Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bran:

Någon som testat eller verkligen har koll på hur mycket (om något) bättre Dolby Vision är på 2022-års modellerna (främst G2) än HDR10? Försökt läsa lite men inte hittat så mkt matnyttigt. DV verkar vara mastrat med högre NITs i åtanke än HDR10 och G2an kan väl nästan nå 1k NITs.

Ska installera min nya 77G2 nu i veckan och inser att då jag kör madVR på min HTPC har jag inte möjlighet till att spela upp Dolby Vision. Värt att köpa en mediaspelare enkom för DV? madVR bjussar ju på mycket annat gött nämligen...

Dolby Vision är inte "bättre" som i mer ljusstyrka eller liknande. Dolby Vision är bättre på så sätt att det blir högre konsekvens i hur bilden reproduceras. Konsekventare ljusnivåer och konsekventare tone mapping. Därför kan källor som kör DV ofta ge bättre resultat på så sätt att bilden ser ut som den ska ut, utan klippningar eller för ljus/för mörk tonemapping. Så även med HDR10-material under DV. LG:s gör inte tokfel med HDR10 och därför kan det många gånger fungera att köra HDR10 som HDR10.

Material mastrat för Dolby Vision kan också dynamiskt signalera vilka ljusnivåer som ska användas så att hårdvara bättre kan anpassa sin reproduktion efter de nivåerna. Och även hantera 12-bitars färgdjup. Dessa två förutsätter att materialet är mastrat för Dolby Vision från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dolby Vision är inte "bättre" som i mer ljusstyrka eller liknande. Dolby Vision är bättre på så sätt att det blir högre konsekvens i hur bilden reproduceras. Konsekventare ljusnivåer och konsekventare tone mapping. Därför kan källor som kör DV ofta ge bättre resultat på så sätt att bilden ser ut som den ska ut, utan klippningar eller för ljus/för mörk tonemapping. Så även med HDR10-material under DV. LG:s gör inte tokfel med HDR10 och därför kan det många gånger fungera att köra HDR10 som HDR10.

Material mastrat för Dolby Vision kan också dynamiskt signalera vilka ljusnivåer som ska användas så att hårdvara bättre kan anpassa sin reproduktion efter de nivåerna. Och även hantera 12-bitars färgdjup. Dessa två förutsätter att materialet är mastrat för Dolby Vision från början.

Alright, tack för klargörandet! Det var detta jag for efter

och tänkte att då kanske DV har en högre lägstanivå vad gäller mastring vad gäller ljusnivåer.

Om du skulle våga dig på en gissning då @Laxpudding - madvr dvs HDR10 (passthrough metadata till display, tonemappar inte) med lite adaptivesharpen, lumasharpen, debanding och error diffusion igång (samt ibland lite enhance detail) vs att köra "vanilla" Dolby Vision från en hårdvaruspelare - hugget som stucket eller finns det nåt att hämta om man köper sig en spelare som klarar DV?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bran:

Alright, tack för klargörandet! Det var detta jag for efter https://i.imgur.com/9dpMetu.png och tänkte att då kanske DV har en högre lägstanivå vad gäller mastring vad gäller ljusnivåer.

Om du skulle våga dig på en gissning då @Laxpudding - madvr dvs HDR10 (passthrough metadata till display, tonemappar inte) med lite adaptivesharpen, lumasharpen, debanding och error diffusion igång (samt ibland lite enhance detail) vs att köra "vanilla" Dolby Vision från en hårdvaruspelare - hugget som stucket eller finns det nåt att hämta om man köper sig en spelare som klarar DV?

Finns inget "vs." eller "bättre" här.

MadVR ger dig mängder av möjligheter att godtyckligt påverka bilden redan innan den skickas till TV:n. Riskerna med alla sådana godtyckliga lösningar är att man lär sig fel hur bilden ska se ut. Vänjer man sig vid ett godtyckligt – och för MadVR specifik – bildprocessning, riskerar man sedan uppleva att filmer utanför sin egen egen godtyckliga madVR-kombon känns "fel". När det är precis tvärtom.

