagare verkar.

Välkommen till resten av Europa, Sverige. Där folk bor hemma tills efter 30-årsdagen och det normala är att folk får dela lägenhet för att ha råd.

Det finns en dokumentär på det här ämnet som heter Push: https://www.pushthefilm.com/
Den finns på Vimeo On-Demand, trailer finns här: https://vimeo.com/ondemand/pushthefilm

I den beskriver den Kanadensiska FN-observatören situationen som vi historiskt har haft i Sverige som unikt god och sörjer att ingen verkar förstå vad vi håller på att gå miste om. Den är skapad av en svensken Fredrik Gertten, bosatt i Malmö. Det är inte fantastisk film, men den ger omvärldsperspektiv. Det faktum att Sverige pekas ut som ett före detta föregångsland är både upplyftande och nedbrytande på samma gång; vi borde kräva bättre.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Jag har heller inte förstått poängen med e-krona och vad det blir för skillnad emot den elektroniska betalning som vi redan har.

Skillnaden mellan e-krona och digitala pengar ja. Det kan förklaras på flera sätt.
Men en av de mer relevanta är att dagens digitala pengar finns och är skapade på olika sätt i de olika bankernas sytem. De pengarna du har på SEB eller Swedbank finns för att banken har byggt sitt eget system för att hålla reda på vem som har vilka pengar. Men det är alltså olika system i olika banker. Det är därför det inte är särskilt smidigt att flytta pengar mellan banker. För det går egentligen inte att flytta dem. Man tar bort pengarna på en bank och skickar över en fil som säger att ni får skapa motsvarande mängd i ert andra banksystem. Nuvarande digitala banksystem är alltså mer som ett gäng olika öar.
Det e-kronan skulle erbjuda är ett enat digitalt system för pengar. Istället för att varje bank bygger sin tekniska lösning för att hålla reda på vem som har vad så skulle det här centraliseras i ett gemensamt system.
Det är alltså en digital standardisering kan man väl säga.
Det skulle exempelvis medföra att man faktiskt kan flytta pengar snabbt mellan banker istället som nu när det tar dagar med överföringar. Det är ju egentligen ganska märkligt i dagens digitala värld att banköverföringar är så långsamma ;).
Även swish bygger på de här gamla systemen - men med gemensamt förtroende bankerna emellan kan man låtsas att det går fort . och därmed också tillgänggliggöra pengarna snabbt på mottagarkontona. De faktiska pengaflyttarna görs i bakgrunden på det äldre systemet ändå - men vi kunder märker inte av det riktigt.

Skrivet av Buulaa:

Bra, ingen jävla centraliserad bankvaluta, borde sättas i grundlag att man har rätt att kräva fysisk valuta från banken.

Även om jag inte använder sedlar vill jag inte ge bankerna fölr mycket luft, gud vet vad som händer när banken kollapsar eller börjar jaga esg för mycket, oj juste det vet vi redan.

Nej nej.
e-kronan är inte en konkurrent eller ett alternativ till fysisk valuta. Det är snarare ett komplement eller erästtare till de pengarna som redan är digitala. Det är olika grejer - dont worry ;).

Dessutom handlar e-kronan om att flytta ansvar/makt från varje enskild bank så att varje banks ITsystem inte längre håller i pengarna. Istället ska kollen på var pengarna är finnas i ett gemensamt system som inte driftas av respektive bank längre. Det är faktiskt just precis vad du önskar. Det minskar faktiskt det utrymme just bankerna har och lägger över det här på centralbanken istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bakåtsträveri. Jag vill ha allt digitalt. Nycklar, pengar, körkort, ID-kort, tja, allt. Varför? För att det är bekvämt. Det enda man behöver ha med sig då är telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Kan bara råda om att läsa på vad skillnaden är mellan pengar garanterade av staten (typ kontanter och e-krona) och pengar utgivna av privata aktörer (typ "pengar på banken") egentligen är.

