Diablo IV kan få snabbare laddtider med Directstorage

Permalänk
Melding Plague

Diablo IV kan få snabbare laddtider med Directstorage

I samband med helgens betatest skvallrar spelfiler om att Microsofts lagringsgränssnitt kan bli aktuellt för Blizzards kommande stortitel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Var inte Diablo 4 helt öppet, utan laddningstider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Var inte Diablo 4 helt öppet, utan laddningstider?

När du går ner i en dungeon så laddar det. Kort iofs.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Laddtiderna var ju rätt korta redan men skulle man kunna få ner det till under en sekund så vore det ju nice, speciellt om man kommer gära mycket dungeon resets osv

Permalänk
Medlem

Nån som spelat som kan säga hur långa laddningstider det var? "Kort" har nämnts, men är det 2s eller 15s?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Få bort allt övrigt lagg är väl viktigare, men kanske berodde på fulla serverar?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Så man minskar alltså laddtiden från 3.2 sekunder till 2.0?
Jag tror inte det hjälper mot inmatningsfördröjningen möjligen kan det fixa att bilden släpar efter ljudet i filmsekvenser, men inte gummibandseffekten när man växlar zon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är online så kommer lagga sönder....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nån som spelat som kan säga hur långa laddningstider det var? "Kort" har nämnts, men är det 2s eller 15s?

Laddtiderna var mycket bättre i early access betan och väldigt snabb, runt 2-5 sekunder normalt. När servrarna blev mer påtagligt belastad i andra betan så var laddtiderna ibland riktigt lång (1min+). Förmodligen för att klienten väntade på svar från servern.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Trist om de ej får in 1.1 versionen där. Att spara 1 sekund är liksom inte ett dugg revolutionerande eller "next gen".

Förövrigt hade jag så snabba laddningstider i den öppna betan att jag inte ens hann läsa texten på laddningsskärmen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Förövrigt hade jag så snabba laddningstider i den öppna betan att jag inte ens hann läsa texten på laddningsskärmen.

Samma här, och jag körde spelet från en ålderdomlig Samsung 850 Evo på SATA-interface.

Permalänk
Medlem

Laddningstiderna var redan rätt snabba men kommer det stöd för Directstorage här så kanske det blir dags för en PCIe 4.0 SSD så man är redo för framtiden

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Laddtiderna var mycket bättre i early access betan och väldigt snabb, runt 2-5 sekunder normalt. När servrarna blev mer påtagligt belastad i andra betan så var laddtiderna ibland riktigt lång (1min+). Förmodligen för att klienten väntade på svar från servern.

Oj, det var snabba laddningstider. Blir spännande att se vad direct storage gör för upplevelsen då.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nån som spelat som kan säga hur långa laddningstider det var? "Kort" har nämnts, men är det 2s eller 15s?

Det är mellan 2-15s beroende på vad du laddar, vilka grafikinställningar, vilken dator och vilket lagg du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så man minskar alltså laddtiden från 3.2 sekunder till 2.0?
Jag tror inte det hjälper mot inmatningsfördröjningen möjligen kan det fixa att bilden släpar efter ljudet i filmsekvenser, men inte gummibandseffekten när man växlar zon.

Gummibandseffekten existerade inte i betalda betan helgen innan så det är uteslutande ett serverproblem. Att bilden släpar efter ljudet för dig låter som en lokal bugg, jag hade inte det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Gummibandseffekten existerade inte i betalda betan helgen innan så det är uteslutande ett serverproblem. Att bilden släpar efter ljudet för dig låter som en lokal bugg, jag hade inte det problemet.

Kan absolut vara lokalt med ljud och bildsynkandet, gummibandet var hopplöst i nordöstra Kyovashad, helt omöjligt att gå ut från stan det hållet, så man fick ta sydöstra bron och knata en bit. Jag testade inte stängda betan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Laddningstiderna e inte direkt snabba om man gemför med Diablo 2 och 3 men min dator kanske e för skräp för D4.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är mellan 2-15s beroende på vad du laddar, vilka grafikinställningar, vilken dator och vilket lagg du har.

Verkligen. Fanns nog ingen på vår Discord som inte klagade över laddtiderna så detta verkar ju bero på något, kanske grafikinställningarna som du säger.

Permalänk
Medlem

Det vore uppskattat för laddningstiderna var tämligen långa när man gick in i en dungeon eller teleportade..

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Det vore uppskattat för laddningstiderna var tämligen långa när man gick in i en dungeon eller teleportade..

Ja. Med tanke på hur grymt snyggt spelet såg ut så kan jag tycka att laddtiderna var värda det, men jämfört från 0.01s laddtider som jag vant mig vid från D2 så gjorde de ändå att spelet saktades ner en del. Tog lite emot varje gång som det var Fast Travel eller man gick ner i en dungeon. Det var inga långa laddtider, några sekunder, men jag tror även en liten förbättring här skulle kännas som en stor skillnad när man spelat länge.

Permalänk
Medlem

Ni som upplevde långa laddningstider, kryssade ni ur HD-texturer under installationen så att spelet bara blev ~40 GB, eller hade ni "fullversionen" på 85 GB?

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att jag tyckte att det var onödigt många laddningsskärmar i betan. Även på en PCIE-4 SN850 ssd så var varje lilla dungeon eller källare en 5-20 sekunder laddningsskärm. Om directstorage hjälper så blir jag supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ni som upplevde långa laddningstider, kryssade ni ur HD-texturer under installationen så att spelet bara blev ~40 GB, eller hade ni "fullversionen" på 85 GB?

Jag körde full HD-textures. Men mina laddningstider var egentligen ett blink eller max 5 sekunder under stängda betan, oftast max 2 sek. Vid öppna betan kunde det utan att ljuga ta över 1 minut. Man drog inte en alt+f4 då för att stå i kö, man hoppades ju och det gick oftast till slut.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F