Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Fan nu blir man ju nervös. Ska man inte våga spela spelet
har cappat FPS till 165 i NVCP men vet inte om man vågar lite på att det inte händer ändå

Vill du ens ha ett kort som ger upp till följd av mjukvara?
Har du garanti är det väl mest tiden utan kort som blir den jobbigaste biten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Man lär nog inte få spela betan mycket med tanke på att det kommer vara miljontals spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vill du ens ha ett kort som ger upp till följd av mjukvara?
Har du garanti är det väl mest tiden utan kort som blir den jobbigaste biten.

Tänkte så också. Är det klent så är det ju lika bra det går sönder nu när man har garanti. Dock segt att vara utan kort.
Jag sitter heller inte på Gigabyte så vet inte om man ska vara så nojjig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Tror inte jag hade cappat fps, ingen inställning jag ändrade på ifrån standardinställningarna i alla fall.

Yes, det hände i alla fall under spelande av det spelet, så kan inte tänka mig annat. Jag upplevde dock inte så mycket bränd lukt, annars brukar ju bränd elektronik ha en speciell doft. Om den infann sig var det väldigt svagt i alla fall.

Cappa ALLTID fps. Det finns naturligtvis ingen ursäkt för grafikkortstillverkarna och du ska få detta på garanti men när FPS skenar iväg till flera hundra och ibland tusen FPS i cutscenes är aldrig bra för garfikkort. Även om det inte dör direkt som i detta fallet så finns det ingen anledning alls att belasta korten så, det är som att stå och varva en bilmotor på parkeringen typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag gillar spelet som fan, men något som jag stör mig på lite är att

spelet käns för inzoomat : spelar på 3440x1440 och ibland speciellt bossfighter käns det väldigt nära.
Dungeons är för repetetiva: efter att man har gjort endel dungeons käns alla samma...gå till höger gå till vänster, hämta nyckel X hämta nyckel Y...

samma sak med dungeons som är små , du kommer ner till dungeon , går till höger med ett stort rum, en boss en är de slut...

Annars gillar jag spelet som fan, grafiken är bra, käns dock lite ojämn ibland? speciellt ingame cinematics, endel texturer käns väldigt low-res vilket tar bort lite inlevelse.

Sen scaling är väll sådär, vet inte riktigt vad jag tycker om det ännu...

Den sista är nog UI , vafan? Det käns inte som Diablo , käns mer lite som mobil spel... hoppas de förbättrar det.

UI:t skvallrar ganska tydligt för mig att d4 är gjort för konsoler i första hand och tagit inspiration från DI och till viss del d3. Det är inte gjort för pc som primär plattform längre...

Jämför med exempelvis grim dawn och D2R (där den sistnämnda fungerar förvånansvärt bra med handkontroll också).

Blizzard såg hur bra DI har gått, ett av deras mest inkomstbringande spel genom tiderna och kommer troligen försöka köra en liknande modell för D4 (möjligen med undantag för att kunna köpa till sig fördelar i spelet).

Med det sagt kommer nog d4 lämna mycket att önska i början vid släpp, för helt ärligt, hur mycket kommer de kunna ändra på inom 2,5 månader? men kommer troligen att utvecklas och bli bättre med tiden.

Man får också komma ihåg hur bra DI var i början när dom första spelarna fick testa det, sen när spelet väl kom ut så ändrade de om allting till det värre...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Känns ju som att antalet spelare som vill in denna gång lär vara vad... 10-100x fler, dock? Ser inte alls fram mot att stångas, speciellt eftersom jag inte aktivt kan lira förrän 19-1930 när dottern nattats. Funderar på hur lång idle-timern kan vara, får väl gå och göra ngt i spelet var 15e minut eller liknande mellan 17-1930 för att öht kunna lira ngt sen..

Idle timern var 60min i closed beta. Man får väl hoppas att dom räknat med mer spelare i open beta och har kapacitet för det men det är ju trots allt Blizzard vi pratar om så förmodligen flera timmars kö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Idle timern var 60min i closed beta. Man får väl hoppas att dom räknat med mer spelare i open beta och har kapacitet för det men det är ju trots allt Blizzard vi pratar om så förmodligen flera timmars kö.

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/expectations-for-the-d...

"Queue Times: When we open the gates again this Friday to absolutely everyone, we are expecting a lot of people. There will be lengthy queue times, particularly on Friday when we first launch and during peak regional windows. This past weekend helped us to forecast the capacity we expect this weekend, and we will be using that capacity to intentionally stress our systems in preparation for launch. In summary, while we know it can be frustrating, we need queues to properly stress test our services and we are designing to ensure we have them some of the time."

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Man får dra igång kön och sen spela D2R tills man loggas in

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Vågar man testa betan, när man läser dessa trådar?

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/diablo-4-bricked-my-gi...

Får flashbacks från spelet "New World" från Amazon som hade liknande jobbiga bugg tror jag?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Får flashbacks från spelet "New World" från Amazon som hade liknande jobbiga bugg tror jag?

Skrivet av PCGamer:

EVGA noticed some poor soldering on a batch of its cards that, when running at extremely high frame rates and with spiky load—in that case while playing New World—would result in failure.

Vet inte om jag skulle kalla det en jobbig bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

https://us.forums.blizzard.com/en/d4/t/expectations-for-the-d...

"Queue Times: When we open the gates again this Friday to absolutely everyone, we are expecting a lot of people. There will be lengthy queue times, particularly on Friday when we first launch and during peak regional windows. This past weekend helped us to forecast the capacity we expect this weekend, and we will be using that capacity to intentionally stress our systems in preparation for launch. In summary, while we know it can be frustrating, we need queues to properly stress test our services and we are designing to ensure we have them some of the time."

Det kombinerat med lite maintenances när man väl kommer in i spelet de få speltimmar jag har per dygn = brutalt frustrerande helg incomming. Sigh. Tur man tagit halvdag måndag förmiddag eftersom betan inte stänger förrän kl 20 så man hinner få lite garanterat (förhoppningsvis) speltid iallafall...

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag ens kommer försöka. Kommer aldrig komma in utan issues, disconnects eller köer.
Får se vid släpp om det fungerar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ni som har Gigabyte 3080 Ti bör vara försiktga enligt interweben. Tror t.o.m att korten brickas helt, men ta inte mitt ord för det.

https://www.tomshardware.com/news/rtx-3080-ti-gpus-are-myster...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte en chans att jag ens kommer försöka. Kommer aldrig komma in utan issues, disconnects eller köer.
Får se vid släpp om det fungerar.

Om det är som closed beta så är det längst bak i kön som gäller vid minsta lilla DC eller krasch, utan pardon.

Det går att köa redan nu men man får naturligtvis ett error att det inte startat än när man kommer in. Kan man börja köa redan 1700 typ och komma in strax efter 1800 eller måste man starta kön efter 1800 för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om det är som closed beta så är det längst bak i kön som gäller vid minsta lilla DC eller krasch, utan pardon.

Det går att köa redan nu men man får naturligtvis ett error att det inte startat än när man kommer in. Kan man börja köa redan 1700 typ och komma in strax efter 1800 eller måste man starta kön efter 1800 för att det ska funka.

Jag vet inte, jag har inte provat. Kommer fortfarande ihåg error 37.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ni som har Gigabyte 3080 Ti bör vara försiktga enligt interweben. Tror t.o.m att korten brickas helt, men ta inte mitt ord för det.

https://www.youtube.com/watch?v=or7njUlYTLI

https://www.tomshardware.com/news/rtx-3080-ti-gpus-are-myster...

Jag har endast läst om 3080ti från Gigabyte, ingen annan tillverkare. Vet inte om det stämmer dock.
Tror man är safe om man kör FPS cap i NVCP

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om det är som closed beta så är det längst bak i kön som gäller vid minsta lilla DC eller krasch, utan pardon.

Det går att köa redan nu men man får naturligtvis ett error att det inte startat än när man kommer in. Kan man börja köa redan 1700 typ och komma in strax efter 1800 eller måste man starta kön efter 1800 för att det ska funka.

Förra fredagen var det 60-90min kö, blev utkastad ett par gånger. Lördag/söndag var det direkt in oavsett tid på dygnet.

Permalänk
Medlem

Var det veckor eller månader innan D3 blev stabilt? Minns bara att många blev utkastade när servern dog i samma hastighet som mons vid launch.

Problemet med ”always online”. Med det sagt så har senaste wow-launcher var relativt stabila så de har nog lärt sig något med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Var det veckor eller månader innan D3 blev stabilt? Minns bara att många blev utkastade när servern dog i samma hastighet som mons vid launch.

Problemet med ”always online”. Med det sagt så har senaste wow-launcher var relativt stabila så de har nog lärt sig något med tiden.

Om du räknar bort wow classic så visst....

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lite charmigt att det är så många som vill spela samtidigt, man får ha lite is i magen och inte koppla på sitt 3 åriga jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Idle timern var 60min i closed beta. Man får väl hoppas att dom räknat med mer spelare i open beta och har kapacitet för det men det är ju trots allt Blizzard vi pratar om så förmodligen flera timmars kö.

Jag upplevde inga 60min kö för kick. Stod i stan med skill trädet öppet och var fortfarande inloggad när jag kom hem ca 4h senare.

Permalänk
Medlem

Erkänn nu att ni trots allt har en hatkärlek till köandet
Något vi alla kan uppleva tillsammans och klaga om.
Det är ju tradition.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Erkänn nu att ni trots allt har en hatkärlek till köandet
Något vi alla kan uppleva tillsammans och klaga om.
Det är ju tradition.

100%

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Jag upplevde inga 60min kö för kick. Stod i stan med skill trädet öppet och var fortfarande inloggad när jag kom hem ca 4h senare.

Jag baserar det på att jag aldrig blev kickad och jag afkade upp till 50min vid tillfällen men min kompis blev kickad ibland efter att han varit borta typ en timme. Det kan ha varit random DCs också, oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Var det veckor eller månader innan D3 blev stabilt? Minns bara att många blev utkastade när servern dog i samma hastighet som mons vid launch.

Problemet med ”always online”. Med det sagt så har senaste wow-launcher var relativt stabila så de har nog lärt sig något med tiden.

Jag har för mig D3 var klart stabilt efter 1-2v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Blir nog att rusha med Druiden till lvl 25 fort som attan och hitta bra gear för att försöka ta world bossen på söndag.

Låter som en bra plan! Dock om jag förstått allt klagomål kring level scaling så är det väl bättre att försöka ta den på level 1

Permalänk
Medlem

Under betan förra veckan så hade jag bara problem med köer under fredagen. På lördag morgon och framåt spenderade jag inte en minut i kö, kunde logga in och spela direkt.

Håller ju tummarna för att det funkar nu i eftermiddag....men förväntningarna är...realistiska.

Hoppas det kommer att gå att spela imorrn dock.

Här ska provas konsol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Låter som en bra plan! Dock om jag förstått allt klagomål kring level scaling så är det väl bättre att försöka ta den på level 1

Den blir zergad så det kvittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Låter som en bra plan! Dock om jag förstått allt klagomål kring level scaling så är det väl bättre att försöka ta den på level 1

Bossen skalar inte ö.h.t så det är inte en bra idé

Det absolut sämsta med World Bossen var när 4st lvl 5-8 kom och skulle "hjälpa till" vilket bara gjorde att bossen tog extremt lång tid istället - just för att det är max 12 spelare i samma fight.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

//Bitterläge
Insanity mouseclicking spel känns lite 2000.
//Bitterläge av.

D1 var speciellt.
D2 var magiskt.
D3 var bara samma av allt i ny förpackning.

D3 är kul och sin helt egna grej jämfört med D2. Säger inte att det är nödvändigt vis bättre eller sämre, men det är helt klart mer arkad och konsoll anpassat där leveling och gearing är extremt mycket simplare och snabbare. "Ny förpackning" gör myket jobb här men visst.

Jag kan 100% förstå ARPG fans idag som bara spelar path of exile och diablo 2 m.m, och jag kan förstå de som istället föredrar D3 och förmodligen D4 från vad jag har sett ännu så länge. Väldigt olika typer av ARPG stiler.