De där verktygen som madVR erbjuder finner man som filmskapare i den vanliga produktionsverktygen också. Hade de behövts lite adaptivesharpen, lumasharpen, debanding och error diffusion hade man som filmskapare redan lagt till de effekterna själv.

Permalänk
Medlem

Ni som spelar på en C2 42" märker ni av som typ ett lager man ser över själva spelet? Speciellt i lite mörkare scener?
Spelar Diablo 3 och och tycker det är lite störande speciellt på mörkare kartor med dimma.

Tycker det är svårt att förklara exakt problemet. Kan även se detta i Edge med dark reader igång.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Ni som spelar på en C2 42" märker ni av som typ ett lager man ser över själva spelet? Speciellt i lite mörkare scener?
Spelar Diablo 3 och och tycker det är lite störande speciellt på mörkare kartor med dimma.

Tycker det är svårt att förklara exakt problemet. Kan även se detta i Edge med dark reader igång.

Dum fråga kanske. Men har du dragit av skyddsfilmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Dum fråga kanske. Men har du dragit av skyddsfilmen?

Självklart har jag det!

Tittar man på sidan 32 i denna tråd så finns det en person som länkat bilder på hur hans panel ser ut.
Min ser också ut så och jag kan även se detta i mörkare spel och i edge när jag använder dark reader.

Kollar jag en grå bild så kan jag se skillnader. Typ som tjockare ljusare linjer i grått.
Mest på vänster sida.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har skaffat en C2 till min dator. Helt otrolig, första gången jag upplever oled.

När jag fotar av skärmen med mobilen framträder ett mönster av fyrkanter. Är hyfsad säker på att jag såg det med mina egna ögon en gång men har inte märkt av det sedan dess. Men det märkliga är när jag sedan zoomar ut och in på bilden tagen från mobilen ändras mönstret och försvinner. Printscreenade bilden när fyrkants mönstret syns, då syns fyrkanterna oavsett.

Av ren nyfikenhet, är det någon som vet vad detta beror på?

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

@Ernaw1 Det är ett moiré-mönster. Du lär se samma sak på alla skärmar du testar oavsett sort, så länge som det är på rätt avstånd/med rätt fokus.
Det uppstår för att skärmen har pixlar och kameran pixlar, som inte ligger exakt lika. Det blir intressanta (men oftast störande) mönster pga detta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9_pattern

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Självklart har jag det!

Tittar man på sidan 32 i denna tråd så finns det en person som länkat bilder på hur hans panel ser ut.
Min ser också ut så och jag kan även se detta i mörkare spel och i edge när jag använder dark reader.

Kollar jag en grå bild så kan jag se skillnader. Typ som tjockare ljusare linjer i grått.
Mest på vänster sida.

Du syftar på vertical banding, ett vanligt fenomen. Det brukar bli lite bättre med tiden, speciellt under de första ~100 timmarna. En manuell pixel refresh kan städa bort en del också.

Hur länge har den varit i drift?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ernaw1:

Tjena,

Har skaffat en C2 till min dator. Helt otrolig, första gången jag upplever oled.

När jag fotar av skärmen med mobilen framträder ett mönster av fyrkanter. Är hyfsad säker på att jag såg det med mina egna ögon en gång men har inte märkt av det sedan dess. Men det märkliga är när jag sedan zoomar ut och in på bilden tagen från mobilen ändras mönstret och försvinner. Printscreenade bilden när fyrkants mönstret syns, då syns fyrkanterna oavsett.

Vad jag kan se, utöver moaré och en ojämnhet är det ett tunt rutnät av kvadrater över själva fotografiet som du ser i din telefon. Det rutnätet är vinkelrät mot telefonens skärm och inte mot vinkeln på TV:n som är fotad lite från snedden. Ifall det är det rutnätet du funderar på är det en skalningsartefakt i själva kameraprogrammet. Har absolut nada med din TV att göra.

Hade du däremot sett en ett liknande rutnät över TV:ns bild hade det varit något annat. Då är det ofta källan som det är fel på. Om fel i bild inträffar hela tiden, oavsett källa och i TV:ns egna menyer. Då är det ett problem med TV:n.

Men här är det alltså något som handlar om hur din telefon fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Du syftar på vertical banding, ett vanligt fenomen. Det brukar bli lite bättre med tiden, speciellt under de första ~100 timmarna. En manuell pixel refresh kan städa bort en del också.

Hur länge har den varit i drift?

Den är inte mkt använd, kanske 15 timmar eller nåt sånt.
Hur gör man manual pixel refresh? Hittar bara något som heter Pixel cleaner.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Den är inte mkt använd, kanske 15 timmar eller nåt sånt.
Hur gör man manual pixel refresh? Hittar bara något som heter Pixel cleaner.

Låt den gå på full fräs i Vivid mode på en HDR källa (inte något statiskt! ), finns gott om långa klipp på Youtube. Låt den köra en dag eller två och se om det hjälper. Annars är pixel cleaner värt ett försök om du fortfarande är missnöjd.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Verkar som LG eventuellt fixat till sin felaktiga TPC algoritm på G3 och eventuellt C3 modeller åtminstone. https://www.youtube.com/watch?v=WL1k-K4jFcY Man kan ju hoppas att de också släpper uppdateringar till äldre modeller (sitter med en B1 här hemma, men det känns ju tveksamt).

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Verkar som LG eventuellt fixat till sin felaktiga TPC algoritm på G3 och eventuellt C3 modeller åtminstone. https://www.youtube.com/watch?v=WL1k-K4jFcY Man kan ju hoppas att de också släpper uppdateringar till äldre modeller (sitter med en B1 här hemma, men det känns ju tveksamt).

Är den felaktig får dom väl åtgärda? Men typiskt LG att skita i äldre modeller och ha detta som säljargument för nyare modeller.

Ta bara WebOS. Alla nya versioner skulle lätt kunna köras på äldre tv men dom släpper dom fort.

Permalänk
Medlem

Nya 77 G2 installerad - verkar fått jackpot i panellotteriet det lilla jag sett hittils, ingen pink tint eller banding.

Tyvärr stötte jag på patrull rätt omgående. Någon annan som haft problem med Deep Color och AMD kort (i mitt fall ett RX580)? Så fort jag slår på Deep Color får jag "no signal" från datorn, när den är kopplad via min ljudprocessor. Det sker alltså så fort jag aktiverar Deep Color på ingången - jag kör fortfarande 2160p 8bit RGB 4:4:4 60Hz i Windows.

Systemet har funkat fint med samma prylar i övrigt till gamla TVn (Samsung JS9505). Deep color igång på TV och 10bit RGB 4:4:4 i 23.976Hz med HDR påslaget i Windows.

RX580 (HDMI 2.0b) -> Processor (Arcam AV40 HDMI 2.0b) -> OLED77G2

Kopplar jag datorn direkt till TVn funkar det kanske 4/5 gånger - men får No Signal eller svart skärm ibland.

Lätt att hoppa till slutsatsen att det är för kassa kablar (har dels en Supra AOC för över 2kkr, dels Igloo 2.1 Ultra HDMI) MEN jag köpte mig även en Shield Pro och den funkar med samma kablar via processorn med deep color igång på TVn samt DV 12 bit och 60Hz påslaget i Shielden.

Igloo-kabeln funkar även på min gamingburk (RX6900XT) i 120Hz RGB 4:4:4 10bit samt HDR till min OLED CX.

Nån som har nå input (höhö) att komma med? Handskakningsproblem? Kompatibilitetsproblem mellan gammal GPU och ny TV?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Nya 77 G2 installerad - verkar fått jackpot i panellotteriet det lilla jag sett hittils, ingen pink tint eller banding.

Tyvärr stötte jag på patrull rätt omgående. Någon annan som haft problem med Deep Color och AMD kort (i mitt fall ett RX580)? Så fort jag slår på Deep Color får jag "no signal" från datorn, när den är kopplad via min ljudprocessor. Det sker alltså så fort jag aktiverar Deep Color på ingången - jag kör fortfarande 2160p 8bit RGB 4:4:4 60Hz i Windows.

Systemet har funkat fint med samma prylar i övrigt till gamla TVn (Samsung JS9505). Deep color igång på TV och 10bit RGB 4:4:4 i 23.976Hz med HDR påslaget i Windows.

RX580 (HDMI 2.0b) -> Processor (Arcam AV40 HDMI 2.0b) -> OLED77G2

Kopplar jag datorn direkt till TVn funkar det kanske 4/5 gånger - men får No Signal eller svart skärm ibland.

Lätt att hoppa till slutsatsen att det är för kassa kablar (har dels en Supra AOC för över 2kkr, dels Igloo 2.1 Ultra HDMI) MEN jag köpte mig även en Shield Pro och den funkar med samma kablar via receivern med deep color igång på TVn samt DV 12 bit och 60Hz påslaget i Shielden.

Igloo-kabeln funkar även på min gamingburk (RX6900XT) i 120Hz RGB 4:4:4 10bit samt HDR till min OLED CX på kontoret.

Nån som har nå input (höhö) att komma med? Handskakningsproblem? Kompabilitetsproblem mellan gammal GPU och ny TV?

Bitrate blir ju 25% högre med 10 vs 8 bit, så tror du kanske måste sänka något annat (framerate/subsampling) om du vill göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bitrate blir ju 25% högre med 10 vs 8 bit, så tror du kanske måste sänka något annat (framerate/subsampling) om du vill göra det

2160p23 10b RGB 4:4:4 fungerar med HDMI 2.0b. Men det är ju inte ens det som är problemet - 2160p 60Hz 8 bit 4:4:4 i inställningar men så fort jag slår på deep color får jag no signal. Och som sagt, allt har ju lirat tidigare (10b 4:4:4).

Citat:

What color space is supported by HDMI 2.0?
HDMI 2.0 includes support of BT.2020 colorimetry with 10-bit color depth or higher. An earlier specification version removed previous limitations to the color space, enabling the display of any color visible to the human eye. Resolution of 2160p with 10-bit or 12-bit color depth at less than 30 Hz has a sampling of RGB, 4:4:4, or 4:2:2.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺

Bandbredden för 4K, 24 Hz och 10 bitar 4:4:4/RGB är med marginal inom 18 Gbps eller "HDMI2.0"-gränsen.

Att det då blir svart när du slår på deep colour är ett tecken på att kabeln är dålig. Metadata från TV:n ändras till att man kan köra 4K/60 som "preferred timing" och då försöker GPU:n antagligen direkt med att köra 4K/60/8bit/RGB/4:4:4 och därmed 18 Gbps för det är ju vad TV:n begär. Varpå kabeln misslyckas med överföringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bran:

Nån som har nå input (höhö) att komma med? Handskakningsproblem? Kompatibilitetsproblem mellan gammal GPU och ny TV?

Jag hade samma problem med mitt RTX 3080 i början och det var ett goddag yxskaft-problem som du bör se till att du uteslutit.

Det fungerade bra tills jag slog på Deep Colour, då blev det bara svart. Problemet där var att Windows verkar se TVn som olika enheter med/utan Deep Colour, så när jag bytte så slog den om till "Primary monitor only" och då blir ju TVn förstås svart... Så lösningen för mig var att trycka Win+P och välja rätt i listan där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bandbredden för 4K, 24 Hz och 10 bitar 4:4:4/RGB är med marginal inom 18 Gbps eller "HDMI2.0"-gränsen.

Att det då blir svart när du slår på deep colour är ett tecken på att kabeln är dålig. Metadata från TV:n ändras till att man kan köra 4K/60 som "preferred timing" och då försöker GPU:n antagligen direkt med att köra 4K/60/8bit/RGB/4:4:4 och därmed 18 Gbps för det är ju vad TV:n begär. Varpå kabeln misslyckas med överföringen.

Hänger inte med. Följande gäller ju;

  • Datorn körs redan i 4k/60/8-bit/RGB/4:4:4. Detta funkar finfint utan Deep Color igång. Mao bandbredd torde vara okej? När Deep Color slås på i TVn (allt annat orört) får jag no signal.

  • Samma kabel funkar med nvidia shield 4k/60/12b (yuv iofs) med Dolby Vision via samma av-processor till samma TV (DC på).

  • Samma kabel funkar med RX6900XT i 120Hz/10b/RGB4:4:4 på en annan OLED TV.(DC på).

  • Samma kabel funkar bättre (men inte konsekvent 100%) när jag kör direkt till HTPC->TV.

Jag har på gamla TVn alltid kört 3840*2160 8b RGB444 i 60Hz (med samma kablar, AV-processor osv) och har i madVR gjort en refreshrate-ändring när film körs och då iom den lägre refreshraten kan jag även aktivera 10b rgb 444 när jag ser på media (sker automatiskt för drivisarna kommer ihåg att vid 23.976Hz ska den köra 10b).

EDIT: Köpte nya kablar ändå (Nikabe 8K, certade) då jag ändå va inne på jobbet idag. Får vi se. Men som sagt, har ju funkat på annan TV/GFX i 120Hz 10b.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag hade samma problem med mitt RTX 3080 i början och det var ett goddag yxskaft-problem som du bör se till att du uteslutit.

Det fungerade bra tills jag slog på Deep Colour, då blev det bara svart. Problemet där var att Windows verkar se TVn som olika enheter med/utan Deep Colour, så när jag bytte så slog den om till "Primary monitor only" och då blir ju TVn förstås svart... Så lösningen för mig var att trycka Win+P och välja rätt i listan där.

Tack men jag har endast TVn inkopplad till datorn (via min ljud&bild-processor dårå).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bran:

Hänger inte med. Följande gäller ju;

  • Datorn körs redan i 4k/60/8-bit/RGB/4:4:4. Detta funkar finfint utan Deep Color igång. Mao bandbredd torde vara okej? När Deep Color slås på i TVn (allt annat orört) får jag no signal.

  • Samma kabel funkar med nvidia shield 4k/60/12b (yuv iofs) med Dolby Vision via samma av-processor till samma TV (DC på).

  • Samma kabel funkar med RX6900XT i 120Hz/10b/RGB4:4:4 på en annan OLED TV.(DC på).

  • Samma kabel funkar bättre (men inte konsekvent 100%) när jag kör direkt till HTPC->TV.

Jag har på gamla TVn alltid kört 3840*2160 8b RGB444 i 60Hz (med samma kablar, AV-processor osv) och har i madVR gjort en refreshrate-ändring när film körs och då iom den lägre refreshraten kan jag även aktivera 10b rgb 444 när jag ser på media (sker automatiskt för drivisarna kommer ihåg att vid 23.976Hz ska den köra 10b).

EDIT: Köpte nya kablar ändå (Nikabe 8K, certade) då jag ändå va inne på jobbet idag. Får vi se. Men som sagt, har ju funkat på annan TV/GFX i 120Hz 10b.

Jag tolkade ditt beskrivning av felet som att du fick 4K/24 Hz att fungera men inte 4K/60, vilket då kan förklaras av en kabel som inte orkar.

När du slår på Deep Color ändrar du den metadata/EDID som TV:n skickar till källan. Det leder till en annan respons från källan, alltså ditt RX580, eftersom den nu får annan information om TV:ns egenskaper. Olika källor leder till olika respons. Därav att du kan få det att fungera med en RX6900XT eller andra kort eftersom de bättre kan hantera den information de får från TV:n.

Ett RX580 är i sammanhanget ett gammalt kort. När du aktiverar Deep Colour aktiverar du funktioner som är daterade flera år efter att RX580 föddes som produkt. Då kan responsen bli just svart/ingen bild. Därav att den här inställningen finns där i TV:n. Syftet är att hantera gamla produkter som förvirras av nyare sorters metadata.

RX580 är så pass gammalt att 4K/60/8-bit/RGB/4:4:4 (dvs 18 Gbps) är det högsta du kan få. "Deep Color" på TV:n ska i vilket fall inte ge dig något mer.

Detta har alltså inget med HDMI-kabeln att göra, utan det är bara så ditt kort fungerar. Kan mycket väl finnas ny firmware till kortet som ändrar kortets beteende när den ansluts till moderna källor så att du inte längre får svart skärm.

Ett sätt att hantera detta kan vara att ansluta en annan skärm samtidigt så att du kan komma åt och felsöka/ändra inställningar för hur RX580 svarar. Men jag ser alltså ingen poäng med ett RX580 att aktivera Deep colour till att börja med, särskilt när du ändå redan kan nå kortets maximala 4K/60/8-bit/RGB/4:4:4 utan Deep colour.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hänger inte med. Följande gäller ju;

  • Datorn körs redan i 4k/60/8-bit/RGB/4:4:4. Detta funkar finfint utan Deep Color igång. Mao bandbredd torde vara okej? När Deep Color slås på i TVn (allt annat orört) får jag no signal.

  • Samma kabel funkar med nvidia shield 4k/60/12b (yuv iofs) med Dolby Vision via samma av-processor till samma TV (DC på).

  • Samma kabel funkar med RX6900XT i 120Hz/10b/RGB4:4:4 på en annan OLED TV.(DC på).

  • Samma kabel funkar bättre (men inte konsekvent 100%) när jag kör direkt till HTPC->TV.

Jag har på gamla TVn alltid kört 3840*2160 8b RGB444 i 60Hz (med samma kablar, AV-processor osv) och har i madVR gjort en refreshrate-ändring när film körs och då iom den lägre refreshraten kan jag även aktivera 10b rgb 444 när jag ser på media (sker automatiskt för drivisarna kommer ihåg att vid 23.976Hz ska den köra 10b).

EDIT: Köpte nya kablar ändå (Nikabe 8K, certade) då jag ändå va inne på jobbet idag. Får vi se. Men som sagt, har ju funkat på annan TV/GFX i 120Hz 10b.

Skrivet av Laxpudding:

Jag tolkade ditt beskrivning av felet som att du fick 4K/24 Hz att fungera men inte 4K/60, vilket då kan förklaras av en kabel som inte orkar.

När du slår på Deep Color ändrar du den metadata/EDID som TV:n skickar till källan. Det leder till en annan respons från källan, alltså ditt RX580, eftersom den nu får annan information om TV:ns egenskaper. Olika källor leder till olika respons. Därav att du kan få det att fungera med en RX6900XT eller andra kort eftersom de bättre kan hantera den information de får från TV:n.

Ett RX580 är i sammanhanget ett gammalt kort. När du aktiverar Deep Colour aktiverar du funktioner som är daterade flera år efter att RX580 föddes som produkt. Då kan responsen bli just svart/ingen bild. Därav att den här inställningen finns där i TV:n. Syftet är att hantera gamla produkter som förvirras av nyare sorters metadata.

RX580 är så pass gammalt att 4K/60/8-bit/RGB/4:4:4 (dvs 18 Gbps) är det högsta du kan få. "Deep Color" på TV:n ska i vilket fall inte ge dig något mer.

Detta har alltså inget med HDMI-kabeln att göra, utan det är bara så ditt kort fungerar. Kan mycket väl finnas ny firmware till kortet som ändrar kortets beteende när den ansluts till moderna källor så att du inte längre får svart skärm.

Ett sätt att hantera detta kan vara att ansluta en annan skärm samtidigt så att du kan komma åt och felsöka/ändra inställningar för hur RX580 svarar. Men jag ser alltså ingen poäng med ett RX580 att aktivera Deep colour till att börja med, särskilt när du ändå redan kan nå kortets maximala 4K/60/8-bit/RGB/4:4:4 utan Deep colour.

Jag tolkade att han försökte köra deep color i 60Hz, det skulle väl kunna gå över gränsen på 18Gbit?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag tolkade att han försökte köra deep color i 60Hz, det skulle väl kunna gå över gränsen på 18Gbit?

Begreppsförvirring (igen)

"Deep color" som koncept med HDMI 1.3 = 10 eller 12 bitar. Då fungerar det inte med 4K/60 och 4:4:4/RGB på 18 Gbps och RX580 utan man måste kliva ned till 4:2:2 för att nå 10 eller 12 bitar vid 4K/60.

"Deep color" som meny på LG C2 = ändring av metadata på HDMI-porten för att aktivera funktioner likt FRL. På gamla LG-TV var detta synonymt med metadata specifikt för möjliggöra just "Deep Color" (konceptet) men man behöll namnet på menyn trots att reglaget idag gör så mycket mer på moderna LG-TV. Andra tillverkare har valt andra namn på denna funktion

Man kan alltså köra "Deep Color" (konceptet) utan att behöva aktivera "Deep Color" (menyn). Är ni med?

