Ojämn balans på min volym på mitt headset ibland när jag startar min dator (HyperX Cloud 2 headset)

Permalänk
Medlem

Ojämn balans på min volym på mitt headset ibland när jag startar min dator (HyperX Cloud 2 headset)

Hejsan!

Jag har fått lite problem på senaste med mitt headset, eller snarare balansen i volym när det kommer till det.

Jag kör med HyperX Cloud 2 headset, och använder mig av det usb ljudkort som medföljer, och har fungerat väldigt bra innan, men nu vet jag inte vad som orsakar mitt problem.

Ibland när jag startar min dator så är det inget fel alls, men ibland får jag 30 - 20 i balans på volymen i mitt headset, 30 är det jag kör med normalt sett, så av någon anledning är min ena hörlur sänkt i volym när jag startar datorn, jag kan lätt gå in och ändra det, men det ska ju knappast behövas varje gång.

Såhär ser det alltså ut ibland när jag startar min dator inne på Ljud->Egenskaper för Headset Earphone->Nivåer->Balans:

Vad tror ni kan orsaka detta problem? Och vad i så fall kan vara lösningen på problemet?

Tack på förhand /Blurry

Permalänk
Medlem

Det är ju inte tänkt att använda balans som något slags volymreglage utan det är till för om man exempelvis har sämre hörsel på ena örat. 50-50 bör det stå på och sedan justera volymen på vanligt gammalt sätt med huvudreglagen istället.

Det är väl någon slags bugg i ljuddrivrutinen eller dylikt. Eftersom du kör med USB-varianten så finns ju ditt headset listat som en ljudenhet i enhetshanteraren. Jag hade testat att ta bort ditt headset där (alltså högerklicka och välj avinstallera), starta om datorn och låt windows installera det på nytt.

Förhoppningsvis har du då default-inställningar och sedan låter du balansen vara

Mvh

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Det är ju inte tänkt att använda balans som något slags volymreglage utan det är till för om man exempelvis har sämre hörsel på ena örat. 50-50 bör det stå på och sedan justera volymen på vanligt gammalt sätt med huvudreglagen istället.

Det är väl någon slags bugg i ljuddrivrutinen eller dylikt. Eftersom du kör med USB-varianten så finns ju ditt headset listat som en ljudenhet i enhetshanteraren. Jag hade testat att ta bort ditt headset där (alltså högerklicka och välj avinstallera), starta om datorn och låt windows installera det på nytt.

Förhoppningsvis har du då default-inställningar och sedan låter du balansen vara

Mvh

Jo jag vet att balans inte ska röras annars, jag har bara dragit ner volymen som vanligt nere vid system tray, men har aldrig rört balans förns jag hörde att skillnaden fanns där i ena luren, men ska testa det du skrev å se om de löser allt ^^ tack sålänge

Permalänk
Medlem

Windows är ju inte direkt okänt för att ändra ljud nivåer/ut/ingångar osv i drivrutiner och diverse program.
Särskilt vid windows uppdateringar även fast dom inte har ett skit med ljud att göra.

Säkerhets uppdatering bäst o nollställa allt som har med ljud att göra för säkerhets skull!
Uppdatera ett typsnitt nollställ allt med ljud bara för att!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!