Det är verkligen skillnad på pengar och pengar...se bara vad som hände med Credit Suisse och Silicon Valley Bank, sviker förtroendet så är inte "pengarna på banken" mycket värda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Bakåtsträveri. Jag vill ha allt digitalt. Nycklar, pengar, körkort, ID-kort, tja, allt. Varför? För att det är bekvämt. Det enda man behöver ha med sig då är telefonen.

Som funkar när det blir strömavbrott i några timmar/dagar. "Snart kommer det digitala barn, öl mm".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har inte förstått vad som är skillnaden med e-kronan och en digital krona man har på banken. De mesta kronor som används är kunderna digitala via kort och Apple Pay Samsung Pay Swish mm. Verkar som man inte behöver förstå det nu när de lägger ner det ändå.

Den stora skillnaden är att en e-krona skulle vara en digital centralbankskrona medan en krona hos SEB är en affärsbankskrona. Tänk dig om du hade 100 miljoner på SEB i likviditetskontot. Sen sker det en ”bankrun” ala SVB. Det kommer inte finnas tillräckligt mycket täckning på SEB pga fractional reservebanking. Sveriges Riksbank däremot ska det gå riktigt långt för att den ska defaulta. Den enda tillgången för vanliga privatpersoner är fysiska centralbankspengar är fysiska kontanter, dvs det är säkrare at ha 100 miljoner i kontanter under madrassen än 100 miljoner på SEB.

Permalänk
Medlem

Tänk ifall du skulle ha möjlighet att öppna ett personkonto på Riksbanken och få inlåningsränta ala reporäntan. Då skulle iallafall jag ta ut pengarna från affärsbankerna och dumpa in de hos Riksbanken. Ekonomin skulle krympa eftersom det skulle bli en bankrun där man tömmer affärsbankerna på likviditet och Riksbanken skulle få massor med likviditet. Så det är nog därför e-kronan inte ”behövs ”. För oss individer med tillgångar så skulle e-kronan ur säkerhetssynpunkt vara så bra att det inte finns något incitament att lägga några större summor på affärsbankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Bakåtsträveri. Jag vill ha allt digitalt. Nycklar, pengar, körkort, ID-kort, tja, allt. Varför? För att det är bekvämt. Det enda man behöver ha med sig då är telefonen.

Jag har såndär blipp till trapphuset, 2 gånger under lika många år har jag inte kommit in i trapphuset (och lägenheten) pga strömavbrott eller "buggar i systemet". Aldrig haft det problemet med vanliga nycklar...

Jag håller med dig, i 99% av fallen fungerar det galant att köra allt digitalt tills det inte längre är det, och då är du, likt fisken, rökt
Kontanter är något som räddar liv dagligen, oavsett om det handlar om kvinnor som flyr från våldsbenägna män eller för att erbjuda ett lagligt sätt att få tag i mat under en kris.
Ett samhälle utan kontanter straffar i 100% av fallen enbart vanliga människor

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Som funkar när det blir strömavbrott i några timmar/dagar. "Snart kommer det digitala barn, öl mm".

Och det löser man genom att varje produkt har en säkerhetsnyckel som gäller i x antal dagar innan den måste uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

E-kronan skulle ha varit en CBDC, Swish är en transaktionsapp. De har ingenting med varandra att göra.

Vad är det för tjänster som dom syftar på som redan funkar så bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Tänk ifall du skulle ha möjlighet att öppna ett personkonto på Riksbanken och få inlåningsränta ala reporäntan. Då skulle iallafall jag ta ut pengarna från affärsbankerna och dumpa in de hos Riksbanken. Ekonomin skulle krympa eftersom det skulle bli en bankrun där man tömmer affärsbankerna på likviditet och Riksbanken skulle få massor med likviditet. Så det är nog därför e-kronan inte ”behövs ”. För oss individer med tillgångar så skulle e-kronan ur säkerhetssynpunkt vara så bra att det inte finns något incitament att lägga några större summor på affärsbankerna.

Yes, med det är nog inte så svårt att hantera egentligen. Riksbanken erbjuder inga personkonton själv så är det löst.
Alltså att "plånböckerna" fortsätter skötas av privata aktörer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Har hört att Euro är bra med.

Inte bara bra, den skapar en del inre spänningar också.

Med en flytande valuta så finns det en automatisk kompensation som hanterar dåliga beslut. Det är trots allt ingen rättighet att kunna ha råd med utlandssemester varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes, med det är nog inte så svårt att hantera egentligen. Riksbanken erbjuder inga personkonton själv så är det löst.
Alltså att "plånböckerna" fortsätter skötas av privata aktörer.

Det är ju bara ändra i Riksbankslagen att privatpersoner också får tillgång till digitala centralbankspengar och en plånbok. Den senaste tiden har visat svagheten hos affärsbankerna. Du kan inte lita affärsbankerna. Det blev ju ganska tydligt för SVB. Å andra sidan kan inte affärsbankerna mjölka vanliga konsumenter på pengarna. Låt ett par affärsbanker gå i konkurs, så ska ni se att man ändrar sin syn att det fungerar så "bra" nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max77:

Och det löser man genom att varje produkt har en säkerhetsnyckel som gäller i x antal dagar innan den måste uppdateras.

Detta är sverige, där allt funkar utan problem. Jo du, tro på det själv, för jag gör inte det. Som nån nämnde angående ytterportar, den låses kl 21 å får sedan öppnas med bricka. En lördag fm när jag hade varit å handlat, klockan var väl 10.30, hade ytterportarna gått i baklås på hela bostads området (ca 400 lägenheter). Hade varor som behövde komma i frysen, som tur var dottern på besök å fick gapa på henne så hon gå ner ( bor på 2:a våningen) å öppna ytterporten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har såndär blipp till trapphuset, 2 gånger under lika många år har jag inte kommit in i trapphuset (och lägenheten) pga strömavbrott eller "buggar i systemet". Aldrig haft det problemet med vanliga nycklar...

Jag håller med dig, i 99% av fallen fungerar det galant att köra allt digitalt tills det inte längre är det, och då är du, likt fisken, rökt
Kontanter är något som räddar liv dagligen, oavsett om det handlar om kvinnor som flyr från våldsbenägna män eller för att erbjuda ett lagligt sätt att få tag i mat under en kris.
Ett samhälle utan kontanter straffar i 100% av fallen enbart vanliga människor

En gång hade mitt lås fryst igen, och i ett annat hus bröt jag av nyckeln i låset. Alla system har brister.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En gång hade mitt lås fryst igen, och i ett annat hus bröt jag av nyckeln i låset. Alla system har brister.

Absolut, men det är brister du som privatperson kan lösa (eller ansvara för)

Det är dumt att introducera sårbarheter på makro-nivå för att "det är bekvämt", som att göra sig av med kontanter för "det är jobbigt att hantera"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ju bara ändra i Riksbankslagen att privatpersoner också får tillgång till digitala centralbankspengar och en plånbok. Den senaste tiden har visat svagheten hos affärsbankerna. Du kan inte lita affärsbankerna. Det blev ju ganska tydligt för SVB. Å andra sidan kan inte affärsbankerna mjölka vanliga konsumenter på pengarna. Låt ett par affärsbanker gå i konkurs, så ska ni se att man ändrar sin syn att det fungerar så "bra" nu..

Våran riksbank har redan gjort en SVB.
"Riksbankens egna kapital var 62,6 miljarder kronor i slutet av 2022 och med årets redovisade förlust om 80,7 miljarder kronor väntas det egna kapitalet bli negativt efter årets resultatdisposition"

Precis som SVB så har/hade dem en balansräkning full med långa löptider i statsobligationer. SVB kanske tog riksbankernas prognoser på allvar rentav? Kostsamt misstag.

Visa signatur

=)