Permalänk
Medlem

Hehe ja det blir lite roddigt det här, men återigen:

Kortet FUNKAR med antingen 2160p60/8b/RGB444 alternativt 2160p24/10b/RGB444 med gamla TVn, kopplad via AV-processorn.

PLUS att kortet (vid koppling direkt in mot TVn dvs ej via AV-processorn) faktiskt till och från funkar när jag slår på Deep Color. Då kan jag som sagt köra bägge upplösnings/färgalternativen ovan även på nya TVn.

Jag tror jag förstår vad du menar @Laxpudding om jag inte tolkar dig fel om Deep Color semantiken. Jag har dock för mig att jag prövade att sänka Hz även utan Deep Color men kunde inte välja 10bit då (alltså manuellt ställa in 2160p24/10b/RGB444). Jag får dubbelkolla det igen när jag kommer hem.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bran:

Jag tror jag förstår vad du menar @Laxpudding om jag inte tolkar dig fel om Deep Color semantiken. Jag har dock för mig att jag prövade att sänka Hz även utan Deep Color men kunde inte välja 10bit då (alltså manuellt ställa in 2160p24/10b/RGB444). Jag får dubbelkolla det igen när jag kommer hem.

Sådant kan också vara styrt av metadata. Du kanske får YCbCr 4:4:4 att fungera men inte RGB i den situation. Eller om du väljer 3840x2160 (PC-upplösningen) snarare än 2160p (videoupplösningen) – och vice versa – kan du få andra alternativ.

Permalänk

Vet inte om detta har diskuterats förut, problemet med g-sync flicker.
Märkte detta när jag skulle köra metro exodus benshmark på load skärmen.
Finns det någon fix eller hur gör ni?

Edit: Såg precis att du postat idag om detta @laxpudding
https://www.sweclockers.com/artikel/36022-guide-panasonics-tv...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Vet inte om detta har diskuterats förut, problemet med g-sync flicker.
Märkte detta när jag skulle köra metro exodus benshmark på load skärmen.
Finns det någon fix eller hur gör ni?

Edit: Såg precis att du postat idag om detta @laxpudding
https://www.sweclockers.com/artikel/36022-guide-panasonics-tv...

Man lever med det eller stänger av VRR.

Ofta hänger det ihop. Spel som är stillastående i sin karaktär, likt Civ, vinner sällan på VRR i vilket fall. Spel som rör på sig mycket vinner på VRR och rör på sig så pass mycket att det endast är load screens etc. som det flimrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sådant kan också vara styrt av metadata. Du kanske får YCbCr 4:4:4 att fungera men inte RGB i den situation. Eller om du väljer 3840x2160 (PC-upplösningen) snarare än 2160p (videoupplösningen) – och vice versa – kan du få andra alternativ.

Har labbat lite i helgen. Det måste vara nån handskakning som inte lirar med de komponenter jag har, kanske pga gammalt kort? Kör jag RX580 via AV-processorn blir det no signal så fort Deep Color sätts på. Direkt in till TVn (med Deep Color) lirar det oftast. Utan deep color får jag bara YUV420 8b?

Köpte nya certade HDMI 8k kablar (QR-kod mm på förp). Gjorde ingen skillnad. Och det lustiga var att jag även bytte ut kabeln till Shielden till en certad bara för sakens skull. Då får jag no signal när jag drog igång en DV-film. Stabilt värre.

Kopplar in min gamingburk med 6900XT och den funkar galant via AV-processorn (Arcam AV40) med Deep Color på i TVn.

Nu kör jag en workaround med HTPC direkt till TV och en till HDMI in i processorn för ljudet. Men det är inte särskilt flickvänligt så blir väl till att investera i ny GPU...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som något specifikt problem med RX580:n och hur den hanterar metadata. Kan också vara relaterad till sådant som att när det finns två HDMI-portar kan ena vara sämre i fråga om bandbredd och/eller att bandbredd fördelas ifall fler anslutningar är aktiva. Vill dra mig till minnes tidigare forumtrådar om just den generationen av AMD-kort.

Det är i alla fall väldigt lite som pekar på att detta löser sig eller uppstår på LG-sidan av problemet.