Experter vill pausa AI-utvecklingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai tar våra jobb ser jag samma som industrialismen tar vara jobb. Vissa jobb som telefonförsäljare, first line support etc kan försvinna. Men andra dröjer länge som Teslas självkörande bilar.

Jurister och Administratörer hörde jag var exempel på arbetsgrupper som kommer bli hårt konkurrensutsatta av AI/automatisering/robotisering, i USA räknar man med att cirka 25% av alla jobb kommer tas över av automatisering. Så absolut vi står inför ett liknande skifte som industrialiseringen, så det gäller att se till att man är anställningsbar på de tjänster som kommer efterfrågas.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bara göra som i Atomic Heart och låta robotarna sköta allt och skapa utopia. Förutom när de vänder sig emot människorna då.

Att få alla gå med på att stoppa utvecklingen lär vara omöjligt. Alltid någon som kommer se det som en möjlighet att jobba på medan de andra stannat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Jurister och Administratörer hörde jag var exempel på arbetsgrupper som kommer bli hårt konkurrensutsatta av AI/automatisering/robotisering, i USA räknar man med att cirka 25% av alla jobb kommer tas över av automatisering. Så absolut vi står inför ett liknande skifte som industrialiseringen, så det gäller att se till att man är anställningsbar på de tjänster som kommer efterfrågas.

Där dessa arbetsgrupper tillhör en overheadgrupp som ökar kostnader på det som produceras. Jag ser det lite som att datorer på kontor också kan minska ner antalet personal som håller på med det administrativa.
Där problemfria datorer (typ Apples) leder till att mindre IT personal behöver hjälpa dem.

När det gäller jurister så har internet hjälp att mer folk kan få information utan dem, det har dock lett till att folk i högre grad kan blanda in jurister för allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Antingen så är han avis för att han ligger efter eller så är han luddit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jurister och Administratörer hörde jag var exempel på arbetsgrupper som kommer bli hårt konkurrensutsatta av AI/automatisering/robotisering, i USA räknar man med att cirka 25% av alla jobb kommer tas över av automatisering. Så absolut vi står inför ett liknande skifte som industrialiseringen, så det gäller att se till att man är anställningsbar på de tjänster som kommer efterfrågas.

Ett sätt att se det på är det att alla måste ställa om. Problemet är att AI utvecklas betydligt snabbare än en människa. Det tar flera är att gå en utbildning i något och när man är klar kanske det redan tagits över.

Ett annat sätt att se på det är att när AI kommer effektivisera så mycket så behöver inte alla jobba. Man skulle kunna ha 25% arbetslöshet eller ännu mer och ändå producera mer saker än innan AI. De arbetslösa får sedan någon form av ersättning så de klarar sig.

De som har jobb kommer leva otroligt bra liv men de som är arbetslösa kommer ändå leva ungefär som idag fast mer fritid då saker kommer vara så otroligt billiga då AI och robotar sköter det mesta.

Det är åtminstone en möjlig framtid.

Att alla ska hänga med och utbilda om sig var femte år är helt orealistiskt. Många skulle aldrig klara av det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antingen så är han avis för att han ligger efter eller så är han luddit.

Det här är en falsk dikotomi. Det finns förstås många andra möjliga alternativ.

Permalänk
Medlem

Det märks tydligt vilka som läser blaskor, tråkigt att de måste splittra samhället för egen vinning. Aja, jag tycker att det är ett mycket bra initiativ av Musk, det låter som att han har många tunga namn och kvalificerade personer bakom sig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Antingen så är han avis för att han ligger efter eller så är han luddit.

Luddit?

Skrivet av pine-orange:

Det här är en falsk dikotomi. Det finns förstås många andra möjliga alternativ.

Jag kan köpa "avis" ur perspektivet att hans misslyckade försöka att få kontroll över ChatGPT nu missunnar andra de ekonomiska möjligheter och den konkurrens det komma att utgöra. Självklart utesluter det inte andra och (kanske?) mer sannolika förklaringar men det vet bara Elon Musk själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur vi ska ta kål på oss själva...

1. Kärnvapenkrig/världskrig: Ryssland placerar ut taktiska kärnvapen, USA hotar dem för att de gör det. Kina ställer sig på Rysslands sida. USA hotar dem för att de gör det. Nordkorea skjuter lite fler missiler och USA hotar dem för att de gör det. En dag råkar någon luta sig mot fel knapp och helvetet bryter ut för alla inblandade och icke inblandade...

2. Miljöförstöring: Sakta men säkert förstör vi vår jord. Mer allvarliga väderfenomen och bränder kommer härja på vår jord så att vi snart inte har något syre att andas. Detta bara för att ingen vill offra något, men alla vill ha allt -> https://www.merchantsofdoubt.org/ <- Toppenbok!

3. AI: Det kommer kunna bli vår död, men kanske inte så som de flesta tänker på det med kända filmer som utgångspunkt. Nu verkar allt lite roligt och läskigt på samma gång, men AI kommer inte börja tillverka mördarrobotar. Istället kommer fel personer lyckas utnyttja AI för att sno lösenord, hacka system och skapa egna förmögenheter. I slutändan kommer ingen integritet finnas kvar, bankkonton kommer ligga helt öppna för brottslingarna, viktiga samhällsfunktioner och system kommer raseras och världsekonomin kommer rubbas så till den milda grad att svält, krig och kravaller sakta kommer att ta livet av oss.

4. Plats: Om inget av de ovanstående inträffar först, så kommer vi få slut på plats och föda på jorden. Det är oundvikligt så länge vi inte är beredda att offra något gällande vår fortplantning. -> https://www.youtube.com/watch?v=O133ppiVnWY <- Gammal, men mer och mer aktuell för varje år som går.

5. Idioti: Man tycker att mänskligheten som kollektiv borde bli smartare, mer logisk och sundare, men... Samtidigt blir de korkade, ologiska och osunda människorna allt fler och fler, snabbare och snabbare vilket urholkar mänsklighetens framfart och kollektiva intelligens och istället ger plats åt människor och grupperingar som utan internet aldrig hade fått eller kunnat frodas. Flat-earthes, "klimatförnekare", religiösa avarter, chem-trailers, pronomen-förespråkare m.fl, m.fl. som i ett samhälle utan internet inte hade kunnat amplifiera varandra

Jag ger snart upp. Tycker synd om våra barn som ska ta över den här skiten efter oss!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Förstår att folk vars jobb kan ersättas med en prompt och 5 sekunders beräkningar hos OpenAI tycker det är jobbigt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jurister och Administratörer hörde jag var exempel på arbetsgrupper som kommer bli hårt konkurrensutsatta av AI/automatisering/robotisering, i USA räknar man med att cirka 25% av alla jobb kommer tas över av automatisering. Så absolut vi står inför ett liknande skifte som industrialiseringen, så det gäller att se till att man är anställningsbar på de tjänster som kommer efterfrågas.

Så här svarar chatGPT på ditt inlägg:

"Det är sant att många yrken och arbetsgrupper kommer att bli påverkade av automatisering och robotisering i framtiden, inklusive jurister och administratörer. Enligt vissa uppskattningar kommer cirka 25% av alla jobb att tas över av automatisering i USA, och detta är ett globalt fenomen som påverkar arbetsmarknaden över hela världen.

Det är viktigt att inse att detta inte betyder att dessa yrken kommer att försvinna helt, utan snarare att vissa delar av arbetsuppgifterna kommer att automatiseras. Detta innebär att vissa arbetsuppgifter som tidigare utfördes av människor nu kommer att utföras av datorer eller robotar, medan andra uppgifter som kräver mänsklig expertis och kreativitet fortfarande kommer att vara relevanta.

För att vara anställningsbar på de tjänster som kommer efterfrågas i framtiden, är det viktigt att vara flexibel och kunna anpassa sig till förändringar i arbetsmarknaden. Detta kan innebära att man behöver vidareutbilda sig eller lära sig nya färdigheter för att kunna arbeta med de nya teknologierna som kommer att användas på arbetsplatsen.

Sammanfattningsvis är det viktigt att vara medveten om att automatisering och robotisering kommer att påverka arbetsmarknaden i framtiden, men det betyder inte att arbetslösheten kommer att öka dramatiskt. Istället kräver det att vi anpassar oss till de nya teknologierna och ser till att vara anställningsbara på de tjänster som kommer att efterfrågas."

Kände mig tvungen att kolla vad en AI tycker om saken

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är en falsk dikotomi. Det finns förstås många andra möjliga alternativ.

Att han är genuint oroad och bara bryr sig om mänsklighetens bästa till exempel? Vi snackar om snubben som välkomnade Donald Trump tillbaka till Twitter. Den snubben är kapabel till mer otyg än vad AI är med hundra års oavbruten utveckling så jag tror mer det handlar om avundsjuka eller att han själv ska bli överflödig eftersom dagens AI redan är smartare än vad han själv är

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Luddit?
Jag kan köpa "avis" ur perspektivet att hans misslyckade försöka att få kontroll över ChatGPT nu missunnar andra de ekonomiska möjligheter och den konkurrens det komma att utgöra. Självklart utesluter det inte andra och (kanske?) mer sannolika förklaringar men det vet bara Elon Slusk själv.

Neo-Luddit borde jag kanske sagt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ett sätt att se det på är det att alla måste ställa om. Problemet är att AI utvecklas betydligt snabbare än en människa. Det tar flera är att gå en utbildning i något och när man är klar kanske det redan tagits över.

Ett annat sätt att se på det är att när AI kommer effektivisera så mycket så behöver inte alla jobba. Man skulle kunna ha 25% arbetslöshet eller ännu mer och ändå producera mer saker än innan AI. De arbetslösa får sedan någon form av ersättning så de klarar sig.

De som har jobb kommer leva otroligt bra liv men de som är arbetslösa kommer ändå leva ungefär som idag fast mer fritid då saker kommer vara så otroligt billiga då AI och robotar sköter det mesta.

Det är åtminstone en möjlig framtid.

Att alla ska hänga med och utbilda om sig var femte år är helt orealistiskt. Många skulle aldrig klara av det.

Det svåra kommer vara vägen till att maskinerna tar över alla jobb. Når vi väl till riktigt kraftfull AGI lär ingen behöva jobba.

Det ser jag för övrigt som ett argument till att gasa på för fullt med utvecklingen. Omställningen blir bara längre och jobbigare om det ska sättas käppar i hjulen.

Långt ifrån alla kommer hänga med och utbilda sig, som du säger, men inte heller de som klarar det kommer vara garanterade jobb. Där gäller det att utbilda sig rätt och vara i en ålder som är attraktiv för arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Att alla ska hänga med och utbilda om sig var femte år är helt orealistiskt. Många skulle aldrig klara av det.

Det är osannolikt att omvälvande förändringar sker var femte år. Men industrialiseringen var en sådan period och nu kanske det blir AI som skapar en liknande period sen kanske det dröjer 100 år igen till vi tar ett sådant jättekliv igen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Musk är en pajas, varför ska man bry sig vad han säger?

Permalänk
Medlem

Ligger inte riktigt i människans natur att ta en paus och fundera på om det är en bra idé att fortsätta med något. Nej vi kör fullt på tills problemen dyker upp och sedan försöker plåstra om i den mån som det går.

Det är ju ett AI-race. Att företag i USA skulle ta en pause låter ju helt orimligt eftersom andra nationer som Kina, Iran, Ryssland aldrig kommer pausa. Att Elon Musk nu går ut och säga det han säger ger honom bara en möjlighet senare att säga "Vad var det jag sa" för att vinna "poäng".

Alla vet att AI aldrig var något som kunde stoppas. Eftersom världen är uppdelat i olika nationer som tävlar/krigar mot varandra istället för att vara en gemensam kraft som arbetar tillsammans för att lösa problem så handlar allt om att vara först och bäst oavsett konsekvenser i framtiden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Musikälskare

Det är för öppet och man vill dra i bromsen så man kan introducera regler / lagar för att kunna tjäna pengar på det det på det sättet istället, tyvärr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Ett sätt att se det på är det att alla måste ställa om. Problemet är att AI utvecklas betydligt snabbare än en människa. Det tar flera är att gå en utbildning i något och när man är klar kanske det redan tagits över.

Ett annat sätt att se på det är att när AI kommer effektivisera så mycket så behöver inte alla jobba. Man skulle kunna ha 25% arbetslöshet eller ännu mer och ändå producera mer saker än innan AI. De arbetslösa får sedan någon form av ersättning så de klarar sig.

De som har jobb kommer leva otroligt bra liv men de som är arbetslösa kommer ändå leva ungefär som idag fast mer fritid då saker kommer vara så otroligt billiga då AI och robotar sköter det mesta.

Det är åtminstone en möjlig framtid.

Att alla ska hänga med och utbilda om sig var femte år är helt orealistiskt. Många skulle aldrig klara av det.

Man överskattar hur snabbt utvecklingen går. Det är väldigt sällan som en grupp har blivit av med sina jobb snabbt p.g.a. ny teknik. Bara se på truckförare. Självkörande truckar gjorde dem inte arbetslösa på en dag. Svetsare så blev inte mängder arbetslösa p.g.a. svetsrobotar.

Jag tycker man får ha en väldigt knepig syn på sitt arbete om man är emot effektivisering. Folk som har jobb att skotta snö börjar hata snöslungor, minitraktorer och annat för att de tar deras jobb.
Jag själv ser att automation förändrar mitt arbetsliv men jag får anpassa sig. En kombination av effektivisering och politik är dock inte bra.
T.ex. sysslar jag med lite jordbruk. Vi i sverige speciellt inte södra har milt sagt kass åkermark de flesta andra länder. Till detta har vi mycket högre krav på det ena och andra, som miljö, djurvård och en massa byråkrater som ränner. Sist högre skatter osv..
Det är lite kört att konkurrera. Men man ser lite andra hinder än enbart det är tyskarnas stora traktorer som tar våra jobb och vi vill förbjuda alla traktorer större än 100hk eller något.

Så vara emot effektivering och teknikutveckling ser jag som väldigt dåliga argument inom arbetsmarknaden. Politik berör dock många, som att jobb går till låglöneländer, de som har sämre arbetsvillkor osv. Ja, då argumenterar man emot något vettigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Ett sätt att se det på är det att alla måste ställa om. Problemet är att AI utvecklas betydligt snabbare än en människa. Det tar flera är att gå en utbildning i något och när man är klar kanske det redan tagits över.

Ett annat sätt att se på det är att när AI kommer effektivisera så mycket så behöver inte alla jobba. Man skulle kunna ha 25% arbetslöshet eller ännu mer och ändå producera mer saker än innan AI. De arbetslösa får sedan någon form av ersättning så de klarar sig.

De som har jobb kommer leva otroligt bra liv men de som är arbetslösa kommer ändå leva ungefär som idag fast mer fritid då saker kommer vara så otroligt billiga då AI och robotar sköter det mesta.

Det är åtminstone en möjlig framtid.

Att alla ska hänga med och utbilda om sig var femte år är helt orealistiskt. Många skulle aldrig klara av det.

Frågan om hur vi ska berika alla med effektivisering är inte direkt ny.
Det här har ifrågasatts en hel del sedan industrialiseringens intåg. Jag är inte så säker på att vi organiserar samhällen på ett sådant sätt att folk inte längre behöver jobba.

Här är en video som tar upp frågan ur ett äldre perspektiv. Men det är precis lika relevant idag ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Musk är en pajas, varför ska man bry sig vad han säger?

Varför ska man bry sig om vad du säger?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är osannolikt att omvälvande förändringar sker var femte år. Men industrialiseringen var en sådan period och nu kanske det blir AI som skapar en liknande period sen kanske det dröjer 100 år igen till vi tar ett sådant jättekliv igen.

Utvecklingen är exponentiell.

De första integrerade kretsarna kom 1961. I slutet på 80-talet började de första internetleverantörerna dyka upp. Under 90-talet exploderade utvecklingen. För 20 år sedan var det nästan ingen som hade smartphones. En vanlig smartphone idag hade nästan varit science fiction för 20 år sen.

Såhär har beräkningskraften för superdatorer utvecklats:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supercomputer#/media/File:Super...

Om du satsar på en "AI-säker" utbildning idag är det inte säkert att den kommer vara relevant längre när du är klar. Satsar du på den om 5 år lär du vara körd.

Permalänk
Medlem

Ingen minns en fegis, inte ens ai'n 😶‍🌫️

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att bromsa för det lär inte skurkstater som Kina & Co göra. Kör på och ligg först annars kan det bli obehagligt värre..

Permalänk
Medlem

Jävla fjanterier.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Ska Tesla sluta utveckla sin självkörande AI till Tesla bilarna då?

Permalänk
Medlem

Redan 2015 varnade väl Elon (samt flera andra, bland annat Stephen Hawking) för att AI behövde tas på allvar när det kom till säkerhetsrisker. Så att han skulle va avundsjuk låter ju konstigt. Men han rör verkligen upp känslor här inne måste jag säga.

Permalänk
Medlem

AI bör väl behandlas lika som vapenutveckling och forskning på kemikalier/gifter.

Det finns och vi måste som mänsklighet hantera det.

Bra att de belyser att vi behöver vara varsamma.

Permalänk
Medlem

BRA!! Min rädsla för AI är nog inte obefogad. Det finns ett uttryck som låter "Bara för att man kan, innebär inte att man skall". Men HUR styra upp detta med de motsättningar som råder???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

4. Plats: Om inget av de ovanstående inträffar först, så kommer vi få slut på plats och föda på jorden. Det är oundvikligt så länge vi inte är beredda att offra något gällande vår fortplantning. -> https://www.youtube.com/watch?v=O133ppiVnWY <- Gammal, men mer och mer aktuell för varje år som går.

Mycket intressant föreläsning.