Stökig start för The Last of Us till PC

Permalänk
Skrivet av Chij:

Tråkigt att höra. Tycker att det i överlag varit usel nivå på konsolportar på senaste tiden.

En bra konsolport bör i min mening också dra nytta av vad en PC faktiskt har att erbjuda och erbjuda bättre kontroller, UI och inställningsmöjligheter. Bra portar som faktiskt tillämpar detta kan nog räknas på en hand.

Nä? Senaste tiden har det väl varit kanonportar, med några få undantag?
Elden ring och detta är de enda jag kommer på på rak arm.

Spelet sänkte hela min dator vid första uppstart
Jag fattar inte hur, helt ny dator, 13700k och 4090. Fick svart bild 2 sekunder, var 10:e sekund. Hela tiden, i Windows. Spelet startade inte.

Efter en uppdatering av GPU-drivrutiner samt omstart så funkade spelet perfekt dock.
Fläktarna går ju upp till max redan i huvudmenyn, och shader-kompilering tog typ 10 minuter.

Någon som kan förklara varför man inte bundlar med kompilerade shaders åtminstone för AMD och Nvidia, för någon som inte sysslar med grafikprogrammering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Synd bara det är Naughty Dog själva som stått för porten.

Fantastiskt spel, allt maxat med DLSS. Inga krascher eller liknande. Preorder så är skitnöjd, sett fram emot spelet länge.

Är du en till som missförstått där de säger att de ”ska” utveckla själva för pc i framtiden?
Det är Iron Galaxy som gjort portningen.
Om du är skitnöjd med det här spelet så finns det bokstavligen inget sätt jag kan argumentera med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

men när det är ett linjärt singel player spel som gjordes för en konsol som hade 256 MB ram känns något konstigt.

Spelet är gjort för en konsol med 16 GB minne och snabb SSD-hantering.

Med det inte nödvändigtvis sagt att nuvarande implementation för PC är kompetent...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lanhead:

Förboka saker, lärde sig folk inget om Cyberpunk?

Det var buggigt och ofärdigt, men det gick i alla fall att starta. Denna jäkel vill inte ens göra shader compilation färdigt utan krasch

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker tvärtom att man läst mycket om bra portningar på senare tid och de dåliga är de som sticker ut. Vill minnas förr i tiden (10-15 år?). Då var det ju snarare regel än undantag att portningar var extremt dåliga.

Skrivet av mattias800:

Nä? Senaste tiden har det väl varit kanonportar, med några få undantag?

Ja det är såklart subjektivt då jag inte spelat alla spel. Får korrigera mitt perspektiv till "de portar jag testat under de senaste åren". Om det har funkat bättre i överlag än vad mina upplevelser har varit så är det bara positivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har ändå tröttnat på spel där man bara följer med i en historia, Hogwarts var droppen.

Spelar Returnal istället som dessutom fick en fantastisk PC port.

Har inte spelat Hogwarts (kommer nog aldrig att göra det), men kan säga att LoU även om det är "linjärt" i viss mening - ändå är långt ifrån att bara följa med i en historia. Körde igenom det med RPSC3 för ett tag sedan...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hade själv problem igår med att starta spelet i överhuvudtaget, men det visade sig vara ett problem med Steam. Efter reinstall av Steam och lite rensande i register så funkar allt.

Flyter på bra på max i 4K på max med ett 4090.

Det här med låga betyg och alla kids som klagar... Jag hajar själv att inte alla har råd eller ens vill lägga 24k+ på ett 4090. Men att förvänta sig att kunna spela detta spel på Ultra, RT mm och i 4K med 60+ fps när man sitter på nåt 2070/3060 potato-GPU är ju ändå lite att ta i.

Känns lite allmänt som att kidsen idag älskar haka på hat-stormen. Sjukt onödigt. Visst, spelet kanske behöver optimeras men att hoppa på Steam och lägga bottenbetyg det första man gör är bara omoget.

Dessutom struntade de flesta i att vänta till shaders hade laddat in. Sen undrar de varför det laggar och krashar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Flöt på fint för mig, building shader sket jag i utan startade spelet när den var 23% klar. Var 3-4 tillfällen där spelet stannade till med "Please wait" på kanske vardera 3-5sekunder på sin höjd, men annars har jag väl inget att klaga på. Har förvisso 64gb ram så det räcker å blir över men "bara" ett 2070super. 12900k hjälper väl till med förstås.

Permalänk
Medlem

Hoppas på en fix, såg framemot spelet!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Dessutom struntade de flesta i att vänta till shaders hade laddat in. Sen undrar de varför det laggar och krashar.

Jag har aldrig kommit över ca 14% av shader compilation eftersom spelet kraschar redan då.
Får fram spelets bug-rapport app som skickar info om varför ibland. Releaset är helt skräp.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag har aldrig kommit över ca 14% av shader compilation eftersom spelet kraschar redan då.
Får fram spelets bug-rapport app som skickar info om varför ibland. Releaset är helt skräp.

Hmm skumt. Min laddade in alla shaders på kanske 25 minuter. Har iofsig installerat spelet på en snabb m.2, men ändå. CPUn låg konstant på 90% på alla kärnor (5950x)

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Fy fan va trist. Hade hoppats på att testa spela spelet (inte kört varken Ps3 eller nyare versioner). Aja. Blir väl att se serien istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jäkligt många copium riddare i tråden som försvarar denna katastrof.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vänta till att den kommer på rea, då är den nog slutpatchad också

Precis som jag gjorde med Horizon, inväntade rea på paketet som inkluderade forbidden west

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Enviro:

Det är ju iofs PS5-versionen som portats, inte OG.

Ändå ett rätt skapligt kliv att gå från cirkus ett RX 5700 XT till RTX 4090

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kan lika gärna vänta till att den kommer på rea, då är den nog slutpatchad också

Precis som jag gjorde med Horizon, inväntade rea på paketet som inkluderade forbidden west

Jämför äpplen och päron? Forbidden West är väl inte ens tillkännagett till PC ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Jäkligt många copium riddare i tråden som försvarar denna katastrof.

Spelet är ett mästerverk, precis som orginalet för snart 10 år sen. Det är ingen katastrof. Att spelet inte är optimerat är lite pinsamt men knappast första gången det händer. De kommer patcha det.

Att spelet däremot kräver sin dator är inget konstigt. Att spela i 4K med RT och bra frame rate är ingen mänsklig rättighet. Det är lyx och så har det varit i alla tider, vilket kidsen idag uppenbarligen inte förstått. Antingen så betalar du för premium GPU och får en premium upplevelse, eller inte.

När jag var yngre kostade datorerna och grafikkorten skjortan, precis som nu. Jag hade aldrig råd med det bästa i den åldern. Körde morsans Pentium 75Mhz MMX. Sparade trots allt ihop till ett Voodoo 1 (Monster 3D) och inte ens då flöt det på i alla spel, men jag var överlycklig ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av FantomenMjolk:

Jämför äpplen och päron? Forbidden West är väl inte ens tillkännagett till PC ännu?

Personen syftar nog på Frozen Wilds-tillägget till Horizon.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig. Har ju ganska kraftfull dator dock. Ser att den använder CPU väldigt mycket så är säkert ett problem för många. Jag kör maxat med dlss och har låst FPS till 70 med rtss. Det flöt på bra i 144 fps annars men det var några dippar så därför satte jag 70 FPS. Det är iofs aningen mini-stutters ibland så har för en gångs skull satt på motion blur. Så det funkar helt ok när jag kör med kontroll. Har fått en krash också på 2,5h speltid. Hoppas på en snabb patch för spelet är för övrigt helt underbart (aldrig kört det innan och längtat i 10 år)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Yatagarasu:

Ändå ett rätt skapligt kliv att gå från cirkus ett RX 5700 XT till RTX 4090

Haha ja 100 %

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ändå ett rätt skapligt kliv att gå från cirkus ett RX 5700 XT till RTX 4090

Krävs det ett 4090 för att köra spelet i 4K 30 fps och [motsvarande] PS5-settings?

Permalänk
Medlem

Inte klar med RE4 Remake så kommer få vänta lite oavsett. Men blir nog att kolla detta clusterf*ck. Och då tog de ändå en månad extra, lite så jag undrar vilket skick spelet var i som skulle lanseras för en månad sedan.

Samtidigt brukar de flesta Sony-releaser på PC behöva någon patch innan de blir bra nog men en del lanseringar har ändå varit rätt skapliga. Trist att de skämmer ut sig med en så trasig lansering.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Spelet är ett mästerverk, precis som orginalet för snart 10 år sen. Det är ingen katastrof. Att spelet inte är optimerat är lite pinsamt men knappast första gången det händer. De kommer patcha det.

Att spelet däremot kräver sin dator är inget konstigt. Att spela i 4K med RT och bra frame rate är ingen mänsklig rättighet. Det är lyx och så har det varit i alla tider, vilket kidsen idag uppenbarligen inte förstått. Antingen så betalar du för premium GPU och får en premium upplevelse, eller inte.

När jag var yngre kostade datorerna och grafikkorten skjortan, precis som nu. Jag hade aldrig råd med det bästa i den åldern. Körde morsans Pentium 75Mhz MMX. Sparade trots allt ihop till ett Voodoo 1 (Monster 3D) och inte ens då flöt det på i alla spel, men jag var överlycklig ändå.

Inte optimerat? Det verkar ju inte ens spelbart för ett antal?

Det är en katastrof att släppa PC-ports som knappt går att spela på release, bara för att det fungerar för vissa så betyder det inte att det är bra.

Inget har väl pratat om 4K Full RT 60+ FPS som någon förväntad miniminivå för alla på PC?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Alternativet på shadercache är väl generell färdig shadercache eller MÅSTE det vara byggt för grafikkortet man använder?
Hur gör spel som inte bygger shadercache?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Riktigt dålig port just nu behöver nog bugg fixas 1-2 månader innan jag börjar spela igen. Synd på ett så pass bra spel. Tidigare Sony spel som portas till PC har jag köpt 6-12 månader efter release, första gången jag köper till release dagen och kommer ej göra om det efter detta misslyckande.

Besviken just nu, upplevt originalet till PS3, sen remaster PS4 och sen remake som var bra till PS5. Ville spela om spelet efter att sett serien och då på PC.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Inte optimerat? Det verkar ju inte ens spelbart för ett antal?

Det är en katastrof att släppa PC-ports som knappt går att spela på release, bara för att det fungerar för vissa så betyder det inte att det är bra.

Inget har väl pratat om 4K Full RT 60+ FPS som någon förväntad miniminivå för alla på PC?

Vissa har problem med att ladda in hela shader cachen, men de flesta orkar bara inte vänta en timme eller två (min tog knappt en halvtimme). De hoppar in i spelet medan shaders inte är klar och märker att det blir ospelbart med krasher och långa laddtider.

Angående krasher in-game så händer det ja, men skulle tippa att minst hälften handlar om att CPU tröttnar efter att ha kokat i närmre 100%. Många har ju fått för sig att en i3a, nån gammal 4700k eller whatever ska räcka till alla spel, men så är det tyvärr inte.

Angående 4K och RT. Har du läst recensionerna på Steam? Jo jag skulle säga att många med 3060 (eller sämre) förväntar sig det, tydligen. Klagar på framedrops below 60fps i Ultra. Eller "Hej jag har ett 2080 och kan inte få 60fps i High settings. Spelet är skit".

Dagisnivå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Vissa har problem med att ladda in hela shader cachen, men de flesta orkar bara inte vänta en timme eller två (min tog knappt en halvtimme). De hoppar in i spelet medan shaders inte är klar och märker att det blir ospelbart med krasher och långa laddtider.

Angående krasher in-game så händer det ja, men skulle tippa att minst hälften handlar om att CPU tröttnar efter att ha kokat i närmre 100%. Många har ju fått för sig att en i3a, nån gammal 4700k eller whatever ska räcka till alla spel, men så är det tyvärr inte.

Angående 4K och RT. Har du läst recensionerna på Steam? Jo jag skulle säga att många med 3060 (eller sämre) förväntar sig det, tydligen. Klagar på framedrops below 60fps i Ultra. Eller "Hej jag har ett 2080 och kan inte få 60fps i High settings. Spelet är skit".

Dagisnivå.

Jag tycker de har gjort mycket rätt dessutom. Ingen framerate cap, ultrawide stöds utan någon mod, och mängder med grafikinställningar. Raw input mouse med mera.

Personligen har jag inga problem med att den byggde shader cache. Kunde ta en promenad under tiden. Hur kort attention span har folk som klagar på detta egentligen. Har väntat 10 år, kan vänta 40 minuter till...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Lite förvånad över kritikstormen faktiskt! Självklart synd om man upplever fler problem och vi får hoppas att det fixas, men mitt enda klagomål på spelet är just shaderkompileringen. Tog säkert över 30 minuter att bli klar, så segt att jag t.o.m. gick iväg och gjorde annat medan den laddade.

När jag startade spelet efter att kompileringen var klar flöt allt på bra dock. Är mycket nöjd med de 4 speltimmar jag fick in igår kväll, och det blir definitivt fler ikväll.

Jag installerade dock grafikdrivrutinerna som lade till stöd för The Last of Us (AMD 23.3.2) redan innan spelet släpptes, kanske hade upplevt kraschar om jag hade vart kvar på gamla drivare.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, verkar vara en över förväntad bra portning. Jämfört med Witcher 3 next gen är detta en home-run. Jättebra CPU utilisation och fantastiskt att man kan låta shadersladda in innan man spelar, klarar inte av spel som inte gör det. Hellre 24h shaderoptimization än något skit som laggar konstant så fort du uppdaterar dina drivrutiner.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Vissa har problem med att ladda in hela shader cachen, men de flesta orkar bara inte vänta en timme eller två (min tog knappt en halvtimme). De hoppar in i spelet medan shaders inte är klar och märker att det blir ospelbart med krasher och långa laddtider.

Angående krasher in-game så händer det ja, men skulle tippa att minst hälften handlar om att CPU tröttnar efter att ha kokat i närmre 100%. Många har ju fått för sig att en i3a, nån gammal 4700k eller whatever ska räcka till alla spel, men så är det tyvärr inte.

Angående 4K och RT. Har du läst recensionerna på Steam? Jo jag skulle säga att många med 3060 (eller sämre) förväntar sig det, tydligen. Klagar på framedrops below 60fps i Ultra. Eller "Hej jag har ett 2080 och kan inte få 60fps i High settings. Spelet är skit".

Dagisnivå.

Huvet på spiken. Recensioner på Steam är i många fall inte värt pisset i kattlådan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz