Hårdiskar till server. vilket filsystem? Använda lvm eller inte? och LUKS på partition eller hel disk?

Permalänk
Medlem

Hårdiskar till server. vilket filsystem? Använda lvm eller inte? och LUKS på partition eller hel disk?

hej.
har en dator som kör Ubuntu Server som jag ska installera några hårddiskar i hårddiskarna ska även krypteras med LUKS.
några frågetecken som dykt upp däremot är
1. Borde jag använda LVM eller inte när jag sätter upp diskarna? försökt läsa på men blir inte klok på om det tillför något eller bara krånglar till det.
2. när man krypterar dem med LUKS vad är mest lämpligt kryptera hela disken eller skapa en partition som täcker hela disken och kryptera den? verkar som båda sätten fungerar enligt guider på internet.
3. vilket filsystem hade ni rekommenderat för en filserver? var inne på ext4 eller är xfs ett bättre alternativ?

diskarna kommer användas för olika typer av filer bde mindre och större tillsammans med snapraid för parity.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Beroende på krav så rekommenderar jag antingen ZFS eller BTRFS. Du slipper LVM, och väljer du ZFS får du kryptering också.

Permalänk
Medlem

För filserver skulle jag rekommendera zfs med raidz2, ska finnas implementerat för Linux.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Tack för era råd.
Anledningen till att jag (för tillfället) valt bort ZFS och BTRFS är att jag har en del hårddiskar i olika storlek som jag vill kunna använda tillsammans och att det ska vara enkelt och byta ut diskar i framtiden, och att jag vill kunna komma åt filerna på resterande diskar även om fler diskar än vad min parity täcker skulle råka gå sönder.

Överväger att gå över till ZFS längre fram när jag bytt ut alla hårddiskar mot nyare större, men det kommer dröja tills ekonomin stödjer det.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Tack för era råd.
Anledningen till att jag (för tillfället) valt bort ZFS och BTRFS är att jag har en del hårddiskar i olika storlek som jag vill kunna använda tillsammans och att det ska vara enkelt och byta ut diskar i framtiden, och att jag vill kunna komma åt filerna på resterande diskar även om fler diskar än vad min parity täcker skulle råka gå sönder.

Överväger att gå över till ZFS längre fram när jag bytt ut alla hårddiskar mot nyare större, men det kommer dröja tills ekonomin stödjer det.

Alla de kraven hanterar BTRFS, även om restore är lite krångligare om flera diskar går sönder.
ZoL (ZFS on Linux) har även stöd för att ta bort vdevs (sedan 0.8 eller något sånt) så du kan byta ut diskar även där, även om BTRFS är enklare i hanteringen där.
Men då du verkar ha lite koll på vad du vill och skillnaderna på ett filsystem och SnapRAID så skulle jag köra följande.

* Skippa LVM, du vinner inget på det då du kommer poola diskarna i snapraid istället.
* LUKS på hela disken, finns ingen anledning för dig att partionera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Alla de kraven hanterar BTRFS, även om restore är lite krångligare om flera diskar går sönder.
ZoL (ZFS on Linux) har även stöd för att ta bort vdevs (sedan 0.8 eller något sånt) så du kan byta ut diskar även där, även om BTRFS är enklare i hanteringen där.
Men då du verkar ha lite koll på vad du vill och skillnaderna på ett filsystem och SnapRAID så skulle jag köra följande.

* Skippa LVM, du vinner inget på det då du kommer poola diskarna i snapraid istället.
* LUKS på hela disken, finns ingen anledning för dig att partionera den.

Tack för detta, det var det jag misstänkte. Jag ska läsa på om BTRFS för där måste jag erkänna att jag har lite luckor just nu. Läst på mycket om ZFS det senaste innan jag valde bort detta av olika anledningar.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF