Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fasiken att man missade Polar-dealen. Min Garmin Fenix 3 sjunger på sista refrängen efter många års misshandel. Men den får hålla ett tag till. Behöver egentligen inga utökade smarta funktioner.

Eller huuur! Tänkte köpa men skickade länken till en kompis först. När jag kom tillbaka var det slut.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Nån som har någon förklaring till varför SSD-lagring gått till i princip halva priset på ett par månader? Det känns lite som nån slags släp-effekt efter allt strul med halvledartillgång efter covid, men ingen annan hårdvara har väl sjunkit såpass.

Jag klagar inte, men såg hellre att det var grafikkorten det gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Nån som har någon förklaring till varför SSD-lagring gått till i princip halva priset på ett par månader? Det känns lite som nån slags släp-effekt efter allt strul med halvledartillgång efter covid, men ingen annan hårdvara har väl sjunkit såpass.

Jag klagar inte, men såg hellre att det var grafikkorten det gällde.

https://www.sweclockers.com/nyhet/35992-ssd-priser-nere-pa-1-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Nån som har någon förklaring till varför SSD-lagring gått till i princip halva priset på ett par månader? Det känns lite som nån slags släp-effekt efter allt strul med halvledartillgång efter covid, men ingen annan hårdvara har väl sjunkit såpass.

Jag klagar inte, men såg hellre att det var grafikkorten det gällde.

over supplied (after a period when NAND was short of supply), declined in demand (general for PC market). I believe prices will continue plummeting, with regard to inflation and weak SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

over supplied (after a period when NAND was short of supply), declined in demand (general for PC market). I believe prices will continue plummeting, with regard to inflation and weak SEK

Tack & bock. "Kunderna bestämmer priset".

Permalänk
Skrivet av Laddin:

Produkt: ASUS ROG Crosshair X670E Gene
Länk: https://www.inet.se/produkt/1903820/asus-rog-crosshair-x670e-...
Kategori: Moderkort
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7007831
Pris: 5999kr

Det var nere först på 6499, sen 6290 och nu 5999. Bra rabatt från ursprungspriset 8190.

Kan starkt rekommendera om man vill bygga halvlitet i ASUS AP201 chassit, riktigt trevlig bräda med allt man kan önska fast lite kompaktare mått.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Comviq kör flash sale på s23/s23 ultra/iphone 13/iphone 14 pro ifall någon är ute efter en ny telefon. 50 GB surf istället för 10 i abonnemanget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Jag knep den sista i natt....

Hur lång tid brukar Mediamarkt ta på sig för att skicka varor?
Beställde i lördags 25/3, fick orderbekräftelse, sedan ingenting, idag 29/3.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Hur lång tid brukar Mediamarkt ta på sig för att skicka varor?
Beställde i lördags 25/3, fick orderbekräftelse, sedan ingenting, idag 29/3.

Skumt, jag beställde också i lördags och paketet kom till mitt ombud igår tisdag.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Hur lång tid brukar Mediamarkt ta på sig för att skicka varor?
Beställde i lördags 25/3, fick orderbekräftelse, sedan ingenting, idag 29/3.

Jag köpte en handkontroll i lördags (hämta i butik)
(499kr - XSX handkontroll blå camo: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-series-x... )

Ordern hade inte kommit fram alls (butiken kunde inte se den)

Fick köpa manuellt i kassan istället och ligga ute med pengarna

igår kom en orderbekräftelse och annullering
En stund senare återbetalningen

Summan är att jag tror de hade strul med systemen över helgen, skulle ringa och kolla läget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Kan starkt rekommendera om man vill bygga halvlitet i ASUS AP201 chassit, riktigt trevlig bräda med allt man kan önska fast lite kompaktare mått.

Seriös fråga från någon som inte byggt dator på ett par år; vad är det som gör det moderkortet värt 3x enklare moderkort? Den kostar ju lika mycket som ett moderkort + CPU…

Noterat att moderkort för 4k inte verkar ovanligt längre, nyfiken på varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundaSwe:

Blev ett köp och fick lurarana idag.
Tyvärr var lurarna använda och fulla med smuts och damm. Amazon hade tejpat sin egen tejp där man öppnar kartongen.
Suck, blir retur direkt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

Seriös fråga från någon som inte byggt dator på ett par år; vad är det som gör det moderkortet värt 3x enklare moderkort? Den kostar ju lika mycket som ett moderkort + CPU…

Noterat att moderkort för 4k inte verkar ovanligt längre, nyfiken på varför.

Jag har inte läst mig djupt när det gäller gäller moderkort. Men av det lilla jag plocklat upp så verkar det vara mest flashiga onödiga saker + fler kylflänsar. De faktiska skillnaderna kan dock vara hur ramminnes slotten är upplagda så att man kan köra 4 slots på bra speed(?). Fler sata / M.2 slots kanske. Högre / bättre(?) spänning till cpun.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

Seriös fråga från någon som inte byggt dator på ett par år; vad är det som gör det moderkortet värt 3x enklare moderkort? Den kostar ju lika mycket som ett moderkort + CPU…

Noterat att moderkort för 4k inte verkar ovanligt längre, nyfiken på varför.

Skrivet av Derazee:

Jag har inte läst mig djupt när det gäller gäller moderkort. Men av det lilla jag plocklat upp så verkar det vara mest flashiga onödiga saker + fler kylflänsar. De faktiska skillnaderna kan dock vara hur ramminnes slotten är upplagda så att man kan köra 4 slots på bra speed(?). Fler sata / M.2 slots kanske. Högre / bättre(?) spänning till cpun.

Skillnaden är antal "phases", mängden ampere/phase.
Antal m2 samt hur pcie fördelas från cpu eller inte.
SATA
WiFi
Flänskylningslösning
Antal ram slotts
Hastigheten på ram
Q-flash(flasha bios utan cpu)
Q-click (snabb knapp för gpu)

Sen utseende och Rgb

Finns säkert mer men kostnaden är mycket att pcie5 kostar att ha och nya cpuer kräver mer kylning då Intel drar 225W+ och amd inte långt därifrån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skillnaden är antal "phases", mängden ampere/phase.
Antal m2 samt hur pcie fördelas från cpu eller inte.
SATA
WiFi
Flänskylningslösning
Antal ram slotts
Hastigheten på ram
Q-flash(flasha bios utan cpu)
Q-click (snabb knapp för gpu)

Sen utseende och Rgb

Finns säkert mer men kostnaden är mycket att pcie5 kostar att ha och nya cpuer kräver mer kylning då Intel drar 225W+ och amd inte långt därifrån

Med det sista, menar du då att moderkortet behöver kylas för att det går så mycket watt genom kortet?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Med det sista, menar du då att moderkortet behöver kylas för att det går så mycket watt genom kortet?

Exakt, det kan man märka på oem/billiga moderkort att cpu inte orkar boosta lika länge pga överhettad vrm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Blev ett köp och fick lurarana idag.
Tyvärr var lurarna använda och fulla med smuts och damm. Amazon hade tejpat sin egen tejp där man öppnar kartongen.
Suck, blir retur direkt.

It is actually quite common with Amazon. Due to their generous return policies, and their sheer volume, a lot of returned stuffs are left unchecked. Yes they absolutely should have done better but you can request a replacement in this case

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkwill:

Seriös fråga från någon som inte byggt dator på ett par år; vad är det som gör det moderkortet värt 3x enklare moderkort? Den kostar ju lika mycket som ett moderkort + CPU…

Noterat att moderkort för 4k inte verkar ovanligt längre, nyfiken på varför.

Enbart status, det finns inget i de moderkorten som gör dem värda 3x pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

It is actually quite common with Amazon. Due to their generous return policies, and their sheer volume, a lot of returned stuffs are left unchecked. Yes they absolutely should have done better but you can request a replacement in this case

My question is why they are selling returned products as new in the first place. They do sell used products as well, so why are some returned products sold as new and some not? Do they just hope that people will accept it? I bought a pair of windscreen wipers which arrived in a box that was clearly torn in both ends and had the wiper blades shoved down improperly, which had resulted in heavy deformation. No way they were checked at all.

I'm sure they've done detailed analysis of massive amount of data points to conclude that it actually increases revenue, but to a single end consumer it seems like a strange business model.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

My question is why they are selling returned products as new in the first place. They do sell used products as well, so why are some returned products sold as new and some not? Do they just hope that people will accept it? I bought a pair of windscreen wipers which arrived in a box that was clearly torn in both ends and had the wiper blades shoved down improperly, which had resulted in heavy deformation. No way they were checked at all.

I'm sure they've done detailed analysis of massive amount of data points to conclude that it actually increases revenue, but to a single end consumer it seems like a strange business model.

They don't even check. I can't tell how exactly they handle their returns, but likely they only sample some of them (maybe 1 out of 5, or 10), maybe with different rate for different return reasons or previous buyers.

I only return one in every 15-20 items i bought from them, and that already much more than the number of items I returned in all other retailers, combined. So I can imagine the scale of their return stuffs.

As I said they should absolutely have done better. But also as you said, they figured out that they will be more beneficial to just do very very superficial checks, and handle cases like yours separately. I decided I will just roll with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

They don't even check. I can't tell how exactly they handle their returns, but likely they only sample some of them (maybe 1 out of 5, or 10), maybe with different rate for different return reasons or previous buyers.

I only return one in every 15-20 items i bought from them, and that already much more than the number of items I returned in all other retailers, combined. So I can imagine the scale of their return stuffs.

As I said they should absolutely have done better. But also as you said, they figured out that they will be more beneficial to just do very very superficial checks, and handle cases like yours separately. I decided I will just roll with it

Probably cheaper and easier to only check the thing after second return (make a customer check it only for the price of shipping)

Most people are very afraid a bad return will affect them negatively and thus only return good things in working order if not clearly marked as defective

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kingston 32GB DDR5 6000Mhz Fury Beast Black
CL? Vet ej står inte.

https://www.inet.se/produkt/5306230/kingston-32gb-2k-ddr5-600...

999 kr

CL36

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

ASUS 4070Ti TUF finns för MSRP https://www.amazon.se/dp/B0BQMNKT86/ -- 10 499kr

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Roccat Vulcan 121 verkar vara ett oslagbart klipp för 399, köpte ett bara för att få testa brädan 👍

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Synd att Pixel 6a inte har ett 3.5mm-uttag, annars hade det varit en väldigt prisvärd telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Synd att Pixel 6a inte har ett 3.5mm-uttag, annars hade det varit en väldigt prisvärd telefon.

Sprungit och testat den lite mot en Samsung S22, många bilder blir faktiskt likvärdiga, en del blir bättre, och en del blir sämre. Man kan behöva justera ljusstyrkan manuellt i en del bilder på 6a medans på samsungen är ljusstyrkan eftersom det är en Samsung på typ max som bara går, samt att många bilder ser helt otroligt överdrivet färgglada ut. Men 60hz skärm, det känns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Men 60hz skärm, det känns!

Oj. Jag bytte från 120 till 60 för första gången sen jag köpte min nuvarande telefon. Det är ju helt sinnesjukt hur hackigt 60 hz är 😮

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Roccat Vulcan 121 verkar vara ett oslagbart klipp för 399, köpte ett bara för att få testa brädan 👍

Fick köpt ett till, fasen bra pris och snyggt! Har en fetisch för tangentbord och stekpannor 🤣

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Fick köpt ett till, fasen bra pris och snyggt! Har en fetisch för tangentbord och stekpannor 🤣

Var det något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Produkt: 27” UltraGear UHD, Nano IPS-skärm med 120Hz
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-27...
Kategori: skärm
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5782373
Pris: 5490Kr

Billigaste priset någonsin, detta är modellen med hdmi 2.1.
Jag har denna skärm och man måste notera att beroende på när modellen tillverkades kan den komma med gammal firmware som gör att hdmi inte kör i 120Hz utan man måste uppdatera firmware.

Firmware uppdateringen tar en stund och se till att inte bryta strömmen då man måste leta upp firmware och flasha annars då uppdateringsmenyn slutar fungera....
Hur jag vet detta? För dottern drog ut sladden 😅
Riktigt bra skärm annars